GigaOM: Habbo Hotel World of Warcraftin tuntumassa virtuaalimaailmalistalla
Otathan huomioon, että tämä artikkeli on yli 17 vuotta vanha, joten sisältö ja linkit eivät ole välttämättä ihan ajan tasalla. Tuoreena lukemisena samasta kategoriasta: Facebook blokkasi uutiset Kanadassa ja pienet mediat kokivat kovimman iskun.
Teknologiauutisblogi GigaOM listaa kymmenen suosituinta moninpelattavaa virtuaalimaailmaa (GigaOM Top 10 Most Popular MMOs*). Sulakkeen Habbo Hotelli on listattu ärhäkäksi kakkoseksi.
- World of Warcraft, released 2004 – 8.5 million subscribers. While Habbo is giving Blizzard a run, the numbers generally support WoW as the biggest MMO in the world.
- Habbo Hotel, released 2000 – 7.5 million active users. The Finland-based “social game” MMO popular with teens and growing fast. Look out, Horde!
- RuneScape, released 2001 – 5 million active users
- Club Penguin, released 2006 – 4 million active users
- Webkinz, released 2005 – 3.8 million active users
- Gaia Online, released 2003 – 2 million active users
- Guild Wars, released 2005 – 2 million active users
- Puzzle Pirates, released 2003 – 1.5 million active users
- Lineage I/II, released 1998 – 1 million subscribers
- Second Life, released 2003 – 500,000 active users
Kommenttiketjussa kritisoidaan Top 10 – listausta vahvasti ja vaaditaan lähteitä pelimaailmojen käyttäjätilastoille. GiGaOMin tiedot perustuvat osin yhtiöiden itse julkaisemiin tai antamiin tietoihin, osin Wikipediaan. Alalle onkin ehdotettu yhteistä mittaristoa, ja eräs konsepti sellaiseksi on Metaverse Market Index*.
Esimerkiksi Linden Lab julkaisee Second Life – maailman tunnuslukuja kuukausittain. Paljon hypetetty virtuaalimaailma ei suomalaisessa nettikäytössä kuitenkaan tunnu: syyskuussa aktiivisia suomalaisia tilastoitiin Second Lifessa 1381 (Second Life Key Metrics through September 2007 – Top 100 Countries by Active User Counts*). Mediatoimisto Dagmarin tämänsyksyisen tutkimuksen mukaan viidennes suomalaisista tunsi palvelun nimeltä, muttei ollut itse kokeillut ja kolme neljästä ei ollut kuullutkaan paikasta. (DigiTalikko: MySpace tyrmää Facebookin!*).
[*Toim. huom. Linkkejä poistettu toimimattomina tai vanhentuneina.]
2 kommenttia on “GigaOM: Habbo Hotel World of Warcraftin tuntumassa virtuaalimaailmalistalla”
Kommentointi on suljettu.
Olio
Lista on täysin väärässä.
Aasiassa löytyy muutamia pelejä joita ei muualla ole edes julkaistu, mutta pelaajamäärät yltävät jopa 24miljoonaan parhaimmillaan Joten WoW on vielä amatööri.
Tuija Aalto
Olio, totta, lista on kyllä helppo kyseenalaistaa, itse jäin miettimään, miksei siinä ole noteerattu There.comia tai HiPiHitä. Edellinen on ihan amerikkalaistuote, joten läntinen näkökulmakaan ei selitä pois jättämistä (ks. esim. Kzero: Comparing virtual worlds: age vs content creation).
Taloustieteilijä Edward Castronova julkaisi 2005 tällaisia tietoja kirjassaan Synthetic Worlds, The Business and Culture of Online Games, s. 53: Tilauspohjaiset synteettiset maailmat joulukuussa 2004, vähintään 100 000 käyttäjää:
Maailma, perustettu, tilaajia, aihe, alkuperämaa
Ultima Online, 1997 220000 keskiaikainen USA
Lineage, 1998 2500000 keskiaikainen Aasia
EverQuest, 1999 420000 keskiaikainen USA
Dark Age of Camelot, 2001 250000 keskiaikainen USA
Legend of Mir II , 2001 2000000 keskiaikainen Aasia
Runescape, 2002 100000 keskiaikainen Eurooppa (UK)
Final Fantasy XI, 2002 500000 keskiaikainen Aasia
Ragnarok Online, 2002 300000 keskiaikainen Aasia
Westward Journey II, 2002 1500000 keskiaikainen Aasia
Mu, 2002 1500000 keskiaikainen Aasia
Cross Gate, 2002 1000000 keskiaikainen Aasia
Star Wars Galaxies, 2003 300000 avaruus USA
Lineage II, 2003 1500000 keskiaikainen Aasia
World of Legend, 2003 1000000 keskiaikainen Aasia
Toontown, 2003 150000 lasten USA
Legend of Mir III, 2003 1000000 keskiaikainen Aasia
City of Heroes, 2004 175000 supersankarit USA
EverQuest II, 2004 200000 keskiaikainen USA
World of Warcraft, 2004 500000 keskiaikainen USA
[*Toim. huom. Linkkejä poistettu toimimattomina.]