Mannerheimin Lastensuojeluliiton nettikirjepalveluiden uudistus

Toimiston ilmoittama referenssi

Tekijä: redandblue

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: 30 000–60 000 €

Projektin tyyppi: Järjestön verkkopalvelu, Web-sovellus, mobiilisovellus tai asiointipalvelu

Mannerheimin Lastensuojeluliitto on yksi Suomen suurimmista ja tunnetuimmista kansalaisjärjestöistä. MLL on aktiivinen toimija niin paikallisella, maakunnallisella kuin valtakunnallisellakin tasolla. MLL:n Auttavat puhelin- ja digitaaliset palvelut ylläpitävät useita valtakunnallisia tukipalveluita niin lapsille ja nuorille kuin aikuisillekin. Palveluissa tarjotaan anonyymia, luottamuksellista ja maksutonta tukea useiden eri yhteydenottokanavien kautta.

Lähtökohdat ja tavoitteet

MLL:n Auttavilla puhelimilla ja digitaalisilla palveluilla on merkittävä yhteiskunnallinen rooli lasten, nuorten ja vanhempien anonyyminä tukipalveluna. Nettikirjepalvelut ovat yksi toiminnan merkittäviä tukikanavia osana MLL:n matalan kynnyksen tuen palveluita eri kohderyhmille. Nettikirjepalveluissa vastataan vuosittain yhteensä noin 2000 yhteydenottoon. Yhteydenottoihin vastaavat MLL:n kouluttamat vapaaehtoiset, joita on vuosittain noin 300.

Nettikirjepalveluiden alusta oli teknisesti vanhentunut ja palveluiden määrä oli lisääntynyt vuosien varrella, jonka vuoksi vanhan ratkaisun ylläpitäminen oli käynyt työlääksi.

Tavoitteena oli rakentaa uusi, vastaava palvelu, joka palvelee paremmin tämän hetken tarpeita niin alustaltaan, käyttöliittymältään kuin ulkoasultaankin. Uudistuksessa tavoiteltiin päivitystä sekä ulkoasuun että toimintalogiikkaan. Uudessa ratkaisussa eri palveluiden välille haluttiin mahdollisimman paljon synergiaa, jotta niiden ylläpitäminen ja päivittäminen olisi mahdollisimman kustannustehokasta ja sujuvaa.

Määrittely ja suunnittelu

Perustoiminnallisuuksien määrittely pohjautui niin vanhojen palveluiden tarjoamiin toiminnallisuuksiin kuin vuosien varrella MLL:lle kertyneeseen kokemukseen siitä, mitä toimintoja palveluissa olisi tärkeä parantaa niin kirjeiden kirjoittajien kuin niihin vastaavien näkökulmasta.

Teknisiä lähtökohtia ja toiminnallisuuksia tarkennettiin työpajatyöskentelyä hyödyntäen. Työpajoissa määriteltiin kohderyhmien erilaiset tarpeet, niiden yhtymäkohdat ja eroavaisuudet. Määrittelyä tehtiin tiiviissä yhteistyössä redandbluen ja MLL:n asiantuntijoiden kanssa.

Yksi palvelun tärkeimmistä kivijaloista on anonymiteetti, joten tietoturvaan liittyvien ratkaisujen suunnittelu huomioitiin tarkasti jo määrittelyvaiheessa. Esimerkiksi eri käyttäjäryhmien käyttöoikeusmallit ja tietourvallinen kirjautuminen palveluun kuvattiin tarkasti määrittelyvaiheessa.

Suunnittelussa huomioitiin erityisesti eri käyttäjäryhmille tärkeimmät toiminnot palveluissa. Palvelujen suunnittelussa otettiin huomioon niin palvelun loppukäyttäjän kuin MLL:n työntekijöiden ja vapaaehtoisten erilaiset tarpeet. Suunnittelussa panostettiin etenkin siihen, että palvelusta saatiin mahdollisimman intuitiivinen ja helppokäyttöinen jokaiselle kohderyhmälle. Fronttinäkymien lisäksi suunniteltiin myös sisällönhallinnan näkymiin useita erilaisia käyttöä helpottavia custom-toimintoja ja näkymiä, jotka helpottavat MLL:n työntekijöiden ja vapaaehtoisten päivittäistä työtä palvelujen operoinnin parissa. Palvelun suunnittelussa huomioitiin myös jatkuvasti lisääntyvä mobiilikäyttö.

Ratkaisu

Kaikki neljä kirjepalvelua haluttiin yhdistää saman katon alle, joten alustaksi valittiin WordPress Multisite. Tämä ratkaisu mahdollistaa eri palveluiden hallinnoinnin keskitetysti yhdestä paikasta. Palvelussa hyödynnetään mukautettuja sisältötyyppejä, ja WordPress-hallintapaneeliin on luotu useita vaihtoehtoja sisältöjen suodattamiseen ja hallintaan. Tämä tekee palveluiden ylläpidosta sujuvampaa ja helpompaa.

Ratkaisussa palveluun rakennettiin jokaiselle kohderyhmälle omat näkymät ja käyttäjäpolut sekä kohderyhmäkohtaisesti rajatut käyttöoikeudet. Dynaaminen käyttöliittymä toteutettiin Vue-sovelluksena.

Erityistä huomiota ratkaisuissa kiinnitettiin tietoturvaan ja datan anonymisointiin. Palvelun loppukäyttäjän tilitiedot ovat anonyymeja, eikä tietokantaan tallenneta henkilökohtaisia tietoja, kuten sähköpostiosoitteita. Käyttäjien kirjoittamat kirjeet tallennetaan salatussa muodossa. MLL:n työntekijöitä ja vapaaehtoisia varten toteutettiin integraatio, joka mahdollistaa turvallisen AD-kirjautumisen.

Palveluun lisättiin useita lisäominaisuuksia, kuten käyttäjätilien automaattinen deaktivointi tietyn ajanjakson jälkeen, helposti hallittavat työkalut yhteydenottojen maksimimäärän rajoittamiseen sekä poikkeusilmoitusten käsittelyyn.

Redandbluen kanssa työskentely oli alusta alkaen helppoa ja koimme, että projekti oli myös heille merkityksellinen. Erityisesti arvostimme sitä, että redandbluella pyrittiin etsimään aidosti parhaat mahdolliset ratkaisut ja eri vaihtoehdoista viestittiin meille avoimesti ja selkeästi.

Anna Weckström, Vastaava asiantuntija, auttavat puhelimet ja digitaaliset palvelut

Erinomainen projektinhallinta, asiakaspalvelu ja asiakkaan liiketoiminnan ymmärtäminen


Sinua voisi kiinnostaa myös

Viiden sivuston uudistus Jyväskylän ammattikorkeakoululle

Tekijä: redandblue

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: yli 60 000 €

Projektin tyyppi: Julkishallinnon verkkopalvelu, Oppilaitoksen verkkopalvelu

Redandblue suunnitteli ja toteutti Jyväskylän ammattikorkeakoulun verkkopalveluita laajassa useamman sivuston uudistusprojektissa. Projektin yhteydessä uudistettiin Jyväskylän ammattikorkeakoulun Avoimet oppimateriaalit -sivusto ja Helpdesk-sivusto. Lisäksi projektissa luotiin kokonaan uusi, verkkolehden kaltainen Arena-sivusto. Projektin aikana toteutettiin myös redandbluen käyttöpalveluun siirtyneille olemassa oleville Blogit- ja Verkkolehdet -sivustoille uusi teema, jossa hyödynnettiin Help-projektissa syntynyttä teemaa. Kaikista sivustoista tehtiin AA-tason saavutettavat. Saavutettavuuteen […] Lue lisää

Kierrätyskeskuksen uusi verkkosivusto

Tekijä: Into-Digital Oy

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: 30 000–60 000 €

Projektin tyyppi: Yrityksen sivusto kuluttajille

Erityistä: Testatusti saavutettava verkkopalvelu

Uusi kierratyskeskus.fi on käyttökokemukseltaan yksinkertainen joskin lukuisia käyttäjää helpottavia toimintoja sisältävä verkkopalvelu. WordPress-palvelussa hyödynnetään Gutenberg-editoria, joka mahdollistaa Kierrätyskeskuksen suurelle sisällönhallitsijamäärälle monipuoliset mahdollisuudet sisällön esittämiseen. Palvelun avaintoimintoja ovat Vue.js-sovelluskomponenttina palvelun sisään toteutettu lahjoituspistehaku sekä myymäläkartta. Palvelun käyttäjäpolut suunniteltiin vahvasti näiden toiminnallisuuksien ympärille, sillä analytiikan mukaan ne ovat ensisijaisia toimintoja, joita käyttäjä sivustolta kaipaa. Lue lisää

Vuoden huiput -verkkosovellus

Tekijä: redandblue

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: 30 000–60 000 €

Projektin tyyppi: Järjestön verkkopalvelu, Web-sovellus, mobiilisovellus tai asiointipalvelu

Grafian järjestämä Vuoden Huiput on Suomen merkittävin luovan suunnittelun kilpailu, joka on suunnittelijoiden itsensä vuonna 1980 perustama. Vuosittain järjestettävä tapahtuma tähtää suunnittelun tason nostamiseen, luovuuden ja omaperäisyyden voimistamiseen ja suunnittelijoiden ammattitaidon kehittämiseen. Tapahtumakokonaisuuteen kuuluu kilpailu, festivaali, palkintogaala, palkittuja töitä esittelevä näyttely sekä vuosikirja. Kilpailussa on 15 sarjaa luovan suunnittelun eri osa-alueilta. Lähtökohdat Vuoden huippujen verkkosivut […] Lue lisää

Kuluttaja.fi

Tekijä: redandblue

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: yli 60 000 €

Projektin tyyppi: Järjestön verkkopalvelu, Uutissivusto, verkkolehti tai blogi, Verkkokauppa

Kuluttaja-lehti on Suomen suurin testaaja. Lehti testaa tuotteet puolueettomasti puolestasi, jotta saat rahoillesi parasta vastinetta. Kuluttaja-lehteä ylläpitää Kuluttajamedia ry, joka valvoo kuluttajan oikeuksia. Kuluttaja on julkaissut lehteä jo vuodesta 1967 saakka. Palvelusta löytyy myös musta lista ja lukuisia artikkeleita vuosien varrelta. Lähtökohdat Kuluttajan verkkopalvelu kaipasi uudistamista. Yhdistys oli siirtymässä Salesforce-järjestelmään, ja samalla palvelu haluttiin uudistaa. […] Lue lisää

Moominbaby.fi

Tekijä: Into-Digital Oy

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: 30 000–60 000 €

Projektin tyyppi: Yrityksen sivusto kuluttajille

Erityistä: Käytettävyystestaus oikeilla loppukäyttäjillä

Uusi Moominbabyn verkkosivusto palvelee kuluttaja-asiakkaita koko Euroopassa. Maaversiot palvelusta toteutettiin Suomeen, Saksaan, Portugaliin ja Englantiin. Uudistuksessa keskityttiin palvelun rauhalliseen visuaaliseen ilmeeseen, tuotteiden selkeään esittämiseen sekä monipuoliseen skaalautumiseen useille markkina-alueille. Samalla asiakkaalle toteutettiin markkinoinnin automaation ratkaisuita liittyen ilmaisen tuotenäytteen tilaamiseen. Verkkopalvelu toteutettiin WordPress-sisällönhallintajärjestelmän päälle, mikä tarjosi monipuolisen ja käyttäjäystävällisen alustan asiakkaan sisältöasiantuntijoille. Verkkopalvelun ylläpitäjät hallitsevat verkkopalvelun […] Lue lisää

STEK ja Sähkölä verkkosivustot

Tekijä: redandblue

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: yli 60 000 €

Projektin tyyppi: Järjestön verkkopalvelu

STEK.fi, Sähkötekniikan ja energiatehokkuuden edistämiskeskuksen STEK ry:n verkkopalvelu, on suunnattu energiamurroksesta kiinnostuneille, median edustajille, STEK:n jäsenorganisaatioiden henkilöille sekä hankkeille ja projekteille rahoitusta hakeville. Sivusto toimii alustana hanke- ja projektirahoituksen hakemiseen ja myöntämiseen, hankkeisiin tutustumiseen sekä hankeuutisten ja materiaalien jakamiseen. STEK:n ylläpitää myös Sähkölä.fi-sivustoa, joka on opettajille suunnattu opetusmateriaaleja tarjoava palvelu, jonka tavoitteena auttaa innostamaan oppilaita […] Lue lisää

Vierityspalkki.fi

Julkaistu vuodesta 2006. Vierityspalkki on blogi kotimaisen internet-alan trendeistä, teknologioista ja alan toimistoista. Seuraa, niin tiedät miten ja kenen toimesta syntyvät parhaat verkkopalvelut, verkkokaupat ja räätälöidyt web-sovellukset. Uutiskirjeellä on jo yli 1000 tilaajaa.


Tilaa uutiskirje.

  • 40-50 asiantuntija-artikkelia vuosittain.

    Toimitettua asiasisältöä kattavasti teknologioista ja web-alan ilmiöistä. Vierityspalkki nostaa esiin alan puheenaiheita ja tuoretta tutkimustietoa, osallistuu keskusteluun sekä haastattelee alan asiantuntijoita ja toimistoja. Julkaistuja artikkeleita jo yli 1000 kappaletta.


    Kaikki artikkelit

  • 150-200 julkaistua referenssicasea joka vuosi.

    Julkaisut-palsta tarjoaa näkyvyyttä kiinnostaville uusille verkkopalveluille ja web-sovelluksille, ja antaa asiakkaille mahdollisuuden arvioida eri toimistojen osaamista.


    Selaa toimistojen julkaisuja

  • 300-400 työpaikkailmoitusta vuosittain.

    Vuodesta 2007 toiminut ilmoituspalsta on edelleen sivuston suosituin osio. Moni asiantuntija on löytänyt useammankin työpaikan palstan kautta vuosien varrella.


    Selaa avoimia työpaikkoja

  • 31 kokenutta digitoimistoa

    on päässyt aina ajantasaiselle Toimistot-listalle. Lista on auttanut asiakkaita löytämään kokeneita digitoimistokumppaneita jo usean vuoden ajan. Lista keskittyy WordPress-osaajiin ja räätälöityjen web-sovellusten tekijöihin.


    Selaa Toimistot-listaa

Tilaa kuukausikirje

Kerran kuukaudessa ilmestyvä uutiskirje koostaa artikkelit, julkaisut, työpaikat ja linkkivinkit. Kirjeellä on jo yli 1000 tilaajaa.
Huom. Sähköpostiosoitettasi ei luovuteta eteenpäin, eikä käytetä mihinkään muuhun tarkoitukseen – ihan oikeasti.

Siirry takaisin sivun alkuun