Sisältöosaamista WordPress-verkkopalveluihin: Paper Planes
Otathan huomioon, että tämä artikkeli on yli 5 vuotta vanha, joten sisältö ja linkit eivät ole välttämättä ihan ajan tasalla. Tuoreena lukemisena samasta kategoriasta: Rajasoft osti Buorren kehitystiimin.
Paper Planes on uusin tulokas Vierityspalkin Toimistot-hakemistoon. Sisältömarkkinointitoimistosta ponnistanut yhtiö on nykyisin jo 17 henkeä työllistävä täyden palvelun digitoimisto, jolle WordPressillä tehtävät laadukkaat verkkopalvelut ovat keskeinen osa tarjontaa. Paper Planesin tausta sisältömarkkinoinnissa on kuitenkin edelleen läsnä, ja yhtiö erottuukin monista kilpailijoistaan vahvalla sisältöosaamisella. Referensseissä on Paper Planesilla paljon projekteja, joissa toimisto on toiminut myös sisällöntuotantokumppanina asiakkaalle.
Viime vuonna hieman yli 1,2 miljoonan euron liikevaihtoon yltänyt helsinkiläinen toimisto sijoittuu Toimistot-hakemistossa keskisarjaan, jossa verkkopalvelu-uudistuksien budjetit ovat tyypillisesti jo yli 20 000 euroa. Paper Planesille on tyypillistä auttaa asiakasta myös verkkopalvelun sisällöllisessä kehityksessä ja digimarkkinoinnissa, joten asiakkuuksien vuosittaiset laskutukset ovat ehkä hieman isompia kuin monilla pelkästään projekteihin ja tekniikkaan keskittyneillä kilpailijoilla.
Lukujen osalta Paper Planes erottuu myös kohtuullisella tulostasollaan. Viime vuonnahan tässä blogissa tehtiin katsausta digitoimistojen kannattavuuksiin, ja aika harva toimisto pääsi kaksinumeroisille tulosprosenteille. Paper Planesin kannattavuus on poikkeuksellisen hyvä (viimeiset kolme vuotta: 19,8%, 14,1%, 16,8%), joten asiakkaiden näkökulmasta kyse on hyvin turvallisilla vesillä seilaavasta toimistosta.
Paper Planes sijoittuu WordPress-toimistona hakemiston kevyimpään sarjaan (100k-300k / vuosittainen WP-tekeminen), joten WordPress-kokemuksen näkökulmasta suoria kilpailijoita ovat mm. Pixels (Helsinki), Mediapool (Helsinki), Poutapilvi (Turku), Digitoimisto Dude (Jyväskylä), Wysiwyg (Tampere), Verkkoasema (Oulu). Paper Planesin tyypillisiä kilpailijoita pääkaupunkiseudulla lienevät kuitenkin hieman kokeneemmat, mainostoimistohenkisemmät toimistot, kuten redandblue (Helsinki), Buena Creative (Helsinki), Redland (Helsinki), Creuna (Helsinki) ja Avidly (Helsinki).
WordPress-yhteisön toimintaan Paper Planes ei vielä ole kovin paljoa osallistunut, mutta toisaalta Paper Planes ei yritäkään olla se teknisesti osaavin toimisto. Esimerkiksi räätälöityjä web-sovelluksia tai verkkokauppoja ei Paper Planesin referenssilistalla ole juurikaan, vaan keskittyminen on vahvasti sisältöpainotteisissa, laadukkaissa verkkopalveluissa.
Vierityspalkin kysymyksiin vastasi toimitusjohtaja Ville Pelttari.
Kysymys: Mistä ja miksi Paper Planes on saanut alkunsa?
Ville Pelttari: Uskomme, että hyvät sisällöt ovat parasta digitaalista palvelua ja tuottavat parhaat tulokset. Suomesta ei mielestämme löytynyt toimistoa, joka olisi kehittänyt verkkopalveluja sisältölähtöisesti. Sisältöjen asiantuntijoina halusimme korjata tilanteen: perustimme yrityksen, jossa tuloksellisten sisältöjen suunnittelu ja luominen ovat yhtä tärkeässä osassa kuin laadukas design ja toimiva teknologia.
Kysymys: Mitä asioita näette vahvuuksinanne digitoimistona ja WordPress-tekijänä?
Ville Pelttari: Osaamme sivustojen tekemisen lisäksi ottaa huomioon asiakkaittemme digitaalisen markkinoinnin tarpeet jo sivuston suunnitteluvaiheessa, eikä työmme lopu julkaisun jälkeenkään. Käyttäjälähtöinen suunnittelu on sisäänrakennettuna kaikkeen tekemiseemme.
Huolehdimme myös siitä, että kohdeyleisö löytää asiakkaittemme palvelut Googlen tai mainonnan avulla, päätyy sivuille ja konvertoituu, tulee asiakkaaksi ja myös pysyy asiakkaana. Erityisvahvuutemme on käyttäjälähtöisen suunnittelun lisäksi hakukoneoptimoitujen ja liiketoimintaa tehokkaasti tukevien verkkosivujen rakentaminen. Tuemme myös asiakkaittemme myyntipuolta esimerkiksi HubSpot-jälleenmyyjän ja -konsultoijan roolissa.
Kysymys: Minkäkokoisiin projekteihin katsotte olevanne parhaiten sopivia?
Ville Pelttari: Olemme erityisen vahvoilla noin 30 000–50 000 euron kokoluokan projekteissa. Tuotamme sivuston sisällöt ja määrittelemme ostopolut, huolehdimme sivujen optimoinnista sekä kehitämme sivujen ja asiakkaittemme brändin visuaalista ilmettä. Meille olennaista on asettaa sivujen mittaristo kuntoon, jotta voimme mitata sivuston menestystä ja saada oikeaa dataa jatkokehitystä varten.
Kysymys: Oletteko osallistuneet WordPress-yhteisön toimintaan tai julkaisseet esimerkiksi omia lisäosia tai teemoja?
Ville Pelttari: Toistaiseksi emme. Olemme luoneet sisäiseen käyttöön Starter-teeman, jota kehitämme aktiivisesti. Lisäksi olemme tarjonneet toimistoamme WordPress Helsinki Meetupin käyttöön.
Kysymys: Kuinka monta ohjelmistokehittäjäksi luokiteltavaa henkilöä teillä on töissä?
Ville Pelttari: Meillä työskentelee tällä hetkellä kaksi täyspäiväistä ohjelmistokehittäjää, yksi freelancer, ja etsimme parhaillaan kolmatta vakituista kehittäjää.
Kysymys: Miten ylläpidätte ja kehitätte toimistonne teknistä osaamista?
Ville Pelttari: WordPress on meillä teknisesti keskeisessä roolissa. Kehitämme osaamistamme muun muassa WordCamp-tapahtumiin osallistumalla ja meillä on tilaus koodausvideoita tuottavaan palveluun. Lisäksi työntekijöillä on mahdollisuus tilata omaa osaamista tukevaa kirjallisuutta.
Kysymys: Mikä on tarjoamanne hosting-ratkaisu WordPress-palveluille?
Ville Pelttari: Tarjoamme WordPress-hostaukseen lähtökohtaisesti Seravon WP-Palvelua, joka on käytössämme toiminut erittäin hyvin. WP-Palvelun nopea palvelinympäristö, hyvä asiakaspalvelu ja WordPressin automaattiset päivitykset vapauttavat koodarimme ylläpitotehtävistä kehittämiseen.
Kysymys: Mistä referenssiprojektista olette olleet viime aikoina erityisen ylpeä?
Ville Pelttari: Olemme uudistaneet Visual Componentsin sivuston kolmisen kertaa viimeisen neljän vuoden aikana. Sivuston kautta tulleiden liidien määrä on sinä aikana moninkertaistunut. Olemme tukeneet Visual Components -yrityksen kasvua muillakin osa-alueilla brändäyksestä B2B-markkinointimateriaaleihin. On ollut iso kunnia olla osa tämän SaaS-yrityksen kasvutarinaa.
Myös jatkuva sivustokehitys yhteistyössä Oikotien kanssa poikii hienoja tuloksia.
Lue lisää: Löydä kokenut digitoimisto – Helsinki, Oulu, Jyväskylä, Tampere. Turku