Hsl.fi-uudistus beta-vaiheessa, toteuttajana Solita
Otathan huomioon, että tämä artikkeli on yli 4 vuotta vanha, joten sisältö ja linkit eivät ole välttämättä ihan ajan tasalla. Tuoreena lukemisena samasta kategoriasta: Verkkopalveluiden alustat Suomessa - markkina alkaa kypsyä.
Vuosi sitten tässä blogissa kommentoitiin Hsl.fi:n kilpailutusta, jossa pohjana ollut esiselvitys oli tehty vähintäänkin kevyesti, mutta onneksi budjettiraamia oli riittävästi vähän kalliimpaankin toteutusmalliin. Nyt jälki-ilmoituksen perusteella tiedetään, että tuo kolmen miljoonan euron tili päätyi Solitalle. Kilpailutukseen osallistui 10 yritystä.
Uutta hsl.fi-sivustoa myös mainostetaan jo, koska se on päässyt beta-vaiheeseen. Arkkitehtuurina on trendikäs ja varmasti kallis headless-tyyli, mutta kuten aiemmassakin kirjoituksessa todettiin, voi HSL:llä olla ihan hyvät perustelut monikanavaisen julkaisumallin rakentamiseen.
Kolmen miljoonan euron budjetti kehitykseen tuntuu kuitenkin aika isolta, kun kyse on kuitenkin vain yhden asiakaskäyttöliittymän rakentamisesta – ja vaikka budjetti jakautuisi neljälle vuodelle tasaisesti, on palvelun vuosittainen kehitysbudjetti silti komeat 750 000 euroa.
Ulkopuolelta ei tietysti ole tiedossa sitä, että mitä kaikkea kokonaisuuteen liittyy, mutta pääasiallinen hankinnan kohde on kuitenkin ollut hsl.fi-verkkopalvelu, kuten aiemmassakin artikkelissa materiaalien perusteella todennettiin. Hsl.fi-palveluun on myös tulossa ihan vaativia toimintoja, kuten asiakkaiden kirjautuminen ja monipuolisempi reittiopas. Täten tekninen toteutus täysin räätälöitynä web-sovelluksena voi olla perusteltukin, vaikka ulkopuolelta syyt eivät täysin aukeakaan.
Uutta sivustoa voi nyt joka tapauksessa kuka tahansa tutkia ja arvioida toteutuksen laatua ja ehkä jopa suhdetta budjettiin.
>> Tutustu hsl.fi beta-sivustoon
Mahdollisesta partojen päristelystä huolimatta, on tämä case kiinnostava ja hyödyllinen verrokki siihen mitä laadukkaiden ja monipuolisten web-palveluiden kehittäminen voi maksaa. Etenkin viime vuosina kun moni organisaatio on vähentänyt aitojen mobiilisovellusten kehityspanoksia, on enemmän rahaa siirtynyt laadukkaan web-kanavan rakentamiseen, josta tätäkin casea voi pitää esimerkkinä.
Lisäksi on täysin mahdollista, että talousvaikeuksissa oleva HSL ei käytä sivustoonsa koko tuota kolmea miljoonaa euroa, mutta tätä emme valitettavasti tule koskaan tietämään. Sopimusteknisesti HSL ei ole sitoutunut ostamaan Solitalta täyden arvon mukaisesti palveluita, joten toteuma voi olla muutakin kuin tuo kolme miljoonaa euroa.
Aiemmin kirjoitettua samasta aiheesta: HSL näyttää esimerkkiä web-kehityksen budjetoinnissa (2019)
—