Syväsukellus Googleen yhtiönä podcast-muodossa
Otathan huomioon, että tämä artikkeli on yli 3 vuotta vanha, joten sisältö ja linkit eivät ole välttämättä ihan ajan tasalla. Tuoreena lukemisena samasta kategoriasta: Paltan uusi sivusto tekee numeron yksityisyyttä kunnioittavasta selaamisesta.
Land of the Giants -podcastin keväinen Googlea yhtiönä käsittelevä podcast-sarja on erittäin suositeltavaa kuunneltavaa, jos yhtiön palvelut koskettavat omaa työelämää – tai jos isojen tekkifirmojen sielunelämä sattuu muutoin kiinnostamaan.
Sarjassa dokumentoidaan tapahtumia etenkin viimeisen kymmenen vuoden ajalta ja kuvataan sitä muutosta, jonka Google on yhtiönä käynyt läpi noin 20 vuodessa. Sarjan viimeisissä osissa esimerkiksi verrataan Googlea usein Microsoftiin, joka oli pitkään se isoin ja pahin teknologiafirma, mutta kun katsotaan Googlen toimintaa esimerkiksi Androidin kanssa, on Googlen toiminta aivan samasta oppikirjasta nykyisin.
Podcast pureutuu myös yhtiön sisäisen kulttuurin muutokseen. Erittäin vapaasta ja sallivasta yhtiökulttuurista on menty askel askeleelta tiukempaan malliin, joka muistuttaa nykyisin paljon enemmän muita amerikkalaisia teknologiayhtiöitä. Yrityksen työntekijöistä moni jopa aktiivisesti kannattaa yhtiön pilkkomista pienempiin osiin, jotta yhtiö pystyisi paremmin palaamaan alkuperäisille startup-henkisille juurilleen.
Podcast muistuttaa myös monessa kohtaa siitä, miten iso muutos on tapahtunut viimeisen kymmenen vuoden aikana. Vaikka Googlen yritystoiminta on aina perustunut käyttäjistä kerättävän datan hyödyntämiseen, ovat tämän asian kääntöpuolet nousseet laajemmin esiin vasta viime vuosina. Myös suhde suuriin teknologiayhtiöihin on muuttunut, eivätkä kuluttajat ole enää samalla tavalla innoissaan kaikista uusista asioista mitä teknologiayhtiöt kehittävät.
Tosin on floppeja ollut aiemminkin. Yksi podcast-sarjan jaksoista käsittelee esimerkiksi Google Glass -laseja ja purkaa hienosti osiin sen miksi tuotelanseeraus epäonnistui niin surkeasti, että lasien käyttäjiä alettiin jopa kutsumaan nimellä ”glassholes”.
Myös Doubleclick-yhtiön ostoa käsitellään sarjassa, ja todetaan hyvin sen olevan yksi ristiriitaisimmista yritysostoksista netin historiassa. Aikanaanhan ostokseen ei juurikaan kiinnitetty huomiota, vaikka myöhemmin tuota ostosta on pidetty oppikirjaesimerkkinä yrityskaupasta, jota viranomaiset eivät olisi saaneet sallia. Tuon yrityskaupan aikoihin mitään sellaista keskustelua ei kuitenkaan edes käyty, vaikka varsin nopeasti oli selvää, että tuo kauppa teki Googlesta erittäin hallitsevan pelurin netin mainosmarkkinoilla.
Podcast herättää myös kysymyksen, että tuhoaako suuruus aina hyvätkin yhtiöt. Google oli aikanaan monen ihannoima yhtiö, jonka yrityskulttuurista puhuttiin ylistävään sävyyn kotimaisissakin talouslehdissä. Tästä kuuluisasta avoimesta yrityskulttuurista on toki edelleen paljon jäljellä, jos sitä verrataan vaikka Applen tai Facebookin vastaaviin. Samaa ihannointia on kuitenkaan enää vaikea löytää. Podcastin perusteella tuntuu siltä, että edes Googlen sisällä ei ole enää samaa uskoa oman yhtiön maailmaa parantavaan vaikutukseen.
Jaksoissa tuodaankin hyvin esille sitä todellisuutta, että kyllä Google on myös tuotteidensa kehityksessä tullut kauaksi juuristaan. Tässäkin blogissa on kirjoitettu siitä kuinka vähän Googlen hakukoneen ensimmäisellä sivulla on enää aitoja tuloksia. Suurimman tilan vievät mainokset ja Googlen omat palvelut. Ei tähän tilanteeseen ole päädytty käyttäjien toiveista.
Ehkä suuruus ei itsessään ole silti paha asia. Ehkä sen myötä vain tulee enemmän paineita hyödyntää hallitsevaa markkina-asemaa, taistella kilpailijoita vastaan ja maksimoida rahanteko.
Googlea voi myös edelleen fanittaa monesta syystä. Yrityskulttuurissa on edelleen hienoja puolia, emoyhtiö Alphabet panostaa valtavia summia todella vaikeiden ja tärkeiden ongelmien ratkaisemiseksi, eikä hakuteknologiankaan kehitystä ole lopetettu.
Silti paljon on muuttunut vuosien aikana. Kuuluisa ”Dont be evil” -slogan tuntuu ainakin todella muinaishistorialta nykyisen Googlen kohdalla.
>> Land of Giants -sarjan kolmannen kauden esittely
Lue lisää: Digitaalinen markkinointi Suomessa – kaikki artikkelit Vierityspalkissa