Mediatalot rakentavat verkkotiimejään

Perttu Tolvanen

Vierityspalkissa on aikaisemmin noteerattu erityisesti Sanoma-konsernin verkkopanostukset, mutta Sanoma ei suinkaan ole ainut mediakonserni joka panostaa rajusti verkkoon.

Talouselämä kirjoitti hiljattain ansiokkaan katsauksen mediatalojen verkkopanostuksiin viime vuoden aikana (“Verkko veti, tulot viipyvät” – Talouselämä 6.5.2008). Tässä hieman listattuna eri mediakonsernien merkittävimpiä verkkohankkeita viime aikoina:

Tällä hetkellä ollaan monessa konsernissa ilmeisesti verkkoyksiköiden rakentamisvaiheessa. Toimitukset kokoavat ja kouluttavat iskuryhmiään verkkopalveluiden taustavoimiksi. Sanoma lienee ainut jolla on huomattavan kokoisia, puhtaasti verkkoon keskittyneitä yksiköitä – Sanoma Digital suurimpana. Muut mediatalot tulevat kuitenkin kovaa perässä ja kiihtyvästä kilpailusta kertoo esimerkiksi Ess.fi-palvelun kasvavat kävijämäärät.

Moni mediatalo on myös joutunut kouluttamaan toimittajiaan varsin uudenlaisiin toimenkuviin kun samojen henkilöiden on tehtävä useita eri medioita. Esimerkiksi Esa-konsernin monimediatoimittaja Teemu Virtanen kertoo Talouselämän artikkelissa omasta työstään varsin kuvaavasti:

“Online-vuoroissa päätehtäväni on koostaa Etelä-Suomen Sanomien radiouutiset Radio Voimaan ja lukea ne kerran tunnissa kello 7 ja 18 välillä. Verkkovuoroissa tehtäväni on etupäässä ylläpitää ess.fi-sivujen uutisvirtaa, seurata verkkokeskustelua sekä muun muassa päivittää mediakulman ulkoseinillä pyöriviä led-uutistauluja. Radiovuorossa toimin Radion Voiman toimittajana, eli ideoin ja toteutan radioaalloilla ulos ajettavia juttuja.”

Ei ole tällä hetkellä tylsää olla mediayhtiössä töissä, eikä varsinkaan toimittajana.

Aiheet: pohdinnat, verkkomediat

Tagit:

Perttu Tolvanen

Perttu Tolvanen on digitaalisten palveluiden suunnittelun, arkkitehtuuriratkaisujen ja kumppanivalintojen asiantuntija. Perttu on konsulttiyhtiö North Patrol Oy:n konsultti ja omistaja. North Patrol on digitoimistoista ja järjestelmätoimittajista riippumaton konsulttiyhtiö, joka auttaa asiakkaita suunnittelemaan digitaalisia palveluita, valitsemaan sopivimmat teknologiat, kilpailuttamaan osaavimmat kumppanit ja varmistamaan budjetin ennustettavuuden. Ota yhteyttä Perttuun!
  1. Pekka P says:

    Ai että ei ole tylsää… LOL. Kannattaa kokeilla monimediauutisdeskityöskentelyä muutaman viikon ajan niin voi vaaleapunaiset unelmat monimediatyöstä hieman muuttua :D

  2. Marko Pyhäjärvi says:

    Todella mielenkiintoista että mediatalot heräävät verkon potentiaaliin. Vuosi sitten tällä rintamalla oli tooooodella hiljaista.

  3. Kisa kiristyy: A-lehdetkin perusti digimediayksikön « Vierityspalkki.fi says:

    […] Muutoksia mediatalojen digiyksiköissä onkin viime aikoina tapahtunut varsin paljon. Erityisesti lehtitaloissa on muutospyörä pyörinyt aktiivisesti. Esimerkiksi Yhtyneet kuvalehdet järjesteli Kynämiehen toimintaa uusiksi viime talvena ja päätyi keskitettyyn digimediayksikköön. Sanoma-divisioonassa on keskitytty vahvistamaan Sanoma Digitalia konsernin sisäisenä digitaalisen median osaajakeskittymänä. SWelcom-divisioona myi alkuvuodesta 2ndheadin Logicalle ja keskitti myös digitaalisen median osaamistaan. Sanoma Magazines perusti keväällä myös digitaalisen median yksikkönsä ja viimeisimmäksi rekrytoi joukkoihinsa Tietokone-lehden toimituspäällikön ja aktiivisen bloggaajan Kari Haakanan. MTV3:kin on rekrytoinut viime aikoina aktiivisesti ja järjestellyt verkkoliiketoimintayksikköjään. […]