Valio-mobiilisovellus

Toimiston ilmoittama referenssi

Tekijä: Evermade

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: yli 60 000 €

Projektin tyyppi: Web-sovellus tai asiointipalvelu

Valion uusi mobiilisovellus tarjoaa ideoita ja inspiraatiota päivittäiseen ruoanlaittoon ja leivontaan yksilöllisillä reseptisuosituksilla, ottaen huomioon käyttäjän tarpeet ja ruokavalion. Kuluttajille suunnattu sovellus tarjoaa laadukkaan digitaalisen käyttökokemuksen kaikille leivonnasta ja ruoanlaitosta kiinnostuneille.

Projektin tavoitteet

Valion vanha mobiilisovellus oli käytännössä sovelluksen muotoon rakennettu verkkosivusto, jolla ei pystytty tarjoamaan mitään Valio.fin sivustosta poikkeavaa toimintoa. Sovellus oli myös teknisesti käyttöikänsä päässä, eikä osaa sen ominaisuuksista tuettu uudemmissa mobiililaitteissa.

Projektin tavoitteena oli rakentaa kustannustehokkaasti laadukas, käyttäjäystävällinen, sekä Android- että iOS-käyttäjiä palveleva kuluttajasovellus. Vakiintuneen kohderyhmän asiakassuhteen syventämisen lisäksi uudella sovelluksella tavoitellaan erityisesti nuoria aikuisia.

Suunnittelu

Suunnittelutyön pohjana toimi kolmannen osapuolen suunnittelema alustava prototyyppi ja asiakkaan koostama sovellustoimintojen listaus, joita tarkennettiin yhteisissä workshopeissa. Liikkeelle lähdettiin rajattomista haaveista ja ideoista, joista karsittiin, kiteytettiin ja määriteltiin MVP-version toiminnallisuudet.

Prototyypin rautalankamallia lähdettiin jalostamaan kohti Valion brändi-ilmettä ja määrittelyvaiheessa sovittuja toiminnallisuuksia. Sovelluksen toimintojen yksityiskohtaisemman suunnittelun sekä UI/UX designin lopputuloksena oli Figmalla toteutettu viimeistelty prototyyppi, joka esitteli sovelluksen ulkoasun, rakenteen ja toivotut toiminnallisuudet.

Lopullista käyttökokemusta mukailevalla prototyypillä toteutettiin myös käyttäjätestaus. Osa testauksesta toteutettiin läsnä ja suuremman yleisön testaus etänä. Käyttäjätestaukseen kuului tärkeimpien toiminnallisuuksien testaus ja validointi sekä yleisen palautteen kerääminen sovelluksesta ja sen ulkoasusta.

Reseptit kaiken keskiössä

Reseptien hakeminen, selaaminen ja tallennus ovat sovelluksen ensimmäisen version avaintoimintoja. Sovelluksen päänäkymistä löytyvä vapaatekstihaku toimii vaivattomasti ja hakutuloksia voi suodattaa erilaisilla kriteereillä, kuten ruokavalion, valmistusajan tai valmistustavan mukaan. Sovellus mahdollistaa myös reseptien tallentamisen omaan keittokirjaan, johon käyttäjä voi koostaa reseptikansioita eri tarpeisiin.

Yksittäisen reseptin näkymä on toteutettu niin, että puhelimen näyttö ei sulkeudu itsestään kesken kokkaamisen. Reseptin sivulla voi selata raaka-ainelistaa, valmistusohjeita, jakaa reseptin sekä löytää lisää suositeltuja reseptejä.

Personoitu kokemus

Käyttäjätilin luominen ja sovellukseen kirjautuminen mahdollistaa käyttäjälle yksilöllisen käyttökokemuksen. Räätälöidyissä reseptilistauksissa otetaan huomioon käyttäjän mieltymykset, tarpeet ja ruokavaliot. Sovellus tarjoaa myös viikon reseptivinkit ja sesonkikohtaisia reseptilistauksia, nostoja uutuustuotteista sekä poimintoja ajankohtaisista artikkeleista.

Sovelluksen ylläpitäjät voivat myös lähettää kaikille käyttäjille push-notifikaatioita Firebase-palvelun avulla. Ilmoitusasetuksia ja muita profiilitietoja käyttäjä voi hallita sovelluksen profiiliosiosta.

Monipuoliset hakuputket

Vapaatekstihaun lisäksi sovellukseen toteutettiin erilaisia hakuputkia, jotta käyttäjällä olisi useita, tapauskohtaisia keinoja löytää reseptejä. Kaappihakutoiminnon avulla käyttäjä voi etsiä reseptejä raaka-aineen avulla. Tarjolla on myös haku, joka perustuu käytettävissä olevaan aikaan tai esimerkiksi järjestettävien juhlien teemaan.

Tekninen toteutus

Sovellus haluttiin toteuttaa natiiviapplikaationa, jotta käyttäjäkokemus olisi ensiluokkainen, tulevaisuutta varten suunnitellut toiminnallisuudet olisivat teknisesti toteutettavissa ja mahdollisuudet sovelluksen jatkokehitykseen olisivat monipuolisemmat. Sovellusta onkin tarkoitus jatkokehittää tiiviisti, ja uusia toiminnallisuuksia lisätään asiakaspalautetta ja analytiikkaa kuunnellen.

Toteutustavaksi valikoitui React Native, joka on moderni JavaScript-alusta natiivisovellusten kehittämiseen. React Nativen ansiosta sovellus ei tarvitse kahta erillistä koodipohjaa Android- ja iOS-versioille. Hyödynsimme kehityksessä myös Expo-kehitysympäristöä, joka tarjoaa tehokkaat työkalut sovelluksen kehittämiseen, julkaisemiseen ja päivittämiseen. Sen avulla voimme tehdä esimerkiksi ns. over-the-air -päivityksiä sovelluskauppaprosessin ohi.

Sovelluksen taustalla on Valion WordPress-sivusto, joka toimii sekä tietolähteenä integraatioille kuten reseptijärjestelmälle ja hakumoottorille, että tarjoaa Valiolle työkaluja sovelluksen sisältöjen hallintaan. Tuomalla hallinnan WordPress-sivustolle vältetään lisätyötä esimerkiksi reseptien käsittelyssä, sillä integraatio ja muotoilu voidaan tehdä keskitetysti sekä Valion verkkosivuston että sovelluksen tarpeisiin. Sovelluksen sisältöjen hallintaoikeudet on määritelty sivustolla olevien integraatioiden kautta niin, että hallintaan on rajattu pääsy.

WordPressin työkaluilla Valion tiimi voi hallita sovelluksessa näkyviä kampanjoita, tekstejä ja ajankohtaisia poimintoja kuten etusivun, kokkaus- ja leivonta-välilehtien reseptejä ja reseptiryhmiä. Myös hakuputkien tietyt valinnat ovat Valion hallittavissa: esimerkiksi juhlien suunnittelunäkymä saattaa alkukesästä suositella juhannukseen sopivia reseptejä ja talvella jouluruokia. Hallintatyökaluja kehitetään jatkuvasti ja mahdollisuuksia hallita sovelluksen sisältöä ja toiminnallisuuksia tullaan laajentamaan tulevaisuudessa.

Sovellus hyödyntää myös Googlen Firebase-pilvipalvelua applikaation taustalogiikan, tietokannan ja välimuistiratkaisun kehittämiseksi. Valion markkinointi käyttää jo laajalti Googlen ratkaisuja ja Firebase tarjoaa mobiiliapplikaatioiden analytiikkaan suorat integraatiot. Firebasen avulla voidaan hallinnoida tarvittaessa myös sovelluksen notifikaatioita ja konfiguraatioita.


Sinua voisi kiinnostaa myös

Mafy

Tekijä: Evermade

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: 30 000–60 000 €

Projektin tyyppi: Verkkokauppa

Aiempi mafy.fi palveli kohderyhmiään rakenteestaan huolimatta, ei sen ansiosta. Sivustolla oli paljon hyvää sisältöä, mutta siltä puuttui selkeä hierarkia ja sisältöjen silmäily vei turhan paljon käyttäjän aikaa. Viestit vaativat kiteyttämistä erityisesti mobiilinäkymiä varten. Pitkien mobiilisivujen asettelu rikkoutui paikoitellen, minkä vuoksi lukeminen oli työlästä ja itse viesti hukkui tekstimassaan. Aiempi sivusto ei toiminut parhaalla mahdollisella tavalla […] Lue lisää

Suunnittele hautajaiset -web-sovellus Memorialla

Tekijä: Evermade

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: 10 000–30 000 €

Projektin tyyppi: Web-sovellus tai asiointipalvelu

Memoria on Suomen ensimmäinen maanlaajuisesti toimiva hautauspalveluiden verkkopalvelu, jonka kuluttajat tunnistavat luotettavana ja laadukkaana palveluntarjoajana. Memoria kaipasi kumppania uuden verkkopalvelun suunnitteluun, kehitykseen ja digitaaliseen markkinointiin. Uuden palvelun ytimessä tuli olla helppous, ymmärrettävyys, luotettavuus ja nykyaikaisuus. Kaikki palvelut digitalisoituvat, mutta hautauspalvelut mielletään yhä vankan perinteiseksi. Tämän halusimme muuttaa. Olemassa olevat digitaaliset hautauspalvelut ovat usein kylmiä, kankeita […] Lue lisää

Educo

Tekijä: Evermade

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: 10 000–30 000 €

Projektin tyyppi: Yrityksen sivusto

Educo on johtamisen osaaja, kehittäjä ja vaikuttaja. Se toimii Suomessa maailman johtavan johtamisen osaajan The Ken Blanchard Companies® maapartnerina. Olemme työskennelleet yhdessä Educon kanssa parantaaksemme yrityksen tunnettuutta, brändimielikuvaa, digitaalista presenssiä ja hakukonenäkyvyyttä. Yhteistyötämme on nyt takana puoli vuotta ja mainonnan tuomat edut ovat jo havaittavissa sekä liikenteessä että orgaanisessa näkyvyydessä. Brändi-ilmeen uudistus Aloitimme yhteistyön Educon kanssa kesällä […] Lue lisää

Fatman.fi verkkosivu-uudistus

Tekijä: J&Co Digital

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: 10 000–30 000 €

Projektin tyyppi: Yrityksen sivusto

Lähtökohta: Fatman on vuonna 1991 perustettu suomalainen ohjelmistotalo, joka tarjoaa edistyneitä ohjelmistoratkaisuja asiakkaille, jotka hallinnoivat suuria määriä kohteita ja tietoa. Projektin tavoitteena oli suunnitella verkkosivuille uusi visuaalinen ilme sekä selkeä, moderni ja ketterä WordPress-verkkosivusto. Ratkaisu: Projekti aloitettiin käyttöliittymä- ja visuaalisen ilmeen suunnittelulla. Tämän lopputuloksena syntyi interaktiivinen Adobe Xd -protoyyppi verkkopalvelusta. Tekninen toteutus on toteutettu WordPressillä […] Lue lisää

Kekkilä-BVB

Tekijä: Evermade

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: yli 60 000 €

Projektin tyyppi: Verkkokauppa

Aloitimme yhteistyön kansainvälisen Kekkilä-BVB:n kanssa keväällä 2019 tavoitteenamme luoda selkeyttä eri sivustojen välille Kekkilän yritysfuusion pohjalta. Kokonaisvaltaisen uudistuksen tavoitteena oli selkeämpi käyttökokemus ja kustannustehokkaampi kehitys. Pyrimme löytämään ratkaisun suureen sivumäärään, joka tulee tulevaisuudessa kasvamaan entisestään. Ensimmäisessä vaiheessa lähdimme liikkeelle uuden organisaation omasta sivusta kekkilä-bvb.comista ja teimme strategiatyötä selvittääksemme eri sivustojen tarkoituksen ja käyttäjäryhmät, jotta uusittava […] Lue lisää

Editkilpailun uusi verkkosivusto

Tekijä: redandblue

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: 10 000–30 000 €

Projektin tyyppi: Kampanjasivusto

Redandblue pääsi uudistamaan Editkilpailun verkkosivut keväällä 2023. Editkilpailu on Aikakausmedian järjestämä kilpailu, jossa palkitaan vuosittain aikakausmedia-alan parhaita osaajia ja toteutuksia toimituksellisissa sekä markkinoinnillisissa sarjoissa. Kilpailun tarkoituksena on nostaa esiin alan monipuolisia onnistumisia ja kannustaa kehittämään entistä laadukkaampaa aikakausmediajournalismia ja -mainontaa sekä liiketoiminnallisia ratkaisuja. Ennen verkkosivuprojektia Editkilpailu oli uudistamassa visuaalista ilmettään. Sen myötä myös sivuston ilme […] Lue lisää

Vierityspalkki-blogi

Julkaistu vuodesta 2006. Vierityspalkki on blogi kotimaisen internet-alan trendeistä, teknologioista ja alan toimistoista. Seuraa, niin tiedät miten ja kenen toimesta syntyvät parhaat verkkopalvelut, verkkokaupat ja räätälöidyt web-sovellukset.
Lisätietoa blogista ja sen kävijöistä

  • 1150+ asiantuntija-artikkelia.

    Toimitettua asiasisältöä kattavasti teknologioista ja web-alan ilmiöistä. Vierityspalkki nostaa esiin alan puheenaiheita ja tuoretta tutkimustietoa, osallistuu keskusteluun sekä haastattelee alan asiantuntijoita ja toimistoja.

  • 1300+ julkaistua referenssiä Julkaisut-palstalla.

    Julkaisut-palsta tarjoaa näkyvyyttä kiinnostaville uusille verkkopalveluille ja web-sovelluksille, ja antaa asiakkaille mahdollisuuden arvioida eri toimistojen osaamista.

  • 900+ aktiivista lukijaa blogin kuukausikirjeellä.

    Kerran kuukaudessa ilmestyvä kuukausikirje koostaa julkaistut artikkelit, uudet julkaisut, avoimet työpaikat ja ajankohtaiset linkkivinkit.

  • 30+ kokenutta digitoimistoa

    on päässyt aina ajantasaiselle Toimistot-listalle. Lista on auttanut asiakkaita löytämään kokeneita digitoimistokumppaneita jo usean vuoden ajan. Lista keskittyy WordPress-osaajiin ja räätälöityjen web-sovellusten tekijöihin.

Tilaa kuukausikirje

Kerran kuukaudessa ilmestyvä uutiskirje koostaa artikkelit, julkaisut, työpaikat ja linkkivinkit. Kirjeellä on jo yli 900 tilaajaa.
Huom. Sähköpostiosoitettasi ei luovuteta eteenpäin, eikä käytetä mihinkään muuhun tarkoitukseen.

Siirry takaisin sivun alkuun