Sähköpostimarkkinoijan opas selventää perusasioita

Artikkeli

Otathan huomioon, että tämä artikkeli on yli 14 vuotta vanha, joten sisältö ja linkit eivät ole välttämättä ihan ajan tasalla. Tuoreena lukemisena samasta kategoriasta: Paltan uusi sivusto tekee numeron yksityisyyttä kunnioittavasta selaamisesta.

Sähköpostimarkkinointi on edelleen varsin vähän käytetty verkkomarkkinoinnin muoto. Osittain syynä lienee sen käytänteiden tuntemattomuus ja sen käytännön toteutuksen haasteet.

Näihin haasteisiin on lähtenyt vastaamaan Oululainen Koodiviidakko joka on tuottanut sähköpostimarkkinoinnin oppaan. Opas on reilun 40 sivun mittainen ja ladattavissa pdf-muodossa sahkopostimarkkinointi-info -sivustolta.

Lataa sähköpostimarkkinoinnin opas.

Sähköpostimarkkinointiin liittyy esimerkiksi paljon erityiskäsitteistöä ja mainostajan pitää ymmärtää asiakastietojen ja rekisterien ylläpitämisestä ainakin perusasiat.

Myös teknisestä näkökulmasta sähköpostimarkkinointi on haasteellista. Tavallisesti web-kehityksessä kun taistellaan vain muutaman selaimen kanssa, niin sähköpostikirjeiden kohdalla vastassa on kymmenien erilaisten ohjelmistojen sekamelska.

Erityisen ongelmallisia ovat Lotus Notes ja Outlook -ohjelmistojen eri versiot jotka ovat yritysmaailmassa erittäin yleisiä kumpikin. Ohjelmistojen käyttöliittymät ja toiminnot myös poikkeavat toisistaan. Esimerkiksi ‘sähköpostin avaaminen’ ei ole ollenkaan yksiselitteisesti määriteltävissä ja mitattavissa oleva asia.

Muutenkin mittaukseen liittyvät asiat ovat sähköpostimarkkinoinnissa kovin vaikeita. Opas onneksi korostaa myös sähköpostin ulkopuolisten asioiden mittaamista. Yleensä kun tavoitteena on saada aikaan jotain toimintaa joko sivustolla tai jossain muualla. Esimerkiksi kaikkia välivaiheita ei kannata mitata vaikka se mahdollista olisikin.

Koodiviidakon julkaisema reilu 40-sivuinen opas ei ole mikään kaiken kattava raamattu, mutta käy läpi perusasiat ja antaa ihan päteviä vihjeitä aloittelevalle sähköpostimarkkinoijalle.

Opas myös antaa hyviä vinkkejä sisällöllisiin asioihin, mutta valitettavasti ei sisällä käytännössä lainkaan todellisia esimerkkejä.

Opas on luonteeltaan käytännönläheinen, mutta kovin yleisellä tasolla sisällöltään. Joitain hyvin konkreettisiakin vinkkejä oppaaseen on saatu kerättyä, mutta enemmänkin olisi kaivattu. Esimerkiksi vinkit toimistotyöläisten tavoittamisesta parhaiten tiistaisin ja torstaisin, ja yrittäjien tavoittelu taas viikonloppuisin, voivat hyvinkin olla monelle sähköpostikirjeitä lähettelevälle markkinointi-ihmiselle uusia asioita.

Parhaiten opas soveltuu markkinointi- ja viestintäihmisille jotka eivät ole sähköpostimarkkinoinnin kanssa olleet kovin paljoa tekemisissä. Opas painottaa hyvin esimerkiksi sähköpostipohjan testaamisen merkitystä ja kuluttajaviestinnässä vaadittavaa tarkkuutta.

Lopussa on myös hyviä vinkkejä sopivan kumppanin ja sähköpostimarkkinointiohjelmiston valintaan. Sähköpostimarkkinointiohjelmistojahan on markkinoilla hyvin kirjavasti. Osa ohjelmistoista on 1) uudelleenbrändättyjä kolmansien osapuolien ohjelmistoja, 2) osa on itse kehitettyjä tuotteita ja 3) osa on sitten jonkun toisen tuotteen kylkeen kehiteltyjä.

Mitenkään puolueeton katsaus kyseinen opas ei markkinaan ole (Koodiviidakolla on oma tuote Postiviidakko*) ja opas ei esimerkiksi käsittele lainkaan tilanteita joissa palveluna ostettava sähköpostimarkkinointiohjelmisto ei ehkä olekaan se paras vaihtoehto.

Kun tiedostaa ja huomioi puolueellisuuden oppaan sisällöissä, voi oppaasta saada irti hyvän yleiskatsauksen sähköpostimarkkinoinnin haasteisiin ja hyviin käytäntöihin.

(*toim. huom. Linkkejä poistettu toimimattomina.)

Lue lisää aiheesta: Markkinoinnin automaation järjestelmät Suomessa

Perttu Tolvanen

Perttu on Vierityspalkin päätoimittaja ja kirjoittaja.

Perttu Tolvanen on digitaalisten palveluiden suunnittelun, arkkitehtuuriratkaisujen ja kumppanivalintojen asiantuntija. Perttu on konsulttiyhtiö North Patrol Oy:n konsultti ja toinen perustaja. North Patrol on digitoimistoista ja järjestelmätoimittajista riippumaton konsulttiyhtiö, joka suunnittelee digitaalisia palveluita ja auttaa asiakkaita onnistumaan uudistushankkeissaan. Ota yhteyttä Perttuun!



Vierityspalkki.fi

Julkaistu vuodesta 2006. Vierityspalkki on blogi kotimaisen internet-alan trendeistä, teknologioista ja alan toimistoista. Seuraa, niin tiedät miten ja kenen toimesta syntyvät parhaat verkkopalvelut, verkkokaupat ja räätälöidyt web-sovellukset. Uutiskirjeellä on jo yli 1000 tilaajaa.


Tilaa uutiskirje.

  • 40-50 asiantuntija-artikkelia vuosittain.

    Toimitettua asiasisältöä kattavasti teknologioista ja web-alan ilmiöistä. Vierityspalkki nostaa esiin alan puheenaiheita ja tuoretta tutkimustietoa, osallistuu keskusteluun sekä haastattelee alan asiantuntijoita ja toimistoja. Julkaistuja artikkeleita jo yli 1000 kappaletta.


    Kaikki artikkelit

  • 150-200 julkaistua referenssicasea joka vuosi.

    Julkaisut-palsta tarjoaa näkyvyyttä kiinnostaville uusille verkkopalveluille ja web-sovelluksille, ja antaa asiakkaille mahdollisuuden arvioida eri toimistojen osaamista.


    Selaa toimistojen julkaisuja

  • 300-400 työpaikkailmoitusta vuosittain.

    Vuodesta 2007 toiminut ilmoituspalsta on edelleen sivuston suosituin osio. Moni asiantuntija on löytänyt useammankin työpaikan palstan kautta vuosien varrella.


    Selaa avoimia työpaikkoja

  • 31 kokenutta digitoimistoa

    on päässyt aina ajantasaiselle Toimistot-listalle. Lista on auttanut asiakkaita löytämään kokeneita digitoimistokumppaneita jo usean vuoden ajan. Lista keskittyy WordPress-osaajiin ja räätälöityjen web-sovellusten tekijöihin.


    Selaa Toimistot-listaa

Tilaa kuukausikirje

Kerran kuukaudessa ilmestyvä uutiskirje koostaa artikkelit, julkaisut, työpaikat ja linkkivinkit. Kirjeellä on jo yli 1000 tilaajaa.
Huom. Sähköpostiosoitettasi ei luovuteta eteenpäin, eikä käytetä mihinkään muuhun tarkoitukseen – ihan oikeasti.

Siirry takaisin sivun alkuun