Mikä on nykyään "uusmediaa"?
Otathan huomioon, että tämä artikkeli on yli 18 vuotta vanha, joten sisältö ja linkit eivät ole välttämättä ihan ajan tasalla. Tuoreena lukemisena samasta kategoriasta: Yle korostaa käyttäjäprofiilien hyötyjä - mutta ei edelleenkään perustele profiilipakkoa.
Aloitellassani omaa digimediauraani vuonna 1996, alasta puhuttiin yleisesti nimelllä “uusmedia“. LTT:lla ala määriteltiin tuolloin näin.
“Uusmediateollisuuden sisältötuotantoyrityksillä tarkoitetaan sellaisia yrityksiä, jotka toimivat joko kokonaan tai osana muuta toimintaansa digitaaliseen mediaan (mm. multimedia ja cd-rom) ja/tai tietoverkkoihin (mm. Internet) liittyen sisällöntuottamisessa, sekä siihen kiinteästi liittyvässä myymisessä, välittämisessä, konsultoinnissa, koulutuksessa, jakelussa, operaattorina, kustantajana tai muussa vastaavassa toiminnassa. Määritelmä ei siten sisällä perinteistä julkaisutoimintaa, videotuotantoa, elokuva-, TV-, tai radiotoimintaa. Määritelmään eivät myöskään kuulu ns. perinteiset tietotekniikkayritykset, ohjelmistotalot tai tietoliikenne-alan yritykset (esimerkiksi Internet-operaattorit)”
Eli siis lyhyesti sanottuna firmat, jotka tuottavat nettisivuja tai romppuja. Jep, näinhän se oli ja pääosin on yhä. Ongelmalliseksi homma kuitenkin menee, kun mietitään, että mitä ala nykyisin tuottaa näiden lisäksi. Mobiilisovelluksia*, tilamedian* ratkaisuja, digitv-sovelluksia*, pelejä ja peliyhteisöjä, podcasteja tms. Lisäksi perinteiset mediayhtiöt, Sanoma, YLE, Maikkari jne., kehittävät yhä kiinnostavampia mediasovelluksia. Toimittajakin blogaavat* ja innolla, vanhoilla termeillä sanottuna siis tuottavat nettisivuja. Mikä on siis nykyisin uusmediaa?
Kun kirjoittelin LTT:lla keväällä 2003 uutta määritelmää* (ks. kuva alla), ei Web 2.0:sta* tai Mash-up:eista ollut vielä tietoakaan. Selvää oli kuitenkin tuolloin se, ettei alkuperäinen määrittely enää riittänyt. Loimme matriisin, jossa median käyttötarkoitukset ja mediakanavat olivat omilla akseleillaan. Kuvaa ei ole helppo lukea, mutta antaa ainakin hieman laajemman kuvauksen siitä mitä alalla tehdään. (kannattaa lukea myös selitystekstit Digimedia 2003-rapparista)
Kysymykseni kuuluukin nyt alalle, että missä mennään? Mikä on se ala, josta tässäkin blogissa kirjoitellaan? Pitääkö määritelmä 2003 yhä paikkansa? Minne ollaan menossa ja mitä on tulossa? Alan asiakasyritykset ostavat käsittääksi 1) viestintää ja markkinointia, 2) toimintansa tehostamisratkaisuja ja 3) näkemystä siitä mitä heidän pitäisi digikanavassa tehdä nyt ja tulevaisuudessa. Tämä ei varmaankaan muutu jatkossa, vai miten on?
Alamme on aina kokenut jonkinmoista identiteettikriisiä*. Dotcomit tulivat ja menivät, jokohan nyt ryhdyttäisiin olemaan tällä alalla aikuisina ja tekemään tästä tosiaankin ammattilaisalaa? Aloitetaan vaikka määrittelystä – siitä mitä olemme… Yhdestä jutusta olen varma: “Re:n missio – “rakkaudesta internettiin“, kuulostaa mielestäni kovin väsyneeltä. Mikä olisi mielestänne se juttu, mikä nykyisin motivoisi alamme ammattilaisia samalla tapaa kuin 1990-luvun lopun nettidraivi? Innovaatio? Mikä on siis se vuoden 2006 “uusmedia”?
Kommentit tervetulleita!
P.S. Alan historiafriikeille: tsekatkaas nämä esseet* vuodelta 1997. Ala oli nuori, mutta intoa oli tutkia, missä mennään…
(*Toim. huom. Linkkejä poistettu toimimattomina.)