Kuvankäsittely menee verkkoon ja SoftColor myös

Perttu Tolvanen

TV ja videosisällöt eivät ole ainoita asioita jotka siirtyvät netin kautta jaeltaviksi kovaa vauhtia. Myös monilla varsin vakiintuneilla ohjelmistoteollisuuden sektoreilla tapahtuu kulisseissa paljon. Esimerkiksi kuvankäsittelyohjelmistot ovat kovaa vauhtia menossa verkkoon ja uusia toimijoita on noussut kentälle kuin sieniä sateella. Laajalla markkinakentällä on myös suomalaista väriä kun kuvankäsittelyohjelmistoja valmistava SoftColor on julkaissut hiljattain myös oman web-pohjaisen kuvankorjaustyökalunsa.

Improveyourimages.com -palvelu muistuttaa kansainvälisiä lajitovereitaan, mutta on paljon rajatumpi. Tavoitteena ei ole tehdä kaikkea mahdollista vaan ainoastaan korjata kuvan värit ja valaistus mahdollisimman aidon oloisiksi. Tässä työssä palvelu onnistuukin hämmentävän hyvin.

SoftColor on vasta kolmen vuoden iästään huolimatta saanut huomiota jo maailmaa myöten, kuten tästä artikkelista voi lukea (huom. pdf-tiedosto). Firman tavoitteena on tehdä kuvankorjauksesta mahdollisimman nopeata ja korkealaatuista. Tehtävään erikoistunut työpöytäohjelmisto Photo2 on käytössä mm. Karjalaisen toimituksella. Erittäin mielenkiintoisen ulottuvuuden SoftColorin toimintaan tarjoaa mahdollisuus kiihdyttää ohjelmistoa näytönohjainteknologialla, jolloin kuvakorjauksesta voisi tulla esimerkiksi kännykän ominaisuus. Sen sijaan, että siirtäisi kuvat tietokoneelle ja siirtelisi niitä vielä sen jälkeen jonnekin web-palveluun, niin kuvat voisi korjata lennosta välittömästi kuvan ottamisen jälkeen. Aika houkutteleva ajatus.

Kilpailukenttä tällä sektorilla on kuitenkin massiivinen. Ulkomaisia web-sovelluksia on melkoinen määrä ja parhaat ovat jo varsin monipuolisia ohjelmistoja. Huomattavaa on myös, että sektori on sellainen josta ovat kiinnostuneita niin isot pelurit kuin pienemmät. Google on asemoinut itsensä kentälle erittäin vahvasti omalla Picasa-kuvankäsittelyohjelmistollaan sekä ohjelmistoon saumattomasti yhteensovitetulla web-kuvagalleriapalvelullaan. Tiettävästi myös Microsoft haaveilee merkittävää julkistusta tällä saralla jossain vaiheessa.

Alan jättiläinen ja de facto standardi, eli Adobe ja Photoshop-saaga, on lähtenyt verkkoon varsin hitaasti, mutta hiljattain julkistettu ilmainen “web-photoshop” on kerännyt paljon kiitosta. Onkin mielenkiintoista havaita, että juuri kukaan toimijoista ei kuvittele tekevänsä verkkoon maksullista kuvankäsittelyohjelmistoa – ei edes Adobe. Käyttäjille kuvankäsittelyohjelmistot ovat ilmaisia ja tulovirtoja haaveillaan lisäpalveluista. Adobe tosin haluaisi varmasti monien ostavan paikallisesti asennettavan Photoshopinkin.

Verkkoon siirtyminen on siis muuttanut koko alaa varsin paljon. Aikaisemmin varsin arvokkaasta ohjelmistopaketista onkin tullut ilmainen perushyödyke ja suuret yritykset taistelevat siitä kenellä on laajin ilmainen ohjelmistopaketti verkossa. Freemium-markkinointistrategia onkin alalla enemmän sääntö kuin poikkeus.

Pienelle suomalaiselle innovaattorille tällainen markkinakenttä voi olla sekä kuuden tuuman naula arkkuun että tie taivaaseen. Jos joku iso kiinnostuu, niin tarjolla voi olla paras mahdollinen exit-strategia – ellei iso peluri kiinnostu vain kopioidakseen hyvän idean. SoftColorin kohdalla teknologia vaikuttaa vahvalta ja ennenkaikkea palvelu toimii. Toivottavasti Joensuun pojat ponnistavat vielä pitkälle.

Aiheet: ilmiöt, liiketoimintamallit-verkossa

Perttu Tolvanen

Perttu Tolvanen on digitaalisten palveluiden suunnittelun, arkkitehtuuriratkaisujen ja kumppanivalintojen asiantuntija. Perttu on konsulttiyhtiö North Patrol Oy:n konsultti ja omistaja. North Patrol on digitoimistoista ja järjestelmätoimittajista riippumaton toimija, joka auttaa asiakkaita suunnittelemaan digitaalisia palveluita, valitsemaan sopivimmat teknologiat ja kilpailuttamaan osaavimmat kumppanit. Pertun yhteystiedot.