Web-markkinan kuumin alue: keskisuuret web-projektit
Otathan huomioon, että tämä artikkeli on yli 9 vuotta vanha, joten sisältö ja linkit eivät ole välttämättä ihan ajan tasalla. Tuoreena lukemisena samasta kategoriasta: Hankintavälkky-botti on harvinainen, hyödyllinen chatbotti.
Kasvaako webbisivujen ja web-tekemisen markkina tällä hetkellä? Väitän että kasvaa, mutta eri tavalla kuin aiemmin. Tällä hetkellä markkina kasvaa pienistä puroista, selkeästi aiempaa pienemmistä projekteista.
Toki isotkin tekevät yhä enemmän. Esimerkiksi monet isot brändit, kuten Valio ja Fazer, ovat löytäneet sisältömarkkinoinnin ja mobiilin. Moni muu iso talo panostaa verkkokauppaan ja asiointisovellusten kehitykseen. Mutta ei Suomessa vain ole näitä jättifirmoja kovin paljoa. Suomessa on kuitenkin todella paljon pieniä ja keskisuuria firmoja, ja moni näistä näkee nykyisin jo webin tärkeänä asiana.
Iso muutos alalla on siinä, että jos keskisuomalainen pk-yritys aiemmin hoiteli webbiänsä muutamalla tuhannella eurolla vuodessa, niin nykyisin tämä sama firma saattaa laittaa useita kymmeniä tuhansia euroja verkkosivustonsa kehitykseen – ja lisäksi vielä tuhansia euroja erilaiseen verkkomarkkinointiin. Isommat pk-yritykset saattavat jo lähestyä satojen tuhansien eurojen vuosi-investointeja. Tämä on se iso muutos alalla.
Isojen pelureiden kannalta tämä muutos ei tietysti vaikuta juuri mihinkään, koska ei Reaktor, Solita tai Mirum pysty kilpailemaan tässä markkinassa – eikä edes halua. Silti jokaisen digiammattilaisen kannalta on tärkeätä herätä siihen, että webin kuumin, ja nousevin alue, eivät ole isot brändit juuri nyt – vaan kaikki ne tuhannet pienet brändit ja firmat.
Tämä on myös yksi syy siihen miksi WordPress-toimistot kasvavat nopeaan tahtiin, ja miksi niitä toimistoja tuntuu joka viikko syntyvän vain lisää.
Tiivistäen: Keskimääräisen webbiprojektin hinta on pudonnut, osittain teknisen kehityksen myötä, osittain näiden webbiin heränneiden pienempien asiakasyritysten myötä.
Epäilemättä montaa pitkän linjan toimistoa ahdistaa se, että keskimääräinen hinta keskisuurelle webbiprojektille on kenties vain muutamia kymppitonneja. Ei se kuitenkaan tarkoita sitä, etteikö tämä voisi olla silti hyvää liiketoimintaa alan toimistoille. Se vaatii vain erilaista asennetta ja toimintamalleja.
1 kommentti “Web-markkinan kuumin alue: keskisuuret web-projektit”
Kommentointi on suljettu.
Mammas
Jännä nähdä miten pitkään WordPress -toimistot jatkavat kasvuaan ja aluevaltauksia. Niille on varmasti hyödyksi, että pienyrittäjien ensimmäiset sivut ovat WP:llä tehty (vaikka valmiilla teemalla) ja jatkossa he hakevat palvelunsa WordPress-toimistoilta.