Taivalkosken kunnan uusi verkkopalvelu

Toimiston ilmoittama referenssi

Tekijä: redandblue

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: 10 000–30 000 €

Projektin tyyppi: Julkishallinnon verkkopalvelu, Kunnan verkkopalvelu

Taivalkoski on aktiivinen, on noin 4000 asukkaan pohjoissuomalainen kunta, joka sijaitsee usean kansallispuiston lähellä ja on tunnettu puisista vaaroistaan. Taivalkosken kunta valitsi vuoden 2024 alussa redandbluen suunnittelemaan ja toteuttamaan uuden WordPress-verkkopalvelunsa. Uudistusprojekti vietiin tehokkaasti läpi täysin etätyöskentelyn keinoin, mikä osaltaan mahdollisti myös budjetissa pysymisen.

Verkkopalvelu-uudistuksen lähtökohdat ja tavoitteet

Taivalkosken kunnan verkkopalvelu-uudistuksen lähtökohtina olivat kunnan uuden ilmeen tuominen verkkopalveluun sekä kunnan viestinnän parantaminen helppokäyttöisellä julkaisutyökalulla. Kunnan verkkopalvelu on usein kuntalaisen ensisijainen tiedonlähde, joten sivusto on tärkeässä osassa kunnan viestintää. Sivustolla on myös markkinoinnillisia tavoitteita potentiaalisten uusien asukkaiden ja matkailijoiden tavoittamisessa.

Taivalkosken verkkopalvelu-uudistuksen tavoitteita määriteltiin yhdessä ensimmäisessä projektin kick-off-työpajassa. Tavoitteeksi nousivat erityisesti sivuston näyttävyys ja edelläkävijyys – saavutettavuudesta ja käytettävyydestä tinkimättä.

Verkkopalvelun konseptointi ja suunnittelu

Verkkopalvelun konseptointi käynnistettiin yhteisillä työpajoilla, jotka pidettiin etänä. Ensimmäisessä työpajassa keskityimme palvelun kohderyhmiin ja tarkastelimme sivuston analytiikan kautta sitä, mitä tietoa sivustolta erityisesti haetaan. Keskustelimme myös vanhan sivuston kompastuskivistä, jotta ongelmat voitiin jättää taakse uuden palvelun myötä.

Seuraavaksi keskityimme tarkemmin sivuston sivukarttaan ja visuaaliseen ilmeeseen. Useiden benchmarkien kautta löysimme oikeat suuntaviivat Taivalkosken uuden ilmeen konkretisoitumiseen verkkopalveluun. Konseptoinnin jälkeen käynnistimme suunnitteluvaiheen.

Kun työpajojen pohjalta redandbluen suunnittelijalla oli riittävät tiedot aloittaa suunnittelutyö, se käynnistettiin läpinäkyvänä ja iteratiivisena prosessina. Kunnan tiimi pidettiin hyvin ajantasalla siitä, miten suunnittelutyö etenee ja he saivat kommentoida suunnittelmia matalalla kynnyksellä. Ennen toteutusta verkkopalvelun näkymistä toteutettiin visuaalinen prototyyppi, jota Taivalkosken kunnan tiimi pystyi testaamaan kuin oikeaa verkkopalvelua ennen yhtäkään riviä koodia.

Verkkopalvelun lopputulos ja integraatiot

Taivalkosken kunnan WordPress-verkkopalvelu on toteutettu vastaamaan WCAG-kriteeristön mukaisia A/AA-tason saavutettavuusvaatimuksia. Uusi ilme tulee hienosti esiin uudessa palvelussa, joka erottuu halutusti muiden kuntien verkkopalveluista. Se on sisällöntuottajien kannalta helppo ylläpitää ja joustavasti jatkokehitettävissä.

Redandblue on toteuttanut Suomi.fi-palvelutietovarantoon tehtävää PTV-integraatiota varten oman WordPress-lisäosan. Taivalkoski otti lisäosan käyttöönsä verkkopalveluunsa PTV-sisältöjen integroimiseen sivuille. Esimerkiksi kunnan palveluiden sisällöt voidaan nyt luoda sivustolle täysin PTV:stä tuotavilla sisällöillä tai lisätä palvelutietovarannosta tuotujen sisältöjen sekaan muuta sisältöä rikastuttamaan sivuja.

Verkkopalvelun teknisessä toteutuksessa tehtiin lisäksi kurssi-integraatio kansalaisopiston verkkopalvelusta. Näin kuntalaiset voivat selata Taivalkosken kansalaisopiston kursseja suoraan kunnan sivustolla. Kunnan ilmoitukset, päätökset ja pöytäkirjat haetaan sivustolle tweb-järjestelmästä.

Kunnan yhteystiedot olivat aikaisemmin manuaalisesti ylläpidettäviä. Tämä oli erittäin työllistävää kunnan viestinnälle, joten uuteen verkkopalveluun yhteystiedot integroitiin suoraan kunnan Active Directorysta. Nyt yhteystiedot päivittyvät järjestelmään kerran vuorokaudessa.

Uudistusprojektin myötä redandblue vastaa taivalkoski.fi-verkkopalvelun ylläpidosta, käyttöpalvelusta ja jatkokehityksestä.


Sinua voisi kiinnostaa myös

Mannerheimin Lastensuojeluliiton nettikirjepalveluiden uudistus

Tekijä: redandblue

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: 30 000–60 000 €

Mannerheimin Lastensuojeluliitto on yksi Suomen suurimmista ja tunnetuimmista kansalaisjärjestöistä. MLL on aktiivinen toimija niin paikallisella, maakunnallisella kuin valtakunnallisellakin tasolla. MLL:n Auttavat puhelin- ja digitaaliset palvelut ylläpitävät useita valtakunnallisia tukipalveluita niin lapsille ja nuorille kuin aikuisillekin. Palveluissa tarjotaan anonyymia, luottamuksellista ja maksutonta tukea useiden eri yhteydenottokanavien kautta. Lähtökohdat ja tavoitteet MLL:n Auttavilla puhelimilla ja digitaalisilla palveluilla […] Lue lisää

Allianssin verkkopalvelu-uudistus

Tekijä: redandblue

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: 10 000–30 000 €

Rakensimme Allianssi ry:lle verkkopalvelun, jossa yhdistyy selkeästi erottuva sivuston ilme sekä kattavaa nuorisoalan informaatiota tarjoava verkkopalvelu. Suomen nuorisoalan kattojärjestö Allianssi ry on valtakunnallinen nuorisoalan palvelu- ja vaikuttajajärjestö. Allianssi on poliittisesti ja uskonnollisesti sitoutumaton edunvalvoja, ja jäseninään heillä on yli 140 valtakunnallista nuoriso- tai kasvatusalan organisaatiota. Tärkein tavoite on nuorten syrjäytymisen ehkäisy. Allianssi edistää nuorten kasvua […] Lue lisää

Finnfund – uusi verkkopalvelu ja digimarkkinointi

Tekijä: redandblue

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: 30 000–60 000 €

Lähtökohdat verkkopalvelu-uudistukseen Finnfund on suomalainen kehitysrahoitusyhtiö, joka rahoittaa kestävän kehityksen mukaisia hankkeita kehittyvissä maissa. Finnfundin tavoitteena on tukea yksityisen sektorin investointeja tarjoamalla lainoja, pääomasijoituksia ja asiantuntijatukea. Finnfund pyrkii edistämään talouskasvua ja uusien työpaikkojen syntymistä sekä kehittämään ilmastoratkaisuja, jotka auttavat hillitsemään ilmastonmuutoksen vaikutuksia ja tukevat kestävämpää tulevaisuutta. Yhtiö toimii laajasti erityisesti Afrikassa, Aasiassa ja Latinalaisessa Amerikassa, […] Lue lisää

Elokuvateatteri Gildan verkkopalvelu ja lippujen verkkokauppa

Tekijä: Don & Branco Oy

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: 30 000–60 000 €

Elokuvateatteri Gilda avautui Kampin Lasipalatsikortteliin marraskuussa 2024. Itsenäinen kaupunkikino syntyi halusta tarjota Helsingin paraatipaikalla viimeisteltyjä ja ylellisiä elokuvaelämyksiä. Don & Branco on kokonaisvaltaisena kumppanina luonut Gildan brändi-identiteetin, toteuttanut markkinointia sekä vastannut verkkopalvelun suunnittelusta ja lipunmyyntijärjestelmän teknisestä toteutuksesta. Haaste Uuden elokuvateatterin haasteena on kilpailu: tarjonnan keskellä piti löytää keino erottua ja tehdä Gildasta elokuvanrakastajille kiinnostavin vaihtoehto. […] Lue lisää

Remod

Tekijä: MEOM

Tärkein teknologia: HubSpot CMS

Projektin budjetti: 10 000–30 000 €

Remod tarjoaa tietohallinnon ja tietoturvan ratkaisuja liiketoiminnan digitalisointiin ja IT-infrastruktuurin kehittämiseen. Remod painottaa palvelussaan asiakaslähtöistä kokonaisuutta, jossa hyvä tietohallinto ja hyvä tietoturva kulkevat käsi kädessä. HubSpot-markkinointimasiina strategisella kivijalalla Yhteistyömme Remodin kanssa lähti liikkeelle strategisella työllä. Kartoitimme yhdessä Remodin position tietoturva-alalla. Positioinnissa tunnistimme yrityksen vahvuudet ja erottautumistekijät, jotka pohjautuvat syvälliseen kohderyhmien ymmärrykseen. Nämä erottuvuustekijät ohjasivat verkkosivuston […] Lue lisää

Design Forum

Tekijä: redandblue

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: 30 000–60 000 €

Design Forum Finlandia ylläpitää Suomen Taideteollisuusyhdistys – Konstflitföreningen i Finland ry, joka on perustettu vuonna 1875. Yhdistyksen jäseninä on muotoilualaa lähellä olevia yrityksiä ja organisaatioita. Design Forum Finlandin verkkopalvelu-uudistus aloitettiin konseptointityöpajoilla. Konseptoinnissa esiin nousi erityisesti jäsenten palveleminen sekä sivuston hierarkian uudistus. Myös ulkoasullisesti haluttiin luoda uutta – edellisen, pääasiassa mustaa ja valkoista hyödyntävän sivuston sijaan […] Lue lisää

Vierityspalkki.fi

Julkaistu vuodesta 2006. Vierityspalkki on blogi verkkopalveluiden kehityksestä, internetin teknologioista ja alan toimistoista. Seuraa, niin tiedät miten ja kenen toimesta syntyvät parhaat verkkopalvelut, verkkokaupat ja räätälöidyt web-sovellukset. Uutiskirjeellä on jo yli 1100 tilaajaa.


Tilaa uutiskirje.

  • 40-50 asiantuntija-artikkelia vuosittain.

    Toimitettua asiasisältöä verkkopalveluiden uudistuksista ja kotimaisen ohjelmistoalan tapahtumista. Vierityspalkki nostaa esiin alan puheenaiheita ja tuoretta tutkimustietoa, osallistuu keskusteluun sekä haastattelee alan asiantuntijoita ja toimistoja. Julkaistuja artikkeleita jo yli 1000 kappaletta.


    Kaikki artikkelit

  • 150-200 julkaistua referenssicasea joka vuosi.

    Julkaisut-palsta tarjoaa näkyvyyttä kiinnostaville uusille verkkopalveluille ja web-sovelluksille, ja antaa asiakkaille mahdollisuuden arvioida eri toimistojen osaamista.


    Selaa toimistojen julkaisuja

  • 300-400 työpaikkailmoitusta vuosittain.

    Vuodesta 2007 toiminut ilmoituspalsta on edelleen sivuston suosituin osio. Moni asiantuntija on löytänyt useammankin työpaikan palstan kautta vuosien varrella.


    Selaa avoimia työpaikkoja

  • 31 kokenutta digitoimistoa

    on päässyt aina ajantasaiselle Toimistot-listalle. Lista on auttanut asiakkaita löytämään kokeneita digitoimistokumppaneita jo usean vuoden ajan. Lista keskittyy WordPress-toimistoihin ja räätälöityjen web-sovellusten tekijöihin.


    Selaa Toimistot-listaa

Tilaa kuukausikirje

Kerran kuukaudessa ilmestyvä uutiskirje koostaa artikkelit, julkaisut, työpaikat ja linkkivinkit. Kirjeellä on jo yli 1100 tilaajaa.
Huom. Sähköpostiosoitettasi ei luovuteta eteenpäin, eikä käytetä mihinkään muuhun tarkoitukseen – ihan oikeasti.

Siirry takaisin sivun alkuun