Halvat nettisivut ja nopeasti – miten irtoaa?

Perttu Tolvanen

Minulta kysytään usein vinkkejä siihen, että miten saisi webbisivut todella halvalla pystyyn vaikkapa jollekin harrastusyhdistykselle, bändille tai pienelle yritykselle. Vastaaminen ei ole aivan helppoa tällaiseen, mutta yleensä esitän seuraavat kolme vaihtoehtoa.

nettisivut-halvalla-kuvitus-cutout

1) Parilla sadalla eurolla liikenteeseen: Kotisivukone tai WordPress.com

Ensimmäinen vaihtoehto on minusta Kotisivukone, joka on Suomessa saavuttanut ylivoimaisen markkinajohtajan aseman itsepalvelutuotteena. Kotisivukoneen omistaa tosin nykyisin Fonecta, mutta toistaiseksi tämä ei ole vaikuttanut palvelun kehitykseen merkittävästi. Kotisivukone on pitkälle hiottu itsepalvelutuote, joka ei ole aivan ilmainen, mutta jolla saa yksinkertaisen sivuston pystyyn todella nopeasti ja todella halvalla. Parinsadan euron “avaimet käteen” -lisäpaketilla saa myös visuaalisen ulkoasun omanlaisekseen, joten perusteemoihin ei tarvitse tyytyä.

Kotisivukone ei ole aivan perinteinen julkaisujärjestelmä, koska se on samalla ”taitto-ohjelma” sivustolle. Innokas pk-yrittäjä askartelee työkalulla täysin itsenäisesti sivuston pystyyn jo parissa tunnissa valmiiden sivupohjien ja esimerkkien avulla. Vuodessa lysti maksaa muutamia satasia riippuen ominaisuuksista, joita sivustolleen haluaa. Vastaavaa hinta-laatusuhdetta on täysin mahdoton saada halvimmaltakaan veljenpojalta.

Vastoin ehkä yleistä käsitystä Kotisivukoneella voi tehdä myös ihan hyvännäköisiä sivustoja, mutta se toki vaatii näkemystä ja osaamista. Mitä tahansa visuaalista ulkoasua ei työkalu mahdollista, mutta jos budjetti on isompi asia kuin ulkoasu, niin Kotisivukone täyttää useimpien pk-yrittäjien ja pienten yhdistysten tarpeet vallan mainiosti.

Joskus tosin perinteistä sivustoa parempi ratkaisu on perustaa blogi. Tällöin suosittelen poikkeuksetta WordPress.com -ratkaisua, koska tällä ratkaisulla vauhtiin pääsee nopeasti ja siihenkin saa ostettua komeita ulkoasuteemoja muutamilla kymmenillä euroilla. Kaiken muun hyvän lisäksi sivustoon saa kytkettyä oman domainin eikä ratkaisu lukitse mitenkään palvelun asiakkaaksi ikuisiksi ajoiksi. Esimerkiksi Googlen Bloggerista tai monista muista ilmaisista blogipalveluista ei voi siirtyä lainkaan joustavasti omaan sivustoon sitten kun tarpeet kasvavat.

WordPress.com -vaihtoehto vaatii tosin hieman perehtymiskykyä ja omaa osaamista, mutta esimerkiksi monille harrastusporukoille vaihtoehto on hinta-laatusuhteeltaan ylivertainen.

Tiivistäen: Kaupallisten tahojen kohdalla suosittelen yleensä arvioimaan Kotisivukoneen varsin tarkasti, koska Kotisivukoneen tarjoamat lisäpalvelut saattavat hyvinkin tulla tärkeiksi tulevaisuudessa (mm. verkkokauppa, uutiskirjeet, varauskalenteri). WordPress.com on ylivertainen blogialusta, mutta ei mitään muuta.

2) Avaimet käteen -projekti parilla tonnilla: kotisivutehdas-yritykset

Puoli-ilmaisten ratkaisujen (edellä kuvatut Kotisivukone ja WordPress.com) jälkeen suosittelen tutustumaan joihinkin “kotisivutehtaisiin”, joita on Suomessakin melkoinen määrä. Näistä monet ovat porskuttaneet jo vuosia ja toteuttaneet jopa kymmeniä tuhansia sivustoja.

Esimerkiksi Mainostoimisto Värikäs (Tampere), Sitefactory (Helsinki / Joensuu), Servia Finland (Jyväskylä), Vilperi (Turku) ym. toimijat ovat tällaisia lähinnä omilla julkaisujärjestelmillä sivustoja toteuttavia firmoja, joiden kautta saa omanlaisen ja asiallisen perussivuston tonnilla tai parilla.

Monille pk-yrityksille tällainen ratkaisu on ihan järkevä jos tavoitteena on todellinen avaimet käteen -toimitus ilman, että tarvitsee ymmärtää edes kovin paljoa siitä mitä on ostamassa. Nämä firmat lisäksi hoitavat domainit ja sähköpostitkin tarvittaessa kuntoon samalla rahalla. Näiden kotisivutehdas-ratkaisujen ylivoimaisesti paras puoli on se, että jos jotain kysyttävää tai ongelmia ilmenee, niin aina voi soittaa tai lähettää mailia yhteen paikkaan – josta sitten myös yleensä vastataan ja autetaan eteenpäin.

Osa näistä toimijoista suunnittelee ja toteuttaa sivustoja todella hämmentävän matalilla aloituskustannuksilla, joten sopimuksien kanssa kannattaa olla tarkkana. Lähes poikkeuksetta näiden yrityksien liiketoimintamalli perustuu kuukausimaksuihin, ja sopimukset saattavat myös olla määräaikaisia ja useiden vuosien pituisia.

Toimintamallia voisi verrata kännyköiden kytkykauppaan. Halvalla komea sivusto pystyyn, ja maksu sitten pienissä erissä seuraavan viiden vuoden aikana. Kesken sopimuskauden toimijaa ei myöskään ole mahdollista vaihtaa, joten kannattaa todella varmistua sopimusvaiheessa, että valitun toimijan kanssa pärjää sen seuraavat viisi vuotta.

Helppoheikki-henkisestä meiningistä huolimatta parhaimmillaan erittäin hyvä hinta-laatusuhde, ja asiallinen sivusto pystyyn parilla palaverilla tai jopa puhelinkeskustelulla.

Tämän blogin lukijoille (tai heidän lähipiirilleen edes) tätä vaihtoehtoa on toki vaikea suositella. Useimpien näiden firmojen tekeminen ja toimintamalli on pysynyt samana 90-luvulta asti, eikä tällaista tekemisen mallia voi pitää yleisesti ottaen kovin kestävän ja laadukkaan webin tekemisenä.

Käytännössä moni menneisyyteen jämähtänyt, pieni mainostoimisto toteuttaa tässä maassa myös tätä mallia. Välttäisin näitäkin tapauksia.

Eli vielä tiivistäen: Jos oikein halvalla lähtee ja ymmärrät diilin riskit, niin anna palaa vain. Jos taas yhtään arveluttaa, niin suosittelen jatkamaan etsintöjä.

3) Boutique-vaihtoehto alle viidellä tonnilla: Freelancerit ja pienet digitoimistot

Viimeisenä vaihtoehtona vasta yleensä suosittelen tutustumista joihinkin pieniin digitoimistoihin tai web designer -freelancereihin, jotka toteuttavat pieniä sivustoja tarvittaessa hyvinkin kustannustehokkaasti. Tällaisten käsityöläishenkisten tekijöiden avulla voi parhaimmillaan muutamalla tonnilla saada oikein omanlaista lopputulosta, hyvää palvelua ja jopa opastusta saitin kanssa pärjäämiseen.

Nykyisin moni freelancerikin toteuttaa sivustot WordPressillä, joten freelancerin vaihtaessa päivätöihin asiakas ei jää niin helposti täysin oman onnensa varaan. Asiakkaan kannalta järkevintä onkin tällaisissa tilanteissa varmistaa, että sivusto tehdään WordPressillä eikä jollain eksoottisemmalla välineellä. Myös sivuston palvelinratkaisu kannattaa valita sellaiseksi, että se ei ole freelancerin keittiössä pyörivä serveri, vaan joku yleisesti käytössä oleva hosting-ratkaisu, esim. Nebulan palvelinpaketti.

Esimerkki tällaisesta boutique-henkisestä digipajasta on vaikkapa Digitoimisto Dude Jyväskylästä. Muita potentiaalisia kandidaatteja voi löytää esimerkiksi tuoreesta WordPress-firmojen katsauksesta.

Suosituksia fiksuista pienistä toimistoista kannattaa myös kysellä kollegoilta, koska laadukkaita perussivustoja osaa tässä maassa tehdä kyllä moni pieni toimisto, jopa mainostoimistot.

PS. Haluatko Vierityspalkin artikkelit sähköpostiisi? >> Tilaa kuukausikirje

[Lisäys 17.5.2015: Hyviä WordPress-toimistoja löytyy myös blogin uudesta Toimistot-hakemistosta. Nuo toimistot ovat tosin ehkä yleisesti ottaen isompien projektien tekijöitä, mutta etenkin jos budjettia on yli 5000 euroa, niin kannattaa tutustua tuohon listaan. Boutique-vaihtoehtoja kannattaa etsiä myös Uudet Julkaisut -palstalta, jonne aika moni pienempikin toimisto välillä referenssejään ilmoittelee.]

  1. Olli Uotila says:

    ”Asiakkaan kannalta järkevintä onkin tällaisissa tilanteissa varmistaa, että sivusto tehdään WordPressillä eikä jollain eksoottisemmalla välineellä.”

    Tähän sanoisin vastalauseen, sillä itse ”Boutique-vaihtoehtoja” duunaavana olen useat projektit toteuttanut Concrete5 vielä alemmilla kustannuksilla.

  2. Perttu Tolvanen says:

    Concrete5 on hieno lelu, mutta sen osaamista löytyy Suomesta todella paljon vähemmän kuin WordPressin. Myös maailmanlaajuisesti Concrete5 on marginaalipeluri verrattuna WordPressiin, joten vaikka sillä vähän halvemmalla jonkun saitin saisikin pystyyn, niin asiakkaan kannalta Concrete5 on riskialttiimpi vaihtoehto kuin WordPress.

    Ei missään tapauksessa huono vaihtoehto, mutta eksoottisempi ja sitä kautta riskialttiimpi.