Digisektorilla ostellaan: Nitro ja Luovia yhdistyvät
Otathan huomioon, että tämä artikkeli on yli 15 vuotta vanha, joten sisältö ja linkit eivät ole välttämättä ihan ajan tasalla. Tuoreena lukemisena samasta kategoriasta: Rajasoft osti Buorren kehitystiimin.
Digisektorin konsolidointikehitys saa jatkoa*.
TS-Yhtymään* kuuluva Luovia Oy* on ostanut Nitro Groupiin kuuluvan Nitro FX Oy:n liiketoiminnan. Järjestelyssä syntyy Suomen johtava monikanavaisten markkinointipalvelujen ja sähköisen liiketoiminnan osaaja.
Noin 11 mEUR, 85 henkilöä
Uudessa yhtiössä työskentelee 85 henkilöä ja liikevaihdoltaan se on yksi Suomen merkittävimmistä markkinointiyhtiöistä. (2008: Luovia* ~4,1 mEUR; NitroFX 2008 ~ 6,8* mEUR = ~11 mEUR, liikevaihto/työtekijä = ~130 kEUR)
TS-Yhtymän hallituksen puheenjohtaja Heikki Ketonen toteaa: “Nitro on kymmenen vuotta alalla toiminut tunnettu yhtiö, jonka suunnittelu-, filmi- ja 3D-osaaminen täydentävät hyvin Luovian sisältö- ja järjestelmätuotanto-osaamista. Nyt toteutettu kauppa on yksi askel pitkäjänteisessä strategiassamme markkinointiviestinnän ja sähköisen liiketoiminnan osaamisen alueella.”
Uudella yhtiöllä on toimipisteet Helsingissä, Turussa ja Lahdessa. Luovia Oy:n ja uuden kokonaisuuden toimitusjohtajana toimii Leevi Parsama ja Nitro FX:n toimitusjohtaja Pasi Hiltunen jatkaa uuden kokonaisuuden Helsingin yksikön myynti- ja asiakkuusjohdossa.
Mittareita ja sosiaalista mediaa
Toimitusjohtaja Parsaman mukaan markkinointi on muuttumassa yksilöllisemmäksi ja sen tehoa pitää pystyä todentamaan merkittävästi aikaisempaa paremmin. “Uudessa strategiassamme tulemme entisten vahvojen osaamisalueiden lisäksi keskittymään kolmeen asiaan: kuluttajakäyttäytymisen ennustettavuudesta syntyvään kohdennettuun markkinointiin, markkinoinnin tehon mittaamiseen sekä visuaalisen kerronnan tuomiseen verkkopalveluihin ja sosiaalisiin medioihin.”
Vankka omistuspohja
Nitron Hiltunen komppaa: “Näkemyksemme tulevaisuudesta ovat hämmästyttävän yhtenevät. Olemme yhdessä moderni markkinoinnin palveluyhtiö, jolla on nyt entistä enemmän resursseja sekä vakavarainen ja vastuullinen omistaja.”
Nitron omistajien tuntoja kuvailee myös hallituksen puheenjohtaja Marko Parkkinen: “Nitron omistajille, mm. pitkään yhtiössä mukana olleelle Kari Rannilalle, oli erittäin tärkeää, että Nitron brandi ja osaaminen pääsivät kotiin, jossa niitä osataan arvostaa. TS-Yhtymä on mediakonserni, jolla on näyttöä yli satavuotiaiden viestintäliiketoimintojen pitkäjänteisestä ja kannattavasta kehittämisestä. Uskonkin, että uusi yhteenliittymä tulee nopeasti olemaan alansa johtava toimija Suomessa.”
Uusia tuotteita ja palveluita
Molemmat yhtiöt jatkavat toistaiseksi omilla brandeillaan ja kaikkien asiakkuuksien yhteyshenkilöt säilyvät muuttumattomina. Yhtiö tulee kertomaan tuotteistaan ja uusista palveluistaan tarkemmin ensi vuoden alussa.
Vierityspalkki seuraa suurella mielenkiinnolla kehitystä. Viimeksi kun merkittävä mediayhtiö oli mukana näin tiiviisti digimedian kehittämisessä ja asiantuntijapalveluissa, syntyi Talentumin pääomistama pörssiyhtiö Satama. Toivotamme onnea ja menestystä uudelle kokonaisuudella ja toivomme, että uusi rypäs tuo yhä vahvemmin esiin näkemyksiään digisektorin kehittymisestä maassamme.
(*Toim. huom. Linkkejä poistettu toimimattomina.)