Tampereen Energia – verkkopalvelun uudistus
Uusi sivusto antaa markkinoille ja myynnille siivet
Tampereen Energian sivustouudistus lähti tarpeesta uudistaa nettisivusto vastaamaan yrityksen uutta, asiakaslähtöisempää strategiaa ja samalla uudistuvaa brändiä. Brändiuudistus alkoi yli kaksi vuotta sitten, ja Valu tuli mukaan kuvaan, kun oli aika lähteä toteuttamaan uutta verkkosivustoa.
– Projekti kilpailutettiin vuonna 2021 ja aluksi meillä oli toinen toimittaja, mutta kohtasimme heidän kohdallaan toimitusvaikeuksia. Niinpä päädyimme toimittajan vaihtoon, Tampereen Energian Service Manager Jussi Järvinen
Toimintatavat ja toimituskyky tärkeässä roolissa
Yhtiön Brand Manager Hanna Jokiselle Valu oli tullut tutuksi jo aiemmin.
– Olen työskennellyt pitkään markkinointi- ja viestintäalalla monien yritysten parissa ja tehnyt Valun kanssa töitä aiemminkin. Kokemukset yhteistyöstä Valun kanssa olivat hyviä. Tiesin, että nimenomaan tämän tyyppiseen hankkeeseen Valu olisi riittävän iso toimija ja sopi tapaamme tehdä töitä. Meillä on vakiintuneet projektikäytännöt ja niihin liittyvät prosessit. Valu on tottunut etenemään samantyyppisellä mallilla.
Jussi Järvisen mukaan merkittävää oli myös se, että aikataulu oli tiukka ja Valun toimituskyky pystyi vastaamaan siihen.
”Tiesin, että nimenomaan tämän tyyppiseen hankkeeseen Valu olisi riittävän iso toimija ja sopi tapaamme tehdä töitä.” Hanna Jokinen, Brand Manager
Monimuotoista ja asiakaslähtöistä ilmaisua elementeillä
Uudelle verkkosivustolle haluttiin vapaus monimuotoiseen ilmaisuun.
– Sivusto koostettiin muokattavista elementeistä. Aikaisempi sivustomme perustui kokonaan erilaiseen ajattelumalliin. Nyt sivusto on rakennettavissa muuttuvien tarpeiden mukaan joustavasti. Tämä oli alusta saakka yksi tavoitteistamme uudistukselle, Hanna Jokinen kuvailee ja kertoo toiveen toteutuneen.
– Voimme järjestää, kehittää ja ohjata asiakkaitamme paremmin heidän etsimiensä asioiden pariin. Voimme esimerkiksi nostaa asiakkaiden kysymiä kysymyksiä vastauksineen keskelle sisältöä ja auttaa näin muita samoja kysymyksiä miettiviä. Halusimme lopputuloksesta myös visuaalisesti selkeämmän ja luettavamman.
Myös Jussi Järvinen pitää tärkeänä, että oma sisällöntuotantotiimi pystyy hallitsemaan sivua itsenäisesti, eikä työtä tarvitse lähteä tilaamaan muualta. Tämä nopeuttaa sivuston kehittämistä, jolloin muuttuviin asiakastarpeisiin voidaan vastata hyvinkin rivakasti.
”Aikaisempi sivustomme perustui kokonaan erilaiseen ajattelumalliin. Nyt sivusto on rakennettavissa muuttuvien tarpeiden mukaan joustavasti. Tämä oli alusta saakka yksi tavoitteistamme uudistukselle.” Hanna Jokinen, Brand Manager
Kokonaisuudessa kaksi sivustoa
Tampereen Energian verkkosivuston uudistusprojektissa luotiin kaksi eri sivustoa: Tampereen Energia ja Tampereen Energia Sähköverkko. Molemmilla yhtiöillä on omat liiketoimintatavoitteet, brändit ja sivustoilla itsenäinen ylläpito. Sähköverkkoyritys ei tee myyntiä tai markkinointia, vaan keskittyy viestintään sekä palvelujen tuottamiseen. Tarpeet verkkosivustolla ovat enemmän viestinnälliset. Tampereen Energia sen sijaan myy energiaa: lämpöä, sähköä ja jäähdytystä.
Valun projektipäällikkö Petri Kananen kertoo, että molemmilla sivustoilla käytetään paljon samoja toiminnallisuuksia ja teknologialtaan sivustot ovat pitkälti samanlaisia.
– Sivustojen toteuttaminen pitkälti samoista lohkoista oli kustannustehokasta. Lisäksi tällä pystyttiin varmistamaan sivustojen sukunäköisyys.
Hyvin toimiva vuorovaikutus on tärkeää
Tiiviillä aikataululla toteutettu projekti sujui sulavasti.
– Projekti eteni yhteisen suunnitelman mukaisesti ja joustavasti. Pystyimme myös tekemään tarvittavia muutoksia matkalla. Meidän ja Valun tiimit pelasivat hyvin yhteen ja oli tunne, että tätä tehdään yhdessä, Hanna Jokinen kuvailee.
Jussi Järvinen korostaa hyvää vuorovaikutusta:
– Henkilökemiat toimivat hyvin, tulimme hyvin juttuun ja huumori oli samankaltaista. Olen aiemmin ollut mukana pääosin ohjelmistokehityksessä, ja tämä oli ensimmäinen vetämäni webbiprojekti, joten olin samalla oppimatkalla. Tässä projektissa oli fiilis, että saa kysyä tyhmiäkin kysymyksiä. Asiakkaana meidän ei tarvinnut kannatella projektia teknisessä mielessä. Valulla oli hyvät mallit, tietoturvaosaaminen ja kyky ratkaista ongelmia. Ensikertalaiselle tämä oli hyvä kokemus.
Myös Hanna Jokinen kehuu projektin aikaista fiilistä.
– Tiimini kuvaili, että tämä on ollut yksi parhaista projekteista, missä he ovat olleet mukana. Osa tiimistä on ehtinyt olla mukana parissakin sivustonuudistuksessa Tampereen Energiassa, joten kokemusta on kertynyt aiemmin. Tällä kertaa tunnelma oli hyvä koko projektin ajan, vaikka elimme tiukkojakin hetkiä ja hikikarpaloitakin vuodatettiin. Koko projektin viba oli positiivinen ja lopussa oli tunne siitä, että tulimme sekä sisällöllisesti että teknisesti valmiilla sivustolla ulos.
”Asiakkaana meidän ei tarvinnut kannatella projektia teknisessä mielessä. Valulla oli hyvät mallit, tietoturvaosaaminen ja kyky ratkaista ongelmia. Ensikertalaiselle tämä oli hyvä kokemus.” Jussi Järvinen, Service Manager
Tiukka aikataulu ja hyvä boogie ajoivat osaavaa projektitiimiä eteenpäin
Onnistuneen projektin avaintekijöitä hyvän vuorovaikutuksen lisäksi olivat Jussi Järvisen mukaan selkeä konsepti ja tahtotila sekä pysyvä ja osaava projektitiimi.
– Saimme tehdä koko projektin samojen ihmisten kanssa, eikä projekti sisältänyt henkilövaihdoksista johtuvaa perehdytystä. Tiukka aikataulu ajoi meitä hyvällä draivilla eteenpäin, Järvinen toteaa.
Valun projektipäällikkö Petri Kanasen mukaan projekti oli selkeä, mikä mahdollisti tiiviin aikataulun.
– Asiakas oli hyvin johdonmukainen ja samalla avoin kuulemaan meidän ehdotuksiamme. Se teki yhteistyöstä helppoa, ja sen kautta pääsimme parhaaseen mahdolliseen lopputulokseen, Kananen toteaa.
– Koko tiimini ansaitsee kiitoksen tiukasta puristuksesta, laadukkaista sisällöistä ja Valun porukka näiden mahdollistamisesta, Hanna Jokinen toteaa. Hän kokee, että mitään ei olisi voitu tehdä paremmin.
– Uskon että sivustouudistus oli kokonaisuutena kiva kokemus meille kaikille, Jokinen päättää.
”Asiakas oli hyvin johdonmukainen ja samalla avoin kuulemaan meidän ehdotuksiamme. Se teki yhteistyöstä helppoa, ja sen kautta pääsimme parhaaseen mahdolliseen lopputulokseen.” Petri Kananen, projektipäällikkö, Valu Digital
Kokonaisuudessa kaksi sivustoa
Tampereen Energian verkkosivuston uudistusprojektissa luotiin kaksi eri sivustoa: Tampereen Energia ja Tampereen Energia Sähköverkko. Molemmilla yhtiöillä on omat liiketoimintatavoitteet, brändit ja sivustoilla itsenäinen ylläpito. Sähköverkkoyritys ei tee myyntiä tai markkinointia, vaan keskittyy viestintään sekä palvelujen tuottamiseen. Tarpeet verkkosivustolla ovat enemmän viestinnälliset. Tampereen Energia sen sijaan myy energiaa: lämpöä, sähköä ja jäähdytystä.
Valun projektipäällikkö Petri Kananen kertoo, että molemmilla sivustoilla käytetään paljon samoja toiminnallisuuksia ja teknologialtaan sivustot ovat pitkälti samanlaisia.
– Sivustojen toteuttaminen pitkälti samoista lohkoista oli kustannustehokasta. Lisäksi tällä pystyttiin varmistamaan sivustojen sukunäköisyys.
Tekniseen toteutukseen kuului myös integraatiota. Käyttäjähallinnan AD-integraation avulla helpotetaan huomattavasti käyttöoikeuksien hallinnointia. Lisäksi sivuston päivittäjän kannalta on kätevää, että hän pääsee verkkosivujen hallintaan samalla, kun kirjautuu muutenkin työkoneelleen. Työpaikkojen integraatiossa tuodaan työpaikat TalentAdoresta omaksi sisältötyypikseen WordPressiin. Kun sivuston käyttäjät eivät siirry pois alkuperäiseltä sivustolta, niin heille pystytään tarjoamaan saumaton brändin mukainen käyttökokemus. Sähkön tuntihinnan integraatio puolestaan tuo Fingridin hintadatan visuaalisessa muodossa suoraan verkkosivuille.
Erinomainen projektinhallinta, asiakaspalvelu ja asiakkaan liiketoiminnan ymmärtäminen