Interpedia verkkosivusto ja verkkokauppa

Toimiston ilmoittama referenssi

Tekijä: redandblue

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: 10 000–30 000 €

Projektin tyyppi: Järjestön verkkopalvelu, Verkkokauppa

Erityistä: Projektin osana tehty käyttäjätutkimus oikeilla loppukäyttäjillä

Interpedia ry on 70-luvulla perustettu voittoa tavoittelematon, poliittisesti ja uskonnollisesti sitoutumaton kotimainen kansalaisjärjestö.

Interpedia tekee töitä lasten hyväksi. Yhdistyksessä työskennellään sen puolesta, että jokaiselle lapselle kuuluva oikeus hyvään ja turvattuun lapsuuteen toteutuisi mahdollisimman monen kohdalla.

Adoptiovanhempien perustama järjestö on kasvanut keskikokoiseksi järjestöksi, jolla on kaksi toiminta-aluetta: kansainvälinen adoptio ja kehitysyhteistyö.

Lähtökohta

Interpedian vanha verkkopalvelu oli tullut tiensä päähän. Graafinen ilme oli pölyttynyt, sivurakenne oli muuttunut sekavaksi ja teknisesti palvelu vaati uudistamista.

Palvelusta haluttiin saavutettava. Sivuston tarkoituksena oli tukea molempia yhdistyksen painopisteitä, adoptiopuolta sekä kehitysyhteistyötä.

Adoptioprosessi haluttiin kuvata selkeästi, ja palvelusta toivottiin käyttäjälähtöistä ja mutkatonta koko adoptioprosessin varrelle.

Kehitysyhteistyön puolella toivottiin, että kohdemaita saadaan entistä paremmin esille palveluun. Lahjoitusmahdollisuuksia ja aineettomien lahjojen lahjoitusmahdollisuuksia toivottiin parannettavan. Palveluun toivottiin verkkokauppaa aineettomille lahjoille, lahjoituksille että myytäville tuotteille.

Tiedonkeruu suunnittelun tukena

Suunnittelu aloitettiin tiedonkeruuvaiheella. Tutustuimme analytiikkaan ja keräsimme käyttäjäymmärrystä kevyillä haastattelukierroksilla omassa lähipiirissämme. Adoptio on pitkä prosessi, jota valvotaan viranomaisten toimesta. Prosessin aikana adoptiota hakeva vuorottelee asioidessaan adoptiota järjestävän yhdistyksen kanssa sekä viranomaisten kanssa. Pyrimme ymmärtämään millaisia kysymyksiä, haluja ja tarpeita adoptioprosessin eri vaiheissa syntyy. Mietimme miten palvelu voisi tukea jokaisessa vaiheessa entistä paremmin.

Uusi palvelu ottaa adoptiota hakevan paremmin huomioon joka vaiheeessa; tiedonhakuvaiheessa, lupaprosessin aikana ja adoption jälkeen.

Mitä tutkimuksesta selvisi?

Tutkimuksen aikana selvisi, että adotioprosessin turhauttavin vaihe on lapsiesityksien odottaminen, eli kansakielellä jonottaminen. Adoptiolasta odotetaan kauan, ja koska on kyse ihmiskohtaloista, lapsiesityksiä annetaan ilman tarkkoja aikatauluja. Toimme uudessa palvelussa lapsiesitykset isoon rooliin jo palvelun etusivulle. Lisäksi loimme palveluun lohkon, jolla adoptiota miettivä saa ilmaiseksi tilattua verkkokaupasta kotiinsa adoptiotietopaketin.

Kehitysyhteistyöpuolella rakensimme WooCommerce-verkkokaupan. Lahjoittamisesta ja ostamisesta tehtiin virtaviivaisempaa ja helpompaa. Uusia lahjoitustapoja otettiin käyttöön, ja tietoa niistä löytyy uudessa palvelussa helpommin kuin aikaisemmin.

Kaksi eri osiota, kaksi eri kohderyhmää

Palvelun kaksi eri osiota – adoptiopuoli sekä kehitysyhteistyöpuoli – haluttiin erottaa visuaalisesti toisistaan. Eri palvelun osioille valittiin omat värimaailmat. Adoptiopuolella väripaletti on asiallisempaa, kun taas kehitysyhteistyöpuolella iloista ja huomiota herättävää.

Osioita pyrittiin pitämään erillään myös toiminnallisuuksien osalta. Teimme tiukan rajauksen siihen, ettei kehitysyhteistyö osion lahjoituksia mainosteta adoptio-puolella.

Palvelun hallinta

Palvelun käyttöliittymä rakennettiin ylläpitäjälle mahdollisimman joustavaksi ja helpoksi. Dynaamisilla lohkoilla on mahdollista tehdä vaihtelevia sivuja sekä täyteen palstaleveyteen, että kapeampaan sisältöpalstaan. Loimme valmiita sivupohjia, jotka helpottivat palvelun rakentamista.

Hallinnasta on mahdollista kytkeä lahjoitusnostoja yhdellä napin painalluksella, ja erilaisia sisältöjä on vaivaton nostaa sisältösivujen yhteyteen. Jos esimerkiksi sivulla puhutaan Nepalista, voidaan samalle sivulle nostaa helposti ilmoitus, jossa käyttäjää kehoitetaan lahjoittamaan lukutaito muutamalle Nepalilaiselle lapselle pienellä aineettomalla lahjalla.

Visuaalinen uudistus

Kun palvelun uudistuksessa alettiin miettiä verkkopalvelun visuaalisuutta, huomattiin yhdistyksen graafisen ilmeen olevan uudistuksen tarpeessa. Interpedian logo oli vanha, väripaletti suppea eikä yhdistyksellä ollut graafista ohjeistoa. Yhdistyksellä oli paljon valokuvia, mutta kuvat olivat keskenään eriparisia.

Työ aloitettiin täydellä brändiuudistuksella. Vanhassa logossa toistuva “lapsipiiri” säilyi modernisoituna uudessa logossa. Ilmeestä haluttiin samaan aikaan iloinen ja leikkisä, mutta myös vakavasti otettava.

Projektin pääsuunnittelijana toimiva Mika lahjoitti projektiin myös Nepalissa ottamiaan valokuvia paikallisista lapsista, joita nähdään palvelussa. Kuvia täydennettiin Mikan reissukaverin kuvilla.

Graafisen uudistuksen myötä verkkopalvelu sai uuden modernin ilmeen, joka ilmentää yhdistyksen arvoja.

Uudistuksen tulokset

Uusi palvelu alkoi tuottamaan tuloksia välittömästi julkaisun jälkeen. Kehitysyhteistyöpuolelle saatiin uusia kummeja, ja tuotteiden myynti ja lahjoitusten määrässä nähtiin heti kasvua.

“Palvelusta tuli parempi, kuin mitä olisin kuvitellut”
“Mobiilikäyttöliittymä on kerännyt kiitosta.”
“Uutta palvelua pystyy muokkamaan paljon laajemmin, kuin vanhaa.”
“Oli helppoa osallistaa tiimiä sisällönsyöttövaiheessa, kun oli hyvät välineet.”
“Redandbluen työtavoissa ja työkaluissa oli iso edistysaskel aikaisempiin verkkopalveluiden läpivienteihin.”

Lue lisää: Verkkokaupan uudistus – kaikki julkaisut Vierityspalkissa


Sinua voisi kiinnostaa myös

Allianssin verkkopalvelu-uudistus

Tekijä: redandblue

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: 10 000–30 000 €

Rakensimme Allianssi ry:lle verkkopalvelun, jossa yhdistyy selkeästi erottuva sivuston ilme sekä kattavaa nuorisoalan informaatiota tarjoava verkkopalvelu. Suomen nuorisoalan kattojärjestö Allianssi ry on valtakunnallinen nuorisoalan palvelu- ja vaikuttajajärjestö. Allianssi on poliittisesti ja uskonnollisesti sitoutumaton edunvalvoja, ja jäseninään heillä on yli 140 valtakunnallista nuoriso- tai kasvatusalan organisaatiota. Tärkein tavoite on nuorten syrjäytymisen ehkäisy. Allianssi edistää nuorten kasvua […] Lue lisää

Kuluttaja.fi

Tekijä: redandblue

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: yli 60 000 €

Kuluttaja-lehti on Suomen suurin testaaja. Lehti testaa tuotteet puolueettomasti puolestasi, jotta saat rahoillesi parasta vastinetta. Kuluttaja-lehteä ylläpitää Kuluttajamedia ry, joka valvoo kuluttajan oikeuksia. Kuluttaja on julkaissut lehteä jo vuodesta 1967 saakka. Palvelusta löytyy myös musta lista ja lukuisia artikkeleita vuosien varrelta. Lähtökohdat Kuluttajan verkkopalvelu kaipasi uudistamista. Yhdistys oli siirtymässä Salesforce-järjestelmään, ja samalla palvelu haluttiin uudistaa. […] Lue lisää

Elokuvateatteri Gildan verkkopalvelu ja lippujen verkkokauppa

Tekijä: Don & Branco Oy

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: 30 000–60 000 €

Elokuvateatteri Gilda avautui Kampin Lasipalatsikortteliin marraskuussa 2024. Itsenäinen kaupunkikino syntyi halusta tarjota Helsingin paraatipaikalla viimeisteltyjä ja ylellisiä elokuvaelämyksiä. Don & Branco on kokonaisvaltaisena kumppanina luonut Gildan brändi-identiteetin, toteuttanut markkinointia sekä vastannut verkkopalvelun suunnittelusta ja lipunmyyntijärjestelmän teknisestä toteutuksesta. Haaste Uuden elokuvateatterin haasteena on kilpailu: tarjonnan keskellä piti löytää keino erottua ja tehdä Gildasta elokuvanrakastajille kiinnostavin vaihtoehto. […] Lue lisää

Remod

Tekijä: MEOM

Tärkein teknologia: HubSpot CMS

Projektin budjetti: 10 000–30 000 €

Remod tarjoaa tietohallinnon ja tietoturvan ratkaisuja liiketoiminnan digitalisointiin ja IT-infrastruktuurin kehittämiseen. Remod painottaa palvelussaan asiakaslähtöistä kokonaisuutta, jossa hyvä tietohallinto ja hyvä tietoturva kulkevat käsi kädessä. HubSpot-markkinointimasiina strategisella kivijalalla Yhteistyömme Remodin kanssa lähti liikkeelle strategisella työllä. Kartoitimme yhdessä Remodin position tietoturva-alalla. Positioinnissa tunnistimme yrityksen vahvuudet ja erottautumistekijät, jotka pohjautuvat syvälliseen kohderyhmien ymmärrykseen. Nämä erottuvuustekijät ohjasivat verkkosivuston […] Lue lisää

Kehityspolitiikan tulosraportti 2022

Tekijä: redandblue

Tärkein teknologia: Asiakaskohtainen ohjelmointityö

Projektin budjetti: yli 60 000 €

Ulkoministeriö tuottaa ja julkaisee Kehityspolitiikan tulosraportin neljän vuoden välein. Kehityspolitiikan tulosraportti 2022 esittelee kehityspolitiikan ja kehitysyhteistyön tuloksia vuosilta 2019–2021. Julkaistu tulosraportti osoittaa, että Suomen kehitysyhteistyö tuottaa tuloksia, vaikka pandemia, konfliktit ja ilmastonmuutos ovat hidastaneet myönteistä kehitystä maailmalla. Infografiikkaa, karttoja ja datatauluja Kehityspolitiikan tulosraportti toteutettiin yhtäaikaisesti printti- ja verkkoversiona. Redandblue suunnitteli printtitoteuksen edetessä elementtien ja raportin […] Lue lisää

Maaseutuverkosto.fi – verkostoitumisalusta

Tekijä: redandblue

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: yli 60 000 €

Redandblue toteutti EU:n maaseutuohjelmasta rahoitettujen hankkeiden ja Luonnonvarakeskus Luken koordinoiman osaamisverkoston AgriHubin yhteisen verkostoitumisalustan, jonne pääset kirjoittamalla selaimeen www.maaseutuverkosto.fi tai www.agrihubi.fi. Verkkosivuston lähtökohtana oli vuorovaikutteisuus sekä maatalouden eri toimijoiden, kuten tutkijoiden, yrittäjien, kyläyhdistysten, viljelijöiden ja virkamiesten, yhteen saattaminen sekä tiedon jakaminen eri toimijoiden välillä. ”Maatilayritysten osaamisverkosto AgriHubin käynnistämiseksi oli tärkeää luoda avoin ja vuorovaikutusta tukeva […] Lue lisää

Vierityspalkki.fi

Julkaistu vuodesta 2006. Vierityspalkki on blogi verkkopalveluiden kehityksestä, internetin teknologioista ja alan toimistoista. Seuraa, niin tiedät miten ja kenen toimesta syntyvät parhaat verkkopalvelut, verkkokaupat ja räätälöidyt web-sovellukset. Uutiskirjeellä on jo yli 1100 tilaajaa.


Tilaa uutiskirje.

  • 40-50 asiantuntija-artikkelia vuosittain.

    Toimitettua asiasisältöä verkkopalveluiden uudistuksista ja kotimaisen ohjelmistoalan tapahtumista. Vierityspalkki nostaa esiin alan puheenaiheita ja tuoretta tutkimustietoa, osallistuu keskusteluun sekä haastattelee alan asiantuntijoita ja toimistoja. Julkaistuja artikkeleita jo yli 1000 kappaletta.


    Kaikki artikkelit

  • 150-200 julkaistua referenssicasea joka vuosi.

    Julkaisut-palsta tarjoaa näkyvyyttä kiinnostaville uusille verkkopalveluille ja web-sovelluksille, ja antaa asiakkaille mahdollisuuden arvioida eri toimistojen osaamista.


    Selaa toimistojen julkaisuja

  • 300-400 työpaikkailmoitusta vuosittain.

    Vuodesta 2007 toiminut ilmoituspalsta on edelleen sivuston suosituin osio. Moni asiantuntija on löytänyt useammankin työpaikan palstan kautta vuosien varrella.


    Selaa avoimia työpaikkoja

  • 31 kokenutta digitoimistoa

    on päässyt aina ajantasaiselle Toimistot-listalle. Lista on auttanut asiakkaita löytämään kokeneita digitoimistokumppaneita jo usean vuoden ajan. Lista keskittyy WordPress-toimistoihin ja räätälöityjen web-sovellusten tekijöihin.


    Selaa Toimistot-listaa

Tilaa kuukausikirje

Kerran kuukaudessa ilmestyvä uutiskirje koostaa artikkelit, julkaisut, työpaikat ja linkkivinkit. Kirjeellä on jo yli 1100 tilaajaa.
Huom. Sähköpostiosoitettasi ei luovuteta eteenpäin, eikä käytetä mihinkään muuhun tarkoitukseen – ihan oikeasti.

Siirry takaisin sivun alkuun