Design Forum Finland

Toimiston ilmoittama referenssi

Tekijä: Knowit Experience

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin tyyppi: Julkisen organisaation tai yhdistyksen sivusto

Design Forum Finlandin tärkein tehtävä on tukea suomalaisten yritysten ja organisaatioiden kasvua, kansainvälistä kilpailukykyä ja menestystä edistämällä muotoilun käyttöä erityisesti strategisella tasolla. Design Forum Finlandin ensisijaisina kohderyhminä ovat pk-yritykset ja muotoilupalvelujen tuottajat.

Design Forum Finlandin vanha sivusto oli vanhentuneesta sisällönhallintojärjestelmästä johtuen työläästi päivitettävä. Sivuston rakenne ei ollut käyttäjälähtöinen, eikä sivusto palvellut enää parhaalla mahdollisella tavalla Design Forum Finlandin strategiaa. Sivustolle päätyneelle käyttäjälle ei selvinnyt kovin helposti, mitä kaikkea Design Forum Finland tekee ja miten se voisi tukea käyttäjän omaa organisaatiota sen muotoiluun liittyviin haasteissa.

Uudistuksen ensisijaisena tavoitteena olikin luoda asiakaslähtöiset sivut, jotka palvelevat määriteltyjä kohderyhmiä ja tuovat selkeästi esille, mitä Design Forum kullekin asiakasryhmälle tarjoaa.

Ymmärtääksemme todella keskeisten kohderyhmien tarpeita ja sitä, missä tilanteissa Design Forum Finland pystyisi heitä auttamaan, aloitimme tekemällä kohderyhmähaastattelut kahden tärkeimmän kohderyhmän, suomalaisten PK-yritysten ja muotoilupalveluja tarjoavien yritysten, osalta.

Palvelulupauksen tekemisestä selkeäksi ja näkyväksi kullekin kohderyhmälle muodostui heti yksi uuden sivuston keskeisimmistä tavoitteista.

Käyttäjähaastatteluiden jälkeen pidettiin yhdessä Design Forum Finlandin työryhmän kanssa workshop, jossa lähdimme määrittelemään käyttäjäprofiileja ja -polkuja. Listasimme yritysten useimmin esiin nostamat haasteet ja toisaalta palvelut ja sisällöt, joilla Design Forum Finland voisi vastata näihin. Tämän pohjalta alkoi sivuston rakenteen suunnittelu.

Uudelle sivustolle suunniteltiin käyttäjälähtöinen rakenne, jossa sisältökokonaisuuksia rakenneltiin ja ryhmiteltiin kävijöiden tarpeiden mukaisesti. Kun sisällöt ryhmitellään käyttäjien motiivien perusteella, saattaa yhteen polkuun kuulua sisältöjä ja palveluita organisaation näkökulmasta useammasta eri ”siilosta”, mutta käyttäjälle tästä muodostuu koherentti ja luonteva kokonaisuus.

Pureuduimme vanhan sivuston dataan ja etsimme sieltä pullonkauloja, joita verkkosivustouudistuksella voitaisiin ratkaista ja näin tarjota parempi käyttäjäkokemus. Yksi esiin noussut haaste oli korkea poistumisprosentti: merkittävä osa sivuston kävijöistä ei jatkanut laskeutumissivua pidemmälle.

Käyttäjäpolkuja määritellessä verkkosivuston yhdeksi keskeiseksi tavoitteeksi asetettiin verkoston kasvattaminen, eli yhä suuremman yritysten määrän tuominen Design Forum Finlandin toiminnan piiriin. Aiempaa tehokkaampaa konversiota lähdettiin tukemaan lisäämällä sivuille selkeitä call to action -toimintoja, jolloin Design Forum Finlandista kiinnostuneelle kävijälle löytyi aina tapa ottaa seuraava askel, oli se sitten ilmoittautuminen tapahtumaan, seuraava kiinnostava ja relevantti sisältö kulutettavaksi tai yhteydenottopyyntö. Näin pyrittiin myös minimoimaan välitön poistuminen sivustolta.

Työpajavaiheen jälkeen Creunan suunnittelijoilla oli riittävästi tietoa ja ymmärrystä asiakkaan toiminnasta ja kohderyhmistä, jotta varsinainen suunnittelu voitiin aloittaa.

Ensimmäinen prototyyppi käyttöliittymästä esiteltiin asiakkaalle vain viikko työpajavaiheen jälkeen. Käyttöliittymän kantava ajatus on tukea erilaisia käyttötarkoituksia mahdollisimman hyvin. Halusimme palvella niin spesifiä tietoa hakevaa käyttäjää, kuin käyttäjää, joka ei tiennyt tarkalleen mitä oli hakemassa, mutta oli kiinnostunut muotoilun tarjoamista mahdollisuuksista.

Kun käyttöliittymän toiminnan peruslogiikka oli todettu toimivaksi, lähdimme suunnittelemaan palvelua sisältöosio kerrallaan. Pidimme asiakkaan kanssa useita yhteisiä suunnittelupalavereja, joissa työstettiin aina tiettyjä kokonaisuuksia kerrallaan.

Johtavana ajatuksena toteutuksessa oli vahva modulaarisuus. Sivusto rakennettiin WordPressin avulla siten, että ylläpitäjän on mahdollista lisätä mille tahansa sivulle palvelussa mikä tahansa erityyppinen elementti, joka palveluun suunniteltiin.

Näin asiakas ei ole sidottu staattisiin sivupohjiin vaan voi muokata kaikista palvelun näkymistä helpommin juuri sellaiset, jotka toimivat parhaiten kyseisen sivun sisällölle.

Koska kyseessä on muotoilualan toimijan sivusto, kiinnitetään sivuston ulkoasuun vielä normaalia enemmän huomiota. Sivuston ulkoasun ei kuitenkaan haluttu vievän huomiota varsinaiselta sisällöltä, vaan ilmeen haluttiin olevan kevyt ja ilmava, mutta hyvin viimeistelty. Viimeisen silauksen sivustolle antavat Mikko Ryhäsen valokuvat, joita on käytetty pääsivulla.

[Huom. Referenssi on julkaistu alunperin Creuna Finlandin nimissä.]


Sinua voisi kiinnostaa myös

720.io

Tekijä: Genero Oy

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: 30 000–60 000 €

Projektin tyyppi: Yrityksen sivusto

720° on suomalainen yritys, joka tarjoaa SaaS-palvelua integroituna kiinteistön laitteistoon, kuten mittauslaitteisiin ja antureihin. Ratkaisun perustana on pääasiassa ohjelmisto ja sen analytiikkamoduuli, mutta yritys tarjoaa myös laitteistoasennuksia ja integraatioita. 720°:n tavoitteena on tuoda älykkäitä, tietoja kerääviä ratkaisuja rakennusten ja kiinteistöjen hallintaan, sekä parantaa energiatehokkuutta ja käyttäjäkokemusta. Haaste Brändiuudistuksen myötä 720° halusi päivittää ilmeensä. Koska 720.io-verkkosivua […] Lue lisää

Senaatti

Tekijä: Knowit Experience

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin tyyppi: Julkisen organisaation tai yhdistyksen sivusto

Senaatti-kiinteistöt on valtion kiinteistöasiantuntija ja toimitilakumppani. Senaatti luo asiakkaidensa kanssa toimivia työympäristöjä ja vastaa niiden ylläpidosta, sekä kehittää valtion kiinteistövarallisuutta ja pitää huolta kulttuurihistoriallisista kohteista. Puolustuskiinteistöt liittyi osaksi Senaattia 2021 ja samalla brändi-ilme uudistettiin. Tehtävämme oli uudistaa senaatti.fi uuden brändi-ilmeen mukaiseksi ja tuoda Puolustuskiinteistöt osaksi konsernisivustoa. Samoin Senaatin Asema-alueet Oy:n sivusto haluttiin muokata uuden brändi-ilmeen […] Lue lisää

Wise Professionals

Tekijä: Genero Oy

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: yli 100 000 €

Projektin tyyppi: Yrityksen sivusto

Neljä verkkosivustoa, kolme kohderyhmää, 3520 post-it-lappua ja yksi tyytyväinen asiakas Kuinka rakennetaan verkkosivustot useista yrityksistä koostuvalle yritykselle? Tekemällä kompromisseja? Ei todellakaan, vaan saamalla jokainen brändi kukkimaan saman kukoistavan sateenvarjon alla. Miksi me rakastamme tätä asiakasta Tiesimme, että Wise Professionals haastaa rekrytointialan käytäntöjä testaamalla uusia tapoja luoda ja toimittaa palveluita. Meillä oli yhteistyömme alusta alkaen kädet […] Lue lisää

Helsingin tapahtumasäätiön sivustopohja

Tekijä: Knowit Experience

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: yli 60 000 €

Projektin tyyppi: Julkisen organisaation tai yhdistyksen sivusto

Helsingin tapahtumasäätiö toteuttaa Helsingin kaupungin merkittäviä yleisötapahtumia kuten Helsingin juhlaviikkoja, Lux Helsinkiä, Helsinki-päivää, Helsingin uudenvuoden juhlaa, Silakkamarkkinoita ja Tuomaan Markkinoita. Aiemmin eri tapahtumien sivustot olivat täysin irrallaan toisistaan, sivustot oli toteutettu eri tekniikoilla, eri tahojen toimesta ja niiden laatu oli kirjavaa. Sivustojen sisältöjen ylläpito oli Helsingin tapahtumasäätiölle haastavaa, samoin kokonaisuuden hallinta. Myös sivustojen analytiikka oli […] Lue lisää

Mandatum Life

Tekijät: Hasan & Partners, Knowit Experience

Tärkein teknologia: Muu tuotepohjainen toteutus

Projektin budjetti: yli 60 000 €

Projektin tyyppi: Yrityksen sivusto

Verkkosivusto rakentui kolmen toimijan yhteistyönä: peruskonseptia suunnitteli Idean, sivuston käyttöliittymä sekä toteutus olivat Creunan vastuulla ja Hasan&Partners huolehti sivuston brändistä ja visuaalisuudesta. Uudelle verkkopalvelulle haluttiin keskusteleva käyttöliittymä ja sivustoa haluttiin laajentaa entistä asiakaslähtöisemmäksi. Creuna lähti suunnittelemaan, miten keskusteleva käyttöliittymä kannattaisi teknisesti toteuttaa, jotta Mandatumin olisi sitä myös helppo ylläpitää. Julkaisujärjestelmäksi valittiin Episerver DXC -pilvipalvelu. Käyttöliittymäkerroksen […] Lue lisää

Alma Talent

Tekijä: Knowit Experience

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin tyyppi: Yrityksen sivusto

Kun oikeaa tietoa hyödynnetään oikeaan aikaan, mahdollisuudet menestyä ovat rajattomat, päätöksenteko helpottuu ja prosessit suoraviivaistuvat. Alma Talent jalostaa tiedosta merkityksellisiä oivalluksia, jotka auttavat vauhdittamaan kasvua ja noudattamaan lakisääteisiä velvoitteita. Hyödyntämällä datapohjaisia ratkaisuja niin myynti- kuin strategiatyössä sekä laadukkaita sisältöpalveluita ja koulutuksia, on yrityksen kasvun vauhdittaminen vaivatonta, oli kyse sitten liiketoiminnan kasvattamisesta tai osaamisen kehittämisestä. Tavoitteena […] Lue lisää

Vierityspalkki-blogi

Julkaistu vuodesta 2006. Vierityspalkki on blogi kotimaisen internet-alan trendeistä, teknologioista ja alan toimistoista. Seuraa, niin tiedät miten ja kenen toimesta syntyvät parhaat verkkopalvelut, verkkokaupat ja räätälöidyt web-sovellukset.
Lisätietoa blogista ja sen kävijöistä

  • 1150+ asiantuntija-artikkelia.

    Toimitettua asiasisältöä kattavasti teknologioista ja web-alan ilmiöistä. Vierityspalkki nostaa esiin alan puheenaiheita ja tuoretta tutkimustietoa, osallistuu keskusteluun sekä haastattelee alan asiantuntijoita ja toimistoja.

  • 1300+ julkaistua referenssiä Julkaisut-palstalla.

    Julkaisut-palsta tarjoaa näkyvyyttä kiinnostaville uusille verkkopalveluille ja web-sovelluksille, ja antaa asiakkaille mahdollisuuden arvioida eri toimistojen osaamista.

  • 900+ aktiivista lukijaa blogin kuukausikirjeellä.

    Kerran kuukaudessa ilmestyvä kuukausikirje koostaa julkaistut artikkelit, uudet julkaisut, avoimet työpaikat ja ajankohtaiset linkkivinkit.

  • 30+ kokenutta digitoimistoa

    on päässyt aina ajantasaiselle Toimistot-listalle. Lista on auttanut asiakkaita löytämään kokeneita digitoimistokumppaneita jo usean vuoden ajan. Lista keskittyy WordPress-osaajiin ja räätälöityjen web-sovellusten tekijöihin.

Tilaa kuukausikirje

Kerran kuukaudessa ilmestyvä uutiskirje koostaa artikkelit, julkaisut, työpaikat ja linkkivinkit. Kirjeellä on jo yli 900 tilaajaa.
Huom. Sähköpostiosoitettasi ei luovuteta eteenpäin, eikä käytetä mihinkään muuhun tarkoitukseen.

Siirry takaisin sivun alkuun