Web-analytiikka-asiantuntija

Perttu Tolvanen

Web-analytiikka on vahvassa kasvussa oleva sektori. Web-analytiikan osaamista ei ole kuitenkaan markkinoilla liikaa tarjolla.

Yhtenä syynä lienee se, että kenttä on valtavan laaja ja vielä kovin jäsentymätön. Laajimmillaanhan web-analytiikka voidaan katsoa vain yhdeksi osa-alueeksi laajemmassa liiketoimintatiedon analysoinnin (business intelligence) markkinakentässä. Tästä kentän laajuudestakin johtunee osittain se, että alalle ei ole syntynyt erikoistuneita toimistoja eikä yksittäisiä asiantuntijoita rekrytoida aktiivisesti. Sataman (tai nykyisen Trainers’ Housen) analytiikkayksikkö on toki ollut aktiivinen, mutta on saanut touhuta aika rauhassa Suomen kentällä. Rekrytointi-ilmoituksia näkee kovin harvoin ja silloinkin ne ovat enemmän mainostoimistoihin haettavia moniosaajia joiden toimenkuvasta vain osa on analysointia.

Ehkä web-analytiikasta onkin tulossa jonkinlaista perusosaamista kaikille web-ammattilaisille…?

Jotain pitäisi joka tapauksessa tehdä, että tunnettuus ja osaaminen kasvaisi.

Alan haastavuudesta kertoo esimerkiksi tuore rekrytointi-ilmoitus jossa Sanoma Data hakee ”Business Intelligence / Web Analytics asiantuntijaa” kehittämään kärkibrändien analytiikkaa (mm. HS.fi, Huuto.net, Iltasanomat.fi). Tehtävän kuvaus kertoo hyvin, että kyse on erittäin laajasta toimenkuvasta: ”Tehtävänäsi on kehittää ja toteuttaa Sanomien verkkopalveluiden analytiikan IT-ratkaisuja yhdessä liiketoimintojen kanssa. Tarpeen mukaan voit toimia myös projektipäällikkönä BI- ja web analytiikan kehittämisprojekteissa.” Taustaksi halutaan kokemusta tietovarastointihankkeista, verkkopalveluiden konseptoinnista ja liiketoimintamalleista. Ainakin rekryn perusteella voi tulkita, että web-analytiikka nähdään Sanomilla varsin strategisesti ja osana paljon laajempaa kokonaisuutta.

Firmojen ”business intelligence”-hankkeet eivät ole olleet koskaan missään suuressa huudossa ja erilaisia web-analytiikkaankin liittyviä irvailuja löytää verkosta helposti. Verkkopalveluiden tarjoamat mittausmahdollisuudet ovat kuitenkin herättäneet monien organisaatioiden kiinnostuksen uudelleen. Sanoma-divisioona ei liene tästä poikkeus. Muutkin jättiläiset varmasti miettivät samoja asioita.

Myös monet pk-yritykset virittelevät Google Analyticsejaan ja Snoobejaan aktiivisesti. Snoobikin itse asiassa hakee web-analytiikkakonsulttia parhaillaan.

Web-analytiikassa on kuitenkin kyse paljon enemmän analysoinnista kuin pelkästä datan keräämisestä ja työkaluista. Työkaluja riittää, mutta analyysiosaajia ei. Organisaatiot tulevat lähitulevaisuudessa tarvitsemaan yhä enemmän ihmisiä ketkä pystyvät yhdistämään sirpaleisen kentän ja hyödyntämään monipuolisia työkaluja ja tietolähteitä kehitysehdotusten muotoilemiseksi. Tästäkin syystä on positiivista huomata, että Snoobin rekryilmoituksessa painotetaan myös koulutusosaamista. Parhaat analyysit kun eivät välttämättä synny ulkopuolisen konsultin tekemänä, vaan usein on syytä kouluttaa organisaatiota itseään ymmärtämään webin mittaamista paremmin.

Joka tapauksessa on selvää, että osaajia tarvitaan lisää ja kysyntää tuntuu riittävän. Onneksi Suomessakin järjestäytyminen on aloitettu (tervetuloa ”Web Analytiikan ammattilaiset” -Facebook-ryhmään).

Toivotaan myös, että yhä useammat asiantuntijat uskaltautuvat jakamaan tietotaitoaan. Suomalaisia web-analytiikkabloggaajia ei ole vielä liikaa (Steve Jackson ja Petri Mertanen kaipaavat seuraa). Tai jos on muita blogeja tiedossa, niin nyt on hyvä paikka mainostaa itseään tai kaveriaan.

  1. Leevi Kokko says:

    Näkyvät analytiikkaosaajien rekryilmoitukset ovat vain jäävuoren huippu, ja suurinta osaa mittausosaajista haetaan puskaradiolla. Ja tällä hetkellä perskohtainen kokemus kertoo, että puskaradio pauhaa kovaa :-)

    Juttelin Steve Jacksonin kanssa tällä viikolla, ja Suomen Web Analytics Association alkaa kuulemani mukaan toimia aktiivisemmin suomalaisten osaajien verkottumisen ja alan yleisen näkyvyyden edistämiseksi.

  2. Simo Karkkulainen says:

    ainakin mitä kansainvälisesti seuraa ja omaa postiansa kattelee niin tuntuu että koko analytiikka alalla menee ehkä turhan lujaa tällä hetkellä, osaajia ei vaan tunnu löytyvän. joten headhunttaus on ainoa keino löytää tekijöitä. suomessa kun on vain kourallinen oikeita osaajia..

    toki web analytiikka on ehkä fiksuin asia koko webissä tällä hetkellä. ja oikeastaan ainoa väline jolla pystytään vastaamaan asiakkaan esittämiin kysymyksiin.

    hattua täytyy nostaa sataman stevelle, mikolle ja kallelle Suomen Web Analytics Association eteen tehdyn työn johdosta. uskon että alanosaajat on tai ovat olleet satamalla, joten suosittelen lämpimästi mikäli ala oikeasti kiinnostaa.

  3. Fast & Loud says:

    Luulisi, että sitä myötä kun liiketoiminnot siirtyvät nettiin, pelkkä webbianalysointi ei riitä. Niin kauan kun ollaan sillä tasolla, että käydään Snoobista katsomassa, että ”Hei, nyt ton linkin kautta tullaan meidän sivulle”, niin homma on fine.

    Mutta sitten kun ryhdytään suunnittelemaan suurempaa kuvaa, netti ja muu liiketoiminta eivät voi olla erillään. Eihän muitakaan jakelukanavia, kuten kivijalkaa ja katalogia, analysoida erillään yleisestä liiketoiminnasta. Siis siten, että kivijalka-analyytikko istuu yhdessä huoneessa ja business planneri toisessa. Jonkun pitää aina suunnitella ja analysoida kokonaisuutta, vaikka tietoa eri toiminnoista tietysti voidaan tuottaa alemmilla tasoilla.

    Mikäli haluaa ässäksi analytiikan parissa, kannattaisi tulevaisuutta ajatellen panostaa oman osaamisensa suhteen myös muuhun kuin pelkkään webbiin.

    Niin kuin hakukoneoptimointi huonoimmillaan on; panostetaan tosi paljon ihmisen saamiseen sivuille, eikä mietitä hirveästi miten sen jälkeen pitäisi tapahtua…

  4. Janne says:

    Hoi

    Olen kovasti samaa mieltä kommentoijien kanssa anaytiikan osaamisen tasosta ja erityisesti liiketoiminnan johdon kyvystä ymmärtää mistä on kysymys. En näe että liiketoiminnan johdossa olisi kovinkaan laajalti vielä edes ylitetty tätä ymmärtämisen kynnystä, saatikaan sitten implementoitu analytiikka osaksi liiketoiminnan prosseja.

    Alkuperäiseen kirjoitukseen semmoinen huomautus, etä Sanoma Data vastaa teknisten palvelujen tuottamisesta Sanoma-konsernin liiketoimintayksiköille, joten tuo rekry on enemmänkin tuon aihealueen teknisen projektipäällikön duunia. Tiedän että noissa liiketoiminnoissa ei haluta päästä sanomadatan proikkaria huseeraamaan business puolen analyyseihin.
    wimme

  5. Jaakko says:

    Fast & Loud:
    ”Mikäli haluaa ässäksi analytiikan parissa, kannattaisi tulevaisuutta ajatellen panostaa oman osaamisensa suhteen myös muuhun kuin pelkkään webbiin.”

    Olisi kiva kuulla mitä tarkoitat tällä tarkemmin?

  6. Petri Mertanen says:

    Eipä ole huntereita näkynyt tai kuulunut, ovat tainneet olla vain Simon perässä. : ) Mitä itse terminologiaan tulee niin ennenkuin oikeasti päästään tekemään Business Intelligence asioita, näkisin että ensin puhutaan markkinoinnin optimoinnista ja analysoinnista pelkän web analytiikan sijasta.