Suomalaisten suosikkisivustot vuonna 2008

Artikkeli

Otathan huomioon, että tämä artikkeli on yli 15 vuotta vanha, joten sisältö ja linkit eivät ole välttämättä ihan ajan tasalla. Tuoreena lukemisena samasta kategoriasta: Yle korostaa käyttäjäprofiilien hyötyjä - mutta ei edelleenkään perustele profiilipakkoa.

Kesällä 2008 Vierityspalkki arvioi YLEn työryhmän tekemää suosikkilistaa ja teki katsauksen Suomen suosituimpiin sivustoihin. Nyt vuoden 2008 lopussa tätä listaa voidaan verrata Googlen julkaisemaan top-10 hakusanalistaan* ja arvioida mitkä todella ovat Suomen top-10 sivustot tällä hetkellä.

YLEn työryhmän suosittelemassa sivustokoosteessahan oli painotettu suomalaisille hyödyllisiä ja kiinnostavia sivustoja eikä välttämättä otettu huomioon sivustojen kävijämääriä. Tällä listalla juhlivat mm. uutispalvelu Ampparit.com, haku- ja karttapalvelu Eniro*, videopalvelu YLEn Areena, tietopalvelu Kirjastot.fi, Googlen sähköpostipalvelu Gmail, keskustelupalsta Suomi24, tietovisailupalvelu Älypää ja tietosanakirja Wikipedia.

Alan ammattilaisten raamattuna toimiva TNS Metrix antaa toisenlaisen katsauksen* parhaisiin sivustoihin. TNS Metrix ei tosin mikään täydellinen top-lista ole sekään, koska listauksesta puuttuvat monet suuret sivustot. Listalla olevien palveluiden keskinäiseen tilanteeseen TNS Metrix toki antaa hyvin uskottavan katsauksen. Kärkipaikoilla kisaavat viikosta toiseen Iltalehti, Ilta-Sanomat, MTV3, Suomi24, Helsingin Sanomat ja YLE. Kirittäjinä listalla ovat mm. IRC-Galleria, Eniro*, Plaza*, Telkku.com, Kauppalehti, NettiX, Huuto.net.

TNS Metrixin tilastoja tulkittaessa on aina toki muistettava, että useimmat mediakonsernit ovat niputtaneet useita eri palveluita saman sateenvarjon alle ja kasvattaneet näin kokonaisliikennettään. Esimerkiksi iltapäivälehtien kohdalla on huomioitava, että päivän kuumat uutiset eivät toki ole ainoita asioita minkä takia sivustolle saavutaan. Esimerkiksi erilaiset taukopelit ovat erittäin merkittävä osa kummankin iltapäivälehden liikennettä. Iltalehdellä on Arcade.fi* ja Ilta-Sanomilla Pelikone.fi*.

Googlen hakutilastojen perusteella muodostettu top-lista on todennäköisesti varsin uskottava suomalaisten sivustojen top-lista. Googlea käytetään yhä enemmän sivustoille siirtymiseen. Googlen top-10 hakusanat* ovatkin pelkästään sivustojen nimiä, jotka on kirjoitettu tarkoituksena siirtyä sivustolle. Esimerkiksi TNS Metrixiin verrattuna Googlen lista edustaa huomattavasti paremmin suomalaisten surffailijoiden mieltymyksiä verkossa. Googlen listalle kun nousevat myös kansainväliset megasivustot, jotka ovat myös suomalaisten surffailijoiden suosikkipaikkoja.

Vuonna 2008 suomalaisten eniten hakemat palvelut olivat:

1) YouTube, globaali videopalvelu (hakusana “youtube”, “you” ja “tube”)

2) IRC-Galleria, yhteisö- ja keskustelusivusto (hakusana “irc”)

3) Iltalehti (hakusana “iltalehti”)

4) Ilta-Sanomat (hakusana “iltasanomat”)

5) Suomi24, keskustelupalvelu (hakusana “suomi24”)

6) Wikipedia, tietosanakirja (hakusana “wikipedia”)

7) Google, hakukone (hakusana “google”)

8) Facebook, yhteisösivusto (hakusana “facebook”)

9) “sanakirja”, jolla päästään Sanakirja.org-palveluun

Näiden lisäksi monien isojen yrityksien nimillä haetaan paljon. Suomessa eniten näitä brändihakuja saavat Nordea, Eniro*, Nettiauto, Nokia, Etuovi, Veikkaus, OP, VR ja Telkku.com. Hakumäärien näkökulmasta yrityksien brändeihin kohdistuvat haut eivät jää kovin paljoa jälkeen muista vahvoista verkkobrändeistä. Samalle listalle laitettuna yritykset mahtuisivat todennäköisesti top-20 tai vähintään top-30 joukkoon. Esimerkiksi “google”, “sanakirja” ja “nordea” ovat hyvin lähellä toisiaan hakumäärissä*.

Suomalaisten eniten käyttämät palvelut ovat kuitenkin yhteisöpalveluita. Erityisesti YouTube, IRC-Galleria ja Suomi24 ovat ilmiömäisessä asemassa suomalaisessa verkkomediakentässä. Facebook nousee edelleen hurjaa vauhtia ja voi hyvin 2009 vuoden aikana ohittaa nämä kaikki*.

Eniten vierailtujen palveluiden jäljessä tulee erittäin paljon pieniä palveluita, jotka keräävät merkittävää liikennettä. Isoja tuotantotaloja ovat mm. Alma Media, Yhtyneet kuvalehdet, Sanoma Magazines, Taloussanomat, Nelonen Media, Talentum, Coronaria ja A-lehdet. Näistä monet ovat haastajia, joilla on vuonna 2009 paljon haluja murtautua raskaaseen sarjaan.

(*Toim. huom. Linkkejä poistettu toimimattomina.)

Perttu Tolvanen

Perttu on Vierityspalkin päätoimittaja ja kirjoittaja.

Perttu Tolvanen on digitaalisten palveluiden suunnittelun, arkkitehtuuriratkaisujen ja kumppanivalintojen asiantuntija. Perttu on konsulttiyhtiö North Patrol Oy:n konsultti ja toinen perustaja. North Patrol on digitoimistoista ja järjestelmätoimittajista riippumaton konsulttiyhtiö, joka suunnittelee digitaalisia palveluita ja auttaa asiakkaita onnistumaan uudistushankkeissaan. Ota yhteyttä Perttuun!

10 kommenttia on “Suomalaisten suosikkisivustot vuonna 2008”

  1. Jaakko Kuivalainen

    Ehkä tämä on itsestään selvää, mutta jätät mainitsematta, että kiistaton ykkössaitti Suomessa kävimäärällä mitattuna on tietysti Google.

    Uskottavan top-listan voi varmaankin laatia yhdistämällä TNS:n, Googlen ja ehkä vielä tiedot. Googlea ja TNS Metrixiä voi myös jossain määrin verrata keskenään. Siis vaikkapa siten, että Suomi24:n yläpuolelle voi sijoittaa MTV3:n “absoluuttisella” listalla, koska MTV3 on vähän isompi TNS:ssä.

    Alexan otos on vääristynyt siten, että käyttäjäjoukko näyttäisi olevan keskimääräistä nuorempaa. Siellä korostuvat tietyt nuorisosaitit. Ja lisäksi jos kävijämääriä haluaa arvioida, pitää huomioida, että Alexan rank on 3kk:n ka-päiväkävijämäärän ja sivulatausten geometrinen keskiarvo.

    Googleenkaan ei kannata sokeasti luottaa top-listana. Siitä esimerkiksi käynee haetuimmat mediat -listan seitsemänneltä sijalta 14 000 viikkokävijällään löytyvä Anna-lehti.

  2. Googlen puuttuminen listaltahan on ilmeistä, johan se tiedetään KRP:ssäkin. “Google on selain”. :)

    Googlella on pelottavan paljon valtaa siihen, mihin ihmisten surffailu oikein johtaa. Ihmiset eivät enää kirjoita yritys.com vaan ainoastaan yrityksen nimen, ja luottavat sokeasti Googleen. Jotkut jopa kirjoittavat koko yritys.com -osoitteen Googlen hakukenttään.

    Tämä antaa kilpailijoille hyvän sauman hyökätä väliin Googlen AdWordsilla.

    Olenkohan jo hehkuttanut tarpeeksi tuota AdWordsia mainosmediana?

  3. No tuosta Googlen ylivoimaisesta ykkösasemasta täytyy kyllä sanoa, että “ohops!”. Olisihan sen voinut edes sivulauseessa mainita.

    On totta, että TNS:n lista on sinällään parempi että se kertoo jotain todellisesta käyttöasteesta. Googlen lista kertoo vain vahvoista brändeistä. Esimerkiksi MTV3 saa varmaan aika paljon liikennettä “luukku” hakusanalla ja esimerkiksi ohjelmabrändien nimillä.

    Minusta tuo Googlen lista vain antoi hyvin näkökulmaa siihen kuinka suuria esimerkiksi YouTube ja Facebook ovat verrattuna suurimpiin kotimaisiin sivustoihin. Myös tuo yrityksien sivustojen asettuminen hyvin lähelle isoja mediabrändejä on tärkeä havainto.

    Jos esim. Google Trends palvelua käyttäisi noiden eri sivustojen välisten erojen muotoiluun niin top-lista voisi näyttää Suomen osalta esimerkiksi tältä:
    1. Google
    2. YouTube
    3. Iltalehti
    4. Ilta-Sanomat
    5. Facebook
    6. MTV3
    7. Suomi24
    8. Wikipedia
    9. HS.fi / YLE
    10. IRC-Galleria

    Tuossa on nyt synkattu TNS Metrixin kanssa osittain. Eli esimerkiksi IRC-galleriaa on pudotettu YLEn ja HS.fi:n alapuolelle vaikka Trends on eri mieltä. Tosin ihan 2008 loppua katsottaessa Facebook menee jo iltapäivälehtien ohi.

  4. Jaakko Kuivalainen

    Yritin linkittää Alexaan, mutta taisin typottaa:
    *linkki poistettu

  5. Voisin kuvitella että myös sähköisellä kaupalla on saumaa kasvattaa suosiotaan. Esimerkiksi Huuto.net ja Verkkokauppa.com menestyivät tosi hyvin Taloustutkimuksen selvityksessä: *linkki poistettu

  6. Kannattaapi vilkaista myös oindex.fi viikkolistaus, joka listaa TNS:ää vastaavan listan Analyticsin ja Snoobin käyttäjiltä Suomessa (olettaen, että sivuston haltijajat ovat halunneet sivustonsa erikseen listata). Täydentää hyvin TNS:n kohtuu ohkaista yritys-segmenttiä…

  7. Juha Söderholm

    Iltalehti ei omista Arcadea vaan on ainoastaan sisältöyhteistyössä.

    Yritysten nimillä ei saa mainostaa suomessa.

    Ongelma TNS Metrixissä on, että sieltä puuttuu lähes kaikki indie-saitit ja isojen yritysten saitit, veikkaanpa että esimerkiksi Nokian saitti vetää aikalailla liikennettä.

  8. Tuo Suomi24.fi suosio ei kyllä mitenkään mahdu allekirjoittaneen päähän. En vain näe mitään syytä tässä sivustossa vierailulle. En niin mitään.

    Keskustelupalsta on teknisesti melko huono, sisällöltään sangen kyseenalainen ja epäasiallinen juupas-eipäs -kinastelun mekka.

    Sähköposti on teknisesti melko surkea, ei toimi mobiilissa eikä pop3/imapissa ja ainakin minulle @suomi24.fi -pääte kalskahtaa pahalta korvaan.

    Niinikään sivuston “uutiset” ovat aloitettuja keskusteluja jonkin ulkopuolisen tahon uutisista, enimmäkseen ylisuureen arvoon nostettuja turhia uutisia viihdeuutisten saralta.

    En vain kykene käsittämään.

  9. Suomen top-10 sivustot -lista kertookin vain sen, että minkälaiset asiat ja aiheet meitä suomalaisia yhdistävät. Niitä aiheita ei loppujen lopuksi kovin montaa ole. Roolimalleina näitä sivustoja ei yleisesti ottaen kannata pitää – ei sisällöllisesti, ei teknisesti, ei liiketoimintamallin osalta. Mutta ihmisistä ja yhteiskunnasta ne kertovat.

  10. Näiltä top-listoilta kyllä jatkuvasti unohtuu monia varsin merkittäviä palveluita. Pitäisi tosiaan tehdä joku “listojen lista”. Esimerkiksi juuri palkitty YTV:n reittiopas on varsin korkealla luotetuimmat verkkobrändit -listalla.

    *linkki poistettu

    *linkki poistettu

    Muita luotetuimpien verkkobrändien listalta löytyviä yllättäjiä ovat Helmet, Ilmatieteen laitos, Finlex, Työvoimatoimisto, Karttapaikka ja YTJ.

    Tunnetuimpien verkkobrändien listallakin on sivustoja jotka eivät näissä muissa listauksissa juuri juhli. Esimerkiksi Verkkokauppa.com, NetAnttila ja HobbyHall.fi

    *linkki poistettu

Kommentointi on suljettu.



Vierityspalkki.fi

Julkaistu vuodesta 2006. Vierityspalkki on blogi kotimaisen internet-alan trendeistä, teknologioista ja alan toimistoista. Seuraa, niin tiedät miten ja kenen toimesta syntyvät parhaat verkkopalvelut, verkkokaupat ja räätälöidyt web-sovellukset. Uutiskirjeellä on jo yli 1000 tilaajaa.


Tilaa uutiskirje.

  • 40-50 asiantuntija-artikkelia vuosittain.

    Toimitettua asiasisältöä kattavasti teknologioista ja web-alan ilmiöistä. Vierityspalkki nostaa esiin alan puheenaiheita ja tuoretta tutkimustietoa, osallistuu keskusteluun sekä haastattelee alan asiantuntijoita ja toimistoja. Julkaistuja artikkeleita jo yli 1000 kappaletta.


    Kaikki artikkelit

  • 150-200 julkaistua referenssicasea joka vuosi.

    Julkaisut-palsta tarjoaa näkyvyyttä kiinnostaville uusille verkkopalveluille ja web-sovelluksille, ja antaa asiakkaille mahdollisuuden arvioida eri toimistojen osaamista.


    Selaa toimistojen julkaisuja

  • 300-400 työpaikkailmoitusta vuosittain.

    Vuodesta 2007 toiminut ilmoituspalsta on edelleen sivuston suosituin osio. Moni asiantuntija on löytänyt useammankin työpaikan palstan kautta vuosien varrella.


    Selaa avoimia työpaikkoja

  • 31 kokenutta digitoimistoa

    on päässyt aina ajantasaiselle Toimistot-listalle. Lista on auttanut asiakkaita löytämään kokeneita digitoimistokumppaneita jo usean vuoden ajan. Lista keskittyy WordPress-osaajiin ja räätälöityjen web-sovellusten tekijöihin.


    Selaa Toimistot-listaa

Tilaa kuukausikirje

Kerran kuukaudessa ilmestyvä uutiskirje koostaa artikkelit, julkaisut, työpaikat ja linkkivinkit. Kirjeellä on jo yli 1000 tilaajaa.
Huom. Sähköpostiosoitettasi ei luovuteta eteenpäin, eikä käytetä mihinkään muuhun tarkoitukseen – ihan oikeasti.

Siirry takaisin sivun alkuun