Interpedia verkkosivusto ja verkkokauppa

Toimiston ilmoittama referenssi

Tekijä: redandblue

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: 10 000–30 000 €

Projektin tyyppi: Järjestön verkkopalvelu, Verkkokauppa

Erityistä: Projektin osana tehty käyttäjätutkimus oikeilla loppukäyttäjillä

Interpedia ry on 70-luvulla perustettu voittoa tavoittelematon, poliittisesti ja uskonnollisesti sitoutumaton kotimainen kansalaisjärjestö.

Interpedia tekee töitä lasten hyväksi. Yhdistyksessä työskennellään sen puolesta, että jokaiselle lapselle kuuluva oikeus hyvään ja turvattuun lapsuuteen toteutuisi mahdollisimman monen kohdalla.

Adoptiovanhempien perustama järjestö on kasvanut keskikokoiseksi järjestöksi, jolla on kaksi toiminta-aluetta: kansainvälinen adoptio ja kehitysyhteistyö.

Lähtökohta

Interpedian vanha verkkopalvelu oli tullut tiensä päähän. Graafinen ilme oli pölyttynyt, sivurakenne oli muuttunut sekavaksi ja teknisesti palvelu vaati uudistamista.

Palvelusta haluttiin saavutettava. Sivuston tarkoituksena oli tukea molempia yhdistyksen painopisteitä, adoptiopuolta sekä kehitysyhteistyötä.

Adoptioprosessi haluttiin kuvata selkeästi, ja palvelusta toivottiin käyttäjälähtöistä ja mutkatonta koko adoptioprosessin varrelle.

Kehitysyhteistyön puolella toivottiin, että kohdemaita saadaan entistä paremmin esille palveluun. Lahjoitusmahdollisuuksia ja aineettomien lahjojen lahjoitusmahdollisuuksia toivottiin parannettavan. Palveluun toivottiin verkkokauppaa aineettomille lahjoille, lahjoituksille että myytäville tuotteille.

Tiedonkeruu suunnittelun tukena

Suunnittelu aloitettiin tiedonkeruuvaiheella. Tutustuimme analytiikkaan ja keräsimme käyttäjäymmärrystä kevyillä haastattelukierroksilla omassa lähipiirissämme. Adoptio on pitkä prosessi, jota valvotaan viranomaisten toimesta. Prosessin aikana adoptiota hakeva vuorottelee asioidessaan adoptiota järjestävän yhdistyksen kanssa sekä viranomaisten kanssa. Pyrimme ymmärtämään millaisia kysymyksiä, haluja ja tarpeita adoptioprosessin eri vaiheissa syntyy. Mietimme miten palvelu voisi tukea jokaisessa vaiheessa entistä paremmin.

Uusi palvelu ottaa adoptiota hakevan paremmin huomioon joka vaiheeessa; tiedonhakuvaiheessa, lupaprosessin aikana ja adoption jälkeen.

Mitä tutkimuksesta selvisi?

Tutkimuksen aikana selvisi, että adotioprosessin turhauttavin vaihe on lapsiesityksien odottaminen, eli kansakielellä jonottaminen. Adoptiolasta odotetaan kauan, ja koska on kyse ihmiskohtaloista, lapsiesityksiä annetaan ilman tarkkoja aikatauluja. Toimme uudessa palvelussa lapsiesitykset isoon rooliin jo palvelun etusivulle. Lisäksi loimme palveluun lohkon, jolla adoptiota miettivä saa ilmaiseksi tilattua verkkokaupasta kotiinsa adoptiotietopaketin.

Kehitysyhteistyöpuolella rakensimme WooCommerce-verkkokaupan. Lahjoittamisesta ja ostamisesta tehtiin virtaviivaisempaa ja helpompaa. Uusia lahjoitustapoja otettiin käyttöön, ja tietoa niistä löytyy uudessa palvelussa helpommin kuin aikaisemmin.

Kaksi eri osiota, kaksi eri kohderyhmää

Palvelun kaksi eri osiota – adoptiopuoli sekä kehitysyhteistyöpuoli – haluttiin erottaa visuaalisesti toisistaan. Eri palvelun osioille valittiin omat värimaailmat. Adoptiopuolella väripaletti on asiallisempaa, kun taas kehitysyhteistyöpuolella iloista ja huomiota herättävää.

Osioita pyrittiin pitämään erillään myös toiminnallisuuksien osalta. Teimme tiukan rajauksen siihen, ettei kehitysyhteistyö osion lahjoituksia mainosteta adoptio-puolella.

Palvelun hallinta

Palvelun käyttöliittymä rakennettiin ylläpitäjälle mahdollisimman joustavaksi ja helpoksi. Dynaamisilla lohkoilla on mahdollista tehdä vaihtelevia sivuja sekä täyteen palstaleveyteen, että kapeampaan sisältöpalstaan. Loimme valmiita sivupohjia, jotka helpottivat palvelun rakentamista.

Hallinnasta on mahdollista kytkeä lahjoitusnostoja yhdellä napin painalluksella, ja erilaisia sisältöjä on vaivaton nostaa sisältösivujen yhteyteen. Jos esimerkiksi sivulla puhutaan Nepalista, voidaan samalle sivulle nostaa helposti ilmoitus, jossa käyttäjää kehoitetaan lahjoittamaan lukutaito muutamalle Nepalilaiselle lapselle pienellä aineettomalla lahjalla.

Visuaalinen uudistus

Kun palvelun uudistuksessa alettiin miettiä verkkopalvelun visuaalisuutta, huomattiin yhdistyksen graafisen ilmeen olevan uudistuksen tarpeessa. Interpedian logo oli vanha, väripaletti suppea eikä yhdistyksellä ollut graafista ohjeistoa. Yhdistyksellä oli paljon valokuvia, mutta kuvat olivat keskenään eriparisia.

Työ aloitettiin täydellä brändiuudistuksella. Vanhassa logossa toistuva “lapsipiiri” säilyi modernisoituna uudessa logossa. Ilmeestä haluttiin samaan aikaan iloinen ja leikkisä, mutta myös vakavasti otettava.

Projektin pääsuunnittelijana toimiva Mika lahjoitti projektiin myös Nepalissa ottamiaan valokuvia paikallisista lapsista, joita nähdään palvelussa. Kuvia täydennettiin Mikan reissukaverin kuvilla.

Graafisen uudistuksen myötä verkkopalvelu sai uuden modernin ilmeen, joka ilmentää yhdistyksen arvoja.

Uudistuksen tulokset

Uusi palvelu alkoi tuottamaan tuloksia välittömästi julkaisun jälkeen. Kehitysyhteistyöpuolelle saatiin uusia kummeja, ja tuotteiden myynti ja lahjoitusten määrässä nähtiin heti kasvua.

“Palvelusta tuli parempi, kuin mitä olisin kuvitellut”
“Mobiilikäyttöliittymä on kerännyt kiitosta.”
“Uutta palvelua pystyy muokkamaan paljon laajemmin, kuin vanhaa.”
“Oli helppoa osallistaa tiimiä sisällönsyöttövaiheessa, kun oli hyvät välineet.”
“Redandbluen työtavoissa ja työkaluissa oli iso edistysaskel aikaisempiin verkkopalveluiden läpivienteihin.”

Lue lisää: Verkkokaupan uudistus – kaikki julkaisut Vierityspalkissa


Sinua voisi kiinnostaa myös

Kokemäen kaupunki – verkkopalvelun uudistus

Tekijä: redandblue

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: 30 000–60 000 €

Kokemäki on moderni maaseutukaupunki Satakunnan maakunnassa, ja sen lähikuntia ovat mm. Pori, Eura ja Sastamala. Kokemäellä asuu noin 7 000 henkilöä. Väkimäärä lisääntyy loma-aikoina, sillä mökkejä ja loma-asuntoja kunnassa on yli 1 300. Kaupunki on helposti saavutettavissa Pori-Helsinki-valtatien ja Pori-Tampere-rautatien avulla eri kulkuvälineillä. Kokemäeltä Poriin on 42 kilometriä. Kuntalaisten hyvinvointi on Kokemäen kaupungille tärkeä asia, […] Lue lisää

Bike Planet – Verkkokaupan ja ERP-järjestelmän uudistus

Tekijä: Avoin.Systems

Tärkein teknologia: Odoo

Projektin budjetti: 10 000–30 000 €

Tausta Bike Planet on pyöräilyn erikoisliike, jonka liiketoiminta rakentuu kivijalkamyymälän, verkkokaupan, huollon ja asiakaspalvelun varaan. Kasvun myötä entiset järjestelmät alkoivat rajoittaa kehittämistä: verkkokauppaa ei voitu muokata itsenäisesti, ja eri järjestelmien yhteensovittaminen kuormitti arkea. Yritys päätti ottaa käyttöön verkkokaupan ja myymälöiden hallintaan Odoon, joka tukee sekä arjen tehokkuutta että pitkän aikavälin kasvua. Toteutus Bike Planet toteutti […] Lue lisää

Kuluttaja.fi

Tekijä: redandblue

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: yli 60 000 €

Kuluttaja-lehti on Suomen suurin testaaja. Lehti testaa tuotteet puolueettomasti puolestasi, jotta saat rahoillesi parasta vastinetta. Kuluttaja-lehteä ylläpitää Kuluttajamedia ry, joka valvoo kuluttajan oikeuksia. Kuluttaja on julkaissut lehteä jo vuodesta 1967 saakka. Palvelusta löytyy myös musta lista ja lukuisia artikkeleita vuosien varrelta. Lähtökohdat Kuluttajan verkkopalvelu kaipasi uudistamista. Yhdistys oli siirtymässä Salesforce-järjestelmään, ja samalla palvelu haluttiin uudistaa. […] Lue lisää

Suomenlinnan uudet verkkosivut

Tekijä: Poutapilvi web design Oy

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: 30 000–60 000 €

Suomenlinnan hoitokunnan verkkosivu-uudistuksessa palattiin juurille. Haasteena oli kahden erillisen sivuston – suomenlinna.fi ja suomenlinnanhoitokunta.fi – yhdistäminen yhdeksi selkeäksi kokonaisuudeksi, joka palvelisi sekä matkailijoita, asiakkaita että muita sidosryhmiä. Kahden sivuston haasteet Suomenlinnan ja Suomenlinnan hoitokunnan verkkosivut olivat olleet käytössä vuodesta 2014. Sivustoja oli kehitetty ja korjailtu tarpeen mukaan, mutta vuosien mittaan teknisiä haasteita oli alkanut kasaantua. […] Lue lisää

Suomen kulttuurirahaston verkkopalvelu

Tekijä: redandblue

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: yli 100 000 €

Strateginen uudistus Suomen Kulttuurirahaston (SKR) verkkosivusto on uudistettu tukemaan säätiön strategisia tavoitteita. SKR pyrkii toimimaan valtakunnallisena muutosvoimana tieteen, taiteen ja kulttuurin hyväksi sekä edistämään moniarvoisuutta ja kestävyyttä yhteiskunnassa. Uudistustyössä keskityttiin kolmeen keskeiseen viestinnälliseen tavoitteeseen: SKR:n tunnettuuden kasvattaminen Tieteen, taiteen ja kulttuurin merkityksen vahvistaminen yhteiskunnassa Käyttäjäkokemuksen kehittäminen Redandblue vastasi SKR:n uuden verkkosivuston suunnittelusta ja toteutuksesta WordPress-alustalle. […] Lue lisää

STEK ja Sähkölä verkkosivustot

Tekijä: redandblue

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: yli 60 000 €

STEK.fi, Sähkötekniikan ja energiatehokkuuden edistämiskeskuksen STEK ry:n verkkopalvelu, on suunnattu energiamurroksesta kiinnostuneille, median edustajille, STEK:n jäsenorganisaatioiden henkilöille sekä hankkeille ja projekteille rahoitusta hakeville. Sivusto toimii alustana hanke- ja projektirahoituksen hakemiseen ja myöntämiseen, hankkeisiin tutustumiseen sekä hankeuutisten ja materiaalien jakamiseen. STEK:n ylläpitää myös Sähkölä.fi-sivustoa, joka on opettajille suunnattu opetusmateriaaleja tarjoava palvelu, jonka tavoitteena auttaa innostamaan oppilaita […] Lue lisää

Vierityspalkki.fi

Julkaistu vuodesta 2006. Vierityspalkki on blogi verkkopalveluiden kehityksestä, internetin teknologioista ja alan toimistoista. Seuraa, niin tiedät miten ja kenen toimesta syntyvät parhaat verkkopalvelut, verkkokaupat ja räätälöidyt web-sovellukset. Uutiskirjeellä on jo yli 1100 tilaajaa.


Tilaa uutiskirje.

  • 40-50 asiantuntija-artikkelia vuosittain.

    Toimitettua asiasisältöä verkkopalveluiden uudistuksista ja kotimaisen ohjelmistoalan tapahtumista. Vierityspalkki nostaa esiin alan puheenaiheita ja tuoretta tutkimustietoa, osallistuu keskusteluun sekä haastattelee alan asiantuntijoita ja toimistoja. Julkaistuja artikkeleita jo yli 1000 kappaletta.


    Kaikki artikkelit

  • 150-200 julkaistua referenssicasea joka vuosi.

    Julkaisut-palsta tarjoaa näkyvyyttä kiinnostaville uusille verkkopalveluille ja web-sovelluksille, ja antaa asiakkaille mahdollisuuden arvioida eri toimistojen osaamista.


    Selaa toimistojen julkaisuja

  • 300-400 työpaikkailmoitusta vuosittain.

    Vuodesta 2007 toiminut ilmoituspalsta on edelleen sivuston suosituin osio. Moni asiantuntija on löytänyt useammankin työpaikan palstan kautta vuosien varrella.


    Selaa avoimia työpaikkoja

  • 31 kokenutta digitoimistoa

    on päässyt aina ajantasaiselle Toimistot-listalle. Lista on auttanut asiakkaita löytämään kokeneita digitoimistokumppaneita jo usean vuoden ajan. Lista keskittyy WordPress-toimistoihin ja räätälöityjen web-sovellusten tekijöihin.


    Selaa Toimistot-listaa

Tilaa kuukausikirje

Kerran kuukaudessa ilmestyvä uutiskirje koostaa artikkelit, julkaisut, työpaikat ja linkkivinkit. Kirjeellä on jo yli 1100 tilaajaa.
Huom. Sähköpostiosoitettasi ei luovuteta eteenpäin, eikä käytetä mihinkään muuhun tarkoitukseen – ihan oikeasti.

Siirry takaisin sivun alkuun