Hoas.fi

Toimiston ilmoittama referenssi

Tekijä: Knowit Experience

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: yli 60 000 €

Projektin tyyppi: Järjestön verkkopalvelu, Yrityksen sivusto kuluttajille

Erityistä: Projektin osana tehty käyttäjätutkimus oikeilla loppukäyttäjillä

Otathan huomioon, että tämä referenssi on yli 3 vuotta vanha, joten referenssikuvauksen sisältö ei välttämättä enää edusta palvelun nykyistä tilannetta. Tuoreita julkaisuja samasta aihepiiristä löydät lisää Järjestön verkkopalvelu -kategoriasivulta.

Hoas.fi – helpotusta sopivan opiskelija-asunnon löytämiseen

Hoasilla asukaskokemus syntyy muustakin kuin vain neljästä seinästä. Hoas auttaa ja tukee opiskelijoita niin asumisen, muuttamisen kuin arjenkin perusasioissa. Lisää tukea haluttiin nyt tarjota uudistamalla verkkosivusto palvelemaan asunnonhakijoita paremmin.

Home sweet Hoas

Helsingin seudun opiskelija-asuntosäätiö (tuttavallisemmin Hoas) tarjoaa edullista asumista opiskelijoille. Hoas vuokraa, rakennuttaa ja ylläpitää asuntoja pääkaupunkiseudulla. Hoasin asunnoissa asuu reilut 18 000 asukasta, joista noin kolmasosa on kansainvälisiä opiskelijoita.

Opiskelija-asuminen on muuttunut jonkin verran sitten vuoden 1969, jolloin Hoas perustettiin.

Tavoitteena vuosien varrella on ollut pysyä kehityksessä mukana, ja tällä kertaa kehityskohteena oli verkkosivusto. Vanha sivusto ennemmin eksytti kuin auttoi löytämään perille, ja isoimmiksi kehityskohteiksi nostettiin yksinkertaisuus ja selkeys. Myös elementtien mittasuhteisiin tarvittiin kartturia ja pirteää brändi-ilmettä haluttiin tuoda paremmin esille. Sivustosta haluttiin lisäksi elinkaareltaan kestävä ja käytössä edullinen.

”Halusimme kohdentaa uuden sivuston nimenomaan asuntoa hakeville opiskelijoille ja taata sujuvat palvelupolut hakijasta asukkaaksi. Myös vaihto-opiskelijat haluttiin ottaa aiempaa paremmin huomioon”, kertoo Hoasin projektipäällikkönä hankkeessa toiminut Sanna Agullana.

Uudessa vara parempi

Opiskelijaelämässä on varmasti edelleen omat haasteensa, mutta uusi verkkosivusto ainakin helpottaa sopivan asunnon löytämistä. Uudistunut hoas.fi latautuu edeltäjäänsä huomattavasti nopeammin, on responsiivinen ja kaikkien saavutettavissa oleva, WCAG-standardien A- ja AA-tasojen mukainen sivusto. Selkeä sivusto esittelee kohteet ja asunnot niiden tarvitsemalla tavalla ja palvelee sekä nykyisiä että tulevia asukkaita paremmin. Erityisesti URL-rakenne selkiytyi huomattavasti ja tieto on nyt helpommin löydettävissä lyhyemmiltä poluilta. Kokonaisuudessaan uudella sivustolla vietetty aika on kasvanut 15 prosentilla vanhaan verrattuna.

Palvelu suunniteltiin modulaariseksi siten, että ylläpitäjät voivat erilaisia lohkoja yhdistelemällä luoda sivuja hyvin erilaisiin tarpeisiin.

”Uudet sivut ovat toimivat, helppokäyttöiset ja raikkaalla tavalla meidän näköisemme. Sisällöntuotantoa on pystytty hajauttamaan paremmin, ja huolella suunniteltujen lohkojen avulla samasta sivupohjasta voi taikoa monenlaisiin tarpeisiin soveltuvia sivuja”, kommentoi Agullana.

Sivustolle kehitettiin lisäksi uudenlainen tapa ohjata opiskelijoita eteenpäin – Hoasin eri asuinalueiden esille tuomista korostettiin ja alueille tehtiin omat sivunsa.

Aluesivut ovatkin saaneet käyttäjiltä osakseen kiitosta.

”Käyttäjätesteissä erityisesti pääkaupunkiseudun ulkopuolella asuvat abiturientit ja kansainväliset vaihto-opiskelijat kokivat aluesivut tarpeellisiksi asunnonetsinnässä”, Agullana kertoo.

Vanhalta sivustolta puuttuneet sisältöjen nostomahdollisuudet otettiin myös huomioon. Kaikki asuntojen hakemiseen sekä itse asumiseen liittyvät lomakkeet siirrettiin kokonaan ulkopuoliseen järjestelmään, ja uudelta sivustolta varmistettiin toimivat ohjaukset niihin.

Optimizelystä WordPressiin

Knowitin puolelta uudistusta oli toteuttamassa viisihenkinen tiimi. Suunnittelu, tekninen kehitystyö sekä projektinhallinta hoituivat saman tiimin sisällä. Koronaepidemian myötä koko projekti toteutettiin etänä.

CMS:n osalta päädyttiin vaihtamaan Optimizelystä (ent. Episerver) WordPressiin. WordPress valikoitui voittajaksi helppokäyttöisyyden, joustavan sisällönhallinnan sekä hyvien jatkokehitysmahdollisuuksien myötä.

”Halusimme varmistua, että sivustoa pystytään kehittämään jatkossakin ja että suorituskyky riittää myös kävijämäärien kasvaessa”, Agullana perustelee.

Uusi sivusto julkaistiin syksyllä 2021 ja yhteistyö on jatkunut tiiviinä ylläpidon ja jatkokehityksen osalta.

”Meillä on ollut todella toimiva tiimi ja yhteistyö. Tehdään asioita laadukkaasti ja sekä itse projektia että nyt jatkokehitystä liidaa yhteinen hyvä meininki”, kommentoi Knowitin puolelta projektipäällikkönä toiminut Pauliina Tienpää.

Agullana komppaa työnteon sujuvuutta:

”Yhteistyö on ollut mutkatonta ja mukavaa, tiimissä pätevää ja hauskaa porukkaa. Niin pienet kuin isotkin kehitysasiat tulee yhdessä ideoitua jouhevasti ja saadaan myös työn alle nopeasti.”

Kevään 2023 päivitys

Keväällä 2023 otettiin käyttöön Hoasin taustajärjestelmä Tampuuriin toteutettu integraatio. Tampuuri on kiinteistöhallinnan ohjelmistotuote, joka on Suomessa laajassa käytössä. Tampuurin tuoterajapinnasta tuodaan sivustolle kohteita, yksittäisiä vapaita asuntoja, soluhuoneita sekä näihin liittyviä tietoja.

Integraatiota varten rakennettiin erillinen ohjelmisto käyttämällä Laravel-ohjelmointikehystä. Näin itse verkkopalvelun suorituskyky ei heikkene, kun integraatioalusta käsittelee sille valtavan tietomassan valmiiksi ja lataa käytettävät kuvat erilliseen tietovarastoon. Tieto muutoksista eri järjestelmien välillä liikkuu webhook-herätteiden välityksellä. Integraatioalustaa käytetään täysin palvelittomassa, automaattisesti skaalautuvassa Google Cloud Platform ympäristössä.

Verkkopalvelun haku rakennettiin React-ohjelmistona ja siinä käytetään hyväksi Algolia-hakualustaa, joka tarjoaa nopean ja tehokkaan tavan tehdä monimutkaisia fasettihakuja isoon datamassaan. Tampuurista tuotavista kuvista muodostetaan lennossa sivupohjiin sopivat responsiiviset kuvat, tässä käytetään hyväksi Cloudflare Image Resizing -tuotetta.

Integraatioprojektin yhteydessä kohdehakusivun ja kohteen sivun ulkoasua uudistettiin. Myös vapaille asunnoille luotiin uusi, kohteiden sivupohjaa mukaileva mallinsa.


Sinua voisi kiinnostaa myös

Hopkins

Tekijä: MEOM

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: 10 000–30 000 €

Hopkins on digitaalisen markkinoinnin toimisto, joka auttaa asiakkaitaan kasvattamaan liiketoimintaa digitaalisen mainonnan, hakukoneoptimoinnin, markkinoinnin automaation ja analytiikan avulla. Uudistuksen taustalla Hopkins oli työstänyt brändi-identiteettiään yhdessä Hasan & Partnersin kanssa. Seuraavana vuorossa oli itse verkkosivustouudistus, jolla tuore brändi-ilme tehtäisiin eläväksi. Ilmeen lisäksi uudistustarvetta oli verkkosivuston teknisellä puolella. Verkkosivusto rakennettiin tukemaan paremmin palveluiden esittelyä ja muun muassa […] Lue lisää

eQ Haku

Tekijä: Knowit Experience

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: yli 60 000 €

eQ Toimitilat omistaa ja hallinnoi suurta määrää kiinteistöjä eri puolilla Suomea. eQ Toimitilat halusi uudistaa uusille ja nykyisille vuokralaisilleen suunnatun verkkopalvelunsa vastaamaan tämän päivän korkeimpia standardeja ja nykyisiä strategisia tavoitteitaan. Uudistusprojekti lähti käyntiin määrittelyvaiheella, jossa samalla luotiin eQ Toimitiloille oma brändi-ilme. Työhön lähdettiin puhtaalta pöydältä. Heti määrittelyvaiheessa uuden sivuston tärkeimmäksi toiminnallisuudeksi nousi vapaiden toimitilojen haku. […] Lue lisää

Rejlers

Tekijä: Knowit Experience

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: yli 100 000 €

Yhtenäinen verkkosivusto tukemaan Rejlersin visiota ja kasvua Rejlers on vuonna 1942 perustettu tekniikka- ja konsultointiyritys, joka toimii Ruotsissa, Suomessa, Norjassa ja Arabiemiirikunnissa. Visionsa ”Home of the Learning Minds” kautta Rejlers tukee siirtymää uusiutuvaan energiaan sekä parantaa infrastruktuurin, teollisuuden ja rakentamisen kestävyyttä arvopohjaisen digitalisaation avulla. Rejlersin verkkosivustot eivät kuitenkaan tukeneet tehokkaasti yrityksen tavoitteita, vaan sivustokokonaisuus oli […] Lue lisää

Veronmaksajat

Tekijä: Knowit Experience

Tärkein teknologia: Muu tuotepohjainen toteutus

Projektin budjetti: yli 100 000 €

Veronmaksajain Keskusliitto lähti uudistamaan verkkopalveluaan ja halusi tehostaa verkon kautta tapahtuvaa jäsenhankintaa, sekä tarjota jäsenilleen entistä parempaa palvelua myös digitaalisissa kanavissa. Miten poikkeuksellisen laaja sisältöpankki ja käyttäjien moninaiset tarpeet sovitettiin yhteen saumattomaksi digitaaliseksi neuvonta- ja asiantuntijapalveluksi? Veronmaksajain Keskusliitto, tuttavallisemmin Veronmaksajat, on kotitalouksien, yritysten ja yhteisöjen riippumaton järjestö. Liitto neuvoo suomalaisia kaikissa verotukseen liittyvissä elämäntilanteissa, ajaa […] Lue lisää

Senaatti-kiinteistöjen asiointipalvelu

Tekijä: Knowit Experience

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: 30 000–60 000 €

Senaatti-kiinteistöt panostaa vahvasti digitaalisen asiakaskokemuksensa kehittämiseen. Tätä tukemaan luotiin uusi asiointipalvelu, joka tarjoaa selkeän ja yksilöidyn kokemuksen jokaiselle käyttäjälle. Lähtökohdat Senaatti-kiinteistöt on valtion kiinteistöasiantuntija ja toimitilakumppani. Senaatti luo asiakkaidensa kanssa toimivia työympäristöjä ja vastaa niiden ylläpidosta, kehittää valtion kiinteistövarallisuutta sekä pitää huolta kulttuurihistoriallisista kohteista. Senaatin toimintaan liittyy useita erilaisia digitaalisia palveluita, joita heidän asiakkaansa hyödyntävät. […] Lue lisää

Fraidei

Tekijä: Paper Planes Oy

Tärkein teknologia: HubSpot CMS

Projektin budjetti: 10 000–30 000 €

Uudistuksen lähtökohtana Fraidei on suomalainen, skaalautuvia ICT-palveluja tarjoava yritys, joka haluaa mahdollistaa asiakkailleen sekä saumattoman sujuvuuden että komean kasvun. Fraideilla on yli 1200 tyytyväistä yritysasiakasta, joita palvelee 120 alan huippuammattilaista. Vuoden 2024 lopussa yritys käynnisti brändi- ja sivustouudistuksen. Uuden brändin ja sivuston suunnittelusta vastasi suunnittelutoimisto Bond. Paper Planesin taas valikoitui kumppaniksi verkkosivuston rakentamiseen ja koodaukseen […] Lue lisää

Vierityspalkki.fi

Julkaistu vuodesta 2006. Vierityspalkki on blogi verkkopalveluiden kehityksestä, internetin teknologioista ja alan toimistoista. Seuraa, niin tiedät miten ja kenen toimesta syntyvät parhaat verkkopalvelut, verkkokaupat ja räätälöidyt web-sovellukset. Uutiskirjeellä on jo yli 1100 tilaajaa.


Tilaa uutiskirje.

  • 40-50 asiantuntija-artikkelia vuosittain.

    Toimitettua asiasisältöä verkkopalveluiden uudistuksista ja kotimaisen ohjelmistoalan tapahtumista. Vierityspalkki nostaa esiin alan puheenaiheita ja tuoretta tutkimustietoa, osallistuu keskusteluun sekä haastattelee alan asiantuntijoita ja toimistoja. Julkaistuja artikkeleita jo yli 1000 kappaletta.


    Kaikki artikkelit

  • 150-200 julkaistua referenssicasea joka vuosi.

    Julkaisut-palsta tarjoaa näkyvyyttä kiinnostaville uusille verkkopalveluille ja web-sovelluksille, ja antaa asiakkaille mahdollisuuden arvioida eri toimistojen osaamista.


    Selaa toimistojen julkaisuja

  • 300-400 työpaikkailmoitusta vuosittain.

    Vuodesta 2007 toiminut ilmoituspalsta on edelleen sivuston suosituin osio. Moni asiantuntija on löytänyt useammankin työpaikan palstan kautta vuosien varrella.


    Selaa avoimia työpaikkoja

  • 31 kokenutta digitoimistoa

    on päässyt aina ajantasaiselle Toimistot-listalle. Lista on auttanut asiakkaita löytämään kokeneita digitoimistokumppaneita jo usean vuoden ajan. Lista keskittyy WordPress-toimistoihin ja räätälöityjen web-sovellusten tekijöihin.


    Selaa Toimistot-listaa

Tilaa kuukausikirje

Kerran kuukaudessa ilmestyvä uutiskirje koostaa artikkelit, julkaisut, työpaikat ja linkkivinkit. Kirjeellä on jo yli 1100 tilaajaa.
Huom. Sähköpostiosoitettasi ei luovuteta eteenpäin, eikä käytetä mihinkään muuhun tarkoitukseen – ihan oikeasti.

Siirry takaisin sivun alkuun