Suomi verkossa vuonna 2010 (multimedia-analytiikkaa by Yle)

Artikkeli

Otathan huomioon, että tämä artikkeli on yli 14 vuotta vanha, joten sisältö ja linkit eivät ole välttämättä ihan ajan tasalla. Tuoreena lukemisena samasta kategoriasta: Miltä mediatalojen evästelappujen pitäisi oikeasti näyttää?.

YLEn tuottama multimediapläjäys on hieno katsaus siihen miten Suomi käyttää verkkoa tänään.

Video vastaa tilastollisesti mm. kysymyksiin:

  • Mihin suuntaan sanomalehtien ja nettilehtien lukeminen ja käyttö on menossa?
  • Mihin verkko-ostaminen on menossa?
  • Millaista muutosta media käy läpi tällä hetkellä lukujen valossa?
  • Paljonko suomalaiset käyttävät nettiä ja muita medioita eri ikäryhmissä?
  • Kuinka iso osa suomalaisista ei käytä nettiä ollenkaan?
  • Mihin suomalaiset käyttävät nettiä?
  • Pitävätkö suomalaiset nettiä luotettavana? Hallitsevatko verkkoa tunnetut vai tuntemattomat brändit?
  • Miten sosiaalisen median palvelut ovat muuttaneet kotimaista verkkomaisemaa?
  • Mitä tulee Googlen jälkeen? Mitkä hakukoneet haastavat tällä hetkellä Googlea?
  • Kuinka moni suomalainen on Facebookissa?
  • Miten nettiä käytetään vuonna 2020?

Täydellisiä vastauksia ei kannata odottaa. Video on tehty herättelyksi ja ajankuvaksi. Siksi kannattaa hetki miettiä sitä mihin suuntaan media ja internet on menossa tällä hetkellä – ja millaiselta verkkomaailma näiden lukujen perusteella näyttääkään vuonna 2020?

Perttu Tolvanen

Perttu on Vierityspalkin päätoimittaja ja kirjoittaja.

Perttu Tolvanen on digitaalisten palveluiden suunnittelun, arkkitehtuuriratkaisujen ja kumppanivalintojen asiantuntija. Perttu on konsulttiyhtiö North Patrol Oy:n konsultti ja toinen perustaja. North Patrol on digitoimistoista ja järjestelmätoimittajista riippumaton konsulttiyhtiö, joka suunnittelee digitaalisia palveluita ja auttaa asiakkaita onnistumaan uudistushankkeissaan. Ota yhteyttä Perttuun!

2 kommenttia on “Suomi verkossa vuonna 2010 (multimedia-analytiikkaa by Yle)”

  1. Multimediapläjäys = diaesitys + taustamusiikki. :)

    (Ja joo, sisältö kyllä on mielenkiintosta.)

  2. Hauska esitys.
    Hieman tuo perinteisen median tausta näkyy siinä että esitystä pitää katsoa yli puoli minuuttia ennenkuin päästään asiaan. Ellei olisi nähnyt alkuperäistä ei olisi jaksanut odottaa.
    TVssä alkutekstit on ok. Sinuntuubissa kiinnostustappajia.

Kommentointi on suljettu.



Vierityspalkki.fi

Julkaistu vuodesta 2006. Vierityspalkki on blogi kotimaisen internet-alan trendeistä, teknologioista ja alan toimistoista. Seuraa, niin tiedät miten ja kenen toimesta syntyvät parhaat verkkopalvelut, verkkokaupat ja räätälöidyt web-sovellukset. Uutiskirjeellä on jo yli 1000 tilaajaa.


Tilaa uutiskirje.

  • 40-50 asiantuntija-artikkelia vuosittain.

    Toimitettua asiasisältöä kattavasti teknologioista ja web-alan ilmiöistä. Vierityspalkki nostaa esiin alan puheenaiheita ja tuoretta tutkimustietoa, osallistuu keskusteluun sekä haastattelee alan asiantuntijoita ja toimistoja. Julkaistuja artikkeleita jo yli 1000 kappaletta.


    Kaikki artikkelit

  • 150-200 julkaistua referenssicasea joka vuosi.

    Julkaisut-palsta tarjoaa näkyvyyttä kiinnostaville uusille verkkopalveluille ja web-sovelluksille, ja antaa asiakkaille mahdollisuuden arvioida eri toimistojen osaamista.


    Selaa toimistojen julkaisuja

  • 300-400 työpaikkailmoitusta vuosittain.

    Vuodesta 2007 toiminut ilmoituspalsta on edelleen sivuston suosituin osio. Moni asiantuntija on löytänyt useammankin työpaikan palstan kautta vuosien varrella.


    Selaa avoimia työpaikkoja

  • 31 kokenutta digitoimistoa

    on päässyt aina ajantasaiselle Toimistot-listalle. Lista on auttanut asiakkaita löytämään kokeneita digitoimistokumppaneita jo usean vuoden ajan. Lista keskittyy WordPress-osaajiin ja räätälöityjen web-sovellusten tekijöihin.


    Selaa Toimistot-listaa

Tilaa kuukausikirje

Kerran kuukaudessa ilmestyvä uutiskirje koostaa artikkelit, julkaisut, työpaikat ja linkkivinkit. Kirjeellä on jo yli 1000 tilaajaa.
Huom. Sähköpostiosoitettasi ei luovuteta eteenpäin, eikä käytetä mihinkään muuhun tarkoitukseen – ihan oikeasti.

Siirry takaisin sivun alkuun