Kansan Sivistysrahasto
Kansan Sivistysrahasto on vuonna 1955 perustettu työväenliikkeen itsenäinen säätiö, joka tukee apurahoin ja tunnustuspalkinnoin yhteiskunnallisesti suuntautunutta tutkimusta, opiskelua, harrastus- ja kulttuuritoimintaa sekä sivistystyötä.
Projektin tavoitteet ja lähtökohdat
Projektin alkaessa KSR:llä oli melko vastikään rakennetut verkkosivut, jotka koettiin kuitenkin sekaviksi ja vaikeiksi käyttää. Kansan Sivistysrahastolle oli aiemmin otettu käyttöön myös verkkokauppa, mutta palvelu koettiin keskeneräiseksi, joka näkyi myös verkkokaupan käyttöasteessa.
Toteutus aloitettiin yhdessä määritelyllä, jossa suunniteltiin uuden sivuston käyttäjäpolut ja rakennettiin rautalankamalli. Kansan Sivistysrahastolle oli heti projektin alkaessa selkeää, mitä projektin lopputulokselta haettiin. Uuteen verkkopalvelukokonaisuuteen kaivattiin selkeyttä. Apurahan hakemisen tai lahjoituksen tekemisen pitäisi olla käyttäjälle mahdollisimman helppoa ja vaivatonta. Määrittelyn yhteydessä kävi myös ilmi, että vanha sivusto toimi todella hitaasti, joten uuden sivuston rakentamisessa kiinnitettiin erityisesti huomiota myös sivuston optimointiin ja nopeaan latautumiseen.
Verkkopalvelun toteutus
Projektissa ei lähdetty mullistamaan verkkopalvelua kokonaan uusiksi, vaan keskityttiin käyttäjäkokemukseen. Palveluun tuotiin tarkemmin mietittyjä käyttäjäpolkuja ja selkeytettiin valikkorakenteita. Ulkoasun suhteen Kansan Sivistysrahaston toive oli saada säätiötä kunnioittavat ja tyylikkäät sivut, jotka kuitenkin elävät ajassa.
Verkkopalvelun toteutuksessa kaikki säätiön eri toiminnot tuotiin verkkopalveluun helposti ostettavaksi. Uudesta verkkopalvelusta käyttäjä löytää tarpeensa mukaan helposti eri rahastot, apurahat sekä muut lahjoitustuotteet, joita ovat mm. adressit, kirjekukat, mitalit ja merkkipäivälahjoitukset.
Verkkokaupan tuotteita räätälöitiin Kansan Sivistysrahaston ostopolkua tukevaksi ja mahdollistettiin se, että samassa ostossa käyttäjä voi tilata sekä fyysisiä tuotteita että tehdä lahjoituksen, joka ei aiemmassa ratkaisussa ollut mahdollista. Fyysisiin tuotteisiin (esim. adressit) tehtiin lisäkenttiä, jotta käyttäjä voi lisätä niihin oston yhteydessä haluamansa tekstin ja syöttää tilauksen yhteydessä myös suoraan saajan osoitteen.
Lopputuloksena käyttäjäkokemus edellä suunniteltu verkkopalvelu
Projektin lopputuloksessa Kansan Sivistysrahasto on ollut erityisen tyytyväisiä siihen, että käyttäjäpolut ovat nyt tarkkaan mietittyjä ja kaikki halutut elementit on onnistuttu asettelemaan sivuille selkeästi ja yksinkertaisesti. Uuden sivuston hyödyt ovat näkyneet konkreettisesti Kansan Sivistysrahaston arjessa. Säätiölle tulee vähemmän kyselyjä puhelimitse tai muilla tavoin, koska tieto löytyy nykyään verkkosivuilta niin helposti. Uudistus on myös lisännyt verkkokaupan kautta tehtyjen lahjoitusten määrää.
Lue lisää: Järjestön sivustouudistus – kaikki julkaisut Vierityspalkissa
Erinomainen projektinhallinta, asiakaspalvelu ja asiakkaan liiketoiminnan ymmärtäminen