Halutaan palkata: roskasisällön tuottaja
Haluatko tuottaa roskasisältöä internettiin tehokkaasti tekoälyohjelmaa hyödyntäen? Oletko joskus käyttänyt tietokonetta? Oletko kiinnostunut sisustuksesta, matkailusta tai hyvinvoinnista? Hienoa, nyt olisi mahtava tilaisuus tarjolla päästä tuottamaan merkityksetöntä roskaa internettiin monista eri aihepiireistä!
Internet on tietysti roskaa täynnä ollut aina. Monenlaiset ”digimarkkinoijat” ovat tuottaneet internettiin tehokkaasti roskasivustoja jo pitkään, koska se on ollut toimivaa liiketoimintaa. Sosiaalinen media ja hakukoneet arvostavat sisältöjä, joiden parissa ihmiset viihtyvät, tai ainakin kuluttavat aikaa. Ovatko nämä sisällöt totta tai edes laadukkaasti tehtyjä, ei ole kovin merkityksellistä. Ja tähän tarpeeseen tämän hetken tekoälyä hyödyntävät tekstigeneraattorit tietysti toimivat oikein hienosti.
Tästä ilmiöstä kertoo myös tuore rekryilmoitus, joka sattui tulemaan allekirjoittaneelle vastaan. Tamperelainen Hakukonekeisari Oy hakee sisällöntuottajia, joiden hommana olisi generoida sisältöä tekoälyohjelmistoja hyödyntäen mahdollisimman tehokkaasti.
Lainaus ilmoituksesta:
”Tehtävänkuva:
+ Sisällöntuotanto eri nettisivuillemme, jossa käytät apuna tekoälyohjelmaa.
+ Artikkeleihin liittyvien kuvien etsiminen kuvapankeista.
+ Valmiiden sisältöjen julkaisu WordPress-sivuille ja kuvien asettelu artikkeliin.
Mitä odotamme sinulta:
+ Kieliopillisesti hyvää suomen kielen taitoa (kiitettävä äidinkielen arvosana).
+ Halua tuottaa hyviä ja laadukkaita artikkeleita.
+ Järjestelmällisyyttä ja taitoa seurata tarkasti ohjeita.
+ Tietokoneen käyttö on tuttua, ja WordPress ei ole sanana täysin vieras.”
Palkkaakin tarjotaan hommasta:
”15-20 €/tunti. Työ laskutetaan kevytyrittäjänä tai oman yrityksen kautta.”
Ilmoitus on jotenkin kuvaava tämän hetken tilanteesta. Tekoälyä voidaan hyödyntää tehostamaan monenlaisia tehtäviä, ja yksi varsin houkutteleva alue ovat juuri markkinoinnin sisällöt. Viitatussa ilmoituksessa lienee tosin kysymys ihan rehellisistä roskasivustoista, joiden idea on lähinnä hankkia liikennettä hakukoneista ja ohjata käyttäjiä eteenpäin mainosten avulla. Jos kyse olisi jostain muusta, nämä sivustot varmaankin mainittaisiin ilmoituksessa.
Toisaalta, maailmalta jo tiedetään, että monet arvostetutkin mediayhtiöt kokeilevat tekoälyllä tehostettua artikkelituotantoa. Esimerkiksi talousuutisia on tuotettu jo pidemmän aikaa osittain automatisoidusti, mutta näissä on ollut yleensä kyse melko tarkkaan ohjatusta toiminnasta, jossa kone noudattaa ennalta määritettyä ohjetta, tarjoten toimittajalle valmiin luonnoksen.
Jos sisältöihin taas käytetään laajoihin kielimalleihin perustuvaa tekoälymoottoria, voi lopputulos olla melkein mitä tahansa. Näitä moottoreita kun eivät faktat rajoita. Ja tällaiseen luovaan sisällöntuotantoon kyllä riittää kohteita. Yksi hyvin potentiaalinen alue ovat juuri erilaiset harrastamiseen liittyvät sivustot, joiden tehtävä ei ole tarjota hyvää sisältöä, vaan ainoastaan saada hakukoneet luulemaan, että sisältö on hyvää.
Internetin roskaongelmasta on ehkä nähty vasta ensimmäinen näytös. Voi olla, että edessä on paljon haastavampia aikoja, kun yhä useampi ”digitaalinen mediayritys” ryhtyy hyödyntämään näitä työkaluja.