Ilmainen sisältö ja mainosrahoitteisuus lisääntyy?
Otathan huomioon, että tämä artikkeli on yli 17 vuotta vanha, joten sisältö ja linkit eivät ole välttämättä ihan ajan tasalla. Tuoreena lukemisena samasta kategoriasta: Fiskars sulki verkkokauppansa - miksi?.
Moni suuri mediayhtiö on päättänyt luopua maksullisista osioistaan tai avannut enemmän sisältöä verkkoon.* Mediayhtiöt näkevät mainosmyynnin yhä selkeämmin ainoana ansaintamallinaan. Ei suotta esimerkiksi Miikka Leinonen ole omistanut kokonaisen blogin tämän ajatuksen pohdintaan.
Suomessa ei mitään isoja päänavauksia ole vielä verkossa nähty. Lähinnä Taloussanomat* on aika yksinään lähtenyt rakentamaan jotain raflaavampaa verkkoon. Taloussanomia seuratessa tulee vain mieleen, että miten iso osa tulevaisuuden mediayhtiöitä on erilaisten yhteisö- ja julkaisualustojen tarjoaminen käyttäjilleen? Esimerkiksi Omasana.fi* kilpailee ihan suoraan WordPress.comin tai Bloggerin kanssa.
HS.fi laajentelee omaa tarjontaansa tasaisesti, mutta ei välttämättä toimituksellisen sisällön puolella. Esimerkiksi tuore Oma kaupunki -palvelu* on pitkälti käyttäjien tuoman sisällön varassa. Palvelulla tavoitellaan siis aika puhtaasti mainoksien myyntikonetta ja ehkä toisenlaista lähestymistapaa HS:n artikkeleihin.
Ja edelleen jos ajatellaan, että mainosrahoitteisuus on se ainut malli, niin silloin monenlaisten kuluttajia koukuttavien ja osallistavien palveluiden rakentaminen lieneekin elinehto. Miten muuten lukijat saisi rekisteröitymään? Ei toimituksellisen sisällön lukeminen riitä syyksi sisäänkirjautumislomakkeen täyttämiseen jokaisella vierailukerralla.
HS.fi:n blogit* ovat vielä toistaiseksi pilottivaiheessa verrattuna Taloussanomiin, mutta jonkinlaiseksi julkaisutyökalu- ja yhteisökilpailuksi homma saattaa olla menossa Hesarillakin jos mainosrahoitteisuus on se ainut malli.
(*Toim. huom. Linkkejä poistettu toimimattomina.)
2 kommenttia on “Ilmainen sisältö ja mainosrahoitteisuus lisääntyy?”
Kommentointi on suljettu.
JaL
”Omasana.fi kilpailee ihan suoraan WordPress.comin tai Bloggerin kanssa.”
Minkä nettipalveluiden/lehtien kansssa WordPress ja Blogger on ”integroitu” samantyylisesti kuin Omasana.fi Taloussanomien kanssa?
PerttuT
Hyvä pointti. Blogin kirjoittajan näkökulmasta nämä palvelut ovat kuitenkin suhteellisen samalla viivalla, mielestäni. Ja ei liene kuin ajan kysymys, että Google tekee diilin jonkun mediatalon kanssa ja kustomoi oman blogipalvelunsa heidän logoilla. Vai miltä kuulostaisi?