Ilmainen sisältö ja mainosrahoitteisuus lisääntyy?

Artikkeli

Otathan huomioon, että tämä artikkeli on yli 17 vuotta vanha, joten sisältö ja linkit eivät ole välttämättä ihan ajan tasalla. Tuoreena lukemisena samasta kategoriasta: Apu360-sovellus on kiinnostava kokeilu A-lehdiltä.

Moni suuri mediayhtiö on päättänyt luopua maksullisista osioistaan tai avannut enemmän sisältöä verkkoon.* Mediayhtiöt näkevät mainosmyynnin yhä selkeämmin ainoana ansaintamallinaan. Ei suotta esimerkiksi Miikka Leinonen ole omistanut kokonaisen blogin tämän ajatuksen pohdintaan.

Suomessa ei mitään isoja päänavauksia ole vielä verkossa nähty. Lähinnä Taloussanomat* on aika yksinään lähtenyt rakentamaan jotain raflaavampaa verkkoon. Taloussanomia seuratessa tulee vain mieleen, että miten iso osa tulevaisuuden mediayhtiöitä on erilaisten yhteisö- ja julkaisualustojen tarjoaminen käyttäjilleen? Esimerkiksi Omasana.fi* kilpailee ihan suoraan WordPress.comin tai Bloggerin kanssa.

HS.fi laajentelee omaa tarjontaansa tasaisesti, mutta ei välttämättä toimituksellisen sisällön puolella. Esimerkiksi tuore Oma kaupunki -palvelu* on pitkälti käyttäjien tuoman sisällön varassa. Palvelulla tavoitellaan siis aika puhtaasti mainoksien myyntikonetta ja ehkä toisenlaista lähestymistapaa HS:n artikkeleihin.

Ja edelleen jos ajatellaan, että mainosrahoitteisuus on se ainut malli, niin silloin monenlaisten kuluttajia koukuttavien ja osallistavien palveluiden rakentaminen lieneekin elinehto. Miten muuten lukijat saisi rekisteröitymään? Ei toimituksellisen sisällön lukeminen riitä syyksi sisäänkirjautumislomakkeen täyttämiseen jokaisella vierailukerralla.

HS.fi:n blogit* ovat vielä toistaiseksi pilottivaiheessa verrattuna Taloussanomiin, mutta jonkinlaiseksi julkaisutyökalu- ja yhteisökilpailuksi homma saattaa olla menossa Hesarillakin jos mainosrahoitteisuus on se ainut malli.

(*Toim. huom. Linkkejä poistettu toimimattomina.)

Perttu Tolvanen

Perttu on Vierityspalkin päätoimittaja ja kirjoittaja.

Perttu Tolvanen on digitaalisten palveluiden suunnittelun, arkkitehtuuriratkaisujen ja kumppanivalintojen asiantuntija. Perttu on konsulttiyhtiö North Patrol Oy:n konsultti ja toinen perustaja. North Patrol on digitoimistoista ja järjestelmätoimittajista riippumaton konsulttiyhtiö, joka suunnittelee digitaalisia palveluita ja auttaa asiakkaita onnistumaan uudistushankkeissaan. Ota yhteyttä Perttuun!

2 kommenttia on “Ilmainen sisältö ja mainosrahoitteisuus lisääntyy?”

  1. “Omasana.fi kilpailee ihan suoraan WordPress.comin tai Bloggerin kanssa.”

    Minkä nettipalveluiden/lehtien kansssa WordPress ja Blogger on “integroitu” samantyylisesti kuin Omasana.fi Taloussanomien kanssa?

  2. Hyvä pointti. Blogin kirjoittajan näkökulmasta nämä palvelut ovat kuitenkin suhteellisen samalla viivalla, mielestäni. Ja ei liene kuin ajan kysymys, että Google tekee diilin jonkun mediatalon kanssa ja kustomoi oman blogipalvelunsa heidän logoilla. Vai miltä kuulostaisi?

Kommentointi on suljettu.



Vierityspalkki-blogi

Julkaistu vuodesta 2006. Vierityspalkki on blogi kotimaisen internet-alan trendeistä, teknologioista ja alan toimistoista. Seuraa, niin tiedät miten ja kenen toimesta syntyvät parhaat verkkopalvelut, verkkokaupat ja räätälöidyt web-sovellukset.
Lisätietoa blogista ja sen kävijöistä

  • 1140+ asiantuntija-artikkelia.

    Toimitettua asiasisältöä kattavasti teknologioista ja web-alan ilmiöistä. Vierityspalkki nostaa esiin alan puheenaiheita ja tuoretta tutkimustietoa, osallistuu keskusteluun sekä haastattelee alan asiantuntijoita ja toimistoja.

  • 1300+ digipalvelun referenssicasea.

    Julkaisut-palsta tarjoaa näkyvyyttä kiinnostaville uusille verkkopalveluille ja web-sovelluksille, ja antaa asiakkaille mahdollisuuden arvioida eri toimistojen osaamista.

  • 1000+ aktiivista lukijaa blogin kuukausikirjeellä.

    Kerran kuukaudessa ilmestyvä kuukausikirje koostaa julkaistut artikkelit, uudet julkaisut, avoimet työpaikat ja ajankohtaiset linkkivinkit.

  • 29 kokenutta digitoimistoa

    on päässyt aina ajantasaiselle Toimistot-listalle. Lista on auttanut asiakkaita löytämään kokeneita digitoimistokumppaneita jo usean vuoden ajan. Lista keskittyy WordPress-osaajiin ja räätälöityjen web-sovellusten tekijöihin.

Tilaa kuukausikirje

Kerran kuukaudessa ilmestyvä uutiskirje koostaa artikkelit, julkaisut, työpaikat ja linkkivinkit. Kirjeellä on jo yli 1000 tilaajaa.
Huom. Sähköpostiosoitettasi ei luovuteta eteenpäin, eikä käytetä mihinkään muuhun tarkoitukseen.

Siirry takaisin sivun alkuun