Katleenan vinkit kuntavaaliehdokkaille
Otathan huomioon, että tämä artikkeli on yli 7 vuotta vanha, joten sisältö ja linkit eivät ole välttämättä ihan ajan tasalla. Tuoreena lukemisena samasta kategoriasta: Hankintavälkky-botti on harvinainen, hyödyllinen chatbotti.
Vierityspalkin artikkelisarjassa on aiheena verkkosivujen konseptisuunnittelu ja siihen liittyvät vaiheet, menetelmät, käsitteet ja dokumentit.
Katleena Kortesuon tuore blogaus tiivistää hyvin sosiaalisen median tilannetta Suomessa tällä hetkellä. Katleenan näkökulma on kuntavaaliehdokkaat, mutta Katleenan jutusta voi johtaa päteviä vinkkejä myös kenen tahansa asiantuntijan tai brändin verkkonäkyvyyden kehitykseen.
Tässä tiivistettynä muutamia itselleni parhaiten kolahtaneita Katleenan blogauksen havaintoja:
1) Twitter on kanava muihin kanaviin. Sen arvoa ei kannata edes yrittää mitata samoilla mittareilla kuin vaikkapa Facebookin.
“Se ei ole mikään maailman kätevin keskustelukanava, mutta se on erinomainen uutisten löytämisen ja jakamisen kanava.”
Twitter on Suomessakin ollut jo jonkin aikaa laskusuhdanteessa, mutta silti sen arvo ei todennäköisesti ole laskenut sen aktiivikäyttäjille. Twitterissä ei ole kyse maksimaalisesta näkyvyydestä, vaan esimerkiksi omassa hallinnassa olevasta seuraamisesta ja linkkien jakamisesta. Se on asiantuntijan ja vaikuttajan työväline.
2) “Ole yksi ihminen Facebookissa”.
Facebook on poliitikoille jo varsin menetetty maa. Katleena suositteleekin yksityisten asioiden siirtämistä WhatsAppiin tai johonkin muuhun oikeasti suljettuun ryhmään. Tämä sama linjaus pätee varmasti monille muillekin joilla on laajat verkostot. Facebookiin kannattaisi suhtautua lähes julkisena foorumina.
Facebook kehittyy myös liiketoiminnallisista syistä vauhdilla kohti ympäristöä, jossa yhä enemmän sisällöistä on julkisia, ja “omassa kuplassa” turvallisesti keskustelu on yhä vaikeampaa. Messenger, WhatsApp ja Instagram ovat Facebookin suosittelemia palveluita tiukemmin kontrolloidulle julkaisemiselle.
3) “Avaa blogi edes jonnekin.”
Oman sivuston tai blogin roolia on tässäkin blogissa kuulutettu moneen kertaan. Sosiaaliset mediat palvelevat heikosti jos haluaa julkaista pidempiä tekstejä tai haluaa näiden tekstien olevan löydettäviä joskus myöhemminkin. Sosiaaliset mediat ovat tehokkaita seurantavälineitä ja keskustelualustoja, mutta oma blogi on edelleen se kiintopiste, jonne useimpien kannattaa perusteellisemmat tekstinsä julkaista.
“Blogi on paikka, jossa pystyt taustoittamaan ja arkistoimaan ajatuksiasi. Näitä blogipostauksia voit sitten jakaa Facebookissa ja Twitterissä tarpeen mukaan.
Blogi lisää hakukonenäkyvyyttä, sillä vanhat tviitit ja erityisesti FB-statukset jäävät Googlelta piiloon. Lisäksi pitkäkestoinen, ei-vain-vaalien-alla-päivittyvä blogi lisää uskottavuutta, koska se todentaa ajatuksesi vuosien matkalta.
Blogi voi olla oman osaamisesi ja kohderyhmäsi mukaan yhtä hyvin videoblogi eli vlogi tai perinteinen tekstiblogi. Pääasia on, että tuotat siihen sisältöä aktiivisesti. Siteeratakseni itseäni: blogi on kotipesäsi verkossa.”
>> Lue loput vinkit Katleenan blogista
Lue lisää: Kunnan sivustouudistus – kaikki julkaisut Vierityspalkissa