Vuodatus.net hakee liiketoimintamallia – blogialusta ei kaupan

Artikkeli

Otathan huomioon, että tämä artikkeli on yli 16 vuotta vanha, joten sisältö ja linkit eivät ole välttämättä ihan ajan tasalla. Tuoreena lukemisena samasta kategoriasta: Apu360-sovellus on kiinnostava kokeilu A-lehdiltä.

Vuodatus.netin perustaja Tuomas Rinta jättää syksyllä Monster.fi:n kehityspäällikön tehtävän ja ryhtyy kehittämään Vuodatus.net – blogialustaa. Hänen tavoitteenaan on löytää palvelulle “liiketoiminnallisesti toimiva ratkaisu” ja parantaa käyttäjien kokemusta tekemällä blogialustasta stabiilimpi. Kehitystarpeiden lista on pitkä.

Liiketoimintamalli on vielä hakusessa, mutta Rinnan mukaan palvelu pysyy jatkossakin käyttäjille maksuttomana. Lisää mainoksia käyttäjien sivuille ei myöskään ole tulossa. Hän ei kommentoi, onko käynnissä neuvotteluja riskirahoittajien kanssa. Ainakaan Vuodatus.netiä ei myydä.

Tähän asti sivustolla käytössä ollut Google-mainonta ei tuota riittävästi maksaakseen kehittäjän palkan. Rinta ei kuitenkaan ainakaan näillä näkymin ole perustamassa kilpailevaa blogimarkkinointiverkostoa.

Rinta perusti Vuodatus.netin kesällä 2004. Nyt blogeja on kymmeniä tuhansia ja miljoonan kirjoituksen raja on rikottu. Palvelu on nyt saavuttanut kriittisen massan ja Rinta näkee, että nyt on oikea hetki lähteä kehittämään siitä liiketoimintaa. Päivätyön ohella aika riitti vain palvelun pyörittämiseen, mutta ei sen kehittämiseen.

Käsityöt ja ruuanlaitto näkyvät Vuodatus.netin aiheissa: Rinnan arvion mukaan aktiivisista blogeista jopa 40-50% liittyvät näihin harrasteisiin. Kevään aikana tehdyssä käyttäjäkyselyssä tuhannesta vastaajasta 90% oli naisia. Vuodatus.net onkin Rinnan mukaan leimallisesti naisten palvelu.

Rinta arveli tulevien vuosien suunnaksi sosiaalisen median alueella, että blogipalvelujen ja yhteisöpalvelujen rajat hämärtyvät. Hän peräänkuuluttaa isoilta toimijoilta enemmän uskallista lähteä kehittämään verkon palveluja.

Tuomas Rinta kertoi suunnitelmistaan tänään Tuhat sanaa – podcastin haastattelussa*.

(*Toim. huom. Linkkejä poistettu toimimattomina.)

Tuija Aalto

Radiotaustainen digimediaihminen, bloggaaja ja podcastaaja (Tuhatsanaa.net, Sulapinta.fi), työkseen kehityspäällikkö YLEn Uudet palvelut - yksikön Tulevaisuus Labissa

1 kommentti “Vuodatus.net hakee liiketoimintamallia – blogialusta ei kaupan

  1. […] Heinäkuussa Rinta sanoi, että blogialusta ei ole kaupan. Ilmeisesti myynti kuitenkin osoittautui lopulta toimivimmaksi ansaintamalliksi. […]

Kommentointi on suljettu.



Vierityspalkki-blogi

Julkaistu vuodesta 2006. Vierityspalkki on blogi kotimaisen internet-alan trendeistä, teknologioista ja alan toimistoista. Seuraa, niin tiedät miten ja kenen toimesta syntyvät parhaat verkkopalvelut, verkkokaupat ja räätälöidyt web-sovellukset.
Lisätietoa blogista ja sen kävijöistä

  • 1140+ asiantuntija-artikkelia.

    Toimitettua asiasisältöä kattavasti teknologioista ja web-alan ilmiöistä. Vierityspalkki nostaa esiin alan puheenaiheita ja tuoretta tutkimustietoa, osallistuu keskusteluun sekä haastattelee alan asiantuntijoita ja toimistoja.

  • 1300+ digipalvelun referenssicasea.

    Julkaisut-palsta tarjoaa näkyvyyttä kiinnostaville uusille verkkopalveluille ja web-sovelluksille, ja antaa asiakkaille mahdollisuuden arvioida eri toimistojen osaamista.

  • 1000+ aktiivista lukijaa blogin kuukausikirjeellä.

    Kerran kuukaudessa ilmestyvä kuukausikirje koostaa julkaistut artikkelit, uudet julkaisut, avoimet työpaikat ja ajankohtaiset linkkivinkit.

  • 29 kokenutta digitoimistoa

    on päässyt aina ajantasaiselle Toimistot-listalle. Lista on auttanut asiakkaita löytämään kokeneita digitoimistokumppaneita jo usean vuoden ajan. Lista keskittyy WordPress-osaajiin ja räätälöityjen web-sovellusten tekijöihin.

Tilaa kuukausikirje

Kerran kuukaudessa ilmestyvä uutiskirje koostaa artikkelit, julkaisut, työpaikat ja linkkivinkit. Kirjeellä on jo yli 1000 tilaajaa.
Huom. Sähköpostiosoitettasi ei luovuteta eteenpäin, eikä käytetä mihinkään muuhun tarkoitukseen.

Siirry takaisin sivun alkuun