Linkityskeskustelu jatkuu

asmunder

Tämän aamun Helsingin Sanomissa Sanoma Newsin toimitusjohtaja Mikael Pentikäinen ja Helsingin Sanomien toimittaja Tuomo Pietiläinen kirjoittavat siitä, miten verkkojulkaisut käyttävät hyväkseen toisten julkaisujen artikkeleita. He kertovat jättäneensä Julkisen sanan neuvostolle esityksen, jonka mukaan “neuvoston on ryhdyttävä tulkitsemaan ja valvomaan kirjoitusten ja juttujen lainaamisen hyvää tapaa”.

He myös ehdottavat Journalistin ohjeisiin seuraavaa lisäystä:

“Julkaistaessa verkossa kirjoitus, jossa hyödynnetään toisen julkaisemia tietoja, on tietojen välittömään yhteyteen liitettävä alkuperäiseen lähteeseen vievä linkki”.

Me täällä Vierityspalkki.fi:n toimituksessa kannatamme tätä ehdotusta lämpimästi. Kyseistä aihettahan olemme käsitelleet joitakin kertoja aiemminkin. Vierityspalkinkin uutisointeja on siteerattu muualla usein, mutta valitettavan harvoin julkaisuumme johtavan linkin kera.

Omalta osaltamme olemme blogissamme pyrkineet jo pitkään toimimaan asiassa esimerkillisesti. Mikäli huomaatte Vierityspalkissa linkityslapsuksia, otamme aiheesta mielellämme vastaan palautetta. HS:n tämänpäiväiseen kirjoitukseen aiheesta emme valitettavasti voineet linkittää, sillä kyseistä artikkelia ei ainakaan tällä hetkellä löydy verkosta.

Aiheet: toimintamallit verkossa, verkkomediat

Tagit:

asmunder

Vierityspalkin perustaja Asmo Halinen on yksi maamme kokeneimmista yhteisöllisten verkkopalveluiden sekä verkkomedioiden asiantuntijoista. Tällä hetkellä Asmo toimii verkkoliiketoimintajohtajana Iltalehdessä sekä advisorina tai hallituksen jäsenenä useissa muissa yhtiöissä/startupeissa (mm. Sofanatics, Eat.fi, Grey Area). Hän oli perustajana ja toimitusjohtajana vuonna 2001 digitaalisen markkinointiviestinnän toimisto Apaja Creative Solutions Oy:ssä ja sittemmin sen spinoffina syntyneessä Apaja Online Entertainment Oy:ssä, jonka tunnetuin tuote on 2,5 miljoonaa eri käyttäjää kuussa tavoittava Aapeli/Playray-peliyhteisöpalvelu.
  1. Peter Aulén says:

    Äkkiä miettien en muista että esim. bloggaajien keskuudessa asia olisi koskaan ollut ongelma. Yleensä on muistettu sekä mainita lähde että linkittää siihen. Sen sijaan “ison median” verkkojulkaisuissa ainakaan linkkiä ei aina löydä vaikka maininta alkuperäisestä tiedon lähteestä jossain muodossa olisikin.

  2. Janne J says:

    No, perinteisessä mediassa on totuttu siihen, että mitään ei anneta kilpailijoille ilmaiseksi. Netissä ollaan sitten sormi suussa, kun koko sfääri on rakentunut jakamisen ja ristiinlinkittämisen ympärille. Bloggaajan vinkki perinteisille medioille on tämä: linkitä tai luovuta.

  3. Daniel Schildt says:

    Hienoahan se on kun asiasta huolehditaan, mutta olisiko aika ottaa käytäntö ensin mediatalojen omissa sisällöissä paremmin käyttöön? Riippumatta siitä onko linkityksen kohde kilpailevan mediatalon tuote, kaipaisi eri julkaisutalojen juttusisällöissä linkkejä alkuperäisiin tietolähteisiin, jos juttu on verkosta löydetyn materiaalin perusteella rakennettu.

  4. Perttu Tolvanen says:

    Danielin kanssa olen ihan samaa mieltä. Isompi muutos olisi varmasti siinä, että linkittämisestä tehtäisiin osa juttujen tekemistä. Samalla tavalla kuin hyvään artikkeliin haalitaan valokuvat, tietonurkat, taustat ym. niin samalla tehtäisiin myös “linkkilista” artikkeliin liittyen. Paperilehdessä voisi muutaman parhaimman linkin myös painaa loppuun, mutta päähuomio pitäisi olla tekstin sisäisten syvälinkkien laittamisessa kohdalleen. Esim. tuo viitattu Talouselämän artikkeli on huomattavasti vaikeampi kilpailijan kopioidakin kun linkityksistä on huolehdittu. Tämä olisi ihan käytännön keino ainakin tehdä vähän hallaa kilpailijoille (tämä kun tuntuu tosiaan mediataloille olevan tärkeätä).

    Itselle on ainakin tullut mieleen, että muutama nettiaiheinen perinteisen median juttu olisi ihan piruuttaan pitänyt julkaista Vierityspalkissa sellaisenaan uusiksi, mutta lisäten kaikki linkit ja viitteet artikkelissa mainittuihin tahoihin. Sitten artikkelin lopussa olisi voinut mainita, että “Aikaa linkkien lisäämiseen meni 8 minuuttia.”. -> Mutta artikkelin kopiointi hidastui enemmän kuin sen 8 minuuttia ja lisäksi Google arvioi artikkelin huomattavasti uskottavammaksi ja arvokkaammaksi (mistä taas syntyisi pitkällä tähtäimellä merkittävä kilpailuetu mediatalojen saiteille).

    Viittaamiskäytänteiden parantaminen on kyllä toinen todella iso asia. Pentikäisen ja Pietiläisen kirjoitus ja ehdotus on erittäin hyvä avaus erittäin tärkeään asiaan. Journalistien merirosvouskulttuuri on jatkunut verkossa aivan liian pitkään ilman minkäänlaisia kohteliaisuussääntöjä. Pelkästään kohteliaisuussääntöjen saaminen käytäntöön (=ne linkit) olisi merkittävä askel.

  5. Teel says:

    Mielenkiintoista, että tämä aloite tulee juuri Sanoman suunnalta, kun Hesarin verkkotoimitus ei meinaa kirveelläkään linkittää mihinkään. Kannattaisi ehkä parantaa oman talon toimintaa ensin ja sitten kritisoida muita. Tosin täytyy antaa myös tunnustusta, että Sanoman Digitoday ja Taloussanomat linkittävät ainakin nykyään enimmäkseen hyvin.

    Itseäni tämä linktyksen puute on jo pidempään häirinnyt näiden perinteisempien uutismedioiden verkkotoimituksissa. Varsinkin kun on tottunut blogien tapaan linkittää lähes kaikkeen mahdolliseen (joskus mennen vähän liiallisuuksiinkin). Ehkä olen vain liian skeptinen ihminen, mutta minusta se vähentää uutisen luotettavuutta, jos ei pääse lukemaan alkuperäistä lähdettä.

  6. Antti Vilpponen says:

    ArcticStartupissa olemme pyrkineet aina linkittämään muihin medioihin startuppeja käsittelevissä jutuissa, mikäli olemme niitä siteeranneet. Itse olen vielä noudattanut sitä, että jo ensimmäisessä lauseessa paljastan lähteen linkillä höystettynä.

    Kokemuksen perusteella voin sanoa ettei ulospäin menevien linkkien määrä vähennä ainakaan meidän lukijakuntaa :) Toisekseen voin sanoa myös senkin, ettei sieltä perinteisten medioiden puolelta nyt ole aivan älytöntä kävijäryöppyä tullut ArcticStartuppia siteeratessa tai jopa meihin linkitettäessä. Varsinaisesta asiakaskadosta ei tässä tapauksessa voida puhua perinteisten medioiden kohdalla mitä linkittämiseen tulee.