Suomen Apteekkariliitto

Toimiston ilmoittama referenssi

Tekijä: Evermade

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: yli 100 000 €

Projektin tyyppi: Järjestön verkkopalvelu

Erityistä: Hakukoneoptimointia osana projektia, Web-analytiikan ja -raporttien konfigurointi osana projektia

Suomen Apteekkariliitto (SAL) on perustettu vuonna 1897. Liitto vastaa apteekkarijäsentensä edunvalvonnasta ja kehittää apteekkialaa osana terveydenhuoltoa. Käytännössä lähes kaikki Suomen apteekit kuuluvat Apteekkariliittoon. Jäseniä liitolla on reilut 600 ja työntekijöitä 26.

Apteekkariliiton perustehtävä on kehittää apteekkialaa terveydenhuollon lähtökohdista – tämä tarkoittaa apteekkien näkemistä tärkeänä osana terveydenhuoltojärjestelmää. Liitto luo edellytyksiä laadukkaaseen ja kannattavaan apteekkitoimintaan, joka varmistaa turvallisen lääkkeiden jakelun sekä turvaa eri kokoisten ja erilaisilla alueilla toimivien apteekkien toimintaedellytykset. Lisäksi liitto huolehtii jäsentensä edunvalvonnasta ja tarjoaa arvoa tuottavia jäsenpalveluita.

Uudistimme kokonaisvaltaisesti Apteekkariliiton pääsivuston ja vaikuttajaviestinnän kanavan Apteekkariliitto.fi:n sekä liiton liiton sidosryhmä- ja jäsenlehden Apteekkari.fi:n.

Lähtökohdat

Apteekkariliitto.fi on liiton pääsivusto, josta löytyy tietoa liiton jäseniksi haluaville, mutta fokus on vahvasti vaikuttajaviestinnässä. Apteekkari.fi on puolestaan liiton sidosryhmä- ja jäsenlehti. Lehti tukee liiton strategisia tavoitteita, mutta toimii itsenäisesti journalistisin periaattein.

Apteekkariliiton aiempi sivusto oli jäänyt hieman ajasta jälkeen, eikä enää edustanut liiton toivomaa mielikuvaa. Sivusto ei palvellut liiton viestinnällisiä tavoitteita oikeille kohderyhmille. Sivusto oli teknisesti vanhentunut ja sen ulkoasu oli jäänyt jälkeen liiton muusta materiaalista. Myös käyttäjäpolut olivat puutteelliset eikä pääsivusto ohjannut käyttäjää eteenpäin seuraaviin loogisiin kokonaisuuksiin. Liiton sivuston tekninen pohja haluttiin uudistaa ja ylläpitäjille tarjota mahdollisuuksia joustavampaan sisällönhallintaan. Lisäksi sisältöä haluttiin kehittää erityisesti ajantasaisen viestinnän ja hakukoneoptimoinnin näkökulmasta.

Apteekkari.fi-lehden sisällöt ovat laadukkaita ja lehteä pidetään luotettavana apteekkialan tietolähteenä, mutta verkkolehden toiminnot olivat puutteelliset: sivustolta puuttui olennaisia verkkomedian toimintoja, kuten loogiset sisältökategoriat.

Visio ja tavoitteet

Apteekkariliiton sivusto on ensisijaisesti vaikuttajaviestinnän kanava, josta käyvät ilmi liiton kannat selkeästi, vakuuttavasti ja faktatietoon perustuen. Se on visuaalisesti houkutteleva kokonaisuus, joka tarjoaa tietoa niin kiireiselle toimittajalle kuin virkamieskoneistolle.

Apteekkariliiton pääsivusto keskittyy vaikuttamistyöhön, liiton ja apteekkien työn tekemiseen näkyväksi sekä apteekkien kehittämiseen. Liiton sivusto sekä Apteekkari.fi tarjoavat ajankohtaista tietoa alan polttavista puheenaiheista ja vahvistavat siten sekä kohderyhmien tietämystä että Apteekkariliiton asemaa luotettavana asiantuntijaorganisaationa. Liiton kampanjasivut käsittelevät ajankohtaisia aiheita täsmällisille kohderyhmille tukien esimerkiksi liiton vaalitavoitteita.

Sivuston tuli vahvistaa Apteekkariliiton perustehtävän sekä edunvalvonnan viestinnän onnistumista, seurata apteekkien työllisyystilanteen kehittymistä ja jäsenapteekkien houkuttelevuutta työpaikkana sekä tukea liiton digitaalisten kanavien kehittymistä ja hyödyntämistä nyt ja tulevaisuudessa.

Tekninen toteutus

Sivustot toteutettiin WordPressilla, joka tarjoaa erinomaiset työkalut sisällönhallintaan. Gutenberg-ratkaisu mahdollistaa sivuston monipuolisen sisällönhallinnan, jatkokehityksen ja optimoinnin hyvin pitkälle ilman kehitystyötä. Tavoitteena oli luoda kestävä palvelu, joka vastaa Apteekkariliiton muuttuviin tarpeisiin myös vuosien päästä. Kaikki sivut voidaan luoda erittäin joustavalla rakenteella Apteekkariliiton sisällöntuottajien toimesta ilman korkeita kehityskuluja.

Sivustot toteutettiin WordPress Multisite -toteutuksena, joka mahdollistaa pääsivuston ja verkkolehden hallinnan samassa palvelintilassa ja saman hallintapaneelin kautta. Sivustot käyttävät pääosin samoja lisäosia ja Gutenberg-lohkoja, mutta näitä saa tarpeen mukaan otettua pois käytöstä kummalla tahansa sivustolla. Sisällöntuottajat pääsevät käyttäjätasojensa puitteissa luomaan ja päivittämään sivuja molemmilla sivustoilla tai vain toisella. Multisite-asennus mahdollistaa myös tulevaisuudessa uusien sivujen lisäämisen samaan verkostoon helposti ja kätevästi.

Johdonmukaisella sivustorakenteella ja semantiikalla pyrittiin parantamaan sekä sivustojen saavutettavuutta että hakukonenäkyvyyttä. Sisäistä testausta tehtiin ketterästi läpi koko projektin.

Analytiikka ja hakukoneoptimointi

Sivustouudistuksen yhteydessä huomioitiin verkkosivuston seuranta sekä hakukonenäkyvyys suunnittelusta julkaisuun asti. Julkaisun yhteydessä validoitiin sivuston indeksoituminen hakukoneisiin ja suurien sisältömäärien uudelleenohjautuminen, jotta jo saavutettu näkyvyys siirtyy myös uudistetuille sivustoille.

Sekä Apteekkariliitto.fi:hin että Apteekkari.fi-lehteen tehtiin sivustojen tarpeisiin sovellettu mittaussuunnitelma ja GA4-seurannan asennus verkkoliikenteen analysoinnin tueksi. Mittaussuunnitelman avulla sivustojen seurannat ovat linjassa toistensa kanssa ja lisäksi on mahdollista huomioida sivustokohtaiset mittaustarpeet. Analytiikka on asennettu kävijöiden yksityisyydensuoja ja evästevalinnat huomioiden, vastaten Apteekkariliiton tarkkoja tietoturvastandardeja.

Evermade sai hyvin kiinni tarpeistamme ja heidän asiantuntijansa auttoivat luomaan toimivan ja selkeän sisältökonseptin ja designin. Projekti saatiin maaliin aikataulussa ja lopputulos on ollut juuri sitä, mitä pitikin.

Hanna Hyvärinen Toimituspäällikkö, Suomen Apteekkariliitto

Erinomainen projektinhallinta, asiakaspalvelu ja asiakkaan liiketoiminnan ymmärtäminen


Sinua voisi kiinnostaa myös

Keravan Energia

Tekijä: Evermade

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: 30 000–60 000 €

Keravan Energian aiempi verkkopalvelu rajoitti liikaa brändin digitaalista markkinointia. Sivustouudistuksessa Keravanenergia.fi ja Sipoonenergia.fi sivustot yhdistettiin samalle alustalle, ja markkinoinnille toteutettiin paremmat työkalut sivustojen omatoimiseen päivittämiseen. Vastasimme uuden Keravanenergia.fi-sivuston konseptoinnista, käyttöliittymäsuunnittelusta, teknisestä toteutuksesta, laadunvarmistuksesta ja käyttöönotosta. Uusi sivusto julkaistiin tammikuussa 2021. Yksi sivusto, jonka omistajuus on markkinoinnin käsissä Keravan Energian verkkopalvelu on yrityksen tärkein sähkösopimusten myyntikanava, […] Lue lisää

Ellun Kanat

Tekijä: Evermade

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: 30 000–60 000 €

Ellun Kanat on strateginen viestintätoimisto, joka on kivunnut nopeasti Suomen merkittävimpien muutosviestinnän tekijöiden joukkoon. Ellunkanat.fi on yritykselle merkittävä media-alusta, joka kokoaa yhteen palvelutarjonnan ja uutiset, asiantuntijoiden artikkelit sekä henkilökuvaukset. Kumppanuutemme Kanojen kanssa on tarkoittanut luovaa ideointia, proaktiivista sparraamista ja liiketoiminnan kasvattamista digitaalisella otteella. Ellun Kanat havahtui tarpeeseen tuntea yleisönsä syvemmin ja kehittää sivustoaan vastaamaan paremmin […] Lue lisää

Verdis – verkkosivuston uudistus

Tekijä: G-Works

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: 10 000–30 000 €

Verkkosivustouudistuksen lähtökohdat Verdiksen ja G-Worksin yhteistyö alkoi vuonna 2019, kun uudistimme silloisen Urbaserin verkkosivuston. Vuonna 2023 tapahtuneiden yrityskauppojen myötä yritys sai uuden nimen, Verdis, ja sen visuaalinen ilme päivitettiin. Verkkosivuston uudistaminen tuli ajankohtaiseksi, jotta uusi brändi-ilme saataisiin näkyviin myös digitaalisessa ympäristössä. Projektissa pääkehittäjänä toiminut Altti pääsi uudistamaan Verdiksen verkkosivuston jo toistamiseen. Edellinen uudistus yli viisi […] Lue lisää

Hämeen ammattikorkeakoulu

Tekijä: Evermade

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: yli 100 000 €

Aloitimme yhteistyömme Hämeen ammattikorkeakoulun kanssa keväällä 2023. Mainostoimisto Kuudennen brändityön ja mallisivujen pohjalta lähdimme toteuttamaan modernia WordPress-sivustoa, joka palvelisi sekä nykyisten, että tulevien opiskelijoiden tarpeita. Hamk.fi-sivuston tärkein tehtävä on koota ja esittää koulutustuotteet asiakkaille, mutta myös koota näkymää kokonaisuudesta sisäiseen käyttöön. Lähtökohdat ja tavoitteet HAMKin tiimi halusi rakentaa uuden, selkeämmän tavan löytää koulutustuotteita. Haasteen loi […] Lue lisää

Ensto

Tekijä: Knowit Experience

Tärkein teknologia: Muu tuotepohjainen toteutus

Projektin budjetti: yli 100 000 €

Modernin liiketoiminnan tarpeita vastaava verkkosivusto Ensto on kansainvälinen teknologiayhtiö ja perheyritys, joka mahdollistaa vihreää siirtymää toimittamalla luotettavia, turvallisia ja kestäviä ratkaisuja sähkönjakeluun. Enston liiketoimintaympäristö oli muuttumassa, mikä loi tarpeen uudistaa tapaa, jolla sen tarjoamat innovatiiviset ratkaisut esitetään verkossa. Yrityksen tavoitteena oli liiketoiminnan ja myynnin kasvun lisäksi laajentuminen globaalisti, ja tähän kaivattiin tukea verkkosivuston ja brändin […] Lue lisää

Finferries web-varausjärjestelmä

Tekijä: Evermade

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: 30 000–60 000 €

Suomen Lauttaliikenne Oy eli Finferries hoitaa sekä yhteysalus- että lauttaliikennettä Suomessa yhteensä yli 40:llä reitillä. Ylläpidettävät yhteydet vaihtelevat pienehköistä, suojaisista salmien ylityksistä vaativiin merimatkoihin: lyhyin lauttamatka on Kivimon väli Houtskärissä 169 metriä ja pisin, 9,5 km:n reitti kulkee Korppoosta Houtskariin. Finferriesin keltaisilla losseilla ja lautoilla kulkee sekä päivittäiset työmatkaajat ja kesämökkeilijät, että lomasesonkien aikaan satunnaiset […] Lue lisää

Vierityspalkki.fi

Julkaistu vuodesta 2006. Vierityspalkki on blogi verkkopalveluiden kehityksestä, internetin teknologioista ja alan toimistoista. Seuraa, niin tiedät miten ja kenen toimesta syntyvät parhaat verkkopalvelut, verkkokaupat ja räätälöidyt web-sovellukset. Uutiskirjeellä on jo yli 1100 tilaajaa.


Tilaa uutiskirje.

  • 40-50 asiantuntija-artikkelia vuosittain.

    Toimitettua asiasisältöä verkkopalveluiden uudistuksista ja kotimaisen ohjelmistoalan tapahtumista. Vierityspalkki nostaa esiin alan puheenaiheita ja tuoretta tutkimustietoa, osallistuu keskusteluun sekä haastattelee alan asiantuntijoita ja toimistoja. Julkaistuja artikkeleita jo yli 1000 kappaletta.


    Kaikki artikkelit

  • 150-200 julkaistua referenssicasea joka vuosi.

    Julkaisut-palsta tarjoaa näkyvyyttä kiinnostaville uusille verkkopalveluille ja web-sovelluksille, ja antaa asiakkaille mahdollisuuden arvioida eri toimistojen osaamista.


    Selaa toimistojen julkaisuja

  • 300-400 työpaikkailmoitusta vuosittain.

    Vuodesta 2007 toiminut ilmoituspalsta on edelleen sivuston suosituin osio. Moni asiantuntija on löytänyt useammankin työpaikan palstan kautta vuosien varrella.


    Selaa avoimia työpaikkoja

  • 31 kokenutta digitoimistoa

    on päässyt aina ajantasaiselle Toimistot-listalle. Lista on auttanut asiakkaita löytämään kokeneita digitoimistokumppaneita jo usean vuoden ajan. Lista keskittyy WordPress-toimistoihin ja räätälöityjen web-sovellusten tekijöihin.


    Selaa Toimistot-listaa

Tilaa kuukausikirje

Kerran kuukaudessa ilmestyvä uutiskirje koostaa artikkelit, julkaisut, työpaikat ja linkkivinkit. Kirjeellä on jo yli 1100 tilaajaa.
Huom. Sähköpostiosoitettasi ei luovuteta eteenpäin, eikä käytetä mihinkään muuhun tarkoitukseen – ihan oikeasti.

Siirry takaisin sivun alkuun