Luonnonvarakeskuksen (Luke) verkkopalvelu

Toimiston ilmoittama referenssi

Tekijä: Valu Digital Oy

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: 30 000–60 000 €

Projektin tyyppi: Julkishallinnon verkkopalvelu

Luonnonvarakeskus sai näyttävän sivuston

Suuren tutkimuslaitoksen verkkoviestinnälle rakennettiin tukikohta uuteen Luke.fi-palveluun.

Luonnonvarakeskus (Luke) on maa- ja metsätalousministeriön alainen tutkimuslaitos, joka yhdistää luonnonvarojen ja vastuullisen ruoantuotannon asiantuntijat. Toimintansa tammikuussa 2015 aloittanut Luke syntyi maa- ja metsätalousalan tutkimuslaitosten fuusioiduttua. Luonnonvarakeskus on VTT:n jälkeen Suomen toiseksi suurin tutkimuslaitos ja kuuluu maailman monitieteellisempien tutkimuskeskusten joukkoon.

Tutkimuslaitosten yhdistyminen nosti esiin myös uusia, vaativampia viestintätarpeita. Laaja-alaisesti toimiva Luonnonvarakeskus tarvitsi viestintänsä tukikohdaksi verkkosivuston, joka toisi yhteen laitoksen kaiken osaamisen ja tekemisen. Sivuston haluttiin olevan kustannustehokas, visuaalisesti yhdenmukainen ja mobiiliystävällinen.

– Tavoitteemme oli tehdä sivusto, joka palvelee Luken tärkeimpiä kohderyhmiä ja tarjoaa heille kiinnostavia, ajankohtaisia, vaikuttavia ja ainutlaatuisia sisältöjä. Luke.fi:stä haluttiin kotipesä sisällöille, joita hyödynnettäisiin myös muissa kanavissa, kertoo Luken tiedottaja Anna-Riitta Lund.

Laajat sisällöt hallintaan

Laaja sivustokokonaisuus vaatii teknisesti vakaita, mutta samalla joustavia ratkaisuja. Valu Digital rakensi Luken uuden verkkosivuston WordPress-alustalle. Siihen liitettiin Multisite-ominaisuus, jolla varsinaisen sivuston yhteyteen luotiin valmiit projektisivustopohjat. Niihin on helppo perustaa pienempiä sivustoja Luonnonvarakeskuksen projekteille, joiden esittelyt vaativat enemmän kuin yhden sivun. WordPressin monipuoliset ominaisuudet sekä integraatiot muihin järjestelmiin tarjoavat joustavan, asiakkaan tarpeisiin räätälöidyn kokonaisuuden. Keskeistä on responsiivisuus, joka varmistaa sivuston hyvän toimivuuden kaikilla päätelaittella.

– Lukella oli tarve laajalle sisällönhallinnalle. Osa toiminnoista integroitiin muista järjestelmistä. Tämä antaa sivustolle sisällöllistä rikkautta ja vähentää sisällöntuottajien manuaalista työtä. Toimme integraationa esimerkiksi 1600 asiantuntijan yhteystiedot, jotka päivittyvät automaattisesti kerran vuorokaudessa, Valu Digitalin avainasiakaspäällikkö Pertti Almqvist kertoo.

Teknisen toteutuksen lisäksi Valu vastasi Luken verkkosivuston visuaalisesta ilmeestä. Visuaalisesti näyttävä, suuria kuvia hyödyntävä toteutus antaa Lukelle yhtenäisen ja sen toimialaa heijastavan, luontoarvoja korostavan ilmeen.

– Olemme erityisen tyytyväisiä Valun graafikon työhön. Saimme häneltä projektin aikana hyviä, nykyaikaisia ja toteutuskelpoisia ideoita. Uusi sivusto on herättänyt käyttäjissä positiivista mielenkiintoa, Anna-Riitta Lund kehuu.

Toimiva yhteistyö jatkuu

Luken verkkosivustoprojekti sujui sekä asiakkaan että toimittajan mielestä erinomaisessa hengessä. Projektin aikana syntynyt luottamus loi hyvän pohjan yhteistyölle myös jatkossa.

– Valun projektipäällikkö osasi hyvin tulkita toiveemme ja ehdottaa ratkaisuja. Toiveisiimme reagoitiin nopeasti ja tarpeen mukaan suunnitelmia tarkennettiin. Tapasimme kasvotusten vain projektin alkaessa, ja sen jälkeen yhteistyö sujui hienosti etänä. Sähköinen työtila helpotti etenemisen seurantaa, Anna-Riitta Lund kertoo.

– Luken kanssa oli miellyttävää tehdä yhteistyötä. Viestintä oli aktiivista ja sujuvaa ja luottamus toimi molempiin suuntiin. Asiakkaalla oli homma hyvin hanskassa. Tästä on hyvä jatkaa yhteistyötä tulevien kehitystöiden parissa, Pertti Almqvist lisää.

[Toimituksen lisäys: Projektista löytyy laajempi referenssitarina myös Web-ostajan opas -blogista.]


Sinua voisi kiinnostaa myös

Janakkala – verkkopalvelun uudistus

Tekijä: Valu Digital Oy

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: 30 000–60 000 €

Projektin tyyppi: Julkishallinnon verkkopalvelu

Kimmokkeena kuntalaisten palaute Janakkala on vilkas, yli 16 000 asukkaan kunta Kanta-Hämeessä. Verkkosivuilla tiedotettavaa riittää runsaasti. Kun edellisen sivuston tekninen alusta vaati päivitystä, päätettiin samalla uudistaa sivustoa muutoinkin. Uudistuksen pohjaksi toteutetun palautekyselyn perusteella kuntalaiset kokivat tiedon olevan liian monen klikkauksen päässä ja kaipasivat selkeämpiä polkuja etsimänsä tiedon luo. Viestintäsuunnittelija Heidi Lampsijärven johdolla kunnan sisällöntuottajat tarttuivat […] Lue lisää

Mustankorkea – verkkopalvelun uudistus

Tekijä: Valu Digital Oy

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: 30 000–60 000 €

Projektin tyyppi: Yrityksen sivusto kuluttajille, Yrityksen sivusto yritysasiakkaille (B2B)

Tieto helpommin esiin Mustankorkea on jäteyhtiö, jonka toimialueella asuu 178 000 asukasta Jyväskylässä, Laukaassa, Muuramessa ja Toivakassa. Sen verkkosivuston tärkein tehtävä on tukea yhtiön päätoimintoja: ​​jätteiden keräystä, käsittelyä ja hyödyntämistä sekä jäteneuvontaa. Viime vuosina Mustankorkea on alkanut myydä myös biokaasua ja multaa. Eri asiakasryhmiä on paljon, samoin viestittävää. Uuden sivuston rakentaminen alkoi konseptointityöpajoilla. Käyttäjälähtöinen sisältörakenne […] Lue lisää

A-Katsastus

Tekijä: Hion

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: 30 000–60 000 €

Projektin tyyppi: Yrityksen sivusto kuluttajille

A-Katsastus on Suomen johtava yksityinen ajoneuvokatsastusten, rekisteröintien ja kuljettajantutkintojen tarjoaja. Lähdimme uudistamaan A-Katsastuksen verkkopalvelukokonaisuutta tilanteessa, jossa konsernilla oli neljä erillistä sivustokokonaisuutta. Tämä näkyi hajanaisena asiakaskokemuksena. Myös silloinen sisällönhallintajärjestelmä koettiin kankeaksi käyttää. Asiakkaamme tavoitteena olikin yhtenäistää kävijän asiakaskokemusta, ja luoda kokonaisuus, joka palvelee loppuasiakasta parhaalla mahdollisella tavalla. Projekti alkoi syväluotaavalla konseptointityöllä mm. kohderyhmäkartoituksen myötä, jonka pohjalta […] Lue lisää

Kauniaisten kaupunki

Tekijä: Valu Digital Oy

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: yli 60 000 €

Projektin tyyppi: Julkishallinnon verkkopalvelu

Kauniainen on noin 10 000 asukkaan kaksikielinen kaupunki, joka sijaitsee keskellä Espoota. Kauniaisten vanhan verkkosivuston tekninen alusta tuli elinkaarensa päähän ja sivusto kaipasi muutenkin kipeästi uudistusta. Valu valikoitui uudistuksen toteuttajaksi kilpailutuksen jälkeen. Projektiin toi lisämaustetta se, että kaupungin kaksikielisyyden takia kaikki sisältö piti tuottaa samantien tuplana. Samoin haastetta toi projektityöskentelyn tapahtuminen täysin etänä. Projektin johto […] Lue lisää

Tulevaisuuskoulu -oppimateriaalisivusto

Tekijä: Alfons Digital

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: 10 000–30 000 €

Projektin tyyppi: Järjestön verkkopalvelu

Seikkailu Tulevaisuusvirastossa on yläkouluikäisille nuorille suunnattu oppimateriaali, jonka avulla nuoret tutustuvat tulevaisuusajattelun perusteisiin ja kehittävät tulevaisuustaitoja. Tehtävänämme oli suunnitella Tulevaisuuskoululle kokemuksellinen käyttöliittymä ja toteuttaa se teknisesti kohderyhmää houkuttelevaksi pedagogiseksi kokonaisuudeksi. WordPress Gutenberg sisällönhallinnasta teimme moneen käyttötarkoitukseen mukautuvan, joka mahdollistaa kokemuksellisten oppimiskokonaisuuksien rakentamisen myös tulevaisuudessa. Teoria- ja videosisältöjen lisäksi materiaali sisältää tehtäviä, joita nuoret voivat toteuttaa […] Lue lisää

Savonlinnan kaupunki

Tekijä: Valu Digital Oy

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: 30 000–60 000 €

Projektin tyyppi: Julkishallinnon verkkopalvelu

Savonlinnan sivustouudistuksen taustalla oli tarve vaihtaa sivusto elinkaarensa päähän tulleelta alustalta enemmän kehitysmahdollisuuksia tarjoavaan WordPressiin. Sivustolle oli tehty ulkoasu-uudistus pari vuotta aiemmin, joten ulkoasuun ei tarvinnut nyt tehdä muutoksia. Siirtymästä haluttiin tehdä asiakkaalle mahdollisimman yksinkertainen. Projektin keskeisin osa olikin kaiken sisällön siirto uudelle alustalle siten, että käsin tehtävää sisällön käsittelyä olisi mahdollisimman vähän. Automaattinen siirto […] Lue lisää

Vierityspalkki-blogi

Julkaistu vuodesta 2006. Vierityspalkki on blogi kotimaisen internet-alan trendeistä, teknologioista ja alan toimistoista. Seuraa, niin tiedät miten ja kenen toimesta syntyvät parhaat verkkopalvelut, verkkokaupat ja räätälöidyt web-sovellukset.
Lisätietoa blogista ja sen kävijöistä

  • 1140+ asiantuntija-artikkelia.

    Toimitettua asiasisältöä kattavasti teknologioista ja web-alan ilmiöistä. Vierityspalkki nostaa esiin alan puheenaiheita ja tuoretta tutkimustietoa, osallistuu keskusteluun sekä haastattelee alan asiantuntijoita ja toimistoja.

  • 1300+ digipalvelun referenssicasea.

    Julkaisut-palsta tarjoaa näkyvyyttä kiinnostaville uusille verkkopalveluille ja web-sovelluksille, ja antaa asiakkaille mahdollisuuden arvioida eri toimistojen osaamista.

  • 1000+ aktiivista lukijaa blogin kuukausikirjeellä.

    Kerran kuukaudessa ilmestyvä kuukausikirje koostaa julkaistut artikkelit, uudet julkaisut, avoimet työpaikat ja ajankohtaiset linkkivinkit.

  • 29 kokenutta digitoimistoa

    on päässyt aina ajantasaiselle Toimistot-listalle. Lista on auttanut asiakkaita löytämään kokeneita digitoimistokumppaneita jo usean vuoden ajan. Lista keskittyy WordPress-osaajiin ja räätälöityjen web-sovellusten tekijöihin.

Tilaa kuukausikirje

Kerran kuukaudessa ilmestyvä uutiskirje koostaa artikkelit, julkaisut, työpaikat ja linkkivinkit. Kirjeellä on jo yli 1000 tilaajaa.
Huom. Sähköpostiosoitettasi ei luovuteta eteenpäin, eikä käytetä mihinkään muuhun tarkoitukseen.

Siirry takaisin sivun alkuun