Millainen on hyvä vaaliehdokkaan sivusto?

Artikkeli

Otathan huomioon, että tämä artikkeli on yli 16 vuotta vanha, joten sisältö ja linkit eivät ole välttämättä ihan ajan tasalla. Tuoreena lukemisena samasta kategoriasta: Verkkokaupat panostavat elämyksellisyyteen.

Kunnallisvaalien lähestyessä kysymys varmasti askarruttaa yhä useampia. Millainen pitäisi olla ehdokkaan verkkosivusto?

Aikaisemmin kirjoitetussa katsauksessa “Vaalisivustot eivät vakuuta” todettiin tilanteen olevan aika heikko ja useimmilta sivustoilta löytyi samoja perusongelmia. Nyt nämä kehityskohteet käännetään selkeämmiksi suosituksiksi. Vierityspalkin lukijoiden toivotaan myös osallistuvan listan täydentämiseen ja kommentointiin niin ehkä itse kukin pääsee surffailemaan syksyllä astetta järkevämmillä vaalisivustoilla.

Suositus 1: Kerro etusivulla kaikki olennainen ja linkitä etusivulta kaikille tärkeille alasivuille

Äänestäjät todennäköisesti vertailevat useita ehdokkaita. Helpoin tapa tehdä vaikutus on tuoda kaikki tärkeä tietoa mahdollisimman nopeasti esille suoraan etusivulla. Jos äänestäjä haluaa lukea lisää, niin linkit johdattavat eteenpäin. Kaikki äänestyspäätöksen kannalta olennainen pitäisi löytyä etusivulta.

Sivulle tulee helposti pituutta lisää, mutta käyttäjät osaavat kyllä vierittää. Esimerkiksi HS.fi, Uusisuomi.fi kuin Taloussanomat.fi* ovat hyviä argumentteja sen puolesta että kyllä käyttäjät niitä sivuja myös vierittävät.

Suositus 2: Muista kertoa miksi juuri sinua pitäisi äänestää – mitä tarjoat äänestäjillesi?

Samalla tavalla kuin yrityksen tulee tuoda palvelunsa esille mahdollisimman yksiselitteisesti ja ymmärrettävästi niin poliitikonkin tulee kertoa miksi häntä pitäisi äänestää. Tämäkin tulisi kertoa jo etusivulla.

Suositus 3: Käytä yksiselitteisiä ja yleisiä navigointinimiä

Poliitikon sivustolta sopii odottaa kattavan etusivun lisäksi tiettyjä alasivuja, kuten “Henkilötiedot”, “Kirjoitukset ja puheet”, “Vaaliohjelma”, “Yhteystiedot”. Näiden pääotsikoiden taakse tulisi mahtua suurin osa sisältösivuista. Kaikkia asioita ei pidä laittaa päänavigaatioon. Erottuminen kilpailijoista kannattaa tehdä sisällöllä, ei eksoottisilla navigointiotsikoilla.

Suositus 4: Kirjoita tekstit verkkoon hyvän verkkokirjoittamisen sääntöjä noudattaen

Äänestäjät odottavat poliitikolta kykyä hyvään kirjalliseen ilmaisuun, myös verkossa. Verkossa kirjallinen ilmaisu ei saa olla uuvuttavia tekstimassoja ja pitkällisiä kaunopuheita. Keskity olennaiseen. Käytä lihavointeja ja listoja. Tiivistä ja kiteytä. Esimerkiksi seuraava lainaus verkkokirjoittamista kouluttavalta Scriptiolta* on hyvä yleisohje jota toivoisi monen ehdokkaankin nettisivuston noudattavan:

Ensimmäisen kappaleen on jo avattava täydellisesti mistä aiheesta ja asiasta sivulla on kysymys. Pidemmissä teksteissä kannattaa käyttää runsaasti asiakokonaisuuksia hahmottavia väliotsikoita. Nettiteksti suosii lyhyitä kappaleita ja virkerakenteita. Ne antavat tekstille ilmavuutta, nopeuttavat lukemista ja auttavat asioiden omaksumista.

Suositus 5: Investoi hyvään valokuvaan ja tallenna se oikein verkkosivustoa varten

Määrä ei korvaa laatua, etenkään valokuvien kohdalla. On äärimmäisen tärkeätä, että ehdokkaasta on yksi, erittäin hyvä kuva. Lisäkuvat tuovat syvyyttä, mutta eivät ole välttämättömiä. Kaikki sivustolle tulevat kuvat tulisi tallentaa riittävän korkealuokkaisina ja pikselilleen oikeaan kuvakokoon. Rosoisia ja ruttuisia kuvia ei tulisi enää vuonna 2008 näkyä verkkosivuilla.

Kertauksena: Ensin perussivusto kuntoon, sitten vasta Facebookiin ja blogosfääriin

Listattua viittä ohjetta noudattamalla pitäisi saada aikaiseksi laadukas perussivusto jolla on hyvät mahdollisuudet tehdä vaikutus äänestäjään. Kun oma sivusto on kunnossa niin voi turvallisin mielin keskittyä markkinointiin ja kävijämäärien kasvattamiseen.

Lopuksi vielä pari perusasiaa sivuston domainnimen valinnasta ja sivuston löydettävyyden parantamisesta.

Verkkotunnus kannattaa valita kerralla oikein

Omanimi.domainparkki.com ei ole sellainen verkkotunnus joka herättää luottamusta tai jolla tehtäisiin suuria internet-markkinoinnin menestystarinoita. Esimerkiksi sukunimi.fi, etunimisukunimi.fi ja sukunimietunimi.fi ovat hyviä valintoja ehdokkaan verkkotunnukseksi. Jos fi-päätteiset versiot ovat varattuna niin .name-pääte on myös turvallinen valinta.

Löydettävyys ehdokkaan nimellä kannattaa varmistaa

Hakukonemainonta voi tulla tarpeeseen jos ehdokkaan nimellä Googletettaessa tulee ensimmäisenä tuloksena kuvagalleria yliopistoaikaisista pikkujouluista tai jotain muuta edustavaa. Hakukonemainonnalla on etusivun paikka ostettavissa ja näin saa varmistettua, että kiinnostuneet äänestäjät löytävät sen oikean sivuston eivätkä eksy kuvagallerioiden syövereihin.

Lisäksi on syytä kartoittaa sivustot jotka voisivat linkittää omaan sivustoon. Ehdokkaiden sivustoille tulisi vähintään löytää omien puolueiden, järjestöjen, vaalikoneiden ja median tekemien juttujen kautta. Jos näin ei ole, niin sivustojen omistajia kannattaa lähestyä kohteliaalla sähköpostilla heti kun oma sivusto on edustuskunnossa. Tällä toiminnalla myös varmistaa, että jossain vaiheessa se oma sivusto näkyy ensimmäisellä hakutulossivulla ilman että Googlelle joutuu tästä rahaa maksamaan.

Blogia ei kannata kuukauden markkinointikiertuetta varten perustaa

Ehdokkaiden verkkomarkkinointikeinoja ovat esimerkiksi vaalikoneet ja aktiivinen osallistuminen blogikeskusteluihin ja muihin verkkokeskusteluihin. Myös Facebook-ryhmän perustaminen ja blogin kirjoittaminen voivat olla tänä syksynä jo “perusasioita”, mutta ainakin blogin kohdalla kannattaa harkita asiaa vakavasti ennenkuin aloittaa. Mikään ei ole surullisempaa kuin vaaliblogit jotka hyytyvät vaalien jälkeen – tuli ehdokas valituksi tai ei.

Tämän artikkelin tavoitteena oli määritellä joitakin perusasioita jotka kaikilla vaaliehdokkailla tulisi olla jossain määrin kunnossa. Ovatko lukijat samaa mieltä? Mitä muita suosituksia vaaliehdokkaiden sivustoille antaisitte?

(*Toim. huom. Linkkejä poistettu toimimattomina.)

Perttu Tolvanen

Perttu on Vierityspalkin päätoimittaja ja kirjoittaja.

Perttu Tolvanen on digitaalisten palveluiden suunnittelun, arkkitehtuuriratkaisujen ja kumppanivalintojen asiantuntija. Perttu on konsulttiyhtiö North Patrol Oy:n konsultti ja toinen perustaja. North Patrol on digitoimistoista ja järjestelmätoimittajista riippumaton konsulttiyhtiö, joka suunnittelee digitaalisia palveluita ja auttaa asiakkaita onnistumaan uudistushankkeissaan. Ota yhteyttä Perttuun!

6 kommenttia on “Millainen on hyvä vaaliehdokkaan sivusto?”

  1. pakollinen peruslisäys, joka usein unohtuu: hyvällä vaaliehdokkaan sivulla lukee näkyvällä ja helposti löydettävällä paikalla kaikki olennaiset yhteystiedot ja ohjeet yhteydenottoa varten. perushomma, koska nettisivun pitää aina generoida toimintaa ja yhteydenotto ehdokkaaseen on parasta mahdollista mitä voi tapahtua.

  2. […] syyskuu 2008 PerttuT Aikaisemmin Vierityspalkissa on pohdittu millaisia olisivat hyvät vaalisivustot. Puolueetkin ovat nyt Kunnallisvaalien alla heränneet tarpeeseen markkinoida ehdokkaitaan. […]

  3. […] syyskuu 2008 PerttuT Aikaisemmin kirjoitettuun artikkeliin hyvästä vaaliehdokkaan sivustosta tarttui ainakin Mainostoimisto Bolder joka ilmoitti tehneensä kunnallisvaaliehdokas Lasse […]

  4. […] Vierityspalkin alkuperäisessä artikkelissahan annettiin viisi suositusta vaaliehdokkaan sivustopro…. Nämä suositukset olivat: […]

  5. […] sivuston etusivu on myös hyvin rakennettu ja noudattaa taannoin Vierityspalkissakin linjattuja hyvän vaalisivuston oppeja. Etusivulle on nostettu niin palautepalstan viimeisimmät viestit kuin Vatasen kalenterin […]

Kommentointi on suljettu.



Vierityspalkki-blogi

Julkaistu vuodesta 2006. Vierityspalkki on blogi kotimaisen internet-alan trendeistä, teknologioista ja alan toimistoista. Seuraa, niin tiedät miten ja kenen toimesta syntyvät parhaat verkkopalvelut, verkkokaupat ja räätälöidyt web-sovellukset.
Lisätietoa blogista ja sen kävijöistä

  • 1140+ asiantuntija-artikkelia.

    Toimitettua asiasisältöä kattavasti teknologioista ja web-alan ilmiöistä. Vierityspalkki nostaa esiin alan puheenaiheita ja tuoretta tutkimustietoa, osallistuu keskusteluun sekä haastattelee alan asiantuntijoita ja toimistoja.

  • 1300+ digipalvelun referenssicasea.

    Julkaisut-palsta tarjoaa näkyvyyttä kiinnostaville uusille verkkopalveluille ja web-sovelluksille, ja antaa asiakkaille mahdollisuuden arvioida eri toimistojen osaamista.

  • 1000+ aktiivista lukijaa blogin kuukausikirjeellä.

    Kerran kuukaudessa ilmestyvä kuukausikirje koostaa julkaistut artikkelit, uudet julkaisut, avoimet työpaikat ja ajankohtaiset linkkivinkit.

  • 29 kokenutta digitoimistoa

    on päässyt aina ajantasaiselle Toimistot-listalle. Lista on auttanut asiakkaita löytämään kokeneita digitoimistokumppaneita jo usean vuoden ajan. Lista keskittyy WordPress-osaajiin ja räätälöityjen web-sovellusten tekijöihin.

Tilaa kuukausikirje

Kerran kuukaudessa ilmestyvä uutiskirje koostaa artikkelit, julkaisut, työpaikat ja linkkivinkit. Kirjeellä on jo yli 1000 tilaajaa.
Huom. Sähköpostiosoitettasi ei luovuteta eteenpäin, eikä käytetä mihinkään muuhun tarkoitukseen.

Siirry takaisin sivun alkuun