Esittelyssä: Concrete5-julkaisujärjestelmä

Artikkeli

Otathan huomioon, että tämä artikkeli on yli 12 vuotta vanha, joten sisältö ja linkit eivät ole välttämättä ihan ajan tasalla. Tuoreena lukemisena samasta kategoriasta: Verkkopalveluiden alustat Suomessa - markkina alkaa kypsyä.

Vierityspalkin julkaisujärjestelmän valinta -artikkelisarjassa esitellään Suomessa markkinoilla olevia julkaisujärjestelmiä, analysoidaan markkinaa ja käsitellään erilaisia tapoja rakentaa verkkopalveluita.

Sarjan 12. osassa on vuorossa avoimen lähdekoodin julkaisujärjestelmä Concrete5. Concrete5 on kehitetty alunperin Yhdysvalloissa, mutta nykyisin sillä on satoja tuhansia käyttäjiä ympäri maailmaa. Suomessa Concrete5:a hyödyntää useampi digitoimisto. Kysymyksiin vastasivat Websuunnittelija Heikki Ylipaavalniemi* WTF Design:sta, CEO Antti Hukkanen Mainio Tech:sta ja Janne Kalliola* Exove:sta.

1. Millainen historia Concrete5:lla on?

”Siinä missä muut järjestelmät ovat yleensä ajatelleet lähinnä kehittäjänäkökulmaa, Concrete5:n lähtökohtana on ollut se, että verkkojulkaisuprosessissa on mukana monia muitakin asiantuntijoita, kuten julkaisijat ja graafikot. Concrete5 on alun perin Yhdysvalloissa kehitetty järjestelmä.

Kehitys alkoi vuonna vuonna 2003, jolloin rakennettiin Concrete CMS 1.0, joka oli tuolloin vielä kaupallinen järjestelmä. Järjestelmän pääperiaatteet olivat yksinkertaisyys, joustavuus ja monipuolisuus.

Concrete CMS uudistui perusteellisesti vuonna 2008, jolloin julkaistiin versio 5. Järjestelmä siirtyi käyttämään avoimen lähdekoodin MIT-lisenssiä, ja samalla nimeksi muutettiin Concrete5. Järjestelmää jaettiin alun perin SourceForge-palvelun kautta, mistä latauksia alkoi kertyä yli 1000 päivässä.

Nykyään järjestelmällä on kymmeniä tuhansia live-asennuksia ja satoja tuhansia käyttäjiä ympäri maailmaa. Concrete5:lla on kansainvälisiä yhteisöjä muun muassa Suomessa, Japanissa, Espanjassa, Italiassa, Venäjällä ja Saksassa.

Concrete5 on huomioitu vuosina 2010 ja 2011 Open Source CMS Market Share Reportissa*. Vertailluista järjestelmistä Concrete5 on kasvanut nopeimmin. (Lisätietoa julkaisujärjestelmän historiasta*)”

2. Millainen taustaorganisaatio järjestelmällä on?

”Concrete5:n taustalla on Concrete CMS Inc., jonka päämaja on Yhdysvalloissa Portlandissa. Sen lisäksi järjestelmän avoimen lähdekoodin kehittämiseen osallistuu kehittäjiä eri puolilta maailmaa. Yhteensä avoimen lähdekoodin yhteisössä on yli 100 000 jäsentä. (Tämän voi katsoa vaihtamalla profiili-id:tä Concrete5-yhteisössä, esimerkiksi tästä profiilista*)

Concrete5:llä on myös aktiivinen markkinapaikka, josta on saatavilla kehittäjäyhteisön tuottamia lisäosia sekä ilmaiseksi että nimelliseen hintaan.

Suomessa Concrete5:een pohjautuvia sivustoja tekevät muun muassa WTF Design, Mainio Tech, Exove ja Koodiavain*.

Suomessa on myös oma suomenkielinen yhteisö Concrete5:lle*. Sivustolta voi muun muassa ladata täysin suomenkielisen version Concrete5:sta, kokeilla demoa, tutustua järjestelmään ja käyttöohjeisiin sekä osallistua keskusteluihin.”

3. Mitkä julkaisujärjestelmät näette keskeisimpinä kilpailijoina tällä hetkellä?

”Concrete5:n pääasiallisina kilpailijoina ovat WordPress, Joomla! ja Drupal. Käyttäjämäärissä mitattuna Concrete5 ei ole vielä lähellä näitä kolmea, mutta sen suosio on kasvanut tasaisesti, ja kahtena edellisenä vuonna sen suosio on kasvanut nopeimmin kaikista CMS-järjestelmistä.

Vuonna 2011 järjestelmä kasvoi viikoittaisella latausmäärällään 517 % edellisvuoteen verrattuna (2011 Open Source CMS Market Share Report).”

4. Millä teknologialla tuotteenne on toteutettu?

”Concrete5 pohjautuu Zend Framework –sovellusalustaan, eli se on PHP- ja MySQL-pohjainen sovellus. Käyttöliittymäpuolella käytössä on jQuery ja jQuery UI. Lisäksi järjestelmään on integroitu TinyMCE-tekstieditori, jonka avulla sisältöä voi muokata samantyylisesti kuten esimerkiksi Microsoft Wordissa. Hallintaliittymän CSS-tyylityksiä varten järjestelmään on integroitu Twitterin Bootstrap-kirjasto*.”

5. Miksi asiakkaanne ovat valinneet nimenomaan Concrete5:n?

”Concrete5:n valinnan taustalla ovat yleensä järjestelmän helppokäyttöisyys, laajennettavuus ja monipuolisuus. Sivuston saa nopeasti asennettua ja sitä on helppo lähteä kehittämään eteenpäin. Concrete5 tarjoaa monipuoliset työkalut kehittäjälle sivuston perustamisvaiheessa ja on myös erittäin helppo loppukäyttäjälle.

Käyttökoulutukseen kuluva aika on huomattavasti pienempi kuin käytettävyydeltään monimutkaisemmilla järjestelmillä. Asiakkaalle tarvitsee vain näyttää perustoiminnot, jonka jälkeen hän osaa muokata sivustoa hyvin omatoimisesti helpon käytettävyyden ansiosta. Järjestelmän ylivoimainen käytettävyys tehostaa siis sekä asiakkaiden että kehittäjäorganisaatioiden työskentelyä.

Concrete5 tarjoaa myös monipuolisen version- ja oikeuksien hallinnan. Näiden avulla www-sivujen ylläpito on helppoa myös isommassa organisaatiossa, jossa päivittäjiä on useampia. Ja mikä tärkeintä: Concrete5 on tarvittaessa kokonaan suomenkielinen.”

6. Mitkä ovat omasta mielestänne tuotteen kiinnostavimmat ominaisuudet tällä hetkellä?

a) Tuki monipuolisille sisältötyypeille. Concrete5:n tuottamat sivut koostuvat lohkoista (blocks). Näitä lohkoja voidaan sijoittaa esimääriteltyihin alueisiin ja muuttaa niiden järjestystä. Lohkojen avulla sivustolle voidaan lisätä esimerkiksi tekstiä, kuvia, videoita, animaatioita, kyselyjä ja paljon muuta. Lohkoja voi myös toteuttaa itse MVC-malliin pohjautuen, jolloin Concrete5:n avulla voidaan näyttää melkein mitä tahansa sisältöä.

b) Helppokäyttöisyys. Otetaan esimerkiksi tilanne, jossa käyttäjä huomaa sivustollaan kirjoitusvirheen. Muissa järjestelmissä hänen täytyy siirtyä ensin hallintapaneeliin, etsiä sivu sieltä, muokata se ja palata sitten sivustolle katsomaan, että muutos meni oikein. Concrete5:ssa sivu voidaan ottaa muokattavaksi suoraan lennosta, korjata virhe, hyväksyä muutos ja jatkaa eteenpäin. Muutoksesta tehdään automaattisesti revisio, jolloin edelliseen versioon voi palata helposti.

c) Kehittämisen helppous. Concrete5:lle esimerkiksi teemojen suunnittelu ja lisäosien rakentaminen on helppoa ja tehokasta, johtuen järjestelmän model-view-controller –arkkitehtuurimallista (MVC). Lisäksi staattisen HTML-sivupohjan siirtäminen Concrete5:n sivupohjaksi on äärimmäisen yksinkertaisesta: määrittelet vain sivupohjaan kohdat, joihin sisältöalueita voi lisätä ja sivupohja on valmis. Lisäksi mitä tahansa Concrete5:n osaa on helppo muokata tarpeita vastaavaksi oliomallin ylikuormituksen (overloading) avulla.”

7. Millaisessa hintaluokassa Concrete5-julkaisujärjestelmällä tuotetut projektit tyypillisesti liikkuvat?

”Yksittäisen projektin hintaa on vaikea arvioida, koska tähän vaikuttaa sivuston laajuus ja mahdolliset lisäpalvelut. WTF Design:lla on olemassa peruspaketti WTF Web*, perussivusto, johon kuuluu etusivun lisäksi kymmenen alasivua. Tämän paketin hinta on 1 500 euroa + alv.

Mainio Tech:lla tyypillinen projekti on kokonaisen sivuston rakennus räätälöidyn ulkoasun kera. Mainio Techin hinnat alkavat 3 000 eurosta + alv. Hintaan vaikuttavat muun muassa erityistarpeet ulkoasulle, sivuston tarvitsemat lisäosat sekä erityinen tekninen räätälöinti asiakkaan tarpeiden mukaisesti.

Exove toteuttaa suurempia sivustokokonaisuuksia, joiden hinnat ovat käytännössä aina yli 5 000 euroa ja useimmiten yli 10 000 euroa (molemmat hinnat arvonlisäverottomia). Sivuston hintaan vaikuttaa erilaisten sivupohjien lukumäärä, kieliversiot ja integraatiot taustajärjestelmiin.”

8. Miten lisenssikustannuksenne muodostuu? Mikä on järjestelmän vuosikustannus perustamisen jälkeen (lisenssit + hosting)?

”Erillisiä lisenssikustannuksia ei ole, ellei kehitystyön nopeuttamiseksi käytetä maksullisia lisäosia, joiden lisenssi on tyypillisesti sivustokohtainen ja hinta joitakin kymmeniä euroja. Tässä kokoluokassa toteuttavan yrityksen lienee järkevintä sisällyttää nämä kertaluontoiset kulut projektin toteutuskustannuksiin. Asiakkaalle tulee toteutuskustannuksien lisäksi vain webhotellin tai virtuaalipalvelimen vuosimaksut. Vaatimuksena on PHP- ja MySQL-tuki. Hostauksen hintaan vaikuttaa paljon sivuston laajuus ja esimerkiksi kuukausittaiset kävijämäärät.”

9. Millaisia verkkopalveluita julkaisujärjestelmällä on eniten tuotettu?

”Concrete5:lla on suunniteltu projekteja laidasta laitaan. Alla muutamia esimerkkejä.”

Esimerkki 1: Amphion Loudspeakers http://www.amphion.fi

Toteuttaja: Mainio Tech

Esimerkki 2: Band Company http://www.band.fi

Toteuttaja: Mainio Tech

Esimerkki 3: Enontekiön Erälukio http://www.eralukio.fi*


Toteuttaja: WTF Design Oy

Esimerkki 4: Inariviikot http://www.inariviikot.fi

Toteuttaja: WTF Design Oy

Esimerkki 5: Kauneuspiste Helmi http://www.kauneushelmi.com

Toteuttaja: WTF Design Oy

Esimerkki 6: Maa- ja vesitekniikan tuki http://www.mvtt.fi

Toteuttaja: Mainio Tech

Esimerkki 6: Fondia http://www.fondia.fi

Toteuttaja: Exove

Lisää esimerkkisivustoja löytyy Concrete5:n omilta verkkosivuilta*.

Yhteenvetoa ja Perttu Tolvasen kommentit:

Concrete5 kuuluu viime aikoina ilmaantuneisiin Joomlan markkina-aseman haastajiin. Uudemman sukupolven edustajana Concrete5 kisailee mainostoimistojen ja digitoimistojen suosiosta etenkin WordPressin, Drupalin ja SilverStripen kanssa. WordPressin vahvalle asemalle aivan pienimpien sivustojen saralla Concrete5 tuskin mitään mahtaa, mutta Drupalin monimutkaisuutta ja raskautta vastaan Concrete5:llä lienee paljonkin sanottavaa. Moderni php-pohjainen julkaisujärjestelmä yhdistettynä varsin kattavaan lisäosamarkkinapaikkaan on hyvä paketti niin asiakkaiden kuin digitoimistojen näkökulmasta.

Kun alan toimijat vielä alkavat hiljakseen herätä siihen todellisuuteen, että yksi järjestelmä ei tee kesää kaikille asiakkaille, niin Concrete5 tarjoaa mielenkiintoisen vaihtoehdon tilanteisiin joissa WordPress ei riitä ja Drupal tuntuu liian järkäleeltä. Mikään räätälöintialusta Concrete5 ei tosin sekään ole, joten erikoisia ratkaisuja toteuttavat tahot pysynevät kiltisti Drupal-leirissä. Pienellä budjetilla (5000-30 000 euroa) liikkuville asiakkaille Concrete5 tarjonnee parhaimmillaan erittäin hyvää kustannustehokkuutta ja käytettävyyttä, mutta myös mahdollisuuksia vaihtaa toteutuskumppania jos sukset menevät jostain syystä ristiin valitun kumppanin kanssa.

Concrete5 antaa myös poikkeuksellisen esimerkin siitä miten tärkeätä IT-talojen on tehdä yhteistyötä silloin kun tuodaan jotain uutta järjestelmää markkinoille. Concrete5.fi -sivusto* on kolmen toimijan yhteinen projekti. On hienoa nähdä, että yhteistyö onnistuu vaikka toimijat varsin suoria kilpailijoita ovatkin. Samankaltaista yhdessä tekemisen meininkiä toivoisi monen muunkin järjestelmän ympärille.

Perttu Tolvanen

Kirjoittaja on konsulttiyhtiö North Patrol Oy:n konsultti ja omistaja. North Patrol Oy on digitoimistoista ja järjestelmätoimittajista riippumaton toimija, joka auttaa asiakkaita valmistelemaan verkkopalveluhankkeita ja valitsemaan sopivimmat kumppanit ja teknologiat.

(*Toim. huom. Linkkejä poistettu toimimattomina.)

Perttu Tolvanen

Perttu on Vierityspalkin päätoimittaja ja kirjoittaja.

Perttu Tolvanen on digitaalisten palveluiden suunnittelun, arkkitehtuuriratkaisujen ja kumppanivalintojen asiantuntija. Perttu on konsulttiyhtiö North Patrol Oy:n konsultti ja toinen perustaja. North Patrol on digitoimistoista ja järjestelmätoimittajista riippumaton konsulttiyhtiö, joka suunnittelee digitaalisia palveluita ja auttaa asiakkaita onnistumaan uudistushankkeissaan. Ota yhteyttä Perttuun!

2 kommenttia on “Esittelyssä: Concrete5-julkaisujärjestelmä”

  1. Todella kiinnostava artikkeli!

  2. Pitääpä tutustua tarkemmin!

Kommentointi on suljettu.



Vierityspalkki.fi

Julkaistu vuodesta 2006. Vierityspalkki on blogi kotimaisen internet-alan trendeistä, teknologioista ja alan toimistoista. Seuraa, niin tiedät miten ja kenen toimesta syntyvät parhaat verkkopalvelut, verkkokaupat ja räätälöidyt web-sovellukset. Uutiskirjeellä on jo yli 1000 tilaajaa.


Tilaa uutiskirje.

  • 40-50 asiantuntija-artikkelia vuosittain.

    Toimitettua asiasisältöä kattavasti teknologioista ja web-alan ilmiöistä. Vierityspalkki nostaa esiin alan puheenaiheita ja tuoretta tutkimustietoa, osallistuu keskusteluun sekä haastattelee alan asiantuntijoita ja toimistoja. Julkaistuja artikkeleita jo yli 1000 kappaletta.


    Kaikki artikkelit

  • 150-200 julkaistua referenssicasea joka vuosi.

    Julkaisut-palsta tarjoaa näkyvyyttä kiinnostaville uusille verkkopalveluille ja web-sovelluksille, ja antaa asiakkaille mahdollisuuden arvioida eri toimistojen osaamista.


    Selaa toimistojen julkaisuja

  • 300-400 työpaikkailmoitusta vuosittain.

    Vuodesta 2007 toiminut ilmoituspalsta on edelleen sivuston suosituin osio. Moni asiantuntija on löytänyt useammankin työpaikan palstan kautta vuosien varrella.


    Selaa avoimia työpaikkoja

  • 31 kokenutta digitoimistoa

    on päässyt aina ajantasaiselle Toimistot-listalle. Lista on auttanut asiakkaita löytämään kokeneita digitoimistokumppaneita jo usean vuoden ajan. Lista keskittyy WordPress-osaajiin ja räätälöityjen web-sovellusten tekijöihin.


    Selaa Toimistot-listaa

Tilaa kuukausikirje

Kerran kuukaudessa ilmestyvä uutiskirje koostaa artikkelit, julkaisut, työpaikat ja linkkivinkit. Kirjeellä on jo yli 1000 tilaajaa.
Huom. Sähköpostiosoitettasi ei luovuteta eteenpäin, eikä käytetä mihinkään muuhun tarkoitukseen – ihan oikeasti.

Siirry takaisin sivun alkuun