Onko kommentointi verkkosivuilla kuollut?

Artikkeli

Otathan huomioon, että tämä artikkeli on yli 10 vuotta vanha, joten sisältö ja linkit eivät ole välttämättä ihan ajan tasalla. Tuoreena lukemisena samasta kategoriasta: Hankintavälkky-botti on harvinainen, hyödyllinen chatbotti.

Vierityspalkin artikkelisarjassa on aiheena verkkosivujen konseptisuunnittelu ja siihen liittyvät vaiheet, menetelmät, käsitteet ja dokumentit.

Amerikkalainen Re/code-julkaisu päätti pari viikkoa sitten ottaa omalta sivustoltaan kommentoinnin kokonaan pois*, koska heidän mukaansa artikkeleiden kommentointi oli hajaantunut laajasti sosiaalisiin medioihin eikä oma kommenttipalsta enää heijastanut kuvaa todellisuudesta.

“We thought about this decision long and hard, since we do value reader opinion. But we concluded that, as social media has continued its robust growth, the bulk of discussion of our stories is increasingly taking place there, making onsite comments less and less used and less and less useful.”

En usko, että tästä voi vielä kovin pitkälle meneviä johtopäätöksiä vetää, mutta päätös on kuvaava. Keskustelut ovat hajaantuneet moniin eri kanaviin.

Kommentointi itsessään on vain kiihtynyt sosiaalisen median myötä, mutta samalla kommentoinnin perinteisin muoto on hiipunut eniten. Etenkin blogien ja uutissivustojen kohdalla kommentoinnin lama on ollut huomattava viime vuosina. Vain aktiivisimmat ja suosituimmat henkilöblogit uhmaavat tätä yleiskehitystä tällä hetkellä (esim. Soininvaara, Jari Parantainen, Katleena Kortesuo).

Osittain kyse on tietysti myös siitä, että nettikommentoinnin taso vaihtelee julkaisuittain hyvin paljon. Etenkin isojen yleisöjen julkaisut kärsivät häiriköivästä kommentoinnista sekä yhä älykkäämmästä automaattisesta roskapostista. Tästä syystä esimerkiksi Reuters ja muutamat muut uutiskanavat ovat rajoittaneet kommentointia sivustoillaan*.

Re/code-julkaisunkin päätöksen on kommentoitu johtuvan enemmän kyvyttömyydestä hallita kommenttivirtaa kuin varsinaisesta sivuston kehittämiseen liittyvästä näkemyksestä. Reutersinkin kohdalla on epäilty päätöksen liittyvän osittain myös tarpeeseen tehostaa toimituksen työtä, moderointi vaatii kuitenkin resursseja.

New York Times lieneekin ainoita mediataloja, jotka yrittävät edes jalostaa kommenttivirtaansa. Heillä toimitus poimii satojen kommenttien seasta omia suosikkejaan, ja näitä kommentteja voi lukija selata omassa näkymässä jutun lopussa tai rinnalla (esimerkki).

Omalla sivustolla parhaiden kommenttien esiin nostaminen ei kuitenkaan aivan samalla tavalla toimi sosiaalisissa medioissa esitettyjen kommenttien kohdalla, koska konteksti on usein hyvin erilainen kuin alkuperäisessä jutussa. Täten kommenttien upottaminen artikkelin loppuun on harvoin järkevää – eikä esim. Facebookin kohdalla usein edes mahdollista. Twitterissä esitettyjä kommenttejahan näkyy myös Vierityspalkin juttujen lopussa ajoittain, mutta useimmiten nämä näyttävät jutun lopussa kovin irrallisilta – vaikka olisivatkin muutoin hyviä kommentteja tai huomioita.

Kommentoinnin kohdalla onkin käynnissä tällä hetkellä murros, joka johtuu osittain verkon käyttäjien tapojen muutoksesta ja osittain hallinnallisista haasteista. Verkko on kuitenkin menossa edelleen yhä sosiaalisempaan suuntaan, joten tavalla tai toisella tilanne todennäköisesti alkaa selkeytymään jossain pisteessä.

Juuri nyt sisältöihin liittyvä kommentointi ja keskustelu on kuitenkin poikkeuksellisen sekavassa tilassa eikä suurta yhtenäistävää tekijää ole näköpiirissä. Sosiaaliset mediat ja verkkosivustot elävätkin edelleen varsin irrallaan toisistaan.

Hyvää tilanteessa on se, että asioita kommentoidaan kyllä edelleen paljon, jopa aikaisempaa enemmän. Keskustelut käydään myös enenevässä määrin kasvollisesti ja omilla nimillä, joten nykytilanteessa on myös paljon hyvää.

Saa kommentoida, joko kommenttina jutun loppuun tai valitsemassasi sosiaalisessa mediassa.

Perttu Tolvanen

Perttu on Vierityspalkin päätoimittaja ja kirjoittaja.

Perttu Tolvanen on digitaalisten palveluiden suunnittelun, arkkitehtuuriratkaisujen ja kumppanivalintojen asiantuntija. Perttu on konsulttiyhtiö North Patrol Oy:n konsultti ja toinen perustaja. North Patrol on digitoimistoista ja järjestelmätoimittajista riippumaton konsulttiyhtiö, joka suunnittelee digitaalisia palveluita ja auttaa asiakkaita onnistumaan uudistushankkeissaan. Ota yhteyttä Perttuun!

4 kommenttia on “Onko kommentointi verkkosivuilla kuollut?”

  1. Janne Jääskeläinen

    Itse pidän vain hyvänä, että ihmiset kommentoivat siellä missä luontevaksi sen kokevat. Artikkelin kirjoittajan kannalta on tietty ikävää, kun aina ei pysty osallistumaan keskusteluun. Sivulla tapahtuvalla kommunikoinnilla on edelleen paikkansa. Sen merkitys on vähentynyt, mutta edelleen moni preferoi ns. paikallista kommentointia. ;)

  2. Perttu Tolvanen

    Esim. Twitterissähän kommentointi usein kohdistuu enemmän kirjoittajaan kuin itse juttuun. Tai ainakin monet kohdistavat kommenttinsa nimenomaan kirjoittajalle, ja näin se toimii enemmänkin palautekanavana kuin jutun kommentointina.

    Jutun lopussa oleva kommenttikanava ehkä sitten enemmän keskittyy sen asian jatkamiseen/kommentointiin.

    Kanavan valinta riippuu siis vähän myös siitä mitä ja miten aikoo kommentoida.

  3. Hyvä postaus!

    Pari lisäsyytä, miksi ihmiset kommentoivat suoraan asiantuntijablogeissa:

    1) Niissä kommentoijat voivat profiloitua tietyn aihepiirin aktiivikeskustelijoiksi ja ehkä levittää oman bloginsa osoitetta.

    2) Asiantuntijablogeissa keskustelu on laadukkaampaa. Sen sijaan uutispalstojen kommenteissa on myös kaiken maailman hörhöjä, joten keskustelu on sekavampaa.

    Mistä tulikin mieleeni, että ilman vastavuoroista blogikommentointia en olisi koskaan tavannut Parantaisen Jaria ja Jääskeläisen Jannea. Onneksi kävin kommentoimassa.

  4. Perttu Tolvanen

    Kiitos kommentista, Katleena.

    Samaa mieltä kummastakin pointista, ja hyvä kun nostit esiin. Asiantuntijablogeissa ehkä juuri noista syistä kommentointi varmaan jatkuukin edelleen jutun lopussa ja kirjoittajan saitilla.

    Ainakin itselle on tullut joskus mieleen, että hyvä blogaus on kuin keskusteluohjelma, jossa aktiivikommentoijat ovat studioyleisöä joka osallistuu aktiivisesti keskusteluun. Se on kuitenkin yleensä melko kiinteä aktiiviporukka, joka sitä keskustelua asiantuntijablogeissa tekee. Ja ainakin tässä blogissa monen blogauksen kommenteissa on enemmän asiaa kuin varsinaisessa keskustelunavauksessa.

Kommentointi on suljettu.



Vierityspalkki.fi

Julkaistu vuodesta 2006. Vierityspalkki on blogi kotimaisen internet-alan trendeistä, teknologioista ja alan toimistoista. Seuraa, niin tiedät miten ja kenen toimesta syntyvät parhaat verkkopalvelut, verkkokaupat ja räätälöidyt web-sovellukset. Uutiskirjeellä on jo yli 1000 tilaajaa.


Tilaa uutiskirje.

  • 40-50 asiantuntija-artikkelia vuosittain.

    Toimitettua asiasisältöä kattavasti teknologioista ja web-alan ilmiöistä. Vierityspalkki nostaa esiin alan puheenaiheita ja tuoretta tutkimustietoa, osallistuu keskusteluun sekä haastattelee alan asiantuntijoita ja toimistoja. Julkaistuja artikkeleita jo yli 1000 kappaletta.


    Kaikki artikkelit

  • 150-200 julkaistua referenssicasea joka vuosi.

    Julkaisut-palsta tarjoaa näkyvyyttä kiinnostaville uusille verkkopalveluille ja web-sovelluksille, ja antaa asiakkaille mahdollisuuden arvioida eri toimistojen osaamista.


    Selaa toimistojen julkaisuja

  • 300-400 työpaikkailmoitusta vuosittain.

    Vuodesta 2007 toiminut ilmoituspalsta on edelleen sivuston suosituin osio. Moni asiantuntija on löytänyt useammankin työpaikan palstan kautta vuosien varrella.


    Selaa avoimia työpaikkoja

  • 31 kokenutta digitoimistoa

    on päässyt aina ajantasaiselle Toimistot-listalle. Lista on auttanut asiakkaita löytämään kokeneita digitoimistokumppaneita jo usean vuoden ajan. Lista keskittyy WordPress-osaajiin ja räätälöityjen web-sovellusten tekijöihin.


    Selaa Toimistot-listaa

Tilaa kuukausikirje

Kerran kuukaudessa ilmestyvä uutiskirje koostaa artikkelit, julkaisut, työpaikat ja linkkivinkit. Kirjeellä on jo yli 1000 tilaajaa.
Huom. Sähköpostiosoitettasi ei luovuteta eteenpäin, eikä käytetä mihinkään muuhun tarkoitukseen – ihan oikeasti.

Siirry takaisin sivun alkuun