Design Forum Finland

Toimiston ilmoittama referenssi

Tekijä: Knowit Experience

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin tyyppi: Julkishallinnon verkkopalvelu

Design Forum Finlandin tärkein tehtävä on tukea suomalaisten yritysten ja organisaatioiden kasvua, kansainvälistä kilpailukykyä ja menestystä edistämällä muotoilun käyttöä erityisesti strategisella tasolla. Design Forum Finlandin ensisijaisina kohderyhminä ovat pk-yritykset ja muotoilupalvelujen tuottajat.

Design Forum Finlandin vanha sivusto oli vanhentuneesta sisällönhallintojärjestelmästä johtuen työläästi päivitettävä. Sivuston rakenne ei ollut käyttäjälähtöinen, eikä sivusto palvellut enää parhaalla mahdollisella tavalla Design Forum Finlandin strategiaa. Sivustolle päätyneelle käyttäjälle ei selvinnyt kovin helposti, mitä kaikkea Design Forum Finland tekee ja miten se voisi tukea käyttäjän omaa organisaatiota sen muotoiluun liittyviin haasteissa.

Uudistuksen ensisijaisena tavoitteena olikin luoda asiakaslähtöiset sivut, jotka palvelevat määriteltyjä kohderyhmiä ja tuovat selkeästi esille, mitä Design Forum kullekin asiakasryhmälle tarjoaa.

Ymmärtääksemme todella keskeisten kohderyhmien tarpeita ja sitä, missä tilanteissa Design Forum Finland pystyisi heitä auttamaan, aloitimme tekemällä kohderyhmähaastattelut kahden tärkeimmän kohderyhmän, suomalaisten PK-yritysten ja muotoilupalveluja tarjoavien yritysten, osalta.

Palvelulupauksen tekemisestä selkeäksi ja näkyväksi kullekin kohderyhmälle muodostui heti yksi uuden sivuston keskeisimmistä tavoitteista.

Käyttäjähaastatteluiden jälkeen pidettiin yhdessä Design Forum Finlandin työryhmän kanssa workshop, jossa lähdimme määrittelemään käyttäjäprofiileja ja -polkuja. Listasimme yritysten useimmin esiin nostamat haasteet ja toisaalta palvelut ja sisällöt, joilla Design Forum Finland voisi vastata näihin. Tämän pohjalta alkoi sivuston rakenteen suunnittelu.

Uudelle sivustolle suunniteltiin käyttäjälähtöinen rakenne, jossa sisältökokonaisuuksia rakenneltiin ja ryhmiteltiin kävijöiden tarpeiden mukaisesti. Kun sisällöt ryhmitellään käyttäjien motiivien perusteella, saattaa yhteen polkuun kuulua sisältöjä ja palveluita organisaation näkökulmasta useammasta eri ”siilosta”, mutta käyttäjälle tästä muodostuu koherentti ja luonteva kokonaisuus.

Pureuduimme vanhan sivuston dataan ja etsimme sieltä pullonkauloja, joita verkkosivustouudistuksella voitaisiin ratkaista ja näin tarjota parempi käyttäjäkokemus. Yksi esiin noussut haaste oli korkea poistumisprosentti: merkittävä osa sivuston kävijöistä ei jatkanut laskeutumissivua pidemmälle.

Käyttäjäpolkuja määritellessä verkkosivuston yhdeksi keskeiseksi tavoitteeksi asetettiin verkoston kasvattaminen, eli yhä suuremman yritysten määrän tuominen Design Forum Finlandin toiminnan piiriin. Aiempaa tehokkaampaa konversiota lähdettiin tukemaan lisäämällä sivuille selkeitä call to action -toimintoja, jolloin Design Forum Finlandista kiinnostuneelle kävijälle löytyi aina tapa ottaa seuraava askel, oli se sitten ilmoittautuminen tapahtumaan, seuraava kiinnostava ja relevantti sisältö kulutettavaksi tai yhteydenottopyyntö. Näin pyrittiin myös minimoimaan välitön poistuminen sivustolta.

Työpajavaiheen jälkeen Creunan suunnittelijoilla oli riittävästi tietoa ja ymmärrystä asiakkaan toiminnasta ja kohderyhmistä, jotta varsinainen suunnittelu voitiin aloittaa.

Ensimmäinen prototyyppi käyttöliittymästä esiteltiin asiakkaalle vain viikko työpajavaiheen jälkeen. Käyttöliittymän kantava ajatus on tukea erilaisia käyttötarkoituksia mahdollisimman hyvin. Halusimme palvella niin spesifiä tietoa hakevaa käyttäjää, kuin käyttäjää, joka ei tiennyt tarkalleen mitä oli hakemassa, mutta oli kiinnostunut muotoilun tarjoamista mahdollisuuksista.

Kun käyttöliittymän toiminnan peruslogiikka oli todettu toimivaksi, lähdimme suunnittelemaan palvelua sisältöosio kerrallaan. Pidimme asiakkaan kanssa useita yhteisiä suunnittelupalavereja, joissa työstettiin aina tiettyjä kokonaisuuksia kerrallaan.

Johtavana ajatuksena toteutuksessa oli vahva modulaarisuus. Sivusto rakennettiin WordPressin avulla siten, että ylläpitäjän on mahdollista lisätä mille tahansa sivulle palvelussa mikä tahansa erityyppinen elementti, joka palveluun suunniteltiin.

Näin asiakas ei ole sidottu staattisiin sivupohjiin vaan voi muokata kaikista palvelun näkymistä helpommin juuri sellaiset, jotka toimivat parhaiten kyseisen sivun sisällölle.

Koska kyseessä on muotoilualan toimijan sivusto, kiinnitetään sivuston ulkoasuun vielä normaalia enemmän huomiota. Sivuston ulkoasun ei kuitenkaan haluttu vievän huomiota varsinaiselta sisällöltä, vaan ilmeen haluttiin olevan kevyt ja ilmava, mutta hyvin viimeistelty. Viimeisen silauksen sivustolle antavat Mikko Ryhäsen valokuvat, joita on käytetty pääsivulla.

[Huom. Referenssi on julkaistu alunperin Creuna Finlandin nimissä.]


Sinua voisi kiinnostaa myös

A-Katsastus

Tekijä: Hion

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: 30 000–60 000 €

Projektin tyyppi: Yrityksen sivusto kuluttajille

A-Katsastus on Suomen johtava yksityinen ajoneuvokatsastusten, rekisteröintien ja kuljettajantutkintojen tarjoaja. Lähdimme uudistamaan A-Katsastuksen verkkopalvelukokonaisuutta tilanteessa, jossa konsernilla oli neljä erillistä sivustokokonaisuutta. Tämä näkyi hajanaisena asiakaskokemuksena. Myös silloinen sisällönhallintajärjestelmä koettiin kankeaksi käyttää. Asiakkaamme tavoitteena olikin yhtenäistää kävijän asiakaskokemusta, ja luoda kokonaisuus, joka palvelee loppuasiakasta parhaalla mahdollisella tavalla. Projekti alkoi syväluotaavalla konseptointityöllä mm. kohderyhmäkartoituksen myötä, jonka pohjalta […] Lue lisää

Helsingin tapahtumasäätiön sivustopohja

Tekijä: Knowit Experience

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: yli 60 000 €

Projektin tyyppi: Julkishallinnon verkkopalvelu

Helsingin tapahtumasäätiö toteuttaa Helsingin kaupungin merkittäviä yleisötapahtumia kuten Helsingin juhlaviikkoja, Lux Helsinkiä, Helsinki-päivää, Helsingin uudenvuoden juhlaa, Silakkamarkkinoita ja Tuomaan Markkinoita. Aiemmin eri tapahtumien sivustot olivat täysin irrallaan toisistaan, sivustot oli toteutettu eri tekniikoilla, eri tahojen toimesta ja niiden laatu oli kirjavaa. Sivustojen sisältöjen ylläpito oli Helsingin tapahtumasäätiölle haastavaa, samoin kokonaisuuden hallinta. Myös sivustojen analytiikka oli […] Lue lisää

Orion.fi

Tekijä: Knowit Experience

Tärkein teknologia: Muu tuotepohjainen toteutus

Projektin budjetti: yli 100 000 €

Projektin tyyppi: Yrityksen sivusto kuluttajille

Orion on monelle suomalaiselle tuttu yritys. Yhtiö on yksi arvostetuimmista brändeistä koko maassa ja halutuimmista työpaikoista alallaan. Toisaalta – kansainvälisten markkinoiden ja yhteistyön merkitys yrityksen kasvussa on entistä suuremmassa roolissa. Ja siinä missä Orion Suomessa on lähes instituution asemassa, kansainvälisten lääkejättien kanssa kilpaillessa näkymä on hyvin toisenlainen. Yhtiön verkkosivut toimivat globaalina käyntikorttina tärkeimmille sidosryhmille, kuten […] Lue lisää

Suomen Tiedekustantajien liiton verkkosivusto

Tekijä: Barabra

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: 10 000–30 000 €

Projektin tyyppi: Järjestön verkkopalvelu

Suomen tiedekustantajien liitto ry – Förbundet för vetenskapspublicering i Finland rf huolehtii kotimaisten tiedekustantajien ja -julkaisijoiden eduista tekijänoikeuskysymyksissä ja muissa tiedekustantamiseen ja -julkaisemiseen liittyvissä asioissa. Barabra suunnitteli ja toteutti asiakkaalle uuden räätälöidyn WordPress-verkkosivuston. Aiempi sivusto oli käyttöliittymältään ja tekniseltä toteutukseltaan tullut käyttöikänsä päähän ja se haluttiin uudistaa nykyisten vaatimusten tasolle. Sivuston pääkäyttäjäryhmä on tarkasti määriteltävissä. […] Lue lisää

Porvoon kaupunki

Tekijä: Knowit Experience

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: yli 60 000 €

Projektin tyyppi: Julkishallinnon verkkopalvelu

Porvoon kaupunki on reilun 50 000 ihmisen kotipaikka. Rakensimme Porvoolle sen kaikkia toimintoja palvelevan sivustokokonaisuuden, josta on moneksi. Kaiken kaikkiaan Porvoon kaupungille toteutettiin yhdeksän sivustoa. Sivustouudistuksen isoja teemoja olivat keskitetty sisällönhallinta sekä erillissivustojen luominen kaupungin eri liikelaitoksille ja toimijoille. Aiemmin käytössä oli vain yksi pääsivusto, ja sen uudistamisen lisäksi ympärille lähdettiin nyt luomaan omia erillissivustoja. […] Lue lisää

Lujatalo

Tekijä: Knowit Experience

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: yli 100 000 €

Projektin tyyppi: Yrityksen sivusto yritysasiakkaille (B2B)

Lujatalon verkkosivustouudistuksessa kaiken lähtökohtana oli vahva käyttäjälähtöisyys. Suunnittelussa irtauduttiin organisaatiolähtöisestä rakenteesta ja navigoinnista tehtiin sivuilla käyttäjälle helppoa ja intuitiivista. Teknisellä puolella sivusto hyödyntää Jamstack-arkkitehtuuria, joka tekee käyttäjäkokemuksesta saumattoman sivujen latautuessa silmänräpäyksessä. Suunnittelussa haettiin selkeyttä ja rauhallisuutta Projektia lähdettiin toteuttamaan kahdessa vaiheessa. Ensimmäinen osa oli suunnitteluvaihe, joka vietiin läpi neljässä teemoitetussa työpajassa. Alun ideointivaiheessa kuultiin suurempaa […] Lue lisää

Vierityspalkki-blogi

Julkaistu vuodesta 2006. Vierityspalkki on blogi kotimaisen internet-alan trendeistä, teknologioista ja alan toimistoista. Seuraa, niin tiedät miten ja kenen toimesta syntyvät parhaat verkkopalvelut, verkkokaupat ja räätälöidyt web-sovellukset.
Lisätietoa blogista ja sen kävijöistä

  • 1140+ asiantuntija-artikkelia.

    Toimitettua asiasisältöä kattavasti teknologioista ja web-alan ilmiöistä. Vierityspalkki nostaa esiin alan puheenaiheita ja tuoretta tutkimustietoa, osallistuu keskusteluun sekä haastattelee alan asiantuntijoita ja toimistoja.

  • 1300+ digipalvelun referenssicasea.

    Julkaisut-palsta tarjoaa näkyvyyttä kiinnostaville uusille verkkopalveluille ja web-sovelluksille, ja antaa asiakkaille mahdollisuuden arvioida eri toimistojen osaamista.

  • 1000+ aktiivista lukijaa blogin kuukausikirjeellä.

    Kerran kuukaudessa ilmestyvä kuukausikirje koostaa julkaistut artikkelit, uudet julkaisut, avoimet työpaikat ja ajankohtaiset linkkivinkit.

  • 29 kokenutta digitoimistoa

    on päässyt aina ajantasaiselle Toimistot-listalle. Lista on auttanut asiakkaita löytämään kokeneita digitoimistokumppaneita jo usean vuoden ajan. Lista keskittyy WordPress-osaajiin ja räätälöityjen web-sovellusten tekijöihin.

Tilaa kuukausikirje

Kerran kuukaudessa ilmestyvä uutiskirje koostaa artikkelit, julkaisut, työpaikat ja linkkivinkit. Kirjeellä on jo yli 1000 tilaajaa.
Huom. Sähköpostiosoitettasi ei luovuteta eteenpäin, eikä käytetä mihinkään muuhun tarkoitukseen.

Siirry takaisin sivun alkuun