Hämeen ammattikorkeakoulu

Toimiston ilmoittama referenssi

Tekijä: Evermade

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: yli 100 000 €

Projektin tyyppi: Julkishallinnon verkkopalvelu, Oppilaitoksen verkkopalvelu

Erityistä: Hakukoneoptimointia osana projektia, Web-analytiikan ja -raporttien konfigurointi osana projektia

Aloitimme yhteistyömme Hämeen ammattikorkeakoulun kanssa keväällä 2023. Mainostoimisto Kuudennen brändityön ja mallisivujen pohjalta lähdimme toteuttamaan modernia WordPress-sivustoa, joka palvelisi sekä nykyisten, että tulevien opiskelijoiden tarpeita. Hamk.fi-sivuston tärkein tehtävä on koota ja esittää koulutustuotteet asiakkaille, mutta myös koota näkymää kokonaisuudesta sisäiseen käyttöön.

Lähtökohdat ja tavoitteet

HAMKin tiimi halusi rakentaa uuden, selkeämmän tavan löytää koulutustuotteita. Haasteen loi koulutustuotteiden hajaantuminen erilaisten ulkoisten ja sisäisten järjestelmien välille. Sisällöllisesti koulutussivujen haluttiin tarjoavan tarpeellinen tieto potentiaaliselle opiskelijalle ja ohjata tämä ilmoittautumaan ulkoisen järjestelmän kautta.

Myös HAMKin uudistunut brändi vaati uusia tapoja tuoda brändi esille verkossa. Käyttöliittymissä haluttiin tuoda esiin uuden brändin moderneja värejä ja muotoja, huomioiden myös saavutettavuuden kriteeristö.

Sujuvampi koulutuksien esittely

Nykyinen sivusto yhdistää Hamkin omien tietokantojen koulutustietoja ja Opetushallituksen ylläpitämän koulutusportaalin Opintopolun tutkintotietoja. Näiden pohjalta sivustolle toteutettiin monipuolinen hakukone, josta potentiaaliset opiskelijat voivat etsiä erilaisia tutkintoja, avoimen koulutuksen kursseja, opintokokonaisuuksia sekä jatkuvan oppimisen kursseja. Haun avulla opiskelijat voivat suodattaa opintoja paikkakunnan, opetusmuodon, alan, tutkintotyypin ja muiden filttereiden avulla. Näin he löytävät nopeasti itseään kiinnostavien aiheiden äärelle. Kategorisointien avulla erilaisia opintokokonaisuuksia on myös helppo nostaa eri alojen esittelysivuille, mikä palvelee sivustolla tunnistetuja käyttäjäpolkuja.

Parempi ymmärrys käyttäjistä hakutermikartoituksella

Sivustouudistuksen alkutaipaleella toteutimme mittaussuunnitelman kohderyhmien pohjalta ja tunnistimme sivuston tärkeimmät mittauspisteet. Hakutermikartoituksen avulla selvitimme, mitä HAMKin potentiaaliset asiakkaat etsivät hakukoneista. Hakutermikartoitus ohjasi HAMKin tiimin työskentelyä sisältöjen päivittämisessä ja tärkeimpien sivujen tunnistamisessa. Lisäksi hakutermikartoitus on tärkeä tuki sivuston sisältöjen jatkokehityksessä, kun selvitetään syvemmin mitä ja miten käyttäjät etsivät HAMKin tarjoamia koulutuksia ja palveluita.

Sivustouudistuksen jälkeen asetimme mittarit Googlen Looker Studion näkymiin, jotta pystyisimme seuraamaan sivuston kävijöiden käyttäytymistä myös jatkossa. Looker Studion näkymistä voidaan seurata esimerkiksi käyttäjien liikkumista eri sivujen välillä ja tarkastella sitä, kuinka hyvin tärkeät sisällöt luetaan läpi ja paljonko sisältöjen lukemiseen käytetään aikaa.

Helppoa sisällönhallintaa Gutenberg-sisältöeditorilla

Toteutimme HAMKin verkkosivuston WordPress-julkaisujärjestelmällä Gutenberg-sisältöeditoria hyödyntäen. Gutenbergin avulla sisällöntuottajat voivat nopeasti luoda uusia sivuja ja hallita sisältöä vaivattomasti. Jäykkien sivupohjien sijaan sivut on rakennettu erilaisten HAMKille räätälöityjen lohkojen avulla, jolloin laajatkin muutokset voidaan toteuttaa ilman ulkopuolista apua. Lohkoja voidaan sijoittaa lähes mihin tahansa sivustolla, mikä tuo sisällönhallintaan joustavuutta ja tehokkuutta.

Saavutettavuus oli yksi teknisistä tavoitteistamme, joten panostimme siihen jo suunnitteluvaiheessa. Käyttöliittymän suunnittelussa varmistimme muun muassa, että käyttäjillä on useita navigointivaihtoehtoja, sivustolla liikkuminen on loogista ja palvelu on yhteensopiva ruudunlukijoiden kanssa. Saavutettavuuden onnistumista tarkasteltiin myös projektin jälkeen saavutettavuusauditoinnin avulla.

Koulutuksien tuominen esiin yhtenäistetyllä tavalla vaati kolmen eri integraation toteuttamisen. Koulutukset tuodaan sivustolle kolmesta eri järjestelmästä ja lisäksi yhteystiedot Azure-järjestelmästä. Käyttökokemus on kuitenkin saumaton, sillä kaikki koulutukset ovat haettavissa ja filtteröitävissä samassa hakukoneessa.

Kaikki neljä eri integraatiota toimivat samojen pelisääntöjen mukaan. Integraatio ottaa yhteyden kolmannen osapuolen rajapintaan. Kun dataa prosessoidaan, voimme päätellä nopeasti, onko data muuttunut viimekertaiseen ajoon verrattuna. Jokaista ajoa myös monitoroidaan ja ajojen statukset ovat näkyvillä WordPressin hallintapaneelissa. Mikäli ajo epäonnistuu, lähtee siitä ilmoitus eteenpäin.

Integraatioille on luotu myös poistologiikka: jos eilen sivustolle tuotiin koulutukset A, B ja C, mutta tänään tuodaan vain A ja C, poistuu koulutus B. HAMKin tiimin puolelta poistaminen tapahtuu asettamalla koulutus luonnostilaan 30 päivän ajaksi, jonka jälkeen se poistetaan lopullisesti. Myös koulutusten palauttaminen rajapintaan onnistuu.

Jatkokehitys ja seuraavat askeleet

Hakutermikartoituksen jälkeen järjestimme HAMKille hakukoneoptimoinnin koulutuksen. Tästä olemme siirtyneet luontevasti jatkuvan kehityksen malliin, jossa HAMKin hakukonenäkyvyyttä optimoidaan pitkällä aikavälillä. Lisäksi vastaamme HAMKin hakukonemainonnasta, eli kehitämme hakukonenäkyvyyttä kokonaisvaltaisesti eteenpäin. Mainonnalla voimme tehostaa sivuston näkyvyyttä nopeasti, mikä vauhdittaa myös orgaanista liikennettä, tukee sivuston orgaanista näkyvyyttä hakukoneessa ja sen myötä kasvattaa konversioiden määrää eli saavutetaan potentiaaliset opiskelijat ja asiakkaat.

Hamk.fi-sivusto on suuri kokonaisuus, joka tarvitsee jatkuvaa kehitystä. Sivusto onkin nyt Care-ylläpitopalvelumme hoivissa ja olemme jatkaneet verkkosivuston aktiivista kehitystä myös projektin jälkeen. Asiakkaan kannalta on mutkatonta, kun kaikki palvelut ja toiminnot löytyvät saman katon alta ja verkkopalvelun jatkokehitykselle löytyy omistautunut tiimi.

Halusimme löytää aidon yhteistyökumppanin, jolla on erinomaisen teknisen osaamisen lisäksi kokonaisvaltaista näkyä verkkosivuihin ja myynnin tukemiseen. Evermaden kanssa solmittu kumppanuus on vastannut odotuksiamme erinomaisesti ja olemme erittäin tyytyväisiä yhteistyöhömme ja sen tuloksiin.

Taru Kosunen, Marketing Manager

Erinomainen projektinhallinta, asiakaspalvelu ja asiakkaan liiketoiminnan ymmärtäminen


Sinua voisi kiinnostaa myös

Valio.fi

Tekijä: Evermade

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: yli 100 000 €

Valio.fi on Suomen suosituin reseptisivusto, joka tavoittaa reilut 1,5 miljoonaa verkkosivukävijää kuukaudessa. Olemme toimineet Valion kumppanina digipalveluiden kehityksessä vuodesta 2022 saakka. Skaalautuva ratkaisu Valion globaaleihin tarpeisiin Valion aiempi sisällönhallintajärjestelmä oli useita vuosia vanha, Valiolle räätälöidysti rakennettu järjestelmä. Tilalle haluttiin moderni, käyttäjäystävällinen, helposti muokattavissa oleva järjestelmä, joka ei olisi täysin toimittajariippuvainen. Valinnaksi muodostui WordPress. Uudistuksen fokuksessa […] Lue lisää

WEST Invest Groupin uudet verkkosivustot

Tekijä: Avidly

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: 30 000–60 000 €

Yritysryppään useat sivustot haluttiin uudistaa WEST Invest Group on suomalainen perheyhtiö. Siihen kuuluvat seitsemän eri yhtiötä tarjoavat vedenkäsittely-, energia- ja teknologiaratkaisuja teollisuudelle ja kunta-asiakkaille. Konsernin brändi-ilme uudistettiin ja yritysryppääseen kuuluvien yhtiöiden sivustot haluttiin uudistaa uuden ilmeen mukaisiksi. Lisäksi verkkosivustot kaipasivat uudistamista myös käytettävyyden, visuaalisuuden ja sisällön kehittämisen suhteen. Monisivustoasennus tuo helppoutta hallintaan Usean yhtiön sivustojen […] Lue lisää

YTK

Tekijä: Evermade

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: yli 60 000 €

YTK Työttömyyskassa on Suomen suurin, kaikille avoin työttömyyskassa, jonka jäsenenä on lähes joka 4. palkansaaja. Kassan jäsenet voivat liittyä YTK Työelämä -yhdistykseen. Kassa antaa jäsenilleen turvaa työelämän haastavissa tilanteissa ja yhdistys tarjoaa mahdollisuuksia kehittää omaa ammatillista osaamistaan. Uudistuksen lähtökohdat YTK Työttömyyskassa ja YTK Työelämä etsivät yhteistyökumppania kehittämään verkkopalveluitaan, jotta ne vastaisivat paremmin muuttuneita tarpeita. Aiempi […] Lue lisää

SAK

Tekijä: Evermade

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: yli 100 000 €

Lähtökohta Aloitimme työskentelyn vuonna 2024 SAK:n sivustouudistuksen parissa. Sivuston ilmettä luodessamme törmäsimme muutamaan sudenkuoppaan SAK:n silloisen brändi-identiteetin kanssa. Silloinen räikeä väritys ei ollut sellaisenaan saavutettava, ja saavutettavaksi muokattunakin vaati useampaa fonttiväriä toimiakseen. Brändi-identiteetti ei heijastanut sitä terävyyttä ja uskottavuutta, mitä SAK tuo pöytään. Sivustouudistuksen ohessa nousi esille tarve myös haastavien aiheiden kuvittamisesta. Saavutettavuuden, SAK:n tavoitteiden […] Lue lisää

Evac

Tekijä: Evermade

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: 30 000–60 000 €

Jo vuosikymmenten ajan Evac on ollut edelläkävijä kestävien teknologioiden ja ratkaisujen kehittämisessä. Evac tarjoaa innovatiivisia ratkaisuja kestävään veden, jätteen ja jäteveden hallintaan sekä maalla että merellä. Evermade toteutti Evacin sivuston uudistuksen, huomioiden paitsi uudistuvan brändi-ilmeen, myös Evacin vastuullisen ja kestävän liiketoiminnan. Sivustouudistuksen tärkeänä tavoitteena oli ympäristöystävällisyys. Ympäristöystävällisyys ja kestävyys ohjasivat projektia On arvioitu, että vuoteen […] Lue lisää

Hexatronicin uusi verkkopalvelu

Tekijä: Avidly

Tärkein teknologia: HubSpot CMS

Projektin budjetti: yli 100 000 €

Hexatronicin uusi, Avidlyn suunnittelema ja toteuttama verkkopalvelu yhdistää globaalin brändin johdonmukaisuuden ja markkinakohtaiset tarpeet modulaarisella rakenteella, joka parantaa käyttäjäkokemusta ja helpottaa tiedonhallintaa eri maissa. Globaalisti merkittävälle toimijalle moderni modulaarinen verkkosivusto Ruotsalainen Hexatronic on laajentanut liiketoimintansa globaaliksi nopeassa tahdissa ja tehnyt huomattavaa nousua myös Tukholman pörssissä. Yhtiön ydinosaamista ovat valokuitukaapelit sekä niihin liittyvät tuotteet ja palvelut. […] Lue lisää

Vierityspalkki.fi

Julkaistu vuodesta 2006. Vierityspalkki on blogi kotimaisen internet-alan trendeistä, teknologioista ja alan toimistoista. Seuraa, niin tiedät miten ja kenen toimesta syntyvät parhaat verkkopalvelut, verkkokaupat ja räätälöidyt web-sovellukset. Uutiskirjeellä on jo yli 1000 tilaajaa.


Tilaa uutiskirje.

  • 40-50 asiantuntija-artikkelia vuosittain.

    Toimitettua asiasisältöä kattavasti teknologioista ja web-alan ilmiöistä. Vierityspalkki nostaa esiin alan puheenaiheita ja tuoretta tutkimustietoa, osallistuu keskusteluun sekä haastattelee alan asiantuntijoita ja toimistoja. Julkaistuja artikkeleita jo yli 1000 kappaletta.


    Kaikki artikkelit

  • 150-200 julkaistua referenssicasea joka vuosi.

    Julkaisut-palsta tarjoaa näkyvyyttä kiinnostaville uusille verkkopalveluille ja web-sovelluksille, ja antaa asiakkaille mahdollisuuden arvioida eri toimistojen osaamista.


    Selaa toimistojen julkaisuja

  • 300-400 työpaikkailmoitusta vuosittain.

    Vuodesta 2007 toiminut ilmoituspalsta on edelleen sivuston suosituin osio. Moni asiantuntija on löytänyt useammankin työpaikan palstan kautta vuosien varrella.


    Selaa avoimia työpaikkoja

  • 31 kokenutta digitoimistoa

    on päässyt aina ajantasaiselle Toimistot-listalle. Lista on auttanut asiakkaita löytämään kokeneita digitoimistokumppaneita jo usean vuoden ajan. Lista keskittyy WordPress-osaajiin ja räätälöityjen web-sovellusten tekijöihin.


    Selaa Toimistot-listaa

Tilaa kuukausikirje

Kerran kuukaudessa ilmestyvä uutiskirje koostaa artikkelit, julkaisut, työpaikat ja linkkivinkit. Kirjeellä on jo yli 1000 tilaajaa.
Huom. Sähköpostiosoitettasi ei luovuteta eteenpäin, eikä käytetä mihinkään muuhun tarkoitukseen – ihan oikeasti.

Siirry takaisin sivun alkuun