”Käsityöläismeiningillä webbisivuja” – Digitoimisto Dude

Artikkeli

Otathan huomioon, että tämä artikkeli on yli 10 vuotta vanha, joten sisältö ja linkit eivät ole välttämättä ihan ajan tasalla. Tuoreena lukemisena samasta kategoriasta: Rajasoft osti Buorren kehitystiimin.

Vierityspalkin digitoimiston valintaa käsittelevässä artikkelisarjassa esitellään Suomessa toimivia digitoimistoja ja ohjelmistotaloja, jotka toteuttavat verkkopalveluita. Jos etsit digitoimistoa juuri nyt, ajantasaisin listaus Suomen kokeneimmista digitoimistoista löytyy Toimistot-hakemistosta. Löydä kokenut digitoimisto – Oulu, Jyväskylä, Tampere, Turku, Helsinki

Vierityspalkin WordPress-toteuttajien katsaukseen osallistui lukuisia pieniä toimistoja, mutta näistä muutama erottui joukosta erityisen hyvällä asenteellaan. Yksi näistä oli Digitoimisto Dude Jyväskylästä.

Kahden nuoren miehen boutique-henkinen digipaja takoo Jyväskylässä hyvännäköisiä ja toimivia verkkosivustoja paikallisille yrityksille. Vierityspalkki tapasi tämän designer-koodari-duon Jyväskylässä ja kyseli miten firma on syntynyt, minkälaiset projektit eniten työllistävät, ja millaisia tulevaisuuden suunnitelmia kaksikolla on. Puhuimme myös projektien hintatasosta, ja siitä kuinka Dude hyödyntää WordPressiä.

digitoimisto-dude-2014-04-25

Digitoimisto Dude Oy on Roni Laukkarinen ja Juha Laitinen.

Miksi päätitte perustaa oman toimiston? Miten homma sujuu?

”Kolme vuotta oltiin samassa työpaikassa, ja jossain vaiheessa sitten keksittiin, että mikseipä laitettaisi omaa puljua pystyyn. Ajatuksena oli saada vähän enemmän vapautta ja luovuutta tekemiseen. Edellinen työpaikkamme myös tuki mahtavasti päätöstämme ja saimme heille alihankintasopparinkin alkuun. Tähän mennessä kaikki mitä on haettu, niin on toteutunutkin tosi hyvin. Kohta on vuosi paketissa, ja mitään ei ole valittamista. Tulevaisuuden osalta ei ole suuria suunnitelmia, eka vuosi kuitenkin vasta kohta takana, ja hyvin on tähän asti kaikki mennyt.”

Minkälaisia projekteja teette asiakkaillenne?

”Verkkosivut ovat meidän ydin, sitä molemmat tykkäävät tehdä. Joskus tehdään toki logoja ja mainostoimistohommia, mutta kyllä me vahvasti digipaja-puolelle ollaan kallistuttu. Isommat brändäykset ja sellaiset jätetään muille, me ollaan parempia sitten vaikkapa Facebook-integraatioiden tekemisessä verkkosivustolle. Verkkosivustoprojektien lisäksi on tehty jonkin verran puhdasta fronttia ohjelmistotaloille, mutta kyllä se perusprojekti meille on sellainen paikallisen pienen firmat webbisivut, 2000 eurosta ylöspäin.”

Minkälaisista hinnoista teidän projekteissa puhutaan?

”Meidän projektit ovat 2000 euron ja 6000 euron välissä. Juuri työn alla oleva 6000 euron saitti on selkeästi isoimmasta päästä, ja siinä on jo monipuolista blogia ja verkkokauppaa mukana. Ja siihen 6000 euroon on myös tehty typografiat ja yritysilmettä myös. Asiakas on sellainen kiinnostava startuppi, jolla on selkeä tuote. Järkevin projektikoko meidän kohdalla lienee 4000 euron luokkaa. Sillä saa meiltä paljon. Verrattuna kilpailijoihin, niin meidän hintataso on ehkä hieman markkinaa alhaisempi. Useimmilla kilpailijoilla ehkä hinnat alkavat 4000 eurosta, ja helposti menevät yli 6000 euron – ja toki isommat toimistot sitten pyytävät perussaiteistakin kymppitonnia.”

Miksi teidät valitaan ja miten erotutte kilpailijoista?

”Pieni, ketterä, nopea toimija. Me reagoidaan nopeasti ja meidän kanssa on mutkatonta työskennellä. Tähän asti tämä on toteutunut ihan hyvin. Alussa ehkä otettiin kaikki toimeksiannot vain vastaan, nyt on tullut kieltäydyttyäkin muutamista tiukkojen aikataulujen projekteista. Isommat kilpailijat ainakin tekee asioita ehkä vähän kankeammin, meidän kanssa asiat sujuu kuten asiakkaalle on helpointa. Ja on toki meidän hintatasokin houkutteleva monille.”

Ketä vastaan kilpailette? Mainostoimistoja vastaan vai Kotisivukonetta?

”Me ollaan aika vahvasti räätälöidyn, tai omannäköisen, tekemisen puolella. Siksi varmaan mainostoimistot ja sellaiset lähempänä, ehkä Mainostoimisto MEOM Jyväskylässä esimerkiksi, jos pitää mainita joku.”

Miten käytätte WordPressiä; millaisia lisäosia tai muita lisäjuttuja tyypillisesti käytätte?

”WordPressiä käytetään kaikissa projekteissa, verkkokaupatkin tehdään WooCommerce-lisäosalla. Ei se WooCommerce ehkä isoihin verkkokauppoihin käy, mutta näihin meidän caseihin oikein hyvin riittää. Mitään isompia omia plugareita ei olla tehty, lähinnä erilaisia Facebook-palikoita. Meillä on tietty setti plugareita joita käytetään oikeastaan kaikissa projekteissa. Tärkeitä ja tyypillisiä ovat meille mm. Advanced Custom Fields, W3 Total Cache, WP Smush.it, Akismet, WordPress SEO by Yoast, Gravity Forms sekä tietysti WooCommerce verkkokauppoihin. Lisäksi ACF:n ja WooCommercen lisäpalikoita on käytetty paljon.”

Onko yrittäjä-uralla tullut yllätyksiä tai haasteita?

”Oikeastaan on yllättänyt se, että miten helposti kaikki on sujunut. Me ollaan saatu hyvää apua yrityspalvelukeskuksesta, ja sit hyvä tilitoimisto saatu myös. Välillä on toki tehty pitkää päivää, ja viikonloppuhommiakin, mutta ei tämä ole vielä harmittanut kertaakaan. Perhe-elämän yhteensovittaminen ehkä isoin haaste ollut.”

Minkälaisia tulevaisuuden suunnitelmia teillä on?

”Ei olla hirveästi tulevaisuutta vielä pohdittu. Ainakaan ei lähdetä sellaiseksi pelkkää graafista puolta tekeväksi toimistoksi enemmän suuntautumaan. Tekninen puoli on meille tärkeätä, ja halutaan tehdä asiat itse.”

Toimiiko netin tekemisen markkina Suomessa teidän mielestä?

”Kyllä toimii. Alussa firmaa perustaessa hirvitti, että riittääkö keikkaa, etenkin kun samantyyppisiä toimijoita on todella paljon – mutta kyllä osaaville tekijöille tuntuu vain hommaa riittävän. Ja varmasti jatkossakin. Netti muuttuu koko ajan niin nopeasti, ja sehän tästä mielenkiintoista tekeekin.”

Perttu Tolvanen

Perttu on Vierityspalkin päätoimittaja ja kirjoittaja.

Perttu Tolvanen on digitaalisten palveluiden suunnittelun, arkkitehtuuriratkaisujen ja kumppanivalintojen asiantuntija. Perttu on konsulttiyhtiö North Patrol Oy:n konsultti ja toinen perustaja. North Patrol on digitoimistoista ja järjestelmätoimittajista riippumaton konsulttiyhtiö, joka suunnittelee digitaalisia palveluita ja auttaa asiakkaita onnistumaan uudistushankkeissaan. Ota yhteyttä Perttuun!

4 kommenttia on “”Käsityöläismeiningillä webbisivuja” – Digitoimisto Dude”

  1. Roni Laukkarinen

    Suuri kiitos jutusta ja tapaamisesta! Oikein meidän näköinen juttu. Mukavaa, että mielenkiintoa löytyy pienempiäkin toimijoita kohtaan.

  2. […] julkaisi tänä aamuna yrityksestäni jutun otsikolla ”Käsityöläismeiningillä webbisivuja” – Digitoimisto Dude”. Olen seurannut blogia miltei sen perustamisesta asti, mikä tekee tästä erityisen […]

  3. Tsemppiä jätkille! Oikean tien ja tuotteen olette valinneet :)

  4. Mahtavaa Roni ja Juha, hyville tyypeille löytyy aina töitä! Onnea ja menestystä teille myös tulevaisuuteen!

Kommentointi on suljettu.



Vierityspalkki.fi

Julkaistu vuodesta 2006. Vierityspalkki on blogi kotimaisen internet-alan trendeistä, teknologioista ja alan toimistoista. Seuraa, niin tiedät miten ja kenen toimesta syntyvät parhaat verkkopalvelut, verkkokaupat ja räätälöidyt web-sovellukset. Uutiskirjeellä on jo yli 1000 tilaajaa.


Tilaa uutiskirje.

  • 40-50 asiantuntija-artikkelia vuosittain.

    Toimitettua asiasisältöä kattavasti teknologioista ja web-alan ilmiöistä. Vierityspalkki nostaa esiin alan puheenaiheita ja tuoretta tutkimustietoa, osallistuu keskusteluun sekä haastattelee alan asiantuntijoita ja toimistoja. Julkaistuja artikkeleita jo yli 1000 kappaletta.


    Kaikki artikkelit

  • 150-200 julkaistua referenssicasea joka vuosi.

    Julkaisut-palsta tarjoaa näkyvyyttä kiinnostaville uusille verkkopalveluille ja web-sovelluksille, ja antaa asiakkaille mahdollisuuden arvioida eri toimistojen osaamista.


    Selaa toimistojen julkaisuja

  • 300-400 työpaikkailmoitusta vuosittain.

    Vuodesta 2007 toiminut ilmoituspalsta on edelleen sivuston suosituin osio. Moni asiantuntija on löytänyt useammankin työpaikan palstan kautta vuosien varrella.


    Selaa avoimia työpaikkoja

  • 31 kokenutta digitoimistoa

    on päässyt aina ajantasaiselle Toimistot-listalle. Lista on auttanut asiakkaita löytämään kokeneita digitoimistokumppaneita jo usean vuoden ajan. Lista keskittyy WordPress-osaajiin ja räätälöityjen web-sovellusten tekijöihin.


    Selaa Toimistot-listaa

Tilaa kuukausikirje

Kerran kuukaudessa ilmestyvä uutiskirje koostaa artikkelit, julkaisut, työpaikat ja linkkivinkit. Kirjeellä on jo yli 1000 tilaajaa.
Huom. Sähköpostiosoitettasi ei luovuteta eteenpäin, eikä käytetä mihinkään muuhun tarkoitukseen – ihan oikeasti.

Siirry takaisin sivun alkuun