Mediatalot rakentavat verkkotiimejään

Artikkeli

Otathan huomioon, että tämä artikkeli on yli 15 vuotta vanha, joten sisältö ja linkit eivät ole välttämättä ihan ajan tasalla. Tuoreena lukemisena samasta kategoriasta: Uusi laki velvoittaa Ylen tuottamaan videota tai ääntä nettiuutisten kylkeen.

Vierityspalkissa on aikaisemmin noteerattu erityisesti Sanoma-konsernin verkkopanostukset, mutta Sanoma ei suinkaan ole ainut mediakonserni joka panostaa rajusti verkkoon.

Talouselämä kirjoitti hiljattain ansiokkaan katsauksen mediatalojen verkkopanostuksiin viime vuoden aikana (“Verkko veti, tulot viipyvät” – Talouselämä 6.5.2008*). Tässä hieman listattuna eri mediakonsernien merkittävimpiä verkkohankkeita viime aikoina:

  • Sanoma: Taloussanomat* siirtyi verkkoon ja siirrettiin Sanoma Digitalin* alaisuuteen. Sanoma Digitaliin aloitettiin keskittämään yhtiön verkkopalveluita ja Sanoma Digital alkoi myös laajentamaan portfoliotaan yritysostoin.
  • Alma Media: Sähköistä liiketoimintaa aloitettiin kansainvälistämään. Mikko.fi* julkaistiin. Palvelun mittakaavasta kertoo Alman tilinpäätös jossa Mikon kustannuksiksi on määritelty miljoona euroa.*
  • TS-Yhtymä: Luovia Oy* aloitti kehittämään konsernin internetstrategiaa.
  • Keskisuomalainen: Ksml.fi uudistettiin ja panostukset verkkoon kasvaneet merkittävästi.
  • Pohjois-Karjalan Kirjapaino*: Karjalainen.fi uudistettiin ja verkkopalvelu on jatkuvasti uusien kehityshankkeiden kohteena.
  • Kaleva: Useita merkittäviä verkkopanostuksia.
  • Ilkka: Sähköinen liiketoiminta eriytettiin omaksi yksikökseen.
  • Esa-konserni*: Esa-verkkomedia -yksikkö aloitti toimintansa. Verkosta yhä keskeisempi osa kaikkien toimittajien toimenkuvaa.

Tällä hetkellä ollaan monessa konsernissa ilmeisesti verkkoyksiköiden rakentamisvaiheessa. Toimitukset kokoavat ja kouluttavat iskuryhmiään verkkopalveluiden taustavoimiksi. Sanoma lienee ainut jolla on huomattavan kokoisia, puhtaasti verkkoon keskittyneitä yksiköitä – Sanoma Digital suurimpana. Muut mediatalot tulevat kuitenkin kovaa perässä ja kiihtyvästä kilpailusta kertoo esimerkiksi Ess.fi-palvelun kasvavat kävijämäärät*.

Moni mediatalo on myös joutunut kouluttamaan toimittajiaan varsin uudenlaisiin toimenkuviin kun samojen henkilöiden on tehtävä useita eri medioita. Esimerkiksi Esa-konsernin monimediatoimittaja Teemu Virtanen* kertoo Talouselämän artikkelissa omasta työstään varsin kuvaavasti:

“Online-vuoroissa päätehtäväni on koostaa Etelä-Suomen Sanomien radiouutiset Radio Voimaan ja lukea ne kerran tunnissa kello 7 ja 18 välillä. Verkkovuoroissa tehtäväni on etupäässä ylläpitää ess.fi-sivujen uutisvirtaa, seurata verkkokeskustelua sekä muun muassa päivittää mediakulman ulkoseinillä pyöriviä led-uutistauluja. Radiovuorossa toimin Radion Voiman toimittajana, eli ideoin ja toteutan radioaalloilla ulos ajettavia juttuja.”

Ei ole tällä hetkellä tylsää olla mediayhtiössä töissä, eikä varsinkaan toimittajana.

(*Toim. huom. Linkkejä poistettu toimimattomina.)

Perttu Tolvanen

Perttu on Vierityspalkin päätoimittaja ja kirjoittaja.

Perttu Tolvanen on digitaalisten palveluiden suunnittelun, arkkitehtuuriratkaisujen ja kumppanivalintojen asiantuntija. Perttu on konsulttiyhtiö North Patrol Oy:n konsultti ja omistaja. North Patrol on digitoimistoista ja järjestelmätoimittajista riippumaton konsulttiyhtiö, joka auttaa asiakkaita suunnittelemaan digitaalisia palveluita, valitsemaan sopivimmat teknologiat, kilpailuttamaan osaavimmat kumppanit ja varmistamaan budjetin ennustettavuuden. Ota yhteyttä!

3 kommenttia on “Mediatalot rakentavat verkkotiimejään”

  1. Ai että ei ole tylsää… LOL. Kannattaa kokeilla monimediauutisdeskityöskentelyä muutaman viikon ajan niin voi vaaleapunaiset unelmat monimediatyöstä hieman muuttua :D

  2. Marko Pyhäjärvi

    Todella mielenkiintoista että mediatalot heräävät verkon potentiaaliin. Vuosi sitten tällä rintamalla oli tooooodella hiljaista.

  3. […] Muutoksia mediatalojen digiyksiköissä onkin viime aikoina tapahtunut varsin paljon. Erityisesti lehtitaloissa on muutospyörä pyörinyt aktiivisesti. Esimerkiksi Yhtyneet kuvalehdet järjesteli Kynämiehen toimintaa uusiksi viime talvena ja päätyi keskitettyyn digimediayksikköön. Sanoma-divisioonassa on keskitytty vahvistamaan Sanoma Digitalia konsernin sisäisenä digitaalisen median osaajakeskittymänä. SWelcom-divisioona myi alkuvuodesta 2ndheadin Logicalle ja keskitti myös digitaalisen median osaamistaan. Sanoma Magazines perusti keväällä myös digitaalisen median yksikkönsä ja viimeisimmäksi rekrytoi joukkoihinsa Tietokone-lehden toimituspäällikön ja aktiivisen bloggaajan Kari Haakanan. MTV3:kin on rekrytoinut viime aikoina aktiivisesti ja järjestellyt verkkoliiketoimintayksikköjään. […]

Kommentointi on suljettu.


Vierityspalkki-blogi

Julkaistu vuodesta 2006. Vierityspalkki on blogi kotimaisen internet-alan trendeistä, teknologioista ja alan toimistoista. Seuraa, niin tiedät miten ja kenen toimesta syntyvät parhaat verkkopalvelut, verkkokaupat ja räätälöidyt web-sovellukset.
Lisätietoa blogista ja sen kävijöistä

  • 1150+ asiantuntija-artikkelia.

    Toimitettua asiasisältöä kattavasti teknologioista ja web-alan ilmiöistä. Vierityspalkki nostaa esiin alan puheenaiheita ja tuoretta tutkimustietoa, osallistuu keskusteluun sekä haastattelee alan asiantuntijoita ja toimistoja.

  • 1300+ julkaistua referenssiä Julkaisut-palstalla.

    Julkaisut-palsta tarjoaa näkyvyyttä kiinnostaville uusille verkkopalveluille ja web-sovelluksille, ja antaa asiakkaille mahdollisuuden arvioida eri toimistojen osaamista.

  • 900+ aktiivista lukijaa blogin kuukausikirjeellä.

    Kerran kuukaudessa ilmestyvä kuukausikirje koostaa julkaistut artikkelit, uudet julkaisut, avoimet työpaikat ja ajankohtaiset linkkivinkit.

  • 30+ kokenutta digitoimistoa

    on päässyt aina ajantasaiselle Toimistot-listalle. Lista on auttanut asiakkaita löytämään kokeneita digitoimistokumppaneita jo usean vuoden ajan. Lista keskittyy WordPress-osaajiin ja räätälöityjen web-sovellusten tekijöihin.

Tilaa kuukausikirje

Kerran kuukaudessa ilmestyvä uutiskirje koostaa artikkelit, julkaisut, työpaikat ja linkkivinkit. Kirjeellä on jo yli 900 tilaajaa.
Huom. Sähköpostiosoitettasi ei luovuteta eteenpäin, eikä käytetä mihinkään muuhun tarkoitukseen.

Siirry takaisin sivun alkuun