Nokia tapasi verkkovaikuttajia N97:n Suomen lanseerauksen merkeissä

Tuija Aalto

Uuden ajan mielipidevaikuttajia ei tavoiteta lehdistötilaisuuksia järjestämällä. Sosiaalinen media on yhä tärkeämpi väylä.

Vanhemmille ikäluokille telkkari oli jumalasta seuraava; sieltä tuli se totuus. Nykyään tiedonlähteet ovat hyvin eri tyyppisiä. Totuus tulee blogien kautta RSS-fiidinä, etkä sä seuraa mitään uutislähetyksiä välttämättä. Franticin myynti- ja markkinointijohtaja Kari Korkiakoski #N97suomi -tilaisuudessa 2.7.

Nokian kutsuvieraita

Nokian kutsuvieraita

Nokia lanseerasi mediapuhelinmalli N97:n Miltton showroomissa järjestetyssä kutsuvierastilaisuudessa, jonka kulku streamattiin videona nettiin ja kommentoitiin osanottajien toimesta mm. Twitterissä.

Nokian Suomen markkinointi teki näin ensimmäistä kertaa PR-tapahtuman verkkovaikuttajien kanssa. Digitaalisen markkinoinnin päällikkö Jussi-Pekka Erkkola Nokian globaalista markkinoinnista kertoo, että uudenlaisen tekemisen tavan oppiminen oli yksi tilaisuuden tavoitteista.

Frantic on tehnyt alle viisi verkkovaikuttaja-PR-tapahtumaa. Tapahtuman järjestelyissä mukana olleen Franticin myynti- ja markkinointijohtaja Kari Korkiakoski sanoo, että tämänpäiäisen kaltaisten tilaisuuksien tekemisen malli on digitoimistoissa ja muilla alan toimijoilla tällä hetkellä hakusessa.

“Tapahtuma, viestintää, mainontaa vai digiä; kuka vastaa mistä – tämä ei istu klassiseen ajatteluun”, Korkiakoski kuvaa, ja huomauttaa, että tapa tehdä asioita on kuitenkin olennaisempaa kuin pohtia, mikä on organisaatiotyyppi.

Kameramies ja Betalabsin Tommi

Kameramies ja Betalabsin Tommi

Korkiakoski kertoo, että tämän kaltaisen tilaisuuden vaikuttavuutta voidaan arvioida sillä, keitä tavoitetaan; sillä, miten paljon saatiin erilaista sisältöä eri kanaviin, ja sillä, paljonko saadaan puolestapuhujia ja lojaaleja asiakkaita.

Räksyttäjiäkin kuunnellaan, se on osa avoimuutta. Erkkolalle ihmisten tapaaminen oli tilaisuuden pääasia.

Sekä Erkkola että Korkiakoski korostavat, että brändi ei voi vaikuttaa siihen, mitä siitä tuotejulkistustilaisuuden jälkeen puhutaan.

Erkkola sanoo, että Nokia rohkaisee työntekijöitään olemaan aktiivisia verkossa. Heitä tuetaan ja ohjeistetaan, mutta kaikkia tarvitaan olemaan läsnä. “Se on ainoa tapa isossa firmassa skaalata”. Joskus läsnä voi olla brändi, mutta joka tapauksessa pääasia on ihmisten läsnäolo. Erkkola kertoo, että globaalisti Nokia on järjestänyt jo pitkään erilaisia tapaamisia, mm. S60 meetupit ovat olleet palkitsevia.

Tärppejä Jussi-Pekka Erkkola – videoon:

  • 3’07 Millä perusteella sosiaalisen median puhelin?
  • 4’22 Millä tavalla Nokia verkostoituu online?

Tämän linkin kautta pääset annotoimaan videota

Tärpit Kari Korkiakoski -videoon

  • 1’30” Miten organisaatiossa naksautetaan aivot dialogimoodiin perinteisen “korporaatiotuuttauksen” sijasta.
  • 3’20 Miten onnistumista mitataan

Videon annontointiin

  1. Tunnelmia Nokia N97 -kutsuvierastilaisuudesta | Nokia.fi/Next says:

    […] Alla olevassa Tuija Aallon tekemässä videossa Tuija haastattelee tilaisuuden hostina toiminutta Nokian globaalin digimarkkinoinnin markkinointipäällikköä Jussi-Pekka Erkkolaa. Katso myös muita Tuijan tilaisuudessa tekemiä haastatteluvideoita Youtubesta Tuija TV -kanavalta ja lue Vierityspalkki.fi-blogissa tapahtumaa käsittelevä blogiartikkeli tästä. […]

  2. Satunnainen Surfailija says:

    Haastateltu J-P Erkkola sanoo “itsekin olevansa lomalla”, ja on kiva nähdä että tilaisuuteen on tullut paljon “lomalaisia”. Eikö hän tee tuota työkseen? Miksi hän siis on lomalla töissä, vai eikö hän ole lomalla? Onko hän siis lomalla vai töissä?

  3. Jussi-Pekka says:

    @satunnainen surfailija No, kyllä toi työpäivänä menee. Turha huolestua, että lomalla tehtäisiin työtä :) Ajankohta oli nyt vaan sellainen, että omat lomat osuivat tapahtuman ympärille niin minulla kuin näköjään muillakin.