Valio-mobiilisovellus

Toimiston ilmoittama referenssi

Tekijä: Evermade

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: yli 60 000 €

Projektin tyyppi: Web-sovellus, mobiilisovellus tai asiointipalvelu

Valion uusi mobiilisovellus tarjoaa ideoita ja inspiraatiota päivittäiseen ruoanlaittoon ja leivontaan yksilöllisillä reseptisuosituksilla, ottaen huomioon käyttäjän tarpeet ja ruokavalion. Kuluttajille suunnattu sovellus tarjoaa laadukkaan digitaalisen käyttökokemuksen kaikille leivonnasta ja ruoanlaitosta kiinnostuneille.

Projektin tavoitteet

Valion vanha mobiilisovellus oli käytännössä sovelluksen muotoon rakennettu verkkosivusto, jolla ei pystytty tarjoamaan mitään Valio.fin sivustosta poikkeavaa toimintoa. Sovellus oli myös teknisesti käyttöikänsä päässä, eikä osaa sen ominaisuuksista tuettu uudemmissa mobiililaitteissa.

Projektin tavoitteena oli rakentaa kustannustehokkaasti laadukas, käyttäjäystävällinen, sekä Android- että iOS-käyttäjiä palveleva kuluttajasovellus. Vakiintuneen kohderyhmän asiakassuhteen syventämisen lisäksi uudella sovelluksella tavoitellaan erityisesti nuoria aikuisia.

Suunnittelu

Suunnittelutyön pohjana toimi kolmannen osapuolen suunnittelema alustava prototyyppi ja asiakkaan koostama sovellustoimintojen listaus, joita tarkennettiin yhteisissä workshopeissa. Liikkeelle lähdettiin rajattomista haaveista ja ideoista, joista karsittiin, kiteytettiin ja määriteltiin MVP-version toiminnallisuudet.

Prototyypin rautalankamallia lähdettiin jalostamaan kohti Valion brändi-ilmettä ja määrittelyvaiheessa sovittuja toiminnallisuuksia. Sovelluksen toimintojen yksityiskohtaisemman suunnittelun sekä UI/UX designin lopputuloksena oli Figmalla toteutettu viimeistelty prototyyppi, joka esitteli sovelluksen ulkoasun, rakenteen ja toivotut toiminnallisuudet.

Lopullista käyttökokemusta mukailevalla prototyypillä toteutettiin myös käyttäjätestaus. Osa testauksesta toteutettiin läsnä ja suuremman yleisön testaus etänä. Käyttäjätestaukseen kuului tärkeimpien toiminnallisuuksien testaus ja validointi sekä yleisen palautteen kerääminen sovelluksesta ja sen ulkoasusta.

Reseptit kaiken keskiössä

Reseptien hakeminen, selaaminen ja tallennus ovat sovelluksen ensimmäisen version avaintoimintoja. Sovelluksen päänäkymistä löytyvä vapaatekstihaku toimii vaivattomasti ja hakutuloksia voi suodattaa erilaisilla kriteereillä, kuten ruokavalion, valmistusajan tai valmistustavan mukaan. Sovellus mahdollistaa myös reseptien tallentamisen omaan keittokirjaan, johon käyttäjä voi koostaa reseptikansioita eri tarpeisiin.

Yksittäisen reseptin näkymä on toteutettu niin, että puhelimen näyttö ei sulkeudu itsestään kesken kokkaamisen. Reseptin sivulla voi selata raaka-ainelistaa, valmistusohjeita, jakaa reseptin sekä löytää lisää suositeltuja reseptejä.

Personoitu kokemus

Käyttäjätilin luominen ja sovellukseen kirjautuminen mahdollistaa käyttäjälle yksilöllisen käyttökokemuksen. Räätälöidyissä reseptilistauksissa otetaan huomioon käyttäjän mieltymykset, tarpeet ja ruokavaliot. Sovellus tarjoaa myös viikon reseptivinkit ja sesonkikohtaisia reseptilistauksia, nostoja uutuustuotteista sekä poimintoja ajankohtaisista artikkeleista.

Sovelluksen ylläpitäjät voivat myös lähettää kaikille käyttäjille push-notifikaatioita Firebase-palvelun avulla. Ilmoitusasetuksia ja muita profiilitietoja käyttäjä voi hallita sovelluksen profiiliosiosta.

Monipuoliset hakuputket

Vapaatekstihaun lisäksi sovellukseen toteutettiin erilaisia hakuputkia, jotta käyttäjällä olisi useita, tapauskohtaisia keinoja löytää reseptejä. Kaappihakutoiminnon avulla käyttäjä voi etsiä reseptejä raaka-aineen avulla. Tarjolla on myös haku, joka perustuu käytettävissä olevaan aikaan tai esimerkiksi järjestettävien juhlien teemaan.

Tekninen toteutus

Sovellus haluttiin toteuttaa natiiviapplikaationa, jotta käyttäjäkokemus olisi ensiluokkainen, tulevaisuutta varten suunnitellut toiminnallisuudet olisivat teknisesti toteutettavissa ja mahdollisuudet sovelluksen jatkokehitykseen olisivat monipuolisemmat. Sovellusta onkin tarkoitus jatkokehittää tiiviisti, ja uusia toiminnallisuuksia lisätään asiakaspalautetta ja analytiikkaa kuunnellen.

Toteutustavaksi valikoitui React Native, joka on moderni JavaScript-alusta natiivisovellusten kehittämiseen. React Nativen ansiosta sovellus ei tarvitse kahta erillistä koodipohjaa Android- ja iOS-versioille. Hyödynsimme kehityksessä myös Expo-kehitysympäristöä, joka tarjoaa tehokkaat työkalut sovelluksen kehittämiseen, julkaisemiseen ja päivittämiseen. Sen avulla voimme tehdä esimerkiksi ns. over-the-air -päivityksiä sovelluskauppaprosessin ohi.

Sovelluksen taustalla on Valion WordPress-sivusto, joka toimii sekä tietolähteenä integraatioille kuten reseptijärjestelmälle ja hakumoottorille, että tarjoaa Valiolle työkaluja sovelluksen sisältöjen hallintaan. Tuomalla hallinnan WordPress-sivustolle vältetään lisätyötä esimerkiksi reseptien käsittelyssä, sillä integraatio ja muotoilu voidaan tehdä keskitetysti sekä Valion verkkosivuston että sovelluksen tarpeisiin. Sovelluksen sisältöjen hallintaoikeudet on määritelty sivustolla olevien integraatioiden kautta niin, että hallintaan on rajattu pääsy.

WordPressin työkaluilla Valion tiimi voi hallita sovelluksessa näkyviä kampanjoita, tekstejä ja ajankohtaisia poimintoja kuten etusivun, kokkaus- ja leivonta-välilehtien reseptejä ja reseptiryhmiä. Myös hakuputkien tietyt valinnat ovat Valion hallittavissa: esimerkiksi juhlien suunnittelunäkymä saattaa alkukesästä suositella juhannukseen sopivia reseptejä ja talvella jouluruokia. Hallintatyökaluja kehitetään jatkuvasti ja mahdollisuuksia hallita sovelluksen sisältöä ja toiminnallisuuksia tullaan laajentamaan tulevaisuudessa.

Sovellus hyödyntää myös Googlen Firebase-pilvipalvelua applikaation taustalogiikan, tietokannan ja välimuistiratkaisun kehittämiseksi. Valion markkinointi käyttää jo laajalti Googlen ratkaisuja ja Firebase tarjoaa mobiiliapplikaatioiden analytiikkaan suorat integraatiot. Firebasen avulla voidaan hallinnoida tarvittaessa myös sovelluksen notifikaatioita ja konfiguraatioita.


Sinua voisi kiinnostaa myös

Tulevaisuuskoulu -oppimateriaalisivusto

Tekijä: Alfons Digital

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: 10 000–30 000 €

Projektin tyyppi: Järjestön verkkopalvelu

Seikkailu Tulevaisuusvirastossa on yläkouluikäisille nuorille suunnattu oppimateriaali, jonka avulla nuoret tutustuvat tulevaisuusajattelun perusteisiin ja kehittävät tulevaisuustaitoja. Tehtävänämme oli suunnitella Tulevaisuuskoululle kokemuksellinen käyttöliittymä ja toteuttaa se teknisesti kohderyhmää houkuttelevaksi pedagogiseksi kokonaisuudeksi. WordPress Gutenberg sisällönhallinnasta teimme moneen käyttötarkoitukseen mukautuvan, joka mahdollistaa kokemuksellisten oppimiskokonaisuuksien rakentamisen myös tulevaisuudessa. Teoria- ja videosisältöjen lisäksi materiaali sisältää tehtäviä, joita nuoret voivat toteuttaa […] Lue lisää

Valio.fi

Tekijä: Evermade

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: yli 100 000 €

Projektin tyyppi: Yrityksen sivusto kuluttajille

Valio.fi on Suomen suosituin reseptisivusto, joka tavoittaa reilut 1,5 miljoonaa verkkosivukävijää kuukaudessa. Olemme toimineet Valion kumppanina digipalveluiden kehityksessä vuodesta 2022 saakka. Skaalautuva ratkaisu Valion globaaleihin tarpeisiin Valion aiempi sisällönhallintajärjestelmä oli useita vuosia vanha, Valiolle räätälöidysti rakennettu järjestelmä. Tilalle haluttiin moderni, käyttäjäystävällinen, helposti muokattavissa oleva järjestelmä, joka ei olisi täysin toimittajariippuvainen. Valinnaksi muodostui WordPress. Uudistuksen fokuksessa […] Lue lisää

A-Katsastus

Tekijä: Hion

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: 30 000–60 000 €

Projektin tyyppi: Yrityksen sivusto kuluttajille

A-Katsastus on Suomen johtava yksityinen ajoneuvokatsastusten, rekisteröintien ja kuljettajantutkintojen tarjoaja. Lähdimme uudistamaan A-Katsastuksen verkkopalvelukokonaisuutta tilanteessa, jossa konsernilla oli neljä erillistä sivustokokonaisuutta. Tämä näkyi hajanaisena asiakaskokemuksena. Myös silloinen sisällönhallintajärjestelmä koettiin kankeaksi käyttää. Asiakkaamme tavoitteena olikin yhtenäistää kävijän asiakaskokemusta, ja luoda kokonaisuus, joka palvelee loppuasiakasta parhaalla mahdollisella tavalla. Projekti alkoi syväluotaavalla konseptointityöllä mm. kohderyhmäkartoituksen myötä, jonka pohjalta […] Lue lisää

Nudamag -verkkolehti

Tekijä: Evermade

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: 30 000–60 000 €

Projektin tyyppi: Verkkokauppa

@nude_yogagirl on Instagram-vaikuttaja, jolla on miljoonia seuraajia ympäri maailmaa. @nude_yogagirl perusti Nudamagin poikaystävänsä kanssa muuttaakseen ihmisten käsitystä alastomuudesta ja haastaakseen yhteiskunnassamme vallitsevia kauneusihanteita. Nudamag on verkossa myytävä lehti. Käyttäjät voivat valita kolmesta eri tilausvaihtoehdosta ja ostaa halutessaan myös yksittäisiä numeroita. Nudamagia myytiin aikaisemmin Shopifylle toteutetun vanhan verkkokauppa-alustan sekä Patreon-alustan avulla. Vaikka Shopify ja Patreon ovat […] Lue lisää

Rinta-Joupin Autoliike

Tekijä: Evermade

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: yli 60 000 €

Projektin tyyppi: Yrityksen sivusto kuluttajille

Rinta-Joupin Autoliike on yli 70-vuotias perheyritys ja yksi Suomen menestyneimpiä autoliikkeitä. Yrityksellä on tänä päivänä 28 toimipistettä ympäri Suomen. Vaihtoautojen, uusien autojen, matkailuajoneuvojen ja moottoripyörien myynnin ja oston lisäksi palveluihin kuuluvat merkkihuollot sekä laadukkaat yleishuollot kaikkiin merkkeihin. Uudistuksen lähtökohdat Rinta-Joupin Autoliike etsi uutta yhteistyökumppania digitaalisen myynnin tueksi ja olikin ennen yhteistyötämme kehittänyt digitaalisia myyntikanaviaan. Kun […] Lue lisää

Granlund

Tekijä: Evermade

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: yli 60 000 €

Projektin tyyppi: Yrityksen sivusto yritysasiakkaille (B2B)

Granlund monialainen kiinteistöjen asiantuntijakonserni, jonka juuret ovat vahvasti LVI-suunnittelussa. Sen sivusto Granlund.fi oli uudistuksen edessä, sillä se ei palvellut yrityksen potentiaalisia asiakkaita tai markkinointia optimaalisesti. Sivusto oli modernin oloinen, mutta ongelmakohtia oli useita: tekninen ratkaisu kaipasi päivitystä ja sivuston sisältörakenne sekä käyttäjäpolut tuli uudistaa kohderyhmälähtöisiksi. Sivusto oli uudistuksen tarpeessa myös visuaalisesti, ja Granlund halusi saada […] Lue lisää

Vierityspalkki-blogi

Julkaistu vuodesta 2006. Vierityspalkki on blogi kotimaisen internet-alan trendeistä, teknologioista ja alan toimistoista. Seuraa, niin tiedät miten ja kenen toimesta syntyvät parhaat verkkopalvelut, verkkokaupat ja räätälöidyt web-sovellukset.
Lisätietoa blogista ja sen kävijöistä

  • 1140+ asiantuntija-artikkelia.

    Toimitettua asiasisältöä kattavasti teknologioista ja web-alan ilmiöistä. Vierityspalkki nostaa esiin alan puheenaiheita ja tuoretta tutkimustietoa, osallistuu keskusteluun sekä haastattelee alan asiantuntijoita ja toimistoja.

  • 1300+ digipalvelun referenssicasea.

    Julkaisut-palsta tarjoaa näkyvyyttä kiinnostaville uusille verkkopalveluille ja web-sovelluksille, ja antaa asiakkaille mahdollisuuden arvioida eri toimistojen osaamista.

  • 1000+ aktiivista lukijaa blogin kuukausikirjeellä.

    Kerran kuukaudessa ilmestyvä kuukausikirje koostaa julkaistut artikkelit, uudet julkaisut, avoimet työpaikat ja ajankohtaiset linkkivinkit.

  • 29 kokenutta digitoimistoa

    on päässyt aina ajantasaiselle Toimistot-listalle. Lista on auttanut asiakkaita löytämään kokeneita digitoimistokumppaneita jo usean vuoden ajan. Lista keskittyy WordPress-osaajiin ja räätälöityjen web-sovellusten tekijöihin.

Tilaa kuukausikirje

Kerran kuukaudessa ilmestyvä uutiskirje koostaa artikkelit, julkaisut, työpaikat ja linkkivinkit. Kirjeellä on jo yli 1000 tilaajaa.
Huom. Sähköpostiosoitettasi ei luovuteta eteenpäin, eikä käytetä mihinkään muuhun tarkoitukseen.

Siirry takaisin sivun alkuun