Cadmatic Store
Pääsimme vastaamaan Cadmaticin B2B-verkkokauppaprojektista, joka toteutettiin WooCommercen avulla. Cadmatic on suomalainen digitaalisten ja älykkäiden 3D-pohjaisten suunnittelu- ja tiedonhallintaohjelmistojen kehittäjä meri-, laitos- ja rakennusteollisuudelle.
Lähtökohdat
Cadmatic oli aiemmin nojannut vahvasti perinteisiin myyntikanaviin. Kuitenkin markkinoiden muuttuessa yritys halusi laajentaa liiketoimintaansa digitaaliseen kaupankäyntiin. Verkkokaupalla halutaan vastata asiakkaiden tarpeisiin sekä kotimaassa että kansainvälisesti. Verkkokaupan tehtävänä on mahdollistaa lisenssien ja ohjelmistojen nopea hankinta verkosta.
Tavoitteet
Projektin päätavoitteena oli rakentaa skaalautuva verkkokauppa, joka mahdollistaisi liiketoiminnan laajentumisen myös tulevaisuudessa. Tulevaisuuden näkökulmasta oli keskeistä varmistaa, että verkkokauppa pystyy palvelemaan myös suurempia asiakkaita B2B-verkkokauppana, minkä vuoksi se haluttiin integroida yrityksen ERP-järjestelmään. Skaalautuvuus otettiin huomioon myös siinä, että uusien valuuttojen, kielien ja maksutapojen lisääminen tiedostettiin alusta asti ja totetus suunniteltiin tämän pohjalta.
Toteutus
Projekti alkoi perusteellisella määrittely- ja suunnitteluvaiheella. Tämän jälkeen siirryttiin verkkokaupan visuaaliseen suunnitteluun ja sen tekniseen toteutukseen. Keskeisenä osana toteutusta olivat integraatiot, jotka mahdollistavat kansainvälisen kaupan ja tiedon siirtymisen suoraan yrityksen Netsuite ERP-järjestelmään.
Projektissa räätälöinnin painopiste olikin näiden liiketoiminnan kannalta tärkeiden integraatioiden toteutuksessa, jotka mahdollistavat verkkokaupan kytkeytymisen saumattomasti yrityksen olemassa oleviin järjestelmiin ja prosesseihin. Lisäksi WooCommerceen toteutettiin kevyempiä räätälöintejä ulkoasuun sekä muutamia räätälöityjä verkkokauppaominaisuuksia, kuten vertailutaulukko tuotesivuille, joka helpottaa asiakkaan ostopäätöksen tekemistä.
Lopputulos
Projektin lopputuloksena syntyi toimiva ja skaalautuva verkkokauppa, joka vastaa Cadmaticin tarpeita. Verkkokaupassa asiakkaat voivat hallita lisenssitilauksiaan omien sivujensa kautta. Vaikka projektin alussa suunniteltu MVP-malli laajeni alkuperäisestä kansainvälisten maksujen hallintaan käytettävän Paddle-integraation myötä, tiimimme pystyi vastaamaan haasteisiin ja toteuttamaan asiakkaan tarpeet. Yhteistyö asiakkaan kanssa sujui hyvin koko projektin ajan, mikä oli avainasemassa onnistuneen lopputuloksen saavuttamisessa.
Lue lisää: Verkkokaupan uudistus – kaikki julkaisut Vierityspalkissa