Design Forum Finland

Tekijä: Creuna Finland
Tärkein teknologia: WordPress
Palvelun tyyppi: Julkisen organisaation tai yhdistyksen sivusto

Design Forum Finlandin tärkein tehtävä on tukea suomalaisten yritysten ja organisaatioiden kasvua, kansainvälistä kilpailukykyä ja menestystä edistämällä muotoilun käyttöä erityisesti strategisella tasolla. Design Forum Finlandin ensisijaisina kohderyhminä ovat pk-yritykset ja muotoilupalvelujen tuottajat.

Design Forum Finlandin vanha sivusto oli vanhentuneesta sisällönhallintojärjestelmästä johtuen työläästi päivitettävä. Sivuston rakenne ei ollut käyttäjälähtöinen, eikä sivusto palvellut enää parhaalla mahdollisella tavalla Design Forum Finlandin strategiaa. Sivustolle päätyneelle käyttäjälle ei selvinnyt kovin helposti, mitä kaikkea Design Forum Finland tekee ja miten se voisi tukea käyttäjän omaa organisaatiota sen muotoiluun liittyviin haasteissa.

Uudistuksen ensisijaisena tavoitteena olikin luoda asiakaslähtöiset sivut, jotka palvelevat määriteltyjä kohderyhmiä ja tuovat selkeästi esille, mitä Design Forum kullekin asiakasryhmälle tarjoaa.

Ymmärtääksemme todella keskeisten kohderyhmien tarpeita ja sitä, missä tilanteissa Design Forum Finland pystyisi heitä auttamaan, aloitimme tekemällä kohderyhmähaastattelut kahden tärkeimmän kohderyhmän, suomalaisten PK-yritysten ja muotoilupalveluja tarjoavien yritysten, osalta.

Palvelulupauksen tekemisestä selkeäksi ja näkyväksi kullekin kohderyhmälle muodostui heti yksi uuden sivuston keskeisimmistä tavoitteista.

Käyttäjähaastatteluiden jälkeen pidettiin yhdessä Design Forum Finlandin työryhmän kanssa workshop, jossa lähdimme määrittelemään käyttäjäprofiileja ja -polkuja. Listasimme yritysten useimmin esiin nostamat haasteet ja toisaalta palvelut ja sisällöt, joilla Design Forum Finland voisi vastata näihin. Tämän pohjalta alkoi sivuston rakenteen suunnittelu.

Uudelle sivustolle suunniteltiin käyttäjälähtöinen rakenne, jossa sisältökokonaisuuksia rakenneltiin ja ryhmiteltiin kävijöiden tarpeiden mukaisesti. Kun sisällöt ryhmitellään käyttäjien motiivien perusteella, saattaa yhteen polkuun kuulua sisältöjä ja palveluita organisaation näkökulmasta useammasta eri ”siilosta”, mutta käyttäjälle tästä muodostuu koherentti ja luonteva kokonaisuus.

Pureuduimme vanhan sivuston dataan ja etsimme sieltä pullonkauloja, joita verkkosivustouudistuksella voitaisiin ratkaista ja näin tarjota parempi käyttäjäkokemus. Yksi esiin noussut haaste oli korkea poistumisprosentti: merkittävä osa sivuston kävijöistä ei jatkanut laskeutumissivua pidemmälle.

Käyttäjäpolkuja määritellessä verkkosivuston yhdeksi keskeiseksi tavoitteeksi asetettiin verkoston kasvattaminen, eli yhä suuremman yritysten määrän tuominen Design Forum Finlandin toiminnan piiriin. Aiempaa tehokkaampaa konversiota lähdettiin tukemaan lisäämällä sivuille selkeitä call to action -toimintoja, jolloin Design Forum Finlandista kiinnostuneelle kävijälle löytyi aina tapa ottaa seuraava askel, oli se sitten ilmoittautuminen tapahtumaan, seuraava kiinnostava ja relevantti sisältö kulutettavaksi tai yhteydenottopyyntö. Näin pyrittiin myös minimoimaan välitön poistuminen sivustolta.

Työpajavaiheen jälkeen Creunan suunnittelijoilla oli riittävästi tietoa ja ymmärrystä asiakkaan toiminnasta ja kohderyhmistä, jotta varsinainen suunnittelu voitiin aloittaa.

Ensimmäinen prototyyppi käyttöliittymästä esiteltiin asiakkaalle vain viikko työpajavaiheen jälkeen. Käyttöliittymän kantava ajatus on tukea erilaisia käyttötarkoituksia mahdollisimman hyvin. Halusimme palvella niin spesifiä tietoa hakevaa käyttäjää, kuin käyttäjää, joka ei tiennyt tarkalleen mitä oli hakemassa, mutta oli kiinnostunut muotoilun tarjoamista mahdollisuuksista.

Kun käyttöliittymän toiminnan peruslogiikka oli todettu toimivaksi, lähdimme suunnittelemaan palvelua sisältöosio kerrallaan. Pidimme asiakkaan kanssa useita yhteisiä suunnittelupalavereja, joissa työstettiin aina tiettyjä kokonaisuuksia kerrallaan.

Johtavana ajatuksena toteutuksessa oli vahva modulaarisuus. Sivusto rakennettiin WordPressin avulla siten, että ylläpitäjän on mahdollista lisätä mille tahansa sivulle palvelussa mikä tahansa erityyppinen elementti, joka palveluun suunniteltiin.

Näin asiakas ei ole sidottu staattisiin sivupohjiin vaan voi muokata kaikista palvelun näkymistä helpommin juuri sellaiset, jotka toimivat parhaiten kyseisen sivun sisällölle.

Koska kyseessä on muotoilualan toimijan sivusto, kiinnitetään sivuston ulkoasuun vielä normaalia enemmän huomiota. Sivuston ulkoasun ei kuitenkaan haluttu vievän huomiota varsinaiselta sisällöltä, vaan ilmeen haluttiin olevan kevyt ja ilmava, mutta hyvin viimeistelty. Viimeisen silauksen sivustolle antavat Mikko Ryhäsen valokuvat, joita on käytetty pääsivulla.

Jätä kommentti