Suomen luonnonsuojeluliiton verkkopalvelun uudistus

Toimiston ilmoittama referenssi

Tekijä: Valu Digital Oy

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: yli 60 000 €

Projektin tyyppi: Järjestön verkkopalvelu

Suomen luonnonsuojeluliiton verkkopalvelu-uudistus nosti sisällöntuotannon ja lahjoittamisen prosessit uudelle tasolle

Suomen luonnonsuojeluliitto on maamme vanhin ja vaikutusvaltaisin ympäristöjärjestö. Vuonna 1938 perustetun liiton taustalla on rakkaus luontoon ja halu suojella sitä tuleville sukupolville. Liitto on ollut keskeinen vaikuttaja muun muassa kansallispuistojen perustamisessa ja ympäristölainsäädännön kehittämisessä. Liitto toimii sekä valtakunnallisesti että paikallisesti ympäri Suomen. Sen 15 piiriä ja liki 150 paikallisyhdistystä ovat lähiluonnon ykköspuolustajia Hangosta Utsjoelle. Järjestöllä on yli 30 000 jäsentä ja tukijaa. Luonnonsuojeluliitto edistää luonnon monimuotoisuuden säilymistä, kannustaa kansalaisvaikuttamiseen ja tarjoaa vaikuttamisen kanavia niin valtakunnallisella kuin paikallisellakin tasolla.

Suomen luonnonsuojeluliitto uudisti verkkopalvelunsa täysin. Uudistuksen tavoitteena oli modernisoida vanhentunut sivustokokonaisuus ja sujuvoittaa sisällöntuotantoa sekä asiakaskokemusta. Projektiin kuului SLL.fi-sivuston ohella 15 piirijärjestön ja noin 150 paikallisyhdistyksen sivuston tekninen toteutus sekä Luonnonsuojelija-verkkolehden toteutus.

Verkkopalveluiden uudistuksessa otettiin samalla käyttöön Suomen luonnonsuojeluliiton uusi visuaalinen ilme.

Tavoitteena tekninen uudistus ja selkeämmät lahjoituspolut

Lähtötilanteessa Suomen luonnonsuojeluliiton verkkosivusto kärsi vanhentuneesta tekniikasta, joka rajoitti sisällöntuotantoa ja uusien ideoiden toteuttamista. Lahjoituspolut olivat monimutkaisia ja sisältörakenne sekava. Projektin tavoitteena oli tuoda selkeyttä käyttökokemukseen ja helppoutta ja joustavuutta sisällöntuotantoon. Samalla haluttiin tukea järjestöön liittymistä helpolla ja suoraviivaisella polulla. Verkkopalvelun haluttiin tukevan tehokkaasti viittä päätehtävää: varainhankintaa, paikallistoiminnan edistämistä, käyttäjien aktivointia, ajankohtaistiedotusta ja järjestön esittelyä.

Moderni WordPress-toteutus tukee ekologisuutta

Toteutus pohjautuu moderniin WordPressiin, jossa hyödynnetään mahdollisimman pitkälle WordPressin vakiotoiminnallisuuksia. Näin vältettiin raskaat räätälöinnit ja ylimääräinen ns. turhan koodin kirjoittaminen, mikä teki toteutuksesta sekä teknisesti kevyen että ekologisen. Kolmannen osapuolen lisäosien käyttö pidettiin minimissä, mikä parantaa myös ekologisuuden lisäksi ylläpidettävyyttä ja tietoturvaa. Näillä valinnoilla mahdollistetaan verkkopalvelulle pitkä elinkaari, koska tekniset ratkaisut ovat yhteensopivia WordPressin tulevan kehityksen kanssa. Tämän ansiosta verkkopalvelua voidaan kehittää jatkossa joustavasti ja kustannustehokkaasti.

Teknisen toteutustavan lisäksi ekologisuus on huomioitu myös verkkopalvelun kuvissa, jotka ovat yleensä yksittäisistä sivuston osista suurimpia fyysiseltä tiedostokooltaan. Kaikki verkkosivustolle sisällönsyöttäjien asettamat kuvat optimoidaan jatkuvalla automaattisella käsittelyllä kevyeen ja nykyaikaiseen Googlen kehittämään WebP-muotoon, jos järjestelmä tunnistaa että niistä tällä tavoin saadaan tiedostokooltaan pienempiä. Näin kuvatiedostojen koko on keskimäärin 25-35 % pienempi verrattuna vastaaviin JPEG- tai PNG-kuviin, mikä vähentää merkittävästi datansiirtoa ja parantaa sivuston suorituskykyä sekä energiatehokkuutta.

Käyttökoulutuksella on tärkeä rooli verkkopalvelun kestävän kehityksen ja ylläpidon mahdollistajana. Valu perehdytti Suomen luonnonsuojeluliiton sisällöntuottajat julkaisujärjestelmän käyttöön yhdistäen teoriaa, käytännön harjoittelua ja parhaita toimintatapoja. Koulutuksen jälkeen sisällönsyöttäjät pystyvät hallitsemaan ja kehittämään sisältöjä itsenäisesti, mikä vähentää ulkoisen tuen tarvetta ja tukee pitkäjänteistä, resurssitehokasta ylläpitoa.

Sisällöntuotantoa helpottavat sivumallit ja lohkomallit

Projektissa toteutettiin kattava valikoima lohkomalleja, joiden avulla viestintää ja palvelupolkuja voitiin rakentaa selkeästi ja vaikuttavasti eri kohderyhmille. Sivumallit ohjaavat sisällönsyöttäjän työtä tarjoamalla valmiin suunnitellun rakenteen eri tyyppisiin sisällöllisiin tarpeisiin. Kun uusi sisältö luodaan valmiin sivumallin pohjalta, sitä voidaan muokata vapaasti esimerkiksi järjestämällä lohkomalleja uudelleen, lisäämällä uusia tai poistamalla tarpeettomia. Tämä antaa sisällönsyöttäjille valmiin mallin lisäksi paljon mahdollisuuksia räätälöintiin. Projektissa luotiin myös synkronoituja lohkomalleja jotka mahdollistavat sisällön muokkaamisen keskitetysti, vaikka lohkomallia on käytetty useilla eri sivuilla.

Suomen luonnonsuojeluliitolla on entuudestaan vahvaa osaamista WordPressistä, minkä ansiosta modernin WordPressin mahdollisuudet ja projektissa toteutetut ratkaisut palvelevat heitä erinomaisesti. Full Site Editing -mahdollisuus sekä joustavat lohkomallit antavat liiton tiimille vapauden tehdä rakenteellisia muutoksia ja luoda uusia esittäviä lohkomalleja tarpeen mukaan ilman teknistä riippuvuutta. Tämä tukee organisaation itseohjautuvuutta ja mahdollistaa kampanjoiden ja viestinnän ketterän ja kustannustehokkaan kehittämisen.

Suomen luonnonsuojeluliiton vahva WordPress-osaaminen pääsi jo pian projektin jälkeen oikeuksiinsa, kun sisällöntuottajat ovat rakentaneet itsenäisesti esimerkiksi kampanjasivuja eri tarpeisiin.

“Uusi sivusto on vaikuttanut todella inspiroivasti. Olemme saaneet paljon uutta intoa sisällöntuotannon tekemiseen ja pystymme nyt toteuttamaan sellaisia ideoita, jotka vanhassa järjestelmässä eivät olleet mahdollisia. Lohkomallit taipuvat monipuolisesti eri tarpeisiin ja niitä voi muokata hyvin vapaasti. Lohkoja voi helposti kopioida ja käyttää uudelleen, mikä helpottaa etenkin yhdistysten sisällöntuotantoa. Voimme luoda itse uusia lohkomalleja ja tallentaa niitä myöhempää käyttöä varten. Tämä on täysin erilaista kuin aiempi WordPress-toteutus. Nyt pääsemme itse tekemään monipuolisesti erilaisia sisällön esittämisen rakenteita, mikä tuo toki mukanaan myös vastuuta, mutta ennen kaikkea vapautta ja intoa. Vanhassa järjestelmässä uusien sivupohjien tai osioiden tekeminen oli todella kankeaa,” kertoo Kanerva Kangasluoma, Suomen luonnonsuojeluliiton verkkopalvelun kehittäjä ja tuoteomistaja.

Liiton sisäistä viestintää helpottamaan toteutettiin WordPressin hallinnan näkymään ilmoitustaulu, jonka avulla he voivat keskitetysti viestiä piireille ja yhdistyksille.

Visuaalinen sisällönsyöttökokemus

Yksi modernin WordPressin lohkoteeman merkittävimmistä eduista on visuaalinen sisällönsyöttökokemus, jossa hallintanäkymä vastaa pitkälti sivuston lopullista ulkoasua. Sisällönsyöttäjät näkevät reaaliaikaisesti, miltä muutokset näyttävät sivuston loppukäyttäjälle.

Visuaalinen sisällöntuotannon kokemus madaltaa kynnystä sisällöntuotantoon ja parantaa varmuutta siitä, että sivun rakenne, ulkoasu ja viesti näyttävät oikeilta.

Piirien ja yhdistysten arkityön helpottaminen

Piirit ja yhdistykset saivat käyttöönsä yhtenäisen, mutta joustavan sivupohjan ja lohkomallit vaihtelevien sisältöjen esittämiseen. Toteutuksessa huomioitiin sisällön helppo ja johdonmukainen päivittäminen ilman teknistä osaamista. Käyttöliittymä on selkeä ja looginen, jotta myös satunnaisesti kirjautuvat tai vähemmän kokeneet käyttäjät pystyvät muokkaamaan sivuston sisältöjä vaivattomasti.

“Suomen luonnonsuojeluliitto kattojärjestönä rakensi piireille ja yhdistyksille valmiin sivustopohjan käyttämällä heille projektissa toteutettuja valmiita lohkomalleja, jonka jälkeen me Valulla monistimme sen kaikille yli 150 yhdistykselle ja piirille. Tällä saavutettiin merkittävä hyöty, sillä jokaiselle ei tarvinnut tehdä omaa sivustoa erikseen alusta alkaen,” kertoo Valun projektipäällikkö Janne Hukka.

Projektinhallinta ja yhteistyö saivat kiitosta

Suomen luonnonsuojeluliiton projektitiimi koki yhteistyön Valun kanssa sujuvaksi ja luottamukselliseksi. Vaikka projektissa tehtiin laajoja kokonaisuuksia tiukassa aikataulussa, onnistuttiin lopputuloksessa erinomaisesti. Liiton oma suunnittelija vastasi visuaalisesta ilmeestä, jota Valun suunnittelija konsultoi tiiviissä yhteistyössä liiton kanssa. Lopputuloksena syntyi kokonaisuus, joka sai runsaasti kiitosta myös ulkopuolisilta käyttäjiltä.

“Oli mukava työskennellä Valun kanssa. Oli koko ajan hyvä henki, vaikka oli aikamoisia aikataulupaineita. Valun tiimissä kaikki olivat hyvin joustavia ja palveluhenkisiä,” kiittelee Kanerva.

“Tässä projektissa mentiin teknisesti etukenossa, koska haluttiin tehdä parasta ja taata verkkopalvelulle pitkä elinkaari modernilla WordPressillä. Etsittiin uusia ratkaisuja joista asiakas hyötyy aidosti ja pitkäaikaisesti. Toteutuksissa ei tehty oikomisia, vaan pysähdyimme tarvittaessa ja etsimme jokaiselle haasteelle toimivan ratkaisun,” muistelee projektipäällikkö Janne Hukka.

Konkreettisia tuloksia ja pidempi elinkaari

Uudistettu verkkopalvelu on tuonut konkreettisia hyötyjä. Näkyvyyttä on saatu juuri niille sisällöille, joilla on suurin merkitys Suomen luonnonsuojeluliiton toiminnalle. Sisältörakenteen selkeytyminen ja hakukoneoptimoinnin parantuminen ovat lisänneet sivujen löydettävyyttä, ja tämä on näkynyt konkreettisesti käyttäjämäärissä ja toimintaan osallistumisessa. Esimerkiksi Tule mukaan -sivun katselukerrat kasvoivat huikeat 900 prosenttia verrattuna edellisvuoden vastaavaan ajanjaksoon. Samalla Liity jäseneksi -sivun katselukerrat nousivat 276 prosenttia ja Tule vapaaehtoiseksi -sivun 127 prosenttia. Erityisen onnistunut oli kuntavaalien kampanjasivu, joka keräsi yli 80 000 katselukertaa ja nousi merkittäväksi vaikuttamiskanavaksi.

“Kaikki tärkeimmät sisältökokonaisuudet ovat nousseet merkittävästi. Tämä on ollut tosi hieno onnistuminen,” tiivistää Kirsi Haru, Suomen luonnonsuojeluliiton viestintäpäällikkö.

Verkkopalvelu palvelee nyt tehokkaasti Suomen luonnonsuojeluliiton keskeisiä tavoitteita kuten jäsen- ja lahjoittajahankintaa, vapaaehtoisten aktivointia sekä luonnonsuojelutyön näkyvyyden ja vaikuttavuuden kasvattamista. Uuden verkkopalvelun pitkä elinkaari ja kustannustehokas jatkokehitys tukee liiton toimintaa nyt ja tulevaisuudessa.

Tekninen toteutus tiivistetysti:

  • Moderni WordPress, Full Site Editing ja lohkoeditori
  • Monipuoliset sivumallit, lohkomallit ja synkronoidut lohkomallit
  • Asiakkaan mahdollisuus luoda itse uusia sivumalleja ja lohkomalleja
  • Koko verkkopalvelun ekologinen koodirakenne
  • Tapahtumalistaus ja suodatus
  • Materiaalipankki
  • Lahjoitustoiminnon uudistus ja kuukausilahjoittamisen mahdollistaminen
  • Jäseneksi liittyminen
  • Integraatiot: Kehätiedon Kilta ja Paytrail
  • WebP-kuvien automaattinen generointi
  • Ilmoitustaulu-toiminnallisuus hallintaan
  • Sisältöjen siirto vanhalta sivustolta
  • Proxy-ohjaus osalle vanhoista piiri- ja yhdistyssivustoista asteittaisen julkaisun mahdollistamiseksi
  • Kieliversiointi
  • Valu Search -sivustohaku, joka hakee sisältöä myös verkkopalvelun ulkopuolisesta Luonnonsuojelija-lehdestä
  • Cookiebot-evästehallinta

Valun kanssa työskentely oli mutkatonta ja palveluhenkistä. Tunsimme olevamme hyvissä käsissä koko projektin ajan. Lopputuloksena saimme modernin ja joustavan sivuston, joka on aidosti helpottanut sisällöntuotantoa ja tuonut näkyviä tuloksia.

Kanerva Kangasluoma, Suomen luonnonsuojeluliiton verkkopalvelun kehittäjä ja tuoteomistaja

Erinomainen projektinhallinta, asiakaspalvelu ja asiakkaan liiketoiminnan ymmärtäminen


Sinua voisi kiinnostaa myös

Janakkala – verkkopalvelun uudistus

Tekijä: Valu Digital Oy

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: 30 000–60 000 €

Kimmokkeena kuntalaisten palaute Janakkala on vilkas, yli 16 000 asukkaan kunta Kanta-Hämeessä. Verkkosivuilla tiedotettavaa riittää runsaasti. Kun edellisen sivuston tekninen alusta vaati päivitystä, päätettiin samalla uudistaa sivustoa muutoinkin. Uudistuksen pohjaksi toteutetun palautekyselyn perusteella kuntalaiset kokivat tiedon olevan liian monen klikkauksen päässä ja kaipasivat selkeämpiä polkuja etsimänsä tiedon luo. Viestintäsuunnittelija Heidi Lampsijärven johdolla kunnan sisällöntuottajat tarttuivat […] Lue lisää

GRK – Verkkopalvelun uudistus

Tekijä: Valu Digital Oy

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: 30 000–60 000 €

GRK:n verkkosivuston uudistaminen Uusi sivusto tuo yhtiön monipuoliset palvelut esiin GRK on yksi Suomen johtavista infra-alan yrityksistä, joka Suomen lisäksi toimii myös Ruotsissa ja Virossa. Yhtiön verkkosivuston uudistustarve nousi strategisista muutoksista ja vanha sivusto ei enää vastannut nykytilanteen tarpeisiin. Uudistusprojekti lähti liikkeelle Valun Ville Juvosen vetämistä konseptisuunnittelun työpajoista, joiden lopputuloksena korostettiin GRK:ta monipuolisena infra-alan toimijana. […] Lue lisää

Rauman kaupungin verkkopalvelu-uudistus

Tekijä: Valu Digital Oy

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: yli 60 000 €

Lähtökohtana vanhentunut alusta ja puutteellinen käyttökokemus Rauman kaupungilla oli tarve uudistaa verkkopalvelunsa vastaamaan paremmin nykypäivän tarpeita. Projektin tarjouspyyntövaiheessa Rauman kumppanina toimi North Patrol, joka auttoi määrittelemään verkkopalvelu-uudistuksen tavoitteet, tarpeet ja keskeiset vaatimukset. Hyvin valmisteltu vaatimusmäärittely loi selkeän pohjan kilpailutukselle ja antoi hyvän lähtökohdan itse toteutukselle. Verkkopalvelut eivät enää vastanneet nykypäivän tarpeita. Erityisesti vanha WordPress-teknologia oli […] Lue lisää

Pelastakaa Lapset ry

Tekijä: Valu Digital Oy

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: yli 100 000 €

Tärkein ulkoinen viestintäkanava koki isoja muutoksia Pelastakaa Lapset ry työsti pitkään omatoimisesti verkkosivustonsa uudistusta. Hanke oli alkanut elää omaa elämäänsä ja siitä oli tullut jo hyvin sokkeloinen. Lopulta Pelastakaa Lapset ry päätti joulukuussa 2022, että se haluaa tehdä selkeän ja kokonaisvaltaisen uudistuksen omat kohderyhmänsä huolellisesti huomioiden. Yhteistyökumppaniksi valittiin Valu Digital. Pelastakaa Lapset ry:n hankkeen vetäjänä […] Lue lisää

Hopkins

Tekijä: MEOM

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: 10 000–30 000 €

Hopkins on digitaalisen markkinoinnin toimisto, joka auttaa asiakkaitaan kasvattamaan liiketoimintaa digitaalisen mainonnan, hakukoneoptimoinnin, markkinoinnin automaation ja analytiikan avulla. Uudistuksen taustalla Hopkins oli työstänyt brändi-identiteettiään yhdessä Hasan & Partnersin kanssa. Seuraavana vuorossa oli itse verkkosivustouudistus, jolla tuore brändi-ilme tehtäisiin eläväksi. Ilmeen lisäksi uudistustarvetta oli verkkosivuston teknisellä puolella. Verkkosivusto rakennettiin tukemaan paremmin palveluiden esittelyä ja muun muassa […] Lue lisää

Kempower Heavy Electric Traffic System (HETE)

Tekijä: Paper Planes Oy

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: 10 000–30 000 €

Kempower on suomalainen sähköajoneuvojen pikalatausratkaisujen valmistaja, joka on vakiinnuttanut asemansa Euroopassa ja Yhdysvalloissa. Kempowerin raskaan liikenteen suurteholatausratkaisujen HETE-kehitysohjelma sai vauhtia Business Finlandin Veturi-rahoituksesta. Ohjelma tarvitsi nopeasti verkkosivut, jotka esittelevät hanketta ja kutsuvat muita yrityksiä mukaan. Koska vastaamme Kempowerin verkkosivuista ja digimarkkinoinnista, oli luontevaa ottaa työn alle myös kehitysohjelman sivusto. Toteutimme HETE-sivuston erillisenä mikrosivuna, jotta sen […] Lue lisää

Vierityspalkki.fi

Julkaistu vuodesta 2006. Vierityspalkki on blogi verkkopalveluiden kehityksestä, internetin teknologioista ja alan toimistoista. Seuraa, niin tiedät miten ja kenen toimesta syntyvät parhaat verkkopalvelut, verkkokaupat ja räätälöidyt web-sovellukset. Uutiskirjeellä on jo yli 1100 tilaajaa.


Tilaa uutiskirje.

  • 40-50 asiantuntija-artikkelia vuosittain.

    Toimitettua asiasisältöä verkkopalveluiden uudistuksista ja kotimaisen ohjelmistoalan tapahtumista. Vierityspalkki nostaa esiin alan puheenaiheita ja tuoretta tutkimustietoa, osallistuu keskusteluun sekä haastattelee alan asiantuntijoita ja toimistoja. Julkaistuja artikkeleita jo yli 1000 kappaletta.


    Kaikki artikkelit

  • 150-200 julkaistua referenssicasea joka vuosi.

    Julkaisut-palsta tarjoaa näkyvyyttä kiinnostaville uusille verkkopalveluille ja web-sovelluksille, ja antaa asiakkaille mahdollisuuden arvioida eri toimistojen osaamista.


    Selaa toimistojen julkaisuja

  • 300-400 työpaikkailmoitusta vuosittain.

    Vuodesta 2007 toiminut ilmoituspalsta on edelleen sivuston suosituin osio. Moni asiantuntija on löytänyt useammankin työpaikan palstan kautta vuosien varrella.


    Selaa avoimia työpaikkoja

  • 31 kokenutta digitoimistoa

    on päässyt aina ajantasaiselle Toimistot-listalle. Lista on auttanut asiakkaita löytämään kokeneita digitoimistokumppaneita jo usean vuoden ajan. Lista keskittyy WordPress-toimistoihin ja räätälöityjen web-sovellusten tekijöihin.


    Selaa Toimistot-listaa

Tilaa kuukausikirje

Kerran kuukaudessa ilmestyvä uutiskirje koostaa artikkelit, julkaisut, työpaikat ja linkkivinkit. Kirjeellä on jo yli 1100 tilaajaa.
Huom. Sähköpostiosoitettasi ei luovuteta eteenpäin, eikä käytetä mihinkään muuhun tarkoitukseen – ihan oikeasti.

Siirry takaisin sivun alkuun