Mediatalot rakentavat verkkotiimejään

Perttu Tolvanen

Vierityspalkissa on aikaisemmin noteerattu erityisesti Sanoma-konsernin verkkopanostukset, mutta Sanoma ei suinkaan ole ainut mediakonserni joka panostaa rajusti verkkoon.

Talouselämä kirjoitti hiljattain ansiokkaan katsauksen mediatalojen verkkopanostuksiin viime vuoden aikana (“Verkko veti, tulot viipyvät” – Talouselämä 6.5.2008). Tässä hieman listattuna eri mediakonsernien merkittävimpiä verkkohankkeita viime aikoina:

Tällä hetkellä ollaan monessa konsernissa ilmeisesti verkkoyksiköiden rakentamisvaiheessa. Toimitukset kokoavat ja kouluttavat iskuryhmiään verkkopalveluiden taustavoimiksi. Sanoma lienee ainut jolla on huomattavan kokoisia, puhtaasti verkkoon keskittyneitä yksiköitä – Sanoma Digital suurimpana. Muut mediatalot tulevat kuitenkin kovaa perässä ja kiihtyvästä kilpailusta kertoo esimerkiksi Ess.fi-palvelun kasvavat kävijämäärät.

Moni mediatalo on myös joutunut kouluttamaan toimittajiaan varsin uudenlaisiin toimenkuviin kun samojen henkilöiden on tehtävä useita eri medioita. Esimerkiksi Esa-konsernin monimediatoimittaja Teemu Virtanen kertoo Talouselämän artikkelissa omasta työstään varsin kuvaavasti:

“Online-vuoroissa päätehtäväni on koostaa Etelä-Suomen Sanomien radiouutiset Radio Voimaan ja lukea ne kerran tunnissa kello 7 ja 18 välillä. Verkkovuoroissa tehtäväni on etupäässä ylläpitää ess.fi-sivujen uutisvirtaa, seurata verkkokeskustelua sekä muun muassa päivittää mediakulman ulkoseinillä pyöriviä led-uutistauluja. Radiovuorossa toimin Radion Voiman toimittajana, eli ideoin ja toteutan radioaalloilla ulos ajettavia juttuja.”

Ei ole tällä hetkellä tylsää olla mediayhtiössä töissä, eikä varsinkaan toimittajana.

Aiheet: pohdinnat, verkkomediat

Tagit:

Perttu Tolvanen

Perttu Tolvanen on digitaalisten palveluiden suunnittelun, arkkitehtuuriratkaisujen ja kumppanivalintojen asiantuntija. Perttu on konsulttiyhtiö North Patrol Oy:n konsultti ja omistaja. North Patrol on digitoimistoista ja järjestelmätoimittajista riippumaton toimija, joka auttaa asiakkaita suunnittelemaan digitaalisia palveluita, valitsemaan sopivimmat teknologiat ja kilpailuttamaan osaavimmat kumppanit. Pertun yhteystiedot.
  1. Pekka P says:

    Ai että ei ole tylsää… LOL. Kannattaa kokeilla monimediauutisdeskityöskentelyä muutaman viikon ajan niin voi vaaleapunaiset unelmat monimediatyöstä hieman muuttua :D

  2. Marko Pyhäjärvi says:

    Todella mielenkiintoista että mediatalot heräävät verkon potentiaaliin. Vuosi sitten tällä rintamalla oli tooooodella hiljaista.

  3. Kisa kiristyy: A-lehdetkin perusti digimediayksikön « Vierityspalkki.fi says:

    […] Muutoksia mediatalojen digiyksiköissä onkin viime aikoina tapahtunut varsin paljon. Erityisesti lehtitaloissa on muutospyörä pyörinyt aktiivisesti. Esimerkiksi Yhtyneet kuvalehdet järjesteli Kynämiehen toimintaa uusiksi viime talvena ja päätyi keskitettyyn digimediayksikköön. Sanoma-divisioonassa on keskitytty vahvistamaan Sanoma Digitalia konsernin sisäisenä digitaalisen median osaajakeskittymänä. SWelcom-divisioona myi alkuvuodesta 2ndheadin Logicalle ja keskitti myös digitaalisen median osaamistaan. Sanoma Magazines perusti keväällä myös digitaalisen median yksikkönsä ja viimeisimmäksi rekrytoi joukkoihinsa Tietokone-lehden toimituspäällikön ja aktiivisen bloggaajan Kari Haakanan. MTV3:kin on rekrytoinut viime aikoina aktiivisesti ja järjestellyt verkkoliiketoimintayksikköjään. […]