Liana Technologiesin pääomistajaksi Ilkka-Yhtymä
Otathan huomioon, että tämä artikkeli on yli 4 vuotta vanha, joten sisältö ja linkit eivät ole välttämättä ihan ajan tasalla. Tuoreena lukemisena samasta kategoriasta: Rajasoft osti Buorren kehitystiimin.
Ex-Koodiviidakko, Liana Technologies, myi tammikuussa yhtiöstä enemmistön (67%) mediatalo Ilkka-Yhtymälle*. Moni tuntee oululaisen Lianan Sivuviidakko-julkaisujärjestelmästä ja Postiviidakko-uutiskirjetyökalusta, ja ylipäätään siitä että yhtiö on ollut kotimaisella web-alalla aktiivinen toimija jo varsin pitkään.
Koodiviidakon historia alkaa vuodesta 2005, ja yhtiö on kuluneen 15 vuoden aikana noussut huomattavan kokoiseksi yhtiöksi. Vuoden 2018 liikevaihto oli Lianalla 14,2 miljoonaa euroa. Ilkka-Yhtymä maksoi 67 prosentin osuudestaan pörssitiedotteen mukaan noin 15 miljoonaa euroa. Pörssitiedotteen täydennyksen mukaan vuoden 2019 liikevaihdossa ja tuloksessa ei ole tapahtunut olennaisia muutoksia.
Liana on ollut monella tapaa poikkeava kotimaisella web-alalla, ja etenkin julkaisujärjestelmäkentässä. Koodiviidakko ei missään vaiheessa ole tehnyt sivustoja muiden tuotteilla, vaan on takonut verkkopalveluita sitkeästi omalla Sivuviidakko-julkaisujärjestelmällään. Toki liiketoiminnasta lienee suurin osa tullut jo pitkään erittäin suositusta Postiviidakko-uutiskirjetyökalusta (tosin tätä väitettä ei toimitusjohtaja Samuli Tursas suostunut kommentoimaan, kuten ei muitakaan talouslukuihin liittyneitä kysymyksiä).
Sivuviidakko-julkaisujärjestelmä porskuttaa edelleen varsin monen sivuston alustana Suomessa. Esimerkiksi North Patrolin tekemissä selvityksissä Sivuviidakko ja Crasmanin Stage-julkaisujärjestelmä ovat olleet ainoita kotimaisia tuotteita, jotka ovat päässeet useamman prosenttiyksikön osuuksille.
Lianan kansainvälistyminen ei ole kuitenkaan missään vaiheessa perustunut ensisijaisesti julkaisujärjestelmätuotteeseen, vaan laajempaan tuotekokonaisuuteen, jossa Postiviidakko ja sen ympärille rakennettu markkinoinnin automaation kokonaisuus on ollut markkinoinnin kärkenä. Kansainvälistyminen ei kuitenkaan liene edennyt viime aikoina kovin vauhdikkaasti, koska vuosi 2019 ei pörssitiedotteen mukaan ole enää tuonut lainkaan kasvua.
Nyt uuden omistajan myötä kansainvälistymiskulma joutuu ehkä myös kyseenalaiseksi. Ilkka-Yhtymä on kuitenkin varsin perinteinen mediatalo, jonka ydinliiketoimintaa ovat kotimaiset julkaisut, erityisesti paikallislehdet.
Lianan toimintamalli on myös aina poikennut kansainvälisistä kilpailijoista. Yleensä tämän sektorin toimijat kun ovat joko vahvasti nojanneet kumppaneihin (esim. HubSpot) tai tarjonneet täysin itsenäisesti käyttöönotettavia ja konfiguroitavia SaaS-työkaluja (esim. MailChimp). Lianan tuotteet eivät istu oikein kumpaankaan kategoriaan, koska asennukset ja asiakaskohtaiset teemat on aina toteuttanut Liana itse. Suomessa moni asiakas on tykännyt mallista, koska verrattuna kansainvälisiin tuotteisiin, on tuki ollut tehokasta ja suomenkielistä. Nopeaan kansainväliseen kasvuun tällainen malli on kuitenkin aika huonosti soveltuva.
Onkin kiinnostavaa, että kuinka aktiivisesti Ilkka-Yhtymä aikoo tukea Lianaa sen kansainvälistymisstrategiassa, vai onko tässä kyse enemmän teknologiayksikön ostamisesta omien lehtien tarpeisiin?
Vierityspalkki kysyi toimitusjohtajalta (ja kaupassa yhtenä myyjäosapuolena olleelta) Samuli Tursakselta kommentteja Lianan tilanteeseen ja tulevaisuuden suunnitelmiin.
Kysymys: Moni tämän blogin lukija tuntee Lianan Koodiviidakkona, ja erityisesti Sivuviidakko-julkaisujärjestelmän tekijänä, mitä muuta kuin verkkosivustoja teette nykyisin?
Samuli Tursas: Koodiviidakko vaihtoi nimensä myös kotimaassa Liana Technologies Oy:ksi reilu vuosi takaperin. Olemme toimineet kansainvälisesti Liana Technologies -nimellä jo useita vuosia ja päätimme viimein alkaa toimimaan yhden ja saman viidakkohenkisen Liana -brändin alla. Harmi sinänsä, tykkäsimme Koodiviidakko -nimestä mutta se osoittautui melkoiseksi kansainvälistymisen esteeksi.
Liana tekee kattavaa teknologiastäkkiä markkinointi- ja viestintätiimeille. Meidän Liana®Cloud -alustaan kuuluvat työkalut sähköpostimarkkinointiin, markkinoinnin automaatioon, verkko- ja mobiilipalveluiden hallintaan, verkkokauppaan, lehdistötiedottamiseen ja mediaseurantaan. Erittäin kattava paketti siis. Kaikki Cloudin osat perustuvat yhtenäiseen Liana Frameworkiin ja toimivat myös samalla käyttäjätunnuksella. Usein palvelut myös integroidaan osaksi asiakkaan muita järjestelmiä.
Kysymys: Kuinka paljon teillä on ohjelmistokehittäjiä palkkalistoilla?
Samuli Tursas: Kaikenkaikkiaan Lianalaisia on reilu 200 henkilöä, ja puhtaasti tekniikan parissa työskentelee noin 120. Kaikki ohjelmistokehitys ja tekniikka ylipäätään meillä tehdään Oulusta käsin ja pääkonttorilla Oulussa meitä on reilu 150 ihmistä.
Kysymys: Minkätyyppiset asiakkuudet ovat teille tyypillisimpiä?
Samuli Tursas: Tyypillinen asiakas on yrityksen tai yhteisön oma markkinointi- ja viestintätiimi. Käyttäjiä yhdessä yrityksessä on yleensä 2-10. Emme siis useinkaan palvele ihan pieniä yrityksiä tai firmoja joissa ei ole päätoimista loppukäyttäjää meidän työkaluille. Samaten jos yrityksen markkinointitiimi alkaa olla kymmeniä tai satoja ihmisiä globaalisti niin palveluntarjoajaksi valikoituu helposti joku iso peluri, kuten Salesforce, IBM tai Adobe. Iso osa asiakkaistamme käyttää useita Cloudin osa-alueita, on siis aika harvinaista että meiltä olisi esim. pelkät verkkosivut.
Kysymys: Suomessa ovat avoimen lähdekoodin tuotteet vieneet markkinaa paljon Sivuviidakon kaltaisilta tuotteilta ja monet täysin itsepalveluna tarjottavat pilvipalvelut taas kilpailevat esimerkiksi Postiviidakon kanssa (kuten MailChimp, HubSpot). Miten katsotte pärjäävänne tätä kilpailua vastaan, ja auttaako tämä yritysjärjestely jotenkin tässä kilpailuasetelmassa?
Samuli Tursas: Näin se on, kilpailusta ei markkinointiteknologiassa ole pulaa.
Uskon että erikoistumalla toimijoille löytyy hyvin tilaa markkinalta. Itsepalvelutyökalut soveltuvat tiettyyn tarpeeseen emmekä juuri kilpaile sillä sektorilla. Meidän asiakkaamme tarvitsevat ja haluavat mukaan palveluita kuten koulutusta, kotimaisen teknisen tuen, räätälöidyt ulkoasut ja templatet ja usein myös apua esim. integroinneissa. Hubspot taas on saanut vahvaa jalansijaa varsinkin Suomessa mutta ei todellakaan ole ideaaliratkaisu jos palvelun kohderyhmä on laaja tai whitepaper-pohjainen sisältömarkkinointi ei kohderyhmään istu.
Kysymys: Olette toimineet yrittäjävetoisesti todella pitkään, mikä sai nyt myymään enemmistöosuuden yrityksestä?
Samuli Tursas: Meillä on jo pitkään ollut tilanne että yrittäjäpohjainen omistusrakenne on hidastanut tarpeettomasti yhtiön kasvua. Osa perustajaosakkaista teki nyt exitin ja minä ja Juha-Mikko Ahonen jatkamme merkittävinä omistajina myös jatkossa. Juha-Mikko jatkaa yhtiön hallituksessa ja minä toimitusjohtajana. Nyt saamme uuden kasvuvaiheen käyntiin kun omistajaratkaisut on tehty.
Kysymys: Jatkuuko kansainvälistyminen nyt uudessa omistuksessa vai onko edessä siirtymä enemmän mediatalon omaksi teknologiayksiköksi?
Samuli Tursas: Hyvä kysymys! Kasvu jatkuu :) Liana jatkaa itsenäisenä yhtiönään ja omalla kansainvälisellä kasvustrategiallaan, nyt Ilkka-Yhtymän tarjoamien leveämpien hartijoiden tukemana.
—
Vierityspalkki kysyi myös kysymyksiä liittyen talouteen ja eri tuotteiden osuuksiin myynnistä, mutta Samuli Tursas ei vastannut näihin, vedoten uuteen asemaan osana pörssiyhtiötä.
—
Lianan siirtyminen Ilkan omistukseen on iso muutos, jonka toimitusjohtaja Tursas esittelee mahdollisuutena isompaan kasvuun. Mediatalojen viehtymys digiteknologiaan ei ole kuitenkaan mitään uutta alalla, ja yleensä tämänkaltaisissa ostoksissa on kysymys itselle tärkeän osaamisen saamisesta tiiviimmin talon sisälle. Itsenäinen kasvustrategia, esimerkiksi kansainvälistymällä, harvemmin kuuluu näihin suunnitelmiin.
Lianan ostamalla Ilkka-Yhtymä saa yli 200 teknologiaosaajaa, ja erityisesti kohdennettujen sähköpostien lähettämiseen rakennetun tuotekokonaisuuden. Kummallekin näistä löytynee paljon käyttöä ihan oman konsernin julkaisujen viemisessä digiaikakauteen.
Omistusjärjestely voi silti olla Lianan asiakkaiden kannalta positiivinen, ainakin lyhyellä tähtäimellä. Ilkka-Yhtymä voi tarjota parempaa selkänojaa tuotekehitykseen, ja näin Lianan tuotteet voivat kehittyä asiakkaiden kannalta hyvään suuntaan. Ilman toimivaa kansainvälistymisstrategiaa on kuitenkin vaikea nähdä, että yhtiö pystyisi pidemmän päälle kilpailemaan esim. HubSpotin ja muiden skaalautuvampia toimintamalleja käyttävien kilpailijoiden kanssa.
Jos pitäisi ennustaa, niin Ilkka-Yhtymä katsoo tilannetta muutaman vuoden, seuraten miten johto onnistuu kasvustrategian toteutuksessa, ja mikäli tilanne ei olennaisesti parane, valjastaa Lianan käytännössä omaksi teknologiayksikökseen.
Toivon toki olevani väärässä.
Lue lisää: Verkkokaupan alustat ja järjestelmät – kaikki artikkelit Vierityspalkissa