Rauman kaupungin verkkopalvelu-uudistus

Toimiston ilmoittama referenssi

Tekijä: Valu Digital Oy

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: yli 60 000 €

Projektin tyyppi: Julkishallinnon verkkopalvelu, Kunnan verkkopalvelu

Lähtökohtana vanhentunut alusta ja puutteellinen käyttökokemus

Rauman kaupungilla oli tarve uudistaa verkkopalvelunsa vastaamaan paremmin nykypäivän tarpeita. Projektin tarjouspyyntövaiheessa Rauman kumppanina toimi North Patrol, joka auttoi määrittelemään verkkopalvelu-uudistuksen tavoitteet, tarpeet ja keskeiset vaatimukset. Hyvin valmisteltu vaatimusmäärittely loi selkeän pohjan kilpailutukselle ja antoi hyvän lähtökohdan itse toteutukselle.

Verkkopalvelut eivät enää vastanneet nykypäivän tarpeita. Erityisesti vanha WordPress-teknologia oli elinkaarensa lopussa ja siitä puuttuivat modernit, helppokäyttöiset ja joustavat sisällönhallintaratkaisut. Tämä rajoitti sisällöntuottajien päivittäistä työskentelyä, hidasti viestinnän reagointikykyä eikä tarjonnut mahdollisuuksia toteuttaa nykyaikaista käyttökokemusta. Uudistuksessa haluttiin korjata nämä puutteet toteuttamalla verkkopalvelut modernilla WordPress-alustalla, joka mahdollistaa sisältöjen monipuolisen, helpon hallinnan ja esittämisen ja kustannustehokkaan jatkokehityksen.

Uudistus kattoi rauma.fi- ja visitrauma.fi-sivustot.

Varsinkin pääsivusto rauma.fi kaipasi uudistusta ja selkeyttä erityisesti tiedon löydettävyyden ja palvelupolkujen osalta. Tavoitteena oli parantaa palvelutietojen ja sisältöjen löydettävyyttä sekä loppukäyttäjän kokemusta verkkopalvelussa.

– Meillä oli pääsivuston lisäksi jopa 16 erillistä sivustoa, joiden ylläpito oli työlästä. Halusimme nykyaikaisen, saavutettavan ja kaupunkilaisia paremmin palvelevan verkkosivuston, kertoo Rauman kaupungin viestintäasiantuntija Saija Laaksovirta.

Lisäksi samaan aikaan Rauman kaupungilla oli käynnissä brändiuudistus, jonka visuaaliset linjaukset haluttiin huomioida osana uuden verkkopalvelun ilmettä.

Joustava rakenne ja tehokas sisällönhallinta modernilla WordPressillä

Uudistuksessa hyödynnettiin modernia WordPressiä ja sen lohkoteemaa, joka mahdollistaa selkeän ja tehokkaan viestinnän sekä markkinoinnin verkkopalvelussa. Lohkoteemalla pystytään tarjoamaan sisällönsyöttäjille valmiit sisällön esitysmallit, mutta se mahdollistaa myös uusien elementtien muokkaamisen ja luomisen tarpeen mukaan kustannustehokkaasti ja ketterästi. Näin sisällöntuottajilla on aidosti monipuoliset työkalut käytössään.

Sivuston sisällönhallintaa sujuvoitettiin toteuttamalla valmiit sivumallit keskeisimmistä näkymistä. Jokainen sivumalli on asiantuntijoiden huolellisesti laatima niin, että se ohjaa sisällöntuottajaa luomaan rakenteeltaan ja visuaalisuudeltaan selkeää, saavutettavaa ja loppukäyttäjiä parhaiten palvelevaa sisältöä. Tärkeänä periaatteena oli, että sisällöntuottajalla on aina käytössään valmiiksi mietitty pohja, jonka avulla laadukas ja yhdenmukainen lopputulos syntyy helposti ilman teknistä osaamista. Lohkoteeman ansiosta sivumallit ovat helposti muokattavissa ja kehitettävissä, ja sisällöntuottajat voivat itsenäisesti rakentaa sivuja valmiiden mallien pohjalta sekä tarvittaessa muokata niiden rakennetta ilman teknistä apua. Tämä sujuvoittaa sisällöntuotantoa ja mahdollistaa viestinnälle ketterän reagoinnin muuttuvissa tarpeissa.

North Patrolin ja Rauman kaupungin tarjouspyynnön vaatimusmäärittelyssä tunnistetut eri sivumallit oli mahdollista toteuttaa modernilla WordPress-ratkaisulla ja lohkoteemalla huomattavasti aiempaa joustavammin ja kustannustehokkaammin. Vastaavien sivumallien rakentaminen ja ylläpito olisi perinteisellä ACF-toteutuksella ollut selvästi työläämpää ja vaatinut toimittajalta teknistä työtä myös pienempiin muutoksiin.

Valun graafikko suunnitteli visuaalisen ilmeen brändiuudistuksen pohjalta ja varmisti, että uudet sivustot puhuttelevat kuntalaisia myös visuaalisesti.

Monipuoliset ja luovat työkalut viestintään

Moderni lohkoteemaratkaisu tarjoaa sisällöntuottajille laajat työkalut, joiden avulla sivujen ulkoasua ja sisältöjen esittämistapaa voidaan muokata monipuolisesti ja joustavasti ilman teknistä apua. Valmiiden sivumallien lisäksi käytössä on kattava valikoima lohkomalleja ja niiden asetuksia, joiden avulla voidaan esimerkiksi:

  • vaihdella värimaailmaa eri osioissa, kuten taustoissa ja nostoissa, kaupungin brändin väripalettia hyödyntäen
  • sijoitella sisältöjä joustavasti haluttuun järjestykseen valmiiden mallien avulla
  • muokata valmista lohkomallia lisäämällä tai poistamalla siihen osia tarpeen mukaan, esimerkiksi painikkeita tai muita yksittäisiä lohkoja
  • rakentaa kampanja- ja teemasivuja, joissa visuaalisia elementtejä ja asettelua voidaan mukauttaa viestinnän tarpeiden mukaan, esimerkiksi lisäämällä CTA-painikkeita
  • luoda itsenäisesti täysin uusia lohkomalleja tarpeen mukaan

Brändi-ilme ja visuaalinen yhtenäisyys säilyvät kaikissa toteutuksissa, sillä sivustolla käytettävät värit, typografia ja asettelut on määritelty niin, että ne ohjaavat viestintää pysymään sovituissa raameissa. Samalla sisällöntuottajille jää riittävästi vapautta luoda näyttäviä ja vaikuttavia kokonaisuuksia omatoimisesti niin halutessaan, jopa ilman toimittajan tekemää työtä. Tämä mahdollistaa ketterän reagoinnin viestinnän muuttuviin tarpeisiin, oli kyseessä sitten yksittäinen uutinen, kampanjasivu tai laajempi teemasivukokonaisuus.

Tiivis yhteistyö ja jämäkkä projektinhallinta

Rauman kaupungin verkkopalvelu-uudistukselle asetettu aikataulu oli tiukka, ja se oli heti alusta lähtien kaikkien osapuolten tiedossa. Aloituspalaverissa käytiin yhdessä läpi tavoitteet, roolit, vastuut sekä kriittiset vaiheet ja määriteltiin onnistumisen kannalta keskeisimmät tekijät. Alusta asti oli yhteinen ymmärrys siitä, että tiivis yhteistyö, avoin viestintä ja säännöllinen katselmointi ovat ratkaisevassa roolissa projektin onnistumisessa.

Projekti eteni määrätietoisesti ja pysyi aikataulussa viikoittaisten katselmointien ja aktiivisen yhteydenpidon ansiosta. Selkeät roolit ja vastuut sekä hyvä rytmitys varmistivat sujuvan etenemisen ja nopean reagoinnin, vaikka projektiin osallistui useita ihmisiä samanaikaisesti.

– Aina tiesi, että Valulta saa nopeasti vastauksia. Myös projektinhallinta ja kokonaisuuden ymmärrys olivat kohdillaan, Saija Laaksovirta kuvaa.

– Vaikka kehittäjiä oli mukana useampi ja aikataulu tiivis, saimme pidettyä kokonaisuuden hallussa, täydentää Valun projektipäällikkö Petri Kananen.

– Valulta löytyi asiakkaan työtä helpottavia ratkaisuja. Kun pohdimme ja pyörittelimme navigaatiorakennetta ja sisältöä uusiksi, niin Valu pystyi ajamaan uuden sisältörakenteen suoraan järjestelmään valmiiksi nopeuttaen sisällöntuotannon käynnistymistä ja vähentäen manuaalista työtä, Saija tarkentaa.

Konkreettisia hyötyjä ja pitkäkestoista arvoa

Uudistettu verkkopalvelu on parantanut sisällöntuotannon sujuvuutta, käyttökokemusta ja ylläpidon tehokkuutta. Lohkoteeman ansiosta sisällöntuottajilla on selkeät mallit joiden pohjalta uusien sivujen ja sisältöjen luonti on helppoa ja nopeaa. Lisäksi sisällöntuottajilla on vapaus rakentaa visuaalisesti näyttäviä ja informatiivisia sivuja jopa ilman toimittajaa ja teknistä apua. Moderni lohkoperustainen toteutus korvasi aiemman ACF-pohjaisen (Advanced Custom Fields), jäykän rakenteen, jossa sisältömuutokset ja rakenteelliset ratkaisut vaativat usein toimittajan kehittäjän työtä. Uudistuksen myötä sisällöntuotanto on huomattavasti joustavampaa, nopeampaa ja paremmin viestinnän omissa käsissä.

Projektissa toteutettu ratkaisu takaa myös sen, että kaupungin brändi-ilme säilyy verkkopalvelussa johdonmukaisena, vaikka sisällöntuottajilla on tarvittaessa käytössään enemmän vapautta.

– Nyt sisällöntuottajat tekevät enemmän itsenäisesti, ja heiltä kysymyksiä tulee minun suuntaan vähemmän. Se kertoo siitä, että järjestelmä toimii ja on helppokäyttöinen, Saija toteaa.

Pitkällä aikavälillä ratkaisu mahdollistaa ketterämmän ja kustannustehokkaamman kehityksen ja verkkopalvelun jatkuvan parantamisen ilman raskaita kehitysprojekteja.

Toteutus tiivistetysti

  • Moderni WordPress-toteutus
  • Rakennettu hyödyntäen Full Site Editing -ominaisuuksia
  • Mahdollistaa visuaalisen ja lohkopohjaisen sisällönhallinnan
  • Oma lohkoteema Raumalle
  • Räätälöity lohkoteema, joka tukee saavutettavaa ja kaupungin brändin mukaista esitystapaa
  • Valmiit sivupohjat ja lohkomallit
  • Valun asiantuntijoiden projektissa suunnittelemat valmiit sivumallit ja lohkomallit
  • Navigaatiorakenteen ja sisältöhierarkian rakentaminen
  • Asiakkaan luonnoksista jalostettu valmis navigaatiorakenne
  • Sisältörakenne tuotiin järjestelmään automaattisesti, valmiina sisällöntuotantoa varten
  • Integraatiot
  • PTV-integraatio (Palvelutietovaranto): palvelutiedot tuodaan sivustolle automaattisesti
  • Datahub-integraatio: matkailukohteet haetaan ja päivitetään Visit Rauman sivustolle automaattisesti
  • AD-integraatio: hallittu käyttäjien tunnistautuminen ja yhteystietojen tuonti sivustolle
  • Hakutoiminto
  • Valu Search -hakupalvelu parantaa sisällön löydettävyyttä ja tukee erilaisia hakutarpeita
  • Saavutettavuus
  • Sivusto toteutettiin AA -tason saavutettavuusvaatimusten mukaisesti
  • Testattu ja validoitu näkövammaisten ja saavutettavuusstandardien näkökulmasta
  • Responsiivisuus ja mobiilikäytettävyys
  • Sivusto skaalautuu eri päätelaitteille ja tukee mobiilikäyttöä sujuvasti
  • Toteutus jatkuvaa kehitystä tukevaksi ja pitkän elinkaaren omaavaksi: skaalautuva, selkeästi dokumentoitu ja helposti ylläpidettävä

Valulla on hyvä asiantuntemus ja ymmärrys siitä, mitä asiakas tarvitsee. Kun meillä ei ollut tarkkaa kuvaa siitä, miten kannattaisi edetä, Valu osasi neuvoa ja ohjata oikeaan suuntaan. Vaikeatkin asiat osattiin selittää ymmärrettävästi, ja kokonaisuus vietiin maaliin hallitusti.

Saija Laaksovirta, viestintäasiantuntija

Erittäin hyvä suoritus projektinhallinnassa ja asiakaspalveluasenteessa


Sinua voisi kiinnostaa myös

Marttaliitto

Tekijä: Valu Digital Oy

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: 30 000–60 000 €

Suuren yleisön suosikkisivusto on nyt entistä selkeämpi Kun mielessä on kysyttävää ruoasta tai kotitaloudesta, suomalaiset kääntyvät Marttojen puoleen. Tässä moderni verkkosivusto on tärkeä työkalu. Sitä ylläpitää koko marttajärjestön puolesta Marttaliitto, joka tukee eri tavoin marttapiirien ja -yhdistysten toimintaa ja jäsenviestintää. “Meille oli tärkeää tehdä sivustolle saavutettavuuteen liittyviä muutoksia. Halusimme myös muokata ulkoasun brändi-ilmeemme mukaiseksi”, kertoo […] Lue lisää

GRK – Verkkopalvelun uudistus

Tekijä: Valu Digital Oy

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: 30 000–60 000 €

GRK:n verkkosivuston uudistaminen Uusi sivusto tuo yhtiön monipuoliset palvelut esiin GRK on yksi Suomen johtavista infra-alan yrityksistä, joka Suomen lisäksi toimii myös Ruotsissa ja Virossa. Yhtiön verkkosivuston uudistustarve nousi strategisista muutoksista ja vanha sivusto ei enää vastannut nykytilanteen tarpeisiin. Uudistusprojekti lähti liikkeelle Valun Ville Juvosen vetämistä konseptisuunnittelun työpajoista, joiden lopputuloksena korostettiin GRK:ta monipuolisena infra-alan toimijana. […] Lue lisää

Pelastakaa Lapset ry

Tekijä: Valu Digital Oy

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: yli 100 000 €

Tärkein ulkoinen viestintäkanava koki isoja muutoksia Pelastakaa Lapset ry työsti pitkään omatoimisesti verkkosivustonsa uudistusta. Hanke oli alkanut elää omaa elämäänsä ja siitä oli tullut jo hyvin sokkeloinen. Lopulta Pelastakaa Lapset ry päätti joulukuussa 2022, että se haluaa tehdä selkeän ja kokonaisvaltaisen uudistuksen omat kohderyhmänsä huolellisesti huomioiden. Yhteistyökumppaniksi valittiin Valu Digital. Pelastakaa Lapset ry:n hankkeen vetäjänä […] Lue lisää

Finnfund – uusi verkkopalvelu ja digimarkkinointi

Tekijä: redandblue

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: 30 000–60 000 €

Lähtökohdat verkkopalvelu-uudistukseen Finnfund on suomalainen kehitysrahoitusyhtiö, joka rahoittaa kestävän kehityksen mukaisia hankkeita kehittyvissä maissa. Finnfundin tavoitteena on tukea yksityisen sektorin investointeja tarjoamalla lainoja, pääomasijoituksia ja asiantuntijatukea. Finnfund pyrkii edistämään talouskasvua ja uusien työpaikkojen syntymistä sekä kehittämään ilmastoratkaisuja, jotka auttavat hillitsemään ilmastonmuutoksen vaikutuksia ja tukevat kestävämpää tulevaisuutta. Yhtiö toimii laajasti erityisesti Afrikassa, Aasiassa ja Latinalaisessa Amerikassa, […] Lue lisää

Suomen Uusiutuvat

Tekijä: Digitoimisto Dude Oy

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: 10 000–30 000 €

Lähtökohdat Suomen Uusiutuvat (entinen Suomen Tuulivoimayhdistys) toimii energia-alan edelläkävijöiden edunvalvojana ja tietopankkina, mutta vanha sivusto ei täysin palvellut yhdistyksen kasvavia tarpeita. Tavoitteena oli luoda nimiuudistuksen myötä uudistetun brändin pohjalta uskottava, läpinäkyvä ja proaktiivinen viestintäkanava, joka tukee niin jäsenmäärän kasvua, tiedon jakamista kuin vaikuttamistyötä. Haasteina olivat erityisesti sisällön jäsentely, käyttäjäpolut ja navigaation selkeys. Myös manuaalinen päivittäminen […] Lue lisää

Janakkala – verkkopalvelun uudistus

Tekijä: Valu Digital Oy

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: 30 000–60 000 €

Kimmokkeena kuntalaisten palaute Janakkala on vilkas, yli 16 000 asukkaan kunta Kanta-Hämeessä. Verkkosivuilla tiedotettavaa riittää runsaasti. Kun edellisen sivuston tekninen alusta vaati päivitystä, päätettiin samalla uudistaa sivustoa muutoinkin. Uudistuksen pohjaksi toteutetun palautekyselyn perusteella kuntalaiset kokivat tiedon olevan liian monen klikkauksen päässä ja kaipasivat selkeämpiä polkuja etsimänsä tiedon luo. Viestintäsuunnittelija Heidi Lampsijärven johdolla kunnan sisällöntuottajat tarttuivat […] Lue lisää

Vierityspalkki.fi

Julkaistu vuodesta 2006. Vierityspalkki on blogi verkkopalveluiden kehityksestä, internetin teknologioista ja alan toimistoista. Seuraa, niin tiedät miten ja kenen toimesta syntyvät parhaat verkkopalvelut, verkkokaupat ja räätälöidyt web-sovellukset. Uutiskirjeellä on jo yli 1100 tilaajaa.


Tilaa uutiskirje.

  • 40-50 asiantuntija-artikkelia vuosittain.

    Toimitettua asiasisältöä verkkopalveluiden uudistuksista ja kotimaisen ohjelmistoalan tapahtumista. Vierityspalkki nostaa esiin alan puheenaiheita ja tuoretta tutkimustietoa, osallistuu keskusteluun sekä haastattelee alan asiantuntijoita ja toimistoja. Julkaistuja artikkeleita jo yli 1000 kappaletta.


    Kaikki artikkelit

  • 150-200 julkaistua referenssicasea joka vuosi.

    Julkaisut-palsta tarjoaa näkyvyyttä kiinnostaville uusille verkkopalveluille ja web-sovelluksille, ja antaa asiakkaille mahdollisuuden arvioida eri toimistojen osaamista.


    Selaa toimistojen julkaisuja

  • 300-400 työpaikkailmoitusta vuosittain.

    Vuodesta 2007 toiminut ilmoituspalsta on edelleen sivuston suosituin osio. Moni asiantuntija on löytänyt useammankin työpaikan palstan kautta vuosien varrella.


    Selaa avoimia työpaikkoja

  • 31 kokenutta digitoimistoa

    on päässyt aina ajantasaiselle Toimistot-listalle. Lista on auttanut asiakkaita löytämään kokeneita digitoimistokumppaneita jo usean vuoden ajan. Lista keskittyy WordPress-toimistoihin ja räätälöityjen web-sovellusten tekijöihin.


    Selaa Toimistot-listaa

Tilaa kuukausikirje

Kerran kuukaudessa ilmestyvä uutiskirje koostaa artikkelit, julkaisut, työpaikat ja linkkivinkit. Kirjeellä on jo yli 1100 tilaajaa.
Huom. Sähköpostiosoitettasi ei luovuteta eteenpäin, eikä käytetä mihinkään muuhun tarkoitukseen – ihan oikeasti.

Siirry takaisin sivun alkuun