Suomen evankelis-luterilaisen kirkon uusi verkkopalvelu

Toimiston ilmoittama referenssi

Tekijä: redandblue

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: yli 60 000 €

Projektin tyyppi: Järjestön verkkopalvelu

Erityistä: Saavutettavuus testattu ja huomioitu osana projektia

Suomen evankelis-luterilaisessa kirkossa on noin 3,6 miljoonaa jäsentä. Vuonna 2023 kirkkoon liittyi yli 20 000 suomalaista. Uusi evankelis-luterilaisen kirkon verkkopalvelu www.evl.fi on redandbluen suunnittelema ja toteuttama. Uuden verkkopalvelun päätehtävä on palvella kirkon jäseniä sekä tuoda kirkolle uusia, potentiaalisia jäseniä tutustumaan kirkon toimintaan ja sanomaan. Sivustolla on lähes 2,5 miljoonaa istuntoa vuodessa.

Uuden evl.fi-verkkopalvelun uudistusta varten oli tehty laajaa taustatutkimusta, ja pääsimme aloittamaan konseptin täsmennyksen kirkon viestinnän ja North Patrolin toteuttaman määrittelyn pohjalta. Määrittelyn lisäksi projektin lähtökohtina toimivat kirkon toteuttamat käyttäjäkyselyt, strategia, viestintäohjelma ja Millenniaalien kirkko -hanke, jonka tavoitteena on houkutella entistä enemmän millenniaaleja kirkon piiriin.

Laajan ja monitahoisen kokonaisuuden vuoksi konseptin täsmentämiseen käytettiin hyvin aikaa. Sekä evl.fi että evl.fi/plus -verkkopalvelun sivukartat suunniteltiin pienemmissä tiimeissä, ja pohjana käytettiin analytiikasta saatavaa dataa. Muutenkin sivuston suunnittelussa hyödynnettiin paljon analytiikkadataa ja keskityttiin palvelujen käytettävyyteen ja saavutettavuuteen. Verkkopalvelujen mobiilikäyttäjien osuus oli lähes 60 %, joten myös käytettävyys mobiililaitteilla oli suunnittelun keskiössä.

Verkkopalvelun tekninen toteutus alkoi projektissa , kun ensimmäiset visuaaliset elementit oli lyöty lukkoon. Toteutusta jatkettiin ketterästi eteenpäin, ja samalla asiakas testasi elementtejä ja toiminnallisuuksia. Kirkossa on yli 350 seurakuntaa, joten loppukäyttäjälle haluttiin tarjota toiminnallisuus oman seurakuntansa selvittämiseen. Tätä varten sivustolla on seurakuntahaku-upotus. Seurakuntahaku on tärkeä myös monessa yhteydessä, ja verkkopalveluun päätettiin toteuttaa tarvittaessa sivulle nostettava, sivun päällä “kelluva” seurakuntahaku-elementti.

Integraatioista mainittakoon kirjautumisen ja käyttäjätiedon integraatio. WordPressin hallintaan kirjautuminen toteutettiin asiakkaan Azure AD:ta vasten. Yli sadalle henkilölle hajautetun sisällöntuotannon vuoksi verkkopalvelun hallintaan kirjautumisesta haluttiin tehdä mahdollisimman helppo. Lisäksi evl.fi/plus-puolelle haetaan myös yhteystiedot säännöllisesti AD:sta, joten yhteystietojen päivitys riittää yhteen järjestelmään.

“Työskentely redandbluen kanssa on ollut sujuvaa, joustavaa ja innostavaa. Isossa projektissa, jossa on ollut monenlaisia vaiheita, on redandbluen huippuosaava tiimi pystynyt ratkaisemaan teknisesti yllättäviä ja haastavia tilanteita, loppuun asti hiotusta visuaalisesta jäljestä tinkimättä.”

-Juho Niemelä, tuoteomistaja, Kirkkohallitus

Analytiikan kehittäminen 

Osana evl.fi-verkkopalvelun kehittämistä räätälöimme Matomo Analytics -mittariston vastaamaan EVL:n tarpeita ja tavoitteita. Aloitimme kehitysprosessin järjestämällä analytiikkatyöpajan, jossa määrittelimme yhdessä asiakkaan kanssa kokonaisvaltaisen analytiikka- ja mittausstrategian. Tämän pohjalta räätälöimme Matomoon juuri kirkolle sopivat mittarit, jotka huomioivat kaikki tärkeät osa-alueet verkkopalvelussa.

Kiinnitimme erityistä huomiota myös datan visualisointiin ja rakensimme räätälöityjä dashboardeja, jotka tarjoavat selkeän ja informatiivisen näkymän verkkopalvelun toimivuudesta.

Analytiikkajärjestelmän kehittäminen ei jäänyt vain tekniseksi toteutukseksi, vaan raportointi ja datan hyödyntäminen ovat jatkossa tärkeänä osana sisällöntuotantoa sekä verkkopalvelun kehittämistä. Tavoitteena on jatkossa luonteva osa sisältöjen suunnittelua ja kehittämistä. Säännölliset data-analyysikatsaukset auttavat sisällöntuottajia tunnistamaan, mitä ihmiset todella etsivät, ja varmistamaan, että sisällöt vastaavat tehokkaasti näihin tarpeisiin. Tämä datalähtöinen lähestymistapa on merkittävä osa verkkopalvelun jatkuvaa kehittämistä.

Lue lisää: Järjestön sivustouudistus – kaikki julkaisut Vierityspalkissa


Sinua voisi kiinnostaa myös

KauppakamariTieto & Ammattikirjasto -verkkopalveluiden uudistus

Tekijä: Alfons Digital

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: 10 000–30 000 €

Esittely KauppakamariTieto on ammattilaisen verkkotietopankki liiketoiminnan eri osa-alueiden käyttöön. Se sisältää keskeisen tiedon taloushallinnosta, palkoista, verotuksesta, työsuhdeasioista, juridiikasta ja ulkomaankaupasta. Tavoitteet Tilaajan tavoitteena oli uudistaa KauppakamariTiedon ja Ammattikirjaston käyttöliittymä ja ulkoasu vastaamaan nykyistä visuaalista ilmettä. Tavoitteiden keskiössä oli käytettävyyden ja käyttökokemuksen parantaminen sekä eri toimintojen selkiyttäminen käyttäjälle. Omaan lisenssiin kuuluvat tilaukset tuotiin näkyviin auki- ja […] Lue lisää

Vuoden huiput -verkkosovellus

Tekijä: redandblue

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: 30 000–60 000 €

Grafian järjestämä Vuoden Huiput on Suomen merkittävin luovan suunnittelun kilpailu, joka on suunnittelijoiden itsensä vuonna 1980 perustama. Vuosittain järjestettävä tapahtuma tähtää suunnittelun tason nostamiseen, luovuuden ja omaperäisyyden voimistamiseen ja suunnittelijoiden ammattitaidon kehittämiseen. Tapahtumakokonaisuuteen kuuluu kilpailu, festivaali, palkintogaala, palkittuja töitä esittelevä näyttely sekä vuosikirja. Kilpailussa on 15 sarjaa luovan suunnittelun eri osa-alueilta. Lähtökohdat Vuoden huippujen verkkosivut […] Lue lisää

Moottori.fi-verkkopalvelun uudistus

Tekijä: redandblue

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: yli 60 000 €

Autoliitto valitsi redandbluen vuoden 2023 alkukesästä suunnittelemaan ja toteuttamaan uuden Moottori.fi-verkkopalvelun. Uusi Moottori-palvelu julkaistiin maaliskuussa 2024. Vuonna 1925 perustettu Moottori on autoalan media, jonka julkaisija ja kustantaja on Autoliitto ry. Nykyisin Moottori ilmestyy painettuna aikakauslehtenä 9 kertaa vuodessa ja Moottorin verkkosivuilla julkaistaan noin 5 artikkelia joka päivä. Autoliiton jäsenet saavat painetun Moottorin jäsenetuna. Nykyisin lehdessä […] Lue lisää

Taivalkosken kunnan uusi verkkopalvelu

Tekijä: redandblue

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: 10 000–30 000 €

Taivalkoski on aktiivinen, on noin 4000 asukkaan pohjoissuomalainen kunta, joka sijaitsee usean kansallispuiston lähellä ja on tunnettu puisista vaaroistaan. Taivalkosken kunta valitsi vuoden 2024 alussa redandbluen suunnittelemaan ja toteuttamaan uuden WordPress-verkkopalvelunsa. Uudistusprojekti vietiin tehokkaasti läpi täysin etätyöskentelyn keinoin, mikä osaltaan mahdollisti myös budjetissa pysymisen. Verkkopalvelu-uudistuksen lähtökohdat ja tavoitteet Taivalkosken kunnan verkkopalvelu-uudistuksen lähtökohtina olivat kunnan uuden […] Lue lisää

Etteplan – verkkosivuston uudistus

Tekijä: Knowit Experience

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: yli 60 000 €

Etteplan on kansainvälinen teknologiapalveluyritys, jonka palveluiden keskiössä on asiakasyritysten avustaminen vihreän siirtymän tuomien haasteiden edessä. Osana brändi-identiteettinsä uudistusta Etteplan halusi uudistaa vanhan sivustonsa, joka oli tullut elinkaarensa loppuun niin teknisesti kuin visuaalisestikin. Uudistuksen keskiöön asetettiin vastuullisuus ja turvallisuus, jotka ohjasivat tekemistä koko projektin ajan. Ennen sivustouudistuksen aloittamista Etteplan oli käynnistänyt brändi-ilmeensä ja identiteettinsä uudistamisen Milttonin […] Lue lisää

Kuluttaja.fi

Tekijä: redandblue

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: yli 60 000 €

Kuluttaja-lehti on Suomen suurin testaaja. Lehti testaa tuotteet puolueettomasti puolestasi, jotta saat rahoillesi parasta vastinetta. Kuluttaja-lehteä ylläpitää Kuluttajamedia ry, joka valvoo kuluttajan oikeuksia. Kuluttaja on julkaissut lehteä jo vuodesta 1967 saakka. Palvelusta löytyy myös musta lista ja lukuisia artikkeleita vuosien varrelta. Lähtökohdat Kuluttajan verkkopalvelu kaipasi uudistamista. Yhdistys oli siirtymässä Salesforce-järjestelmään, ja samalla palvelu haluttiin uudistaa. […] Lue lisää

Vierityspalkki.fi

Julkaistu vuodesta 2006. Vierityspalkki on blogi verkkopalveluiden kehityksestä, internetin teknologioista ja alan toimistoista. Seuraa, niin tiedät miten ja kenen toimesta syntyvät parhaat verkkopalvelut, verkkokaupat ja räätälöidyt web-sovellukset. Uutiskirjeellä on jo yli 1100 tilaajaa.


Tilaa uutiskirje.

  • 40-50 asiantuntija-artikkelia vuosittain.

    Toimitettua asiasisältöä verkkopalveluiden uudistuksista ja kotimaisen ohjelmistoalan tapahtumista. Vierityspalkki nostaa esiin alan puheenaiheita ja tuoretta tutkimustietoa, osallistuu keskusteluun sekä haastattelee alan asiantuntijoita ja toimistoja. Julkaistuja artikkeleita jo yli 1000 kappaletta.


    Kaikki artikkelit

  • 150-200 julkaistua referenssicasea joka vuosi.

    Julkaisut-palsta tarjoaa näkyvyyttä kiinnostaville uusille verkkopalveluille ja web-sovelluksille, ja antaa asiakkaille mahdollisuuden arvioida eri toimistojen osaamista.


    Selaa toimistojen julkaisuja

  • 300-400 työpaikkailmoitusta vuosittain.

    Vuodesta 2007 toiminut ilmoituspalsta on edelleen sivuston suosituin osio. Moni asiantuntija on löytänyt useammankin työpaikan palstan kautta vuosien varrella.


    Selaa avoimia työpaikkoja

  • 31 kokenutta digitoimistoa

    on päässyt aina ajantasaiselle Toimistot-listalle. Lista on auttanut asiakkaita löytämään kokeneita digitoimistokumppaneita jo usean vuoden ajan. Lista keskittyy WordPress-toimistoihin ja räätälöityjen web-sovellusten tekijöihin.


    Selaa Toimistot-listaa

Tilaa kuukausikirje

Kerran kuukaudessa ilmestyvä uutiskirje koostaa artikkelit, julkaisut, työpaikat ja linkkivinkit. Kirjeellä on jo yli 1100 tilaajaa.
Huom. Sähköpostiosoitettasi ei luovuteta eteenpäin, eikä käytetä mihinkään muuhun tarkoitukseen – ihan oikeasti.

Siirry takaisin sivun alkuun