Mediatalojen blogikilpailu kiristyy: Vuodatus.net Almalle
Otathan huomioon, että tämä artikkeli on yli 16 vuotta vanha, joten sisältö ja linkit eivät ole välttämättä ihan ajan tasalla. Tuoreena lukemisena samasta kategoriasta: Katleenan vinkit kuntavaaliehdokkaille.
Vuodatus.net siirtyy Alma Median omistukseen*, kertoo palvelun perustaja Tuomas Rinta. Hänen mukaansa Iltalehti.fi ja Vuodatus.net tulevat pysymään “täysin erillisinä palveluina”. “Minä — en ole luopumassa palvelusta ja antamassa sitä kolmannelle osapuolelle, vaan tärkeänä osana neuvotteluita oli yhteisymmärrys siitä että on tärkeää että jatkan palvelun ylläpitämistä. Nyt minulla tulee vain olemaan siihen paljon paremmat mahdollisuudet,” Rinta kirjottaa.
Vuodatus.net on vuonna 2004 perustettu maksuton blogipalvelu, jossa on yli 50000 blogia. Aktiivisten blogien määrää ei ole erikseen ilmoitettu. Käsityöt ja ruuanlaitto näkyvät Vuodatus.netin aiheissa: Rinnan heinäkuisen arvion mukaan aktiivisista blogeista jopa 40-50% liittyvät näihin harrasteisiin. Vuodatus.net onkin Rinnan mukaan leimallisesti naisten palvelu.
Sanoma Newsiin kuuluva Sanoma Digital omistaa blogipalvelu Blogilistan. Luetuimmat – listan sivutuksen* perusteella listattuja (ei välttämättä aktiivisia) blogeja tuntuisi olevan 12400. Uusimpien blogien* järjestysnumerot ovat tätä kirjoittaessa juuri 26 000 paremmalla puolella.
Palvelujen käyttäjämäärien vertaileminen keskenään on toisaalta epärelevanttia, koska Blogilista on aggregaatti, ei blogialusta, ja sen listaukseen sisältyy myös Vuodatus.netin blogeja.
Uusisuomi.fi:n Kuntavaaliblogihanke* toimii hyvänä testinä avoimen blogialustan tarjoamisesta lukijoille. Kauppalehti* ja Taloussanomathan* näitä jo tarjoavat.
Vuodatus.netin Kehitysblogin kommenttiketjussa Kriisi* ei usko, että kaikki säilyy ennallaan: “Sen verran näitä on nähty, että on pikemminkin epärealistista kuin realistista olettaa etteikö mikään muuttuisi. Varsinkin pohjien vapaan modauksen säilyminen ja mainoksen lisääntymisen riski ovat yksiä kynnyskysymyksiä. Kuten myös blogien ryöstöviljely Iltalehti.fi:n puolelle.”
Rinta vakuuttaa, että kyseessä on organisaatiollinen ratkaisu.
“Ominaisuuspuolella tämä mahdollistaa eteenpäin menemisen, eikä toisinpäin. Esim. ulkoasun modaaminen on eräs saitin parhaita ominaisuuksia mielestäni ja mitään syytä ei ole rajata sitä, päinvastoin, uuden version määrittelyssä on jo mukana lisätyökaluja tähän helpottamaan elämää modauksissa.”
“Mainonnan suhteen olemme käyneet jo läpi sen tosiasian, että blogeihin ei haluta tunkea lisää mainoksia vaan mainosratkaisut tulee miettiä toiselle tavalla ja muualle. — Tulen edelleenkin olemaan se henkilö joka päättää miten saitti tulevaisuudessa toimii.”
Heinäkuussa Rinta sanoi, että blogialusta ei ole kaupan. Ilmeisesti myynti kuitenkin osoittautui lopulta toimivimmaksi ansaintamalliksi.
(*Toim. huom. Linkkejä poistettu toimimattomina.)
9 kommenttia on “Mediatalojen blogikilpailu kiristyy: Vuodatus.net Almalle”
Kommentointi on suljettu.
Tuija Aalto
Niinpä, Joku Vaan.
Olit muuten niin nopea kommentoimaan että kun editoin juttua vielä sen jo julkaistuani (tiedän, huono tapa, pitäisi osata käyttää esikatselua), virkkeen sanamuoto hiukan muuttui. Tämä siis tiedoksi jos ihmettelet mihin se asiakkaiden rauhoittaminen katosi.
Joku Vaan
“Heinäkuussa Rinta sanoi, että blogialusta ei ole kaupan.”
“Hän rauhoittaa asiakkaitaan vakuuttaalla, että Iltalehti.fi ja Vuodatus.net tulevat pysymään “täysin erillisinä palveluina”. ”
Kello käyntiin tälle EULA:lle: “Vuodatus muuttaa toimintaehtojaan: jatkossa kirjoitukset ja niihin liittyvät kuvat ovat Alma Media Oyj:n käytössä ehdoitta, ja kirjoittajat vastaavat siitä, että heillä on oikeus julkaista materiaalia blogissaan ja että sisältö on Suomen lain mukaista. Alma Media Oyj pidättää kaiken…”
Ja niin edelleen. Tämä nähtiin jo Sanomien ja Blogilistan kanssa, hiekka valuu jo tiimalasissa.
Sori vaan, mutta näillä lausunnoilla ja toisaalta tänään läpivalaistulla Alma Media Oyj:n julkipantujen arvojen ja tehtyjen tekojen ristiriidalla ei oikein muuhun ennakkoaavistukseen pääty.
Nico
Joo onnea vain Tuomakselle!
P.S.
Sääli kuitenkin että usein kuin mediatalo imaisee jonkun saitin omaan portfolioonsa niin siitä tulee heti huonoa businesta ja sen seurauksena voi jopa käydä niin että toimiva verkkopalvelu kuopataan muutaman vuoden jälkeen. Toivotaan kuitenkin että näin ei käy.
hgv
Minusta tämä osoittaa ainoastaan sen että sitkeinkään sissi ei jaksa tehdä omaa juttuaan loputtomiin ilman asianmukaista kompensaatiota. Tämän soisi myös käyttäjien ymmärtävän.
Upea homma Tuomas – paljon onnea!
jontte
Kyllä siellä Blogilistan etusivulla minun mielestä lukee blogien määrä listalla. Tätä kirjoittaessa 17872
hgv
Nico, eikös sitä voi ajatella niinkin että aina mediatalokaan ei saa muutettua huonoa bisnestä hyväksi :)
Tuija Aalto
jontte olet oikeassa, nyt sen näen kun kirjauduin ulos
Tuomas
Paljon nyt todellakin kohistaan ja monesta asiasta, joten päätin ihan ajatuksistani kirjoittaa blogikirjoituksen:
*linkki poistettu toimimattomana*
wimme
“Iso paha mediatalo haukkasi jälleen visionäärisen yksityisyrittäjän rakentaman palvelun. Miksi Tuomas meni ja petti meidät kaikki?”
Näin tuntuu monien tämänkin palstan lukijoiden ja kommentoijien ajatus kulkevan. Oli kysymys sitten vuodatus netistä, blogilistasta tai mistä muusta tahansa isojen mediatalojen (Sanoma, Alma, MTV jne…) tekemästä kaupasta.
Tuomaksen puolesta voisi olla iloinen, että joku oli valmis antamaan hänelle mahdollisuuden kehittää “omaa palveluaan” uudelle tasolle.
Näsäviisaat voi toki sanoa, että ei mediatalot tätä(kään) hommaa osaa ja että tuonkin hyvän palvelun ne tulee sössimään.
Mitä jos asia olisi vähän niin kuin Tuomas sanoo eli että aika ja voimat eivät riittäneet palvelun kehittämiseen, mutta nyt uudessa ympäristössä hän voi keskittyä olennaiseen? Tai jos Tuomas jopa halusikin rahastaa!
Nicon kommentti asiasta oli deterministisyydessään vähintäänkin hiukan huvittava:
“Sääli kuitenkin että usein kuin mediatalo imaisee jonkun saitin omaan portfolioonsa niin siitä tulee heti huonoa businesta ja sen seurauksena voi jopa käydä niin että toimiva verkkopalvelu kuopataan muutaman vuoden jälkeen. Toivotaan kuitenkin että näin ei käy.”
Tuskinpa ne mediayhtiöt nyt ihan noi tyhmiä ovat. Ainakaan joka kerta. Ja jos jonkun mielestä ovat, niin ei muuta kuin ostamaan näitä hyviä palveluita tuomaksilta ja kumppaneilta.
Jokaisella “businesgurulla” oli varmaan mahdollisuus tarjota Tuomakselle hyvät rahat ja laittaa Vuodatus.net “lentoon”.
But your money where your mouth is…