Muurame verkkokauppa
Muurame on suomalainen huonekaluja suunnitteleva ja valmistava perheyritys. Muurame-tuotekalustemallistoa on valmistettu jo yli 70 vuotta. Yrityksen kalusteet valmistetaan yhä kotimaisista laatumateriaaleista ja yritys on aktiivinen toimija Suomen design-markkinoilla.
Uuden verkkopalvelun tavoitteena oli luoda hyvin toimiva ja yksinkertainen verkkokauppa, jossa on kaksi toisiaan tukevaa osiota: Muuramen brändi- ja kauppaosio. Osiot haluttiin liittää toisiinsa saumattomasti ja idean lähtökohtana oli avata kuluttajille Muuramen tuoteperheen moduulien käyttämismahdollisuuksien laajus sekä Muuramen tarinan kertominen verkkokaupan ohella.
Palvelun visuaalisen ilmeen suunnitteli Pentagon Design Oy. Redandblue vastasi käyttöliittymäsuunnittelusta, projektinhallinnasta sekä teknisestä toteutuksesta.
Käyttöliittymäsuunnittelu aloitettiin työpajassa, jossa käytiin läpi Muuramen tuotteiden käyttömahdollisuuksia ja sitä, miten yrityksen tuotteiden monipuolisuus saatatisiin selkeästi esitettyä kuluttajille. Valmiita erilaisia tuotteita on paljon, mutta Muuramen tuotteiden pohjaideana on modulaarisuus – eri moduuleista voi rakentaa täysin itselleen sopivia kokonaisuuksia. Tuotteille haluttiin monipuoliset tuotesodattimet (liukukytkimet sekä tick-boxit), joiden avulla laajaa valikoimaa voi suodattaa muun muassa tuoteperheen mukaan. Lisäksi kaupan haluttiin ehdottavan yhteensopivia tuotteita eri moduulien osalta.
Verkkokauppa-alustana käytettiin WooCommercea, jonka toiminnallisuudet sekä visuaalinen ilme kustomoitiin Muuramen verkkokauppatarpeita varten. Verkkokauppatilausten hallinta rakennettiin siten, että myytyjen tilausten hallinnointi hoituu Muuramen oman logistiikkakeskuksen kautta – WooCommerce toimii ainostaan myyntifunnelina ja yrityksen toiminnanohjausjärjestelmän tiedonlähteenä. Muuramella on kymmenien yritysten jälleenmyyjäverkosto ja tätä varten kuluttaja-asiakkaalla on mahdollisuus tilata tuotteet lähimmälle jälleenmyyjälle. Toimitusvaihtoehdoissa on myös perinteiset paketti- sekä kotiinkuljetukset.
Teknisenä haasteena projektissa oli Muuramen olemassa olevin tuotekorttien tuonti Magento-verkkokaupasta WooCommerceen. Tuotteiden modulaarisuudesta johtuen tuotekorttien tuonnissa tuli ottaa huomioon variaatio- ja yhdistelmätuotteet.
Lue lisää: Verkkokaupan uudistus – kaikki julkaisut Vierityspalkissa