RSS-syötteiden mittaamisen arvoitus

Artikkeli

Otathan huomioon, että tämä artikkeli on yli 16 vuotta vanha, joten sisältö ja linkit eivät ole välttämättä ihan ajan tasalla. Tuoreena lukemisena samasta kategoriasta: Markkinoinnin automaation järjestelmät Suomessa.

RSS-syötteet ovat hieno asia. Mutta RSS-syötteiden mittauksessa ei ole mitään hienoa. Hyvin todennäköisesti suurin osa sivustoista jotka tarjoavat RSS-syötteen eivät mittaa mitenkään syötteiden käyttöä tai tiedä juuri mitään siitä kuinka sisältöjä näiden syötteiden kautta kulutetaan. Tämän artikkelin tarkoituksena on saada valoa RSS-mittaamisen hämärään. Toisena tehtävänä on kartoittaa kuinka paljon RSS-lukijoita eri blogeilla ja medioilla on.

FeedBurner ainut järkevä tapa mitata tilaajamäärää

Ainut järkevä työkalu RSS-syötteiden mittaamiseen on FeedBurner-palvelu, jonka kautta syötteet voi kierrättää ja siinä matkalla FeedBurner sitten tilastoi syötteiden tilaajia ja voi jopa kertoa, että millä ohjelmilla syötteitä luetaan. Syötteiden lukemisesta nämä tilastot eivät tietenkään mitään kerro, mutta FeedBurnerin luku periaatteessa kertoo aktiivisten lukijoiden määrän. FeedBurner on nykyisin Googlen omistama palvelu ja tultaneen integroimaan osaksi Google Analyticsia jossain vaiheessa.

Esimerkiksi Vierityspalkin Avoimet työpaikat RSS-syöte on kierrätetty FeedBurnerin kautta ja sillä on tällä hetkellä 215 tilaajaa (luku kasvaa tasaisesti joka viikko). Käytännössä se tarkoittaa, että FeedBurner arvioi syötteellä olevan noin 215 eri tilaajaa jotka lukevat syötteen tarjoaman sisällön säännöllisesti. Syötteen ”lukeminen” voi tapahtua Netvibesin*, iGooglen tai vaikkapa Google Readerin kautta. Tilasto ei kerro, että onko syötteen sisältö luettu vai onko vain sen otsikko esimerkiksi nähty iGooglen etusivulla.

Vierityspalkin syötteiden tilaajamäärää hyvin vaikea arvioida

Esimerkiksi tämän blogin varsinaisten artikkelien syötettä ei kierrätetä FeedBurnerin kautta ja täten mitään tarkkaa tilastoa syötteen tilaajien määrästä ei ole saatavilla. Jotain suuntaa-antavia lukuja on kuitenkin mahdollista saada eri lähteistä. Esimerkiksi pelkästään Google Readerin (lukuun lasketaan ilmeisesti myös iGoogle-tilaajat) avulla Vierityspalkin syötteen on tilannut 297 eri henkilöä.

297 tilaajaa Google Readerin kautta – entäs sitten?

Onko tuo 297 tilaajaa Google Readerin kautta sitten paljon vai vähän? Vaikea sanoa. Ulkoministeri Alexander Stubbilla* on 166 Google Reader -tilaajaa. Kansanedustaja Jyrki Kasvin blogilla* on 423 Google Reader -tilaajaa. Käytettävyysasiantuntija Marjutilla on 82 tilaajaa. Pinserillä on 68 tilaajaa. Tuijan Tuhat Sanaa* blogilla on 28 Google Reader fanittajaa. Tietokone-lehden Tietoja Koneesta -blogilla* on 53 tilaajaa. Tero Lehdon Mobiili- ja PDA-blogilla* on 366 tilaajaa. Kari Haakanalla* on Google Readerin kautta 251 tilaajaa (yhteenlaskettuna Atom (188), RSS 1.0 (11) ja RSS 2.0 (62), koska jostain syystä Kari tahtoo tarjota kaiken…). Professori Kemppisellä on 281 tilaajaa. Luvut vaihtelevat erikoistuneiden ammattiblogien muutamista kymmenistä aina asemansa vakiinnuttaneiden, aktiivisten bloggaajien muutamaan sataan. Google Reader on myös vain yksi tapa lukea RSS-syötteitä, joten näitä lukuja ei yksinään kannata käyttää.

Huomattavaa on myös, että eivät valtamediankaan RSS-syötteet mitään useita satoja tuhansia tilaajia vielä saa. Digitoday*:n RSS-syötteellä on Google Readerin kautta 9778 tilaajaa. Ilta-Sanomien uutiset-syötteellä on Google Reader -kuluttajia 37 187 kappaletta. Hs.fi:n Tuoreet uutiset -syötteellä on Google Readerin kautta 31 073 tilaajaa.

Harva valtamedia käyttää esimerkiksi FeedBurner-palvelua syötteiden mittaamiseen, mutta muita keinoja oletettavasti kuitenkin. Esimerkiksi HS.fi:n ja Digitoday:n RSS-syötteissä linkit ovat erilaisia kuin web-sivustolla, joten RSS-syötteiden kautta tullutta liikennettä voidaan kyllä mitata.

Voidaanko Google Reader -luvuista päätellä tilaajien kokonaismäärä?

Vierityspalkin Avoimet työpaikat RSS-syötteen on tilannut Google Readerin kautta 87 henkilöä (kokonaistilaajamäärä on 215). Jos tästä päätellään, että Vierityspalkin RSS-tilaajista alle 50% käyttää Google Readeria, niin tällöin Vierityspalkin artikkelien tilaajien kokonaislukumääräksi voitaisiin arvioida yli 700 tilaajaa.

Vertailun vuoksi samat luvut kysyttiin myös muutamalta muulta blogilta ja esimerkiksi Arttu Raittilan Nettibisnes.info:lla oli kysymishetkellä 67 tilaajaa Google Readerin kautta ja 201 tilaajaa FeedBurnerin ilmoittamana. Inventive Designin Lassella* taas on 55 tilaajaa Google Readerin kautta ja 173 tilaajaa kokonaismääränä FeedBurnerin mukaan. Aki Björklundin blogilla oli 41 tilaajaa Google Readerin kautta ja Feedburnerin mukaan kokonaisluku oli 133. Täten jos Google Readerin antaman luvun kertoisi kolmella (3) niin pääsisi esimerkkitapauksissa aika lähelle ”todellista” RSS-syötteen tilaajamäärää. Voisiko tällainen laskukaava toimia?

Vierityspalkilla jopa 900 RSS-tilaajaa, Ilta-Sanomilla ja HS.fi:llä jopa 100 000

Jos esitettyyn laskukaavaan voisi luottaa edes jollain tasolla, niin voisi ”teollisuusvakoilla” minkä tahansa verkkosivuston RSS-tilaajien määrän parilla klikkauksella. Pyöreätä kolmosta käyttämällä Vierityspalkinkin arvioitu RSS-tilaajien lukumäärä nousisi 900:aan tilaajaan.

Täten vaikka oletettaisiin, että Google Reader on digiammattilaisten keskuudessa yleisempi lukuväline kuin keskimääräisesti, niin voidaan veikata, että Ilta-Sanomilla ja HS.fi:llä saattaa hyvinkin olla jo yli 100 000 RSS-tilaajaa haavissaan. Tämä alkaa jo olla varsin kohtuullinen RSS-tilaajien lukumäärä.

Vierityspalkilla 98 tilaajaa Blogilistan kautta

Suomalaisen blogiympäristön erikoisuus on tietysti blogilista. Moni lukee bloginsa blogilistan kautta eikä täten rekisteröidy ”tavalliseksi” RSS-tilaajaksi. Esimerkiksi Vierityspalkilla on 93 tilaajaa blogilistalla*. Blogilistan käsitteistön mukaan se tarkoittaa henkilöitä jotka ovat valinneet blogin suosikikseen. Esimerkiksi Pinserillä on blogilistan kautta tilaajia 600, mutta tämä selittynee osittain miehen sekaantumisella koko palvelun perustamiseen. Vertailun vuoksi Jyrki Kasvilla tilaajia on blogilistan kautta 567 ja Alexander Stubbilla on 134 kappaletta. Kemppisellä on 303 tilaajaa. Kari Haakanalla on tilaajia 293 blogilistan kautta.

Blogilistan luvut voitaneen laskea kokonaistilaajamäärän päälle, koska nämä eivät näy RSS-lukijoiden kokonaismäärässä – oli FeedBurner käytössä tai ei.

Moni lukee uskollisesti bloginsa vielä pitkään blogilistan kautta. Blogilistan lukijoiden luvut eivät ole kuitenkaan samalla tavalla kasvussa kuin RSS-lukijoiden määrä yleisesti on.

Karkeana arviona Vierityspalkin RSS-syötteellä on yli 800 tilaajaa

Kun blogilistan tilaajat lasketaan mukaan, niin yli 800:lla tilaajalla Vierityspalkki sijoittuu Suomen blogikentällä varsin hyvin.

Esimerkiksi Kari Haakanan* kokonaistilaajaluku lienee yli tuhat. Samoin esimerkiksi Tero Lehdon Mobiili- ja PDA-blogilla* lienee reilusti yli 1000 vakituista RSS-tilaajaa. Jyrki J. Kasvi* saattaa olla 2000:n paremmalla puolella, ellei enemmänkin.

Tällä hetkellä ”isot blogit” lienevät tilaajamäärältään jossain 500 tilaajan paremmalla puolella. Esimerkiksi Google Readerin tilastojen perusteella vaikuttaisi siltä, että yli 200 tilaajan blogeja ei Suomessa loppujen lopuksi kovin montaa vielä edes ole. Moni arvostettu bloggaajakin joutuu tyytymään muutaman kymmenen tilaajan yleisöön.

[* Toim. huom. Linkkejä poistettu toimimattomina tai koska kohdesivusto on muuttunut merkittävästi alkuperäisen artikkelin julkaisuhetkestä.]

PS. Lue lisää: Digitaalinen markkinointi Suomessa – kaikki artikkelit Vierityspalkissa

Perttu Tolvanen

Perttu on Vierityspalkin päätoimittaja ja kirjoittaja.

Perttu Tolvanen on digitaalisten palveluiden suunnittelun, arkkitehtuuriratkaisujen ja kumppanivalintojen asiantuntija. Perttu on konsulttiyhtiö North Patrol Oy:n konsultti ja toinen perustaja. North Patrol on digitoimistoista ja järjestelmätoimittajista riippumaton konsulttiyhtiö, joka suunnittelee digitaalisia palveluita ja auttaa asiakkaita onnistumaan uudistushankkeissaan. Ota yhteyttä Perttuun!

12 kommenttia on “RSS-syötteiden mittaamisen arvoitus”

  1. Joskus Google Readerin luvut ovat hieman pielessä tai eivät anna kuvaa feedin tilaajista. Feedburner sanoo suomenkieliselle feedillemme n. 9700 tilaajaa ja Google Reader 99 :-) Ja noin omaan empiiriseen havaintoon pohjautuen tuo Feedburnerin luku on se oikeampi (tai sitten nuo 99*n -kaavalla lasketut lukijat lukevat _todella_ ahkerasti samat uutiset useaan kertaan :-).

    Englanninkielinen sivustomme kuvaa vähän vastaavaa trendiä — Feedburner sanoo luvuksi n. 175,000 ja Google Reader 512.

  2. Erittäin hyvä artikkeli, ja itsekin juuri pohdin fiksua tapaa seurata rss-feedien tilaajia. Ongelmaa kohdallani kasvattaa se, että tarjoan dynaamisia feedejä (hieman esim. hakutuloksien mukaan, eli ei ole yhtä tai muutamaa urlia, vaan feedejä on käytännössä rajattomasti). Tämä estää FeedBurnerin käytön, ainakin näin alustavan tutustumisen perusteella?

    Kuva jonka lataamsta seuraisi tai joku muu vastaava epätarkka ratkaisukin olisi hyvä, saisi ainakin jonkinlaista trendiä feedien suosiosta.

  3. Noihin Blogilistan lukuihin kannattaa suhtautua vähän varauksella, koska aika moni pitkään blogilistaa käyttänyt on siirtynyt readereihin, mutta jättänyt suosikit silti ruksituksi/lopettanut Blogilistan käytön kokonaan. Tai harrastaa jonkinlaista sekakäyttöä.

    Minulla on blogilistalla 212 tilaajaa, ja lukijoita viikossa 103, mikä korreloi aika hyvin oman kävijälaskurin kanssa – osumia per postaus tulee blogilistan suosikkisivulta jossain kahdeksankymmenen hujakoilla, ja satunnaisia muilta sivuilta. Lukijoita Viikossa pitää tietysti hyvin kutinsa jos kirjoittaa vain kerran viikossa, muuten ei niinkään. Feedburner taas kertoo n. 120:stä tilaajasta per päivä, ja näyttää siivoavan lukemasta pois TailRankit ja muut RSS:ää seuraavat palvelut. Eli lienee aika luotettava luku.

  4. Kuinka hyvin tilasto erottelee RSS -syötteen aktiivisesti tinalleet henkilöt erilaisista webbisivuille upotetuista widgeteistä?

    Tarkoitan näitä killikkeitä joilla saa omalle kotisivulleen liitettyä vaikka Hesarin tai Ylen uutisotsikot. Nehän käyttävät usein RSS feediä uutisten listaamiseen.

  5. Javascriptillä (snoobi, google analytics) tehdyn seurannan lisäksihän kannattaa vilkuilla palvelimen logeista muodostettuja tilastoja, esim. Awstatsia.

  6. Ainakin Netvibes.com ym. ovat joskus sotkeneet noita FeedBurner-tilastoja kun isoilla palveluilla oli yhtäkkiä ihan älyttömiä lukuja, koska ne oli lisätty johonkin default-sivun tarjontaan. Esimerkiksi jos HS.fi tulisi Vista Gadgettina oletuksena jokaiseen Vista-koneeseen, niin Feedburnerin luku olisi melkoinen. Luulen, että FeedBurner tällaisia rajoittelee aika manuaalisesti. Tietäisikö joku viisaampi?

    Ainakin FeedBurnerin tilastoista luulisi itse kyllä huomaavan jos jokin tällainen gadget-palvelu tai sivusto saa yllättävää lukua.

    Kehittäjälle vastauksena:

    ”Isompien sivustojen” mittaustavat ovat tietty heille soveltuvia, koska esim. HS.fi ei jakele feedeissään täysiä artikkeleita vaan ainoastaan otsikon ja linkin artikkeliin. Tämä maksimoi saatavan liikenteen. Digitoday sentään antaa artikkelista myös ingressin. Täten tällaisia saitteja ei kiinnosta oikeastaan RSS-tilaajien määrä lainkaan, vaan ainoastaan hitit ja uniikit jotka tulevat RSS-linkkien kautta itse sivustolle.

    On sitten makuasia, että miten suhtautuu tähän tapaan. Isot saitithan käyttävät RSS:ää lähinnä ”hälytyspalveluna” jonka avulla käyttäjät pysyvät tietoisina siitä mitä tapahtuu saitilla. Useimmat blogit taas julkaisevat RSS-feedissään tekstit kokonaisena, joten heille tämä RSS-tilaajien mittaaminen on tärkeämpää.

    Esimerkiksi Vierityspalkin lukijoista vain osa vaivautuu saitille lukemaan artikkelin. Tilastojen perusteella sanoisin, että 1-2 päivän sisällä uusi artikkeli saa 300-600 käyntiä. Pelkästään RSS-lukijan kautta artikkelin lukee todennäköisesti useampi sata.

    Jos haluaisimme mainostaa, niin laittaisimme mainoksia RSS-feedin mukaan, tai sitten pätkäisisimme artikkelit ja pakottaisimme kaikki tulemaan sivustolle. Jälkimmäisestä nousisi varmaan aika iso huuto, vaikka sen seurauksena esimerkiksi kommentointiaktiivisuus saattaisikin kasvaa.

  7. Yhtään isommalla sivustolla rss-käyttö mitataan suoraan feedistä, eli urleista luetaan rss:n kautta tulleet. Kts talsa, hesari, kauppalehti, bbc jne.

    Eli palveluiden kehittäjät kyllä tietävät rss:ää hyödyntävien ja liikennettä lisäävien määrät – ja veikkaan niiden olevan varsin isoja

  8. Omasta puolestani voin todeta, että jos RSS-feedissä ei ole mukana artikkelien sisältöä, niin se lentää nopeasti pois Google Reader -tilauksistani. Näin kävikin esim. Ilta-Sanomien kanssa. Jos on oikein tärkeä saitti, niin sitten implementoin itse systeemin, joka lataa sisällön valmiiksi saitilta ja upottaa omaan kustomoituun RSS-feediin. Näin olen tehnyt parin saitin kanssa.

    Puolivälistä katkaistut sisällöt feedissä ovat vähän 50-60. Jos katkaisu on tehty fiksusti ja harkitusti, se voi olla ihan hyvä. Jos siinä taas on karkeasti ensimmäiset 100 merkkiä, eikä artikkelien kirjoituksessa ole lainkaan huomioitu katkaisua, niin se on yleensä ihan hirveää.

    Itse uskon tässä kolmivaiheiseen kiinnostumisprosessiin, joka muistuttaa perinteisen lehtimedian otsikko-ingressi-leipäteksti-jakoa. Ensimmäisellä tasolla selaillaan pelkkiä RSS-feedin otsikoita, toisella tasolla klikataan readerista auki ne muutamat jotka kiinnostavat, ja vasta kolmannella tasolla, jos on todella tärkeä artikkeli, mennään itse saitille lukemaan koko juttu kuvineen ja kommentteineen.

  9. Yhtenä mahdollisuutena tilaajamäärien mittaamiseen voisi kuvitella rss-feedissä olevaan elementin alle laittaa elementin, johon kuvan sijaan laittaa php tiedoston mittari.php tms., joka sitten tuuppaa pihalle 1×1 transparentin giffin tai sitten tuon logon jolle tuo paikka on varattu. Kuinka moni RSS-lukija sitten lataa tuon elementin on toinen asia ja toinen on saadaanko tuossa latauksessa kiinni ip-osoitteesta tai muusta, josta saadaan identifioitua tilaaja. En tosiaan ole kokeillut tätä, mutta joku voisi ottaa kopin ja raportoida tulokset.

  10. @Ville,

    Dennis Mortensen postasi viime vuoden puolella laatublogiinsa otsikolla ”Tracking RSS subscribers via the IMG tag – a quick Web Analytics HACK”

    * linkki poistettu

    Sisältää myös alustavia tuloksia.

  11. Ville: ”Yhtenä mahdollisuutena tilaajamäärien mittaamiseen voisi kuvitella rss-feedissä olevaan elementin alle laittaa elementin, johon kuvan sijaan laittaa php tiedoston mittari.php tms., joka sitten tuuppaa pihalle 1×1 transparentin giffin tai sitten tuon logon jolle tuo paikka on varattu.”

    FB:n käyttömittaushan tapahtuu noin, ns. FeedFlarella, joka siis mittaa tilaajien (tilaajat FB laskee ”jotenkin muuten”) sijaan katsotut/avatut feedi-itemit ja myös klikkaukset feedistä itse sivuille.

  12. Kiitos hyvästä selonteosta!

    Artikkeli auttoi huomattavasti myös tällaista it-alan ulkopuolista ihmistä. Kävin välittömästi avaamassa Feedburnerin. :)

Kommentointi on suljettu.



Vierityspalkki.fi

Julkaistu vuodesta 2006. Vierityspalkki on blogi kotimaisen internet-alan trendeistä, teknologioista ja alan toimistoista. Seuraa, niin tiedät miten ja kenen toimesta syntyvät parhaat verkkopalvelut, verkkokaupat ja räätälöidyt web-sovellukset. Uutiskirjeellä on jo yli 1000 tilaajaa.


Tilaa uutiskirje.

  • 40-50 asiantuntija-artikkelia vuosittain.

    Toimitettua asiasisältöä kattavasti teknologioista ja web-alan ilmiöistä. Vierityspalkki nostaa esiin alan puheenaiheita ja tuoretta tutkimustietoa, osallistuu keskusteluun sekä haastattelee alan asiantuntijoita ja toimistoja. Julkaistuja artikkeleita jo yli 1000 kappaletta.


    Kaikki artikkelit

  • 150-200 julkaistua referenssicasea joka vuosi.

    Julkaisut-palsta tarjoaa näkyvyyttä kiinnostaville uusille verkkopalveluille ja web-sovelluksille, ja antaa asiakkaille mahdollisuuden arvioida eri toimistojen osaamista.


    Selaa toimistojen julkaisuja

  • 300-400 työpaikkailmoitusta vuosittain.

    Vuodesta 2007 toiminut ilmoituspalsta on edelleen sivuston suosituin osio. Moni asiantuntija on löytänyt useammankin työpaikan palstan kautta vuosien varrella.


    Selaa avoimia työpaikkoja

  • 31 kokenutta digitoimistoa

    on päässyt aina ajantasaiselle Toimistot-listalle. Lista on auttanut asiakkaita löytämään kokeneita digitoimistokumppaneita jo usean vuoden ajan. Lista keskittyy WordPress-osaajiin ja räätälöityjen web-sovellusten tekijöihin.


    Selaa Toimistot-listaa

Tilaa kuukausikirje

Kerran kuukaudessa ilmestyvä uutiskirje koostaa artikkelit, julkaisut, työpaikat ja linkkivinkit. Kirjeellä on jo yli 1000 tilaajaa.
Huom. Sähköpostiosoitettasi ei luovuteta eteenpäin, eikä käytetä mihinkään muuhun tarkoitukseen – ihan oikeasti.

Siirry takaisin sivun alkuun