Valve osti Kaimanan web-kehitystiimin ja asiakkaat

Kaimana muodostui pari vuotta sitten neljän yrityksen yhdistymisen seurauksena. Nyt kolmesta eri ohjelmistoyrityksestä muodostunut teknologiatiimi ja kaikki verkkopalveluihin liittyvät asiakkaat siirtyvät yrityskaupalla Valvelle. Näin Valvesta muodostuu alalle merkittävä tekniseen toteutukseen kykenevä digitoimisto. Kunhan vain Valvelle ei käy kuten Kaimanalle kävi.

Artikkeli

Kaimana rummutti syntyessään vahvasti luovuuden ja teknologian ja kaupallisuuden yhdistelmää. Asiakkaiden näkökulmasta yhdistelmä olikin kiinnostavan kuuloinen.

Tällainen yhdistelmä ei ole kuitenkaan kovin helppo johdettava tai edes pyöritettävä. Esimerkiksi mainosmiehet ja koodarit eivät yleensä viihdy saman katon alla. Lisäksi Kaimanassa kohtasi toisensa poikkeuksellisen moni aiemmin täysin irrallinen yhteisö. Ei liene ollut yksinkertaista päättää, kenen kulttuuri ja kenen toimintamallit valitaan yhteisiksi malleiksi. Yleensä tällaisissa yhdistymisissä ovat valtataistelut väistämättömiä, etenkin jos kenelläkään ei ole selvää osake-enemmistöä.

Kaikki Kaimanan purkautumiseen johtaneet syyt eivät ole varmasti julkisia, eikä tarvitsekaan olla. Olennaista on, että tällaiset yhdistelmät ovat haastavia, vaikka asiakkaiden näkökulmasta laaja paletti voikin tuntua mukavalta ajatukselta.

Onneksi asiakkaiden näkökulmasta tämä seikkailu vaikuttaa olleen aika maltillinen. Kaikki Kaimanan verkkopalveluasiakkaat siirtyvät Valvelle sellaisenaan, samoin kaikki palveluita ylläpitäneet ja kehittäneet henkilöt. Teknologiatiimi on kokonaisuudessaan toki hieman pienentynyt, jos asiantuntijoiden määrää vertaa fuusion aikaisiin lukemiin.

”Kaupan myötä Kaimanan teknologialiiketoiminnan koko asiakaskunta ja sen 15 työntekijää ovat siirtyneet Valveelle 1. lokakuuta alkaen. Kauppa vahvistaa Valveen palveluja erityisesti ohjelmistokehityksessä, integraatioissa, verkkokaupparatkaisuissa mm. WooCommerce-alustalla, sekä WordPress-verkkosivustoissa.”

Yleisellä taloustilanteella on voinut olla myös vaikutuksensa niin tiimin pienentymiseen kuin tähän yrityskauppaan.

Valvelle kauppa vaikuttaa varsin hyvältä tilaisuudelta saada merkittävä määrä asiakkuuksia ja osaamista. Ei Valvesta vielä ohjelmistotaloa tällä kaupalla tule, mutta ainakin tekninen osaaminen vahvistuu merkittävästi. Kaupan jälkeenkin Valve on edelleen vahvasti markkinointipalveluihin keskittyvä toimisto.

Vierityspalkki kysyi yrityskaupasta Valvelta ja Kaimanalta kommentteja. Kysymyksiin vastasivat Antero Muranen, Sara Nikander ja Jere Rinne. Myyjiä edustavat Kaimanan Jere Rinne ja kaupassa Valven riveihin siirtyvä Antero Muranen. Sara Nikander edustaa Valvea.

Miksi Kaimana myi teknologialiiketoimintansa? Eikö yhdistelmä luovia voimia ja teknologiaa toiminutkaan käytännössä?

Antero: Lähdimme Kaimanaa rakentaessamme luomaan markkinaan uudenlaista toimijaa, joka haastaisi nykyisiä toimialan käytäntöjä yhdistellen saumattomasti kaupallista viestintää, muotoilua ja teknologiaa. Vaikka saimme omanlaisemme toimintamallin avulla paljon kiinnostusta ja uusia avauksia aikaiseksi, se ei yksin riittänyt siivittämään yhtiötä menestykseen haastavassa markkinatilanteessa ja globaalin epävarmuuden keskellä. Samalla todettakoon, että jo kahden yhtiön fuusio on haastava prosessi, puhumattakaan neljän yhtiön yhteen laittamisesta. Tämän myötä lähdimme etsimään ratkaisuja liiketoimintojen järjestelemiseksi ja lisärahoituksen hankkimiseksi.

Keskustelut Valveen kanssa tuntuivat heti lupaavilta, sillä Valveella oli strateginen tavoite vahvistaa omaa teknologiaosaamistaan ja yhteinen visio syntyi nopeasti. Teknologiayksikkömme siirtyminen kokonaisuudessaan osaksi Valvea on merkittävä askel polullamme kohti asemaamme johtavana kaupallisia tuloksia tuottavana digitaalisten ratkaisujen kehittäjänä. Nykyisille ja tuleville asiakkaillemme tämä tarkoittaa konkreettisesti muun muassa tuttujen tekijöiden ja osaamisalueiden laajentamista esimerkiksi SEO/SEM- ja analytiikka-asiantuntijoilla, huipputason VFX &
3D osaamisella, Hubspot & Salesforce taitajilla sekä kattavasti etenkin B2B-segmenttiin kohdistuneella markkinointiosaamisella. Useampaa mainituista osa-alueista on monessa asiakkuudessamme kaivattu, joten olen erittäin tyytyväinen päästessäni esittelemään asiaa eteenpäin uusien kollegoidemme tukemana.

Siirtyvätkö kaikki sivusto- ja verkkokauppa yms asiakkaat Valvelle tämän kaupan myötä? Kuinka isosta määrästä asiakkaita puhutaan?

Antero: Kyllä, käytännössä kaikki teknologiayksikön asiakkaat siirtyvät, muutamaa poikkeusta lukuunottamatta, joissa tehdään laajemmin viestinnän puolella hankkeita. Siirtyvistä asiakkaista suurin osa on WordPress-pohjaisia verkkosivustoja ja verkkokauppoja, sekä lisäksi mukana on liuta muita ohjelmistokehityksen asiakkuuksia. Lukumäärällisesti kun huomioi kaikki ylläpidettävät sivustot ja muut järjestelmät puhutaan kokoluokasta 150+ verkkopalvelua.

Miten tämä muutos vaikuttaa Kaimanan asiakkaisiin?

Jere: Kaimana jatkaa kaupallisen viestinnän toimistona, keskittyen palvelemaan etenkin kunnianhimoisia kuluttajabrändejä sekä julkista sektoria. Osana kauppaa Valve Branding ja Kaimana sopivat yhteistyöstä, jonka myötä Kaimanan asiakkaille on tarjolla Valveen osaamisen kautta erittäin kattava viestinnän ja markkinoinnin tarjoama sekä jatkuvuus asiakkuuksiin, joissa tehdään laaja-alaisesti sekä viestintää että teknologiaa.

Kesän aikana syntynyt kauppa on oppikirjaesimerkki ratkaisusta, jossa kaikki voittavat. Tärkeintä on luonnollisesti se, että Kaimanaan jäävät asiakkaat saavat entistä laajemman viestintä-, markkinointi- ja teknologiapalveluiden kirjon käyttöönsä. Kaimana pystyy nyt keskittymään sataprosenttisesti kaupallisen viestinnän tekemiseen ja kehittämiseen.

Minkälainen joukko asiantuntijoita siirtyy Valveelle? Onko Valveella ennestään vastaavia asiantuntijoita?

Antero: Liiketoimintakaupan mukana siirtyy 15 henkilöä, jotka koostuvat ohjelmoijista, suunnittelijoista, projektipäälliköistä sekä asiakkuusjohtajista. Valveella on entuudestaan vahvaa UI/UX osaamista sekä HubSpot-verkkopalvelu- ja sovelluskehitysosaamista noin 15 hengen verran, joten kokonaisuudessaan teknologiaprojektien kanssa päivittäin työskentelee jatkossa noin 30 henkilöä.

Minkäkokoinen on ostava yritys? Viimeisimpien taloustietojen mukaan Valve tekee yli 7 miljoonan euron liikevaihtoa ja työllistää yli 80 ihmistä. Pitääkö tämä edelleen paikkansa?

Sara: Valve työllistää liiketoimintakaupan jälkeen yli 100 henkilöä ja liikevaihto on yli 10 miljoonaa euroa.

Yrityskaupan myötä Valve ottaa Kaimanan paikan Vierityspalkin Toimistot-listalla.

PS. Tilaa Vierityspalkin kerran kuukaudessa ilmestyvä uutiskirje, joka koostaa artikkelit, linkkivinkit, työpaikat ja julkaisut (uutiskirjeellä on jo yli 1000 tilaajaa).

Perttu Tolvanen

Perttu on Vierityspalkin päätoimittaja ja kirjoittaja.

Perttu Tolvanen on digitaalisten palveluiden suunnittelun, arkkitehtuuriratkaisujen ja kumppanivalintojen asiantuntija. Perttu on konsulttiyhtiö North Patrol Oy:n konsultti ja toinen perustaja. North Patrol on digitoimistoista ja järjestelmätoimittajista riippumaton konsulttiyhtiö, joka suunnittelee digitaalisia palveluita ja auttaa asiakkaita onnistumaan uudistushankkeissaan. Ota yhteyttä Perttuun!



Vierityspalkki.fi

Julkaistu vuodesta 2006. Vierityspalkki on blogi kotimaisen internet-alan trendeistä, teknologioista ja alan toimistoista. Seuraa, niin tiedät miten ja kenen toimesta syntyvät parhaat verkkopalvelut, verkkokaupat ja räätälöidyt web-sovellukset. Uutiskirjeellä on jo yli 1000 tilaajaa.


Tilaa uutiskirje.

  • 40-50 asiantuntija-artikkelia vuosittain.

    Toimitettua asiasisältöä kattavasti teknologioista ja web-alan ilmiöistä. Vierityspalkki nostaa esiin alan puheenaiheita ja tuoretta tutkimustietoa, osallistuu keskusteluun sekä haastattelee alan asiantuntijoita ja toimistoja. Julkaistuja artikkeleita jo yli 1000 kappaletta.


    Kaikki artikkelit

  • 150-200 julkaistua referenssicasea joka vuosi.

    Julkaisut-palsta tarjoaa näkyvyyttä kiinnostaville uusille verkkopalveluille ja web-sovelluksille, ja antaa asiakkaille mahdollisuuden arvioida eri toimistojen osaamista.


    Selaa toimistojen julkaisuja

  • 300-400 työpaikkailmoitusta vuosittain.

    Vuodesta 2007 toiminut ilmoituspalsta on edelleen sivuston suosituin osio. Moni asiantuntija on löytänyt useammankin työpaikan palstan kautta vuosien varrella.


    Selaa avoimia työpaikkoja

  • 31 kokenutta digitoimistoa

    on päässyt aina ajantasaiselle Toimistot-listalle. Lista on auttanut asiakkaita löytämään kokeneita digitoimistokumppaneita jo usean vuoden ajan. Lista keskittyy WordPress-osaajiin ja räätälöityjen web-sovellusten tekijöihin.


    Selaa Toimistot-listaa

Tilaa kuukausikirje

Kerran kuukaudessa ilmestyvä uutiskirje koostaa artikkelit, julkaisut, työpaikat ja linkkivinkit. Kirjeellä on jo yli 1000 tilaajaa.
Huom. Sähköpostiosoitettasi ei luovuteta eteenpäin, eikä käytetä mihinkään muuhun tarkoitukseen – ihan oikeasti.

Siirry takaisin sivun alkuun