Please sulautuu Dialogiin

Perttu Tolvanen

Asiakaslehtitalo Dialogi on ostanut verkkoviestinnän suunnittelutoimisto Pleasen. Identiteettejä ja verkkoviestintää tehnyt Please sulautuu osaksi huomattavasti isompaa Dialogia. Dialogin toimitusjohtaja kommentoi kaupan syitä lehdistötiedotteessa:

”Asiakaslehdet ja niihin liittyvät verkkoratkaisut ovat tällä hetkellä viestinnän selkeitä kasvualueita”, toteaa Dialogin toimitusjohtaja Antti Eränne.

Please on verkkoviestintäpalveluissaan keskittynyt erityisesti markkinointiviestinnällisten sivustojen rakenne- ja käyttöliittymäuudistuksiin. Pleasen tekemiä uudistuksia on mm. Otavan verkkopalvelun käyttöliittymä:

otava-fi1

Viestintätoimistot ja asiakaslehtitalot ovat olleet verkon kanssa aktiivisempia kuin mainostoimistot ja tämäkin ostos vahvistaa linjaa. Todennäköisesti vastaavia pienten suunnittelutoimistojen ostoksia nähtäneen vielä reilusti lisää kunhan isot mainostoimistot alkavat herätä digimarkkinointiin.

Aiheet: yrityskaupat

Perttu Tolvanen

Perttu Tolvanen on digitaalisten palveluiden suunnittelun, arkkitehtuuriratkaisujen ja kumppanivalintojen asiantuntija. Perttu on konsulttiyhtiö North Patrol Oy:n konsultti ja omistaja. North Patrol on digitoimistoista ja järjestelmätoimittajista riippumaton konsulttiyhtiö, joka auttaa asiakkaita suunnittelemaan digitaalisia palveluita, valitsemaan sopivimmat teknologiat, kilpailuttamaan osaavimmat kumppanit ja varmistamaan budjetin ennustettavuuden. Ota yhteyttä Perttuun!
  1. Anonyymi says:

    Saako esittää lukijatoiveita? Voisiko saada vähemmän puffimaisia juttuja? En sano, että kaikkea täytyy haukkua. Siinä välissä on korpimaata vaikka kuinka. Esimerkiksi tässä jutussa on niukasti mitään, mikä olisi perustellut sen olemassaolon. Mitä ihmettä tuo Otava tässä tekee?

    Toki Vp valitsee itse linjansa ja noin pois päin mutta, koska suomeksi tästä alasta kirjoittavia blogeja ei ole, toivoisi Vp:lta edes kriittisyyttä. Tai siis minä toivon.

  2. Kivi says:

    Kyllähän tuossa aika hyvä yhteys on, kun kerrotaan Pleasen olevan tunnettu verkkopalveluiden uudistamisesta.

    Siinä olen kyllä samaa mieltä, että tiedotteiden propagandan julkaiseminen lähes sellaisenaan ei ole journalisitista toimintaa eikä edes blogillistakaan. Tiedän, on äärimmäisen vaikeaa saada tietoonsa sitä tapahtuman oikeaa syytä.

    Pleasen tapauksessa pääsyy lienee kuitenkin ollut oikea aika. Kumpikin osapuoli oli omalla tavallaan pakkoraossa: Dialogi tarvitsee miltei epätoivoisesti ihmisiä, jotka ovat jo pitempään puuhailleet alalla ja Please taas oli ajatunut markkinointialan toimistoille tyypilliseen laskukierteeseen, joka johtuu pitkälti printtisuunnittelun lähes täydellisestä pysähtymisestä.

  3. PerttuT says:

    Kiitos palautteesta. Itse asiassa tietynlainen “puffimaisuus” on jopa ihan harkittua. Tavoitteena on kuitenkin nostaa alan toimijoiden ja tekemisen tunnettuutta.

    Mitään suoria promojuttuja me ei mielestämme tehdä. Esimerkiksi yleisesti ottaen meille lähetetään ihan vääränlaisia lehdistötiedotteita. Jos me jostain kirjoitetaan niin me bongataan asia yleensä muualta.

    Please on ollut aktiivinen toimija alalla ja edustanut varsin uudentyyppistä mainostoimistoa. Verkkomedian puolella Please on mielestäni kunnostautunut juuri Otavan kaltaisten käyttöliittymäuudistusten tekemisessä.

    Se, että asiakaslehtitalo ostaa Pleasen on mielestäni pieni esimerkki siitä että monet isommat toimijat hakevat aktiivisesti ostettavaa alalta tällä hetkellä.

    Jos tuosta nyt jotain ihmeteltävää haluaisi hakea, niin tokihan voisi korostaa esimerkiksi yritysostojen vaikeutta ja sitä että millä todennäköisyydellä Pleasen porukka pysyy Dialogissa – ja vaikka pysyisi – niin integroituuko se porukka sinne mukaan yhteisöön?

    Ja edelleen, kuka haluaisi ostaa verkkopalvelu-uudistuksia asiakaslehtitalolta? Mitä tekemistä asiakaslehdillä on verkkopalveluiden suunnittelun kanssa ylipäätään?

    Lähinnä tuo minusta kertoo siitä, että asiakaslehdet ovat menossa vahvasti myös verkkoon tai ainakin asiakaslehdillä pitää olla jatketta ja roolia myös osana yrityksen verkkopalvelukanavaa. Olettaisin, että tätä työtä tekemään haluttiin ostaa jengiä joka web-palvelukokemuksen suunnittelusta jotain ymmärtää.

    Eli joo, ehkä juttua olisi voinut syventää vaikka nyt näillä ajatuksilla. Sitten taas toisaalta kommentit ovat olemassa juuri tätä varten! Kiven kommentti on hyvä esimerkki siitä, että Vp:n lukijoilla on monista aiheista paljon tietoa ja jos jostain aiheesta ei kirjoiteta mitään niin tämä tieto ei tule esiin. Tästä syystä itse puollan sitä, että välillä on syytä kirjoittaa jostain vaikka ei kovin syvälle aiheessa pääsisikään.

    Laajempi kysymys on sitten, että miten kommenttien näkyvyyttä saisi nostettua. Niissä kun tosiaan VP:ssäkin käsitellään usein ne parhaat tiedonpalaset.