WWF Suomi
WWF Suomella on jo pitkään panostettu laadukkaaseen tekemiseen digitaalisissa kanavissa, mutta 2018 huomattiin että oman verkkosivuston taustajärjestelmä ei tarjonnut enää tarpeeksi monipuolisia ominaisuuksia tehokkaaseen verkkotekemiseen.
– Sivuston uudistaminen päätettiin tehdä alun perin juuri teknisten syiden takia, kertoo WWF Suomen digitaalisen viestinnän kehityspäällikkö Justus Hyvärinen.
WWF Suomi on osa kansainvälistä WWF-verkostoa, jolla on toimintaa yli 100 maassa ja toimisto noin 50 maassa. Vuonna 1961 perustettu WWF on kasvanut pienestä, uhanalaisten lajien suojeluun keskittyvästä järjestöstä maailman vaikuttavimmaksi ympäristöjärjestöksi.
Uuden verkkopalvelun päätavoitteeksi asetettiin saada lisää ihmisiä WWF:n toiminnan piiriin.
WWF Suomen sivustouudistuksen keskeisenä teemana oli loppukäyttäjien parempi palveleminen eri käyttäjäpersoonien pohjalta.
– Haluamme tuottaa uudelle sivustolle sisältöä, joka tarjoaa kävijöille tietoa ympäristön tilasta, konkreettista apua vastuullisiin valintoihin ja luontoelämyksiä verkossa. Esimerkiksi viimeisestä käy valtaisan suosion saavuttanut Norppalive.
– Somekanavien tulevaisuudesta ei koskaan tiedä. Niiden rinnalla tarvitaan vahva oma media, uskoo Hyvärinen.
Suunnittelua ohjasi WWF:n sisältöstrategia, joka määrittelee pääkohderyhmät ja teemat, joista WWF haluaa puhua. Uusilla sivuilla haluttiin tarjota kohderyhmiä kiinnostavaa sisältöä ja ohjaamaan lukijaa kohti konkreettisia maapalloa auttavia tekoja.
Sivuston suunnitteluvaihetta väritti kesken kaiken tullut WWF:n globaali brändiuudistus, joka laittoi jo kertaalleen suunnitellun ulkoasun kokonaan uusiksi. Haastetta lisäsi se, että materiaalia oli alkuvaiheessa olemassa vielä kovin vähän, mutta Creunan suunnittelijat onnistuivat menestyksekkäästi tulkitsemaan uuden ilmeen digitaaliseen muotoon ja muodostamaan siitä eheän kokonaisuuden. Merkittävän sivuston ilmeen suunnittelusta teki myös se, että WWF Suomen sivusto on yksi uuden brändi-ilmeen ensimmäisiä digitaalisia ilmentymiä.
WordPressin päälle rakennetulle sivustolle siirrettiin laaja sisältömassa sekä tuhansia dokumentteja ohjelmallisesti vanhalta sivustolta. Sivusto sisältää tällä hetkellä n. 1500 eri sivua ja kokonaisuuteen kuuluu mm. WWF-lehden digitaalinen versio.
Uusi kokonaisuus sisältää myös erillisiä sisarsivustoja kuten Green Office, jotka poikkeavat ulkoasultaan ja rakenteeltaan pääsivustosta. Näin ne ovat nyt helposti ylläpidettäviä ja jatkokehitettäviä.
Sivustolla on useita räätälöityjä ylläpitäjätasoja, jotta laaja sisällöntuottajajoukko voidaan rajata editoimaan vain heille spesifejä sisältöjä.
Uusi sivusto on suunniteltu palvelemaan entistä paremmin WWF:n useita eri sidosryhmiä, kuten yksityishenkilöt, B2B, sekä opettajat. WWF oli työstänyt yhdessä Differon kanssa kohderyhmäanalyysia ja käyttäjäpolkuja, joiden pohjalta sivustolle on ohjelmoitu mm. suosittelutoiminnallisuus, joka tunnistaa selailukäyttäytymisen perusteella eri käyttäjäprofiilit ja tarjoilee profiilinmukaista sisältöä käyttäjäpolun edetessä.
Asiakaspolut mallinnettiin sivustolle ja jokainen sisältöelementti on määritelty kävijäpolun tiettyyn vaiheeseen, jonka jälkeen kävijä ohjataan etenemään seuraavaan vaiheeseen.
Yli puolet WWF Suomen rahoituksesta tulee yksityisiltä ihmisiltä. Jokaisesta lahjoitetusta eurosta käytetään noin 80 senttiä suoraan WWF:n suojelutyöhön luonnon hyväksi.
Keskeistä oli siis tehdä lahjoittamisesta käyttäjälle mahdollisimman helppoa sekä välittää luottamusta. Sivustolle rakennettiin monipuolinen lahjottamiskokonaisuus, jonka kautta voi liittyä WWF:n kuukausilahjoittajakummiksi tai tehdä esimerkiksi teemoitettuja kertalahjoituksia.
Kaikkia lahjoitustuotteita voi hallita ja luoda ylläpidosta. Tämän lisäksi kokonaisuus on integroitu laajasti erilaisiin taustajärjestelmiin kuten CRM sekä maksunvälittäjät. Ylläpitäjiä varten sivustolta löytyy monipuoliset raportointityökalut, joiden avulla mm. lahjoitusputken vaiheita sekä yksittäisen lahjoituksen konversioita voidaan seurata.
Lahjoituskokonaisuus toteutettiin WooCommerce -lisäosan päälle. Valmis tuote tarjoaa paljon hyviä perusominaisuuksia, esimerkiksi edellä mainitun raportoinnin, tuote- ja tilaushallinnan. Tuotteeseen räätälöitiin kuitenkin paljon lahjoittamiseen liittyviä ominaisuuksia, vaikkapa lahjoitussumman mukaan määritellyt vastikkeet. WooCommercen helposti laajennettava maksurajapinta antoi mahdollisuuden kehittää siihen täysin tarpeeseen räätälöityjä maksutapoja, kuten toistuvat maksut.
Lahjoitusprosessin luotettavuus ja toimivuus alusta asti oli luonnollisesti äärimmäisen tärkeää. Koska projektin yhteydessä kehitettiin useita maksutapoja ja eri tyyppisiä lahjoitustoimintoja, oli tärkeää saada nämä kaikki testattua integraatioita myöten. Tätä varten luotiin automaattiset testit, jossa kone klikkailee kaikki mahdolliset skenaariot läpi, tekee ostot ja raportoi mahdolliset ongelmat.
Uudessa ekosysteemissä WWF Suomi pystyy itse muokkaamaan sivuillaan lähes kaikkea. Esimerkiksi lahjoituskohteet ovat omissa käsissä toisin kuin ennen. Tämä mahdollistaa WWF:n reagoimaan nopeasti ajankohtaisiin teemoihin ja luomaan esimerkiksi lahjoituskampanjoita yleisössä kiinnostusta herättävien aiheiden ympärille.
Creunan ja WWF Suomen yhteistyö on jatkunut sivustouudistuksen jälkeen tiiviinä ja ensimmäisenä jatkokehitysprojektina on jo toteutettu kampanjasivu ilmastonmuutoksen vaikutuksista Suomen luontoon.
[Huom. Referenssi on julkaistu alunperin Creuna Finlandin nimissä.]