Mainosalan työpaikkojen määrä vähentyi tuntuvasti
Otathan huomioon, että tämä artikkeli on yli 15 vuotta vanha, joten sisältö ja linkit eivät ole välttämättä ihan ajan tasalla. Tuoreena lukemisena samasta kategoriasta: Ruoan verkkokauppa jämähti kolmeen prosenttiin.
Markus Leikola* 3.11.2009 Helsingin Sanomissa:
Mainostoimistoissa on hyvin iso kuilu perinteisen mainonnan tekemisen ja nykyaikaisen verkko-osaamisen välillä. “Ihmiset, jotka ovat tehneet tv-spotteja ja printtimainontaa ikänsä, eivät taivu siihen, miten verkkomaailmassa suunnitellaan asioita”, Leikola väittää.
Ei lisättävää.
[Lähde: Mainosalan työpaikkojen määrä vähentyi tänä vuonna tuntuvasti (3.11.2009 HS). Alkuperäinen artikkeli luettavissa Helsingin Sanomien maksullisesta verkkolehdestä.*]
(*Toim. huom. Linkkejä poistettu toimimattomina.)
9 kommenttia on “Mainosalan työpaikkojen määrä vähentyi tuntuvasti”
Kommentointi on suljettu.
Jarno W
Aamen
Juha Söderholm
Halleluja. Oliko tämä yllätys? Verkkosivustoa ei suunnitella kuten Anttilan kuvastoa, ei siis dissinä niille jotka suunnittelevat hyviä Anttilan kuvastoja – itse kun en siihen kykene.
Janne J
Juurikin näin. Usein ne isoimmat ja kalleimmat mainostoimistot tekevät sitä kaikista tollointa jälkeä netissä.
JarnoW
Toki täytyy muistaa, että poikkeuksiakin löytyy ja perinteisenkään linjan mainostoimistot tuskin (toivottavasti) jäävät tuleen makaamaan. Esimerkiksi digitoimistojen ja mainostoimistojen vastakkainasettelu ei ole kovinkaan hedelmällistä puuhaa pitkällä tähtäimellä. Ongelma piilee ehkä enemmänkin yksilöissä ja asenteissa.
Bruuno
Olen vuosia jännittänyt, ehtivätkö mainostoimistot jäädä kiinni ammattitaidon puutteesta ennen kuin yleisö taantuu käyttämään nettiä kuin telkkaria, jolloin sillä ei ole enää merkitystä.
D. Astman
Leikola puhuu asiaa, taas kerran. ”Pertsojen” on ollut vaikea ymmärtää verkkosuunnittelun moniulotteisuutta. Törmätty on myöskin siihen, että myydään saitin suunnittelu ja visutus ”parin päivän” duunina. Eli ei tajuta sitä, että leiskoja pitää vääntää ja monta :-). Tottakai! Monta positiivista poikkeustakin on tullut vastaan.
Antti Leino
Aiheesta on toki ainakin isoissa ketjuissa herätty keskustelemaan. WPP:n Martin Sorrell oli äänessä Revolution lehdessä: *linkki poistettu toimimattomana*
However, olen lukenut ja kokenut senkin puolen, että kaikki tämä muutos lähtee viime kädessä mainostajasta. Jos hän edellyttää varmuutta ja luotettavuutta, ei ihme että innovatiiviset ja nopealiikkeiset digitoimistot eivät nouse lead-toimistoiksi. Aiheesta oli artikkelikin mutta tähän hätään en sitä löydä :-)
Joka tapauksessa on mielenkiintoista nähdä miten (mainos)toimistot reagoivat teknologiavaatimuksiin ja missä vaiheessa asiakas oikeasti siirtää media- ja markkinointipanostuksiaan verkkoon ja muihin digitaalisiin ratkaisuihin. Internet ei ole aina myynninedistämisen ratkaisu.
Perttu Tolvanen
Viitannet kommentissasi tähän artikkeliin, olettaisin:
*linkki poistettu toimimattomana*
Kyseinen artikkelihan varsin hyvin kiteyttää sen minkä moni on Suomessakin todistanut. Digitaalisen maailman ja perinteisen mainososaamisen huipputasolla yhdistäviä toimistoja ei Suomessa ole (?). Epäilemättä tällaista huippuosaamista voi saada satunnaisesti oikeanlaisilta tiimeiltä monestakin toimistosta, mutta asiakkuudesta toiseen rokkaavia toimistoja ei ole liikenteessä – ei Suomessa, ei maailmalla. Siitähän nämä artikkelit lähtevät.
Esim. tämä lainaus tuosta artikkelista kiteyttää minusta hyvin tilanteen: ”Where digital shops fail is giving confidence to the client that all this momentum will be indeed executed in a well-led marketing campaign.”
Lyhyesti: perinteiset mainostoimistot ovat projektiorganisaatioita (joskin kaoottisen oloisia usein) joissa joku pitää langat käsissä ja hoitaa homman kohdalleen ennenkuin tulee sanomista. Digitaaliset toimistot panostavat paljon visionäärisyyteen ja ideatason radikaaliin erottumiseen – mutta kun pitäisi laittaa se digikampanja pakettiin ja putkeen, niin perinteisten toimistojen suoritusvarmuutta harvalta digilafkalta löytyy.
Lainaus viitatusta artikkelista:
”A traditional agency is risk-averse, accountable and systematic. It knows its business inside-out. It knows its clients’ businesses and executes campaigns reliably. Its people hang out with the CMOs. A typical traditional agency has decades of experience.”
Luotettavuuden ja ennustettavuuden merkitystä ei kannata aliarvioida. Jos sitä löytyy, niin vähän viime vuoden ideatkin kelpaavat. Ja käänteisesti niillä ensi vuoden ideoilla ei oikeasti tee mitään jos niitä ei saa vietyä käytäntöön silloin kun deadline polttaa.
Ne 40v+ ja 50v+ mainostoimistojäärät oikeasti hoitaisivat monen homman helvetin paljon paremmin jos vain välillä näitä meidän blogeja ja twittereitä viitsisivät lukea. Toistaiseksi meidän nuorempien etu kun äijät eivät lue.
Mainosmaija
Minua hiukan ärsyttää mediariippuvainen keskustelu perinteiset vrs. uusmediat. Antti Leino on oikeassa siinä, että asiakas on avainasemassa, mutta toisaalta olisi hienoa jos toimistot ja eri ammattilaiset osaisi puhaltaa yhteen hiileen, etsiä yhteistyömalleja ja toimia niin, että asiakkaalle olisi helppoa löytää voittoisia ratkaisuja mainonnan avulla oli sitten media ja kanava mikä vaan. Asiakkaan näkökulmasta kun on loppujen lopuksi ihan sama mitä kanavaa käytetään kunhan tuloksia tulee. Tuntuu siltä, ettei kaikki digiosaajatkaan (tai mitä ne nykyään ovat) itsekkään tiedä miten toimia voittoisasti verkossa, pöhinää ja Pertun mainitsemaan visionäärisyyttä kyllä on, mutta onko hyviä tuloksia ja kuka jaksaa oikeasti pohtia tylsän tuotteen innovatiivista kampanjointia, kun ei ole sitä maailman helpointa ja seksikkäintä casea tarjolla? . Jos joku teistä tietää kuka tällä hetkellä parhaiten voi auttaa asikasta voittoisaan kampanjointiin verkossa niin vinkatkaa minulle hyviä kontakteja ja toimistoja kumppaniksi. Olen jutellut muidenkin mainostajien kanssa ja tuntuu että kaikenlaisia putikkeja löytyy joka puolelta tällä hetkellä eikä kukaan osaa antaa kokonaisukuvaa helposti ja ymmärrettävästi.