Total Management ostettiin Ranskaan ja lähetettiin heti Venäjälle
Otathan huomioon, että tämä artikkeli on yli 17 vuotta vanha, joten sisältö ja linkit eivät ole välttämättä ihan ajan tasalla. Tuoreena lukemisena samasta kategoriasta: Miltä mediatalojen evästelappujen pitäisi oikeasti näyttää?.
Suomen suurin hakukoneoptimointiin erikoistunut yritys, Total Management*, myytiin ranskalaiselle Netboosterille*. Itviikon uutisessa* todetaan tulevaisuuden suunnitelmista mm. näin: ”Total Management tulee jatkossa olemaan vastuussa NetBooster Groupin liiketoiminnasta Pohjoismaissa ja Venäjällä, joihin Suomen lisäksi jatkossa panostetaan. Yhtiö hakee Pohjoismaista voimakasta jalansijaa ja suunnittelee avaavansa lähiaikoina useita uusia toimistoja Pohjois-Euroopan markkina-alueelle. Total Management työllistää tällä hetkellä 33 henkilöä, jotka jatkavat vanhoina työntekijöinä.”.
Kaupasta syntyviä hyötyjä kuvataan merkittäviksi myös suomalaisille asiakkaille: ”Palvelumme laajenee hakukonemarkkinoinnista kokonaisvaltaisen online-markkinoinnin kenttään eli asiakassuhdemarkkinointiin, bannerimainontaan, kumppanuusohjelmiin, suoramarkkinointiin ja sosiaalisen median hallintaan. Vastaavaa pakettia ei ole aikaisemmin tainnut Suomesta saada, aprikoi tuotantojohtaja Janne Tuominiemi, joka on toinen myyjistä.”
Hakukonemarkkinoinnin kenttä on laajentunut viime vuosina merkittävästi ja erikoistuneita toimijoita on tullut tasaisesti lisää. Toisaalta hakukoneoptimoinnista ja tekstimainoskampanjahallinnasta on tullut tärkeä osa monien mainostoimistojen palvelupalettia. Web-toimijat ovat palveluita tarjonneet tietysti jo pidempään, mutta erityisesti mainostoimistojen innostuminen on nostanut kysyntää. Moni suomalainen asiakastaho laittaakin nykyisin merkittäviä rahasummia optimointiin sekä tekstimainoksiin hakukoneissa. Optimoinnin vaatimuksia osataan jopa korostaa web-sisällönhallintajärjestelmien vaatimusmäärittelyissä.
Nykyisellään optimointi ja mittaus liittyvät myös läheisesti toisiinsa. Ehkä siksi monen erikoistuneen toimijan paletissa on niin analytiikkaa kuin optimointia. Esimerkeistä käyvät vaikka Satama Analyticsin palvelutarjonta* ja GetItRightin palvelutarjonta*. Toimijoita alkaa muutenkin olla alalla jo melkoisesti. Ainakin seuraavat firmat olivat tehneet myös itsestään helposti löydettäviä: Estime*, Inventive*, Jemino*, NoFrame*.
Hyvin teknisenä ja analyyttisena toimintana ala on esimerkiksi mainostoimistoille kuitenkin hyvin haastava. Täten Total Managementin kaltaiset toimijat ovat varmaan saaneet tehdä töitään melko rauhassa. Verkkomarkkinoinnin monimutkaistuessa onkin mielenkiintoista seurata, että kuinka moni mainostoimisto pysyy menossa mukana ja paljonko tulee uusia toimijoita…
[* Toim. huom. Linkkejä poistettu toimimattomina.]
Lue lisää: Digitaalinen markkinointi Suomessa – kaikki artikkelit Vierityspalkissa